Gefelie [2]

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gefelie [2]

Bericht door Bezorgd »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Ik feliciteer niet. Ik wens je wel Gods zegen toe, in dit verantwoordelijke werk. Doch bovenal hoop ik nog eens op een terugkeer naar het kerkverband waar de Heere eerder een plaats gaf als ambtsdrager.
Dus je vindt een terugkeer belangrijker dan Gods zegen? :fi
Zeker. Maar dat sluit elkaar toch niet uit?
Echt heel, heel vreemd. Je eigen GG-koninkrijkje belangrijker vinden dan Gods zegen op de plaats waar iemand gesteld is.
Ik kom er steeds meer achter dat dit strikt kerkelijk denken vroeger in de GKV, en tegenwoordig vooral in de (O)GG(iN) voorkomt.
In andere kerkverbanden zie je dit veel minder terug.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gefelie [2]

Bericht door Hollander »

Bezorgd schreef:Ik kom er steeds meer achter dat dit strikt kerkelijk denken vroeger in de GKV, en tegenwoordig vooral in de (O)GG(iN) voorkomt. In andere kerkverbanden zie je dit veel minder terug.
Ik vind het hele bizarre vormen aannemen. Maar misschien heb ik een te open blik naar de rest van de samenleving en kerken. De les van het 'Wat gaat het u aan? Volg gij Mij' mag best overdacht worden.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gefelie [2]

Bericht door Bezorgd »

Hollander schreef:
Bezorgd schreef:Ik kom er steeds meer achter dat dit strikt kerkelijk denken vroeger in de GKV, en tegenwoordig vooral in de (O)GG(iN) voorkomt. In andere kerkverbanden zie je dit veel minder terug.
Ik vind het hele bizarre vormen aannemen. Maar misschien heb ik een te open blik naar de rest van de samenleving en kerken. De les van het 'Wat gaat het u aan? Volg gij Mij' mag best overdacht worden.
Je ziet juist in deze verbanden dat het voor de leden wordt gefaciliteerd. Meer en meer wordt het afgebakend en alleen alles wat eigen is als veilig gezien. En veel nadruk op het feit dat je ergens bent geplaatst. Zo creeër je ook die houding.

Tegelijkertijd is er ook een andere kant. Dat men wisselt alsof het om een krantenabonnement gaat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gefelie [2]

Bericht door Jantje »

Doe nou niet alsof ik kerkistisch ben. Want het gehele forum weet dat dit onzin is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gefelie [2]

Bericht door Hollander »

Bezorgd schreef:
Hollander schreef:
Bezorgd schreef:Ik kom er steeds meer achter dat dit strikt kerkelijk denken vroeger in de GKV, en tegenwoordig vooral in de (O)GG(iN) voorkomt. In andere kerkverbanden zie je dit veel minder terug.
Ik vind het hele bizarre vormen aannemen. Maar misschien heb ik een te open blik naar de rest van de samenleving en kerken. De les van het 'Wat gaat het u aan? Volg gij Mij' mag best overdacht worden.
Je ziet juist in deze verbanden dat het voor de leden wordt gefaciliteerd. Meer en meer wordt het afgebakend en alleen alles wat eigen is als veilig gezien. En veel nadruk op het feit dat je ergens bent geplaatst. Zo creeër je ook die houding.

Tegelijkertijd is er ook een andere kant. Dat men wisselt alsof het om een krantenabonnement gaat.
In het feit dat je ergens bent geplaatst, daar geloof ik ook in. God kan echter ook een andere weg wijzen. En dan is het niets anders dan: "Volg Mij". Daar zullen mensen altijd wel iets van vinden, zowel positief als negatief.
Maar goed, wat mij betreft gaan we weer on-topic.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gefelie [2]

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Doe nou niet alsof ik kerkistisch ben. Want het gehele forum weet dat dit onzin is.
o? vertel?
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gefelie [2]

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Doe nou niet alsof ik kerkistisch ben. Want het gehele forum weet dat dit onzin is.
o? vertel?
Ik voel me thuis in het rechterdeel van de CGK, zo ongeveer de Bewaar het Pand-hoek, ik luister graag naar de predikanten van degenen die in de HHK vallen onder het Gekrookte Riet, en ik kan ook goed meekomen in de preken van de meeste dominees in de GGiN. Ook zijn er nog een aantal Hervormde predikanten die ik niet gauw zal afschrijven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gefelie [2]

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Doe nou niet alsof ik kerkistisch ben. Want het gehele forum weet dat dit onzin is.
o? vertel?
Ik voel me thuis in het rechterdeel van de CGK, i de Bewaar het Pand-hoek, luister graag naar de predikanten van degenen die in de HHK vallen onder het Gekrookte Riet, en kan ook goed meekomen in de preken van de meeste dominees in de GGiN. Ook zijn er nog een aantal Hervormde predikanten die ik niet gauw zal afschrijven.
En denk je nou echt dat het gehele forum dat wel wist? ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gefelie [2]

Bericht door Jantje »

Ja. Ik verkondig dat niet voor het eerst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gefelie [2]

Bericht door Orchidee »

Jantje schreef:Doe nou niet alsof ik kerkistisch ben. Want het gehele forum weet dat dit onzin is.
Jij niet kerkistisch???
Kom op zeg! Doe niet alsof!
Alleen een bepaalde flank van de gergem is het beste toch!?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Gefelie [2]

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:
Jantje schreef:Doe nou niet alsof ik kerkistisch ben. Want het gehele forum weet dat dit onzin is.
Jij niet kerkistisch???
Kom op zeg! Doe niet alsof!
Alleen een bepaalde flank van de gergem is het beste toch!?
Welnee. Ik zag van de week op de rondzendmail van de kerk dat er binnenkort een gemeenteavond is bij mij in de gemeente met ds. A.T. Vergunst. Ik ben van plan om daar ook heen te gaan, als mijn agenda het tenminste toelaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gefelie [2]

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Ja. Ik verkondig dat niet voor het eerst.
Je hebt het wel vaak over jezelf, ja.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gefelie [2]

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Ja. Ik verkondig dat niet voor het eerst.
Je hebt het wel vaak over jezelf, ja.
Ik ben maar een voorbijganger, dus zie mijn berichten ook maar zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gefelie [2]

Bericht door DDD »

Ik ben het met Jantje eens. Hij beijvert zich altijd om niet kerkistisch te zijn en ook om alle flanken van de GG zoveel mogelijk recht te doen.

Van mensen die serieus met elkaar in gesprek zijn, zoals je op een forum mag verwachten, mag je verwachten dat ze dit weten. Dat ben ik helemaal met Jantje eens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gefelie [2]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik ben het met Jantje eens. Hij beijvert zich altijd om niet kerkistisch te zijn en ook om alle flanken van de GG zoveel mogelijk recht te doen.

Van mensen die serieus met elkaar in gesprek zijn, zoals je op een forum mag verwachten, mag je verwachten dat ze dit weten. Dat ben ik helemaal met Jantje eens.
gefeliciteerd, om maar in topicstijl te blijven
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie