Reformatorische scholen

Henri_vd_Molen
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2011, 15:52

Reformatorische scholen

Bericht door Henri_vd_Molen »

Ik wist niet goed waar ik de post neer moest zetten, dus heb het hier gedaan.

Gelieve de moderator de post bij verkeerde posting op de juiste plaats te zetten.


Reformatorische scholen.

Ik vraag me af wat men hier eigenlijk van de negatieve uitwassen op de reformatorische scholen vind. Uiteraard kent ook de reformatorische wereld die, maar worden de meeste problemen in mijn ogen volledig ontkent of in ieder geval verzwegen.

Daarbij wil ik graag een herinnering aan mijn eigen schooltijd op het Van Lodenstein College in Hoevelaken. Of eigenlijk, mijn herinneringen een jaar later.

Ik ben toen ik van school af kwam 1 dag in de week gaan leren op het plaatselijke ROC en 4 dagen gaan werken in de bouw. Een jaar nadat ik de deuren in Hoevelaken had dicht getrokken, mocht ik voor het bouwbedrijf waar ik toen werkte mee helpen aan de verbouwing van een van de vleugels aldaar.

Tot mijn stomme verbazing hoorde ik de hele dag met grote regelmaat het vloeken van de leerlingen. Iets wat mij als leerling van de school nooit opviel, viel me toen ineens op. Navraag bij mijn oude wiskunde leeraar leerde dat ook toen ik op school zat, er niet minder gevloekt werd.

Nu zat er bij mij op het ROC een jongen in de klas, die vloekte in elke zin. Maar voor de rest werd er nagenoeg niet gevloekt.

Waar ik op school altijd hoorde dat die "openbare" scholen zo best niet waren, bleek in de praktijk dus dat de leerlingen veel konden leren van hun "heidense" leeftijdgenoten.

Nu ben ik ouder en verbaas me met grote regelmaat over het wangedrag, de grote mond en het geschreeuw van de scholieren van de Witsius College in Barneveld. Ik heb persoonlijk de indruk dat ze nu veel meer wangedrag vertonen als dat ik deed in die tijd, maar bovendien heb ik ook de indruk dat diezelfde reformatorische kinderen een voorbeeld kunnen nemen aan de kinderen van de Meerwaarde, een andere (niet reformatorische) school in Barneveld.

Wat ik me afvraag, is de reformatorische school een nu werkelijk verrijking voor de kerken, of leren de scholieren daar juist het tegenovergestelde van wat er in de kerken geleerd wordt. Juist door de kinderen bij elkaar te stoppen dat ze zich massaal gaan misdragen en "alles doen wat God verboden heeft".

Iemand een idee?
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Reformatorische scholen

Bericht door ejvl »

Ik herken alles wat jij daar neerzet.
Voor mij is het zo'n 10 jaar geleden op de Jacobus Fruytier in Apeldoorn.

Zoals ik er nu over denk, ik heb 2 kleine kinderen, maar die komen niet op het Lodestein, Witchius of Fruytier DV.
Een openbare school is in veel gevallen (afhankelijk welke plaats/omgeving) beter als deze scholen qua gedrag en dergelijke.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Marieke »

ejvl schreef:Ik herken alles wat jij daar neerzet.
Voor mij is het zo'n 10 jaar geleden op de Jacobus Fruytier in Apeldoorn.

Zoals ik er nu over denk, ik heb 2 kleine kinderen, maar die komen niet op het Lodestein, Witchius of Fruytier DV.
Een openbare school is in veel gevallen (afhankelijk welke plaats/omgeving) beter als deze scholen qua gedrag en dergelijke.
:bobo Wat een gegeneraliseer.
Ik ken een flink aantal kinderen wat deze scholen bezoekt. Maar ik herken echt niets van het "massaal doen wat God verboden heeft". Natuurlijk zijn het kinderen die ook wel eens een grote mond geven. En er zullen zeker ook kinderen zitten die buiten de band springen. Maar die ik ken, zijn gewone christelijke jongeren die dat ook niet onder stoelen of banken steken dat ze christen zijn.
Ik werk vlakbij een openbare voortgezet onderwijsschool en je wilt niet weten wat je daar allemaal hoort. Denk echt niet dat het daar allemaal beter is. Als wij als collega's tussen de middag een stukje gaan lopen, komen wij regelmatig deze jongeren tegen. Het gescheld tegen ons is soms niet van de lucht (hé, moeten jullie niet naar de kerk?), en dat is nog niet het ergste, maar het bewust tegen ons vloeken omdat ze weten dat ze ons dan tegen de schenen schoppen. Nou zeg ik ook niet dat al die jongeren dat zullen doen, maar het is echt wishfull-thinking om te denken dat je ze beter naar een openbare school kunt sturen, omdat het daar zoveel beter is.
Tenzij je het fijn vindt dat je kinderen in de pubertijd in aanraking komen met erkenning van de evolutietheorie, aanvaarding homosexualiteit, abortus en euthanasie gepromoot wordt, bioscoopbezoek georganiseerd door school, klassefeesten waar allerlei vreselijke uitspattingen voorkomen enz.
Ja, als je dat op prijs stelt, moet je ze naar een openbare school sturen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Reformatorische scholen

Bericht door helma »

het verbaast me erg Henri, deze posting
Je eerste openingspost, die ik inmiddels heb verwijderd, getuigde absoluut niet van respect ten aanzien van gezagsdragers die door God over ons gesteld zijn.
En nu maak je je bezorgd over het reformatorisch onderwijs omdat er zo gevloekt werd/wordt?
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Schemerlichtje »

Het doet me even denken aan het 5e gebod: ...degene die over ons gesteld zijn...
en: een goed gerucht verspreiden van onze naaste...hmm, -ik sluit mezelf erbij in!- het lijkt me goed om groot te spreken van de Heere en klein van onszelf en niet over van alles en nogwat gaan 'piepen en generaliseren'
Wat hebben zulke postings voor meerwaarde?!
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Reformatorische scholen

Bericht door helma »

Volgens mij is dit per klas verschillend en per streek. Dat hebben wij inmiddels wel ervaren.
Wij hebben inmiddels 7 kinderen op het Reformatorisch Voortgezet Onderwijs (gehad); in Kesteren, Amersfoort en Veenendaal.
Zondige leerlingen en leraren met hun zwakheden en gebreken hebben we overal ontmoet.
We hebben veel dingen gehoord/gezien die verontrustend waren/zijn, maar ook veel dingen waar we dankbaar voor waren/zijn.

We hebben nog nooit overwogen onze kinderen maar naar een Openbare school te doen waar de totale leefwijze haaks staat op Gods Woord en waar ook het onderwijs vanuit de mens-visie wordt gegeven.
Wat een zegen als er elke dag begonnen wordt met gebed en Gods Woord.
We beseffen niet half hoe groot dát voorrecht is.


Laten we het Reformatorisch en Christelijk onderwijs maar veel bij de Heere brengen. En ook de jongeren die opgroeien in deze moeilijke tijd.

>Maak je je écht zorgen henri?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Reformatorische scholen

Bericht door refo »

Nog niemand het opiniestuk van ds Schuurman gelezen? RD van vandaag.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Cees »

refo schreef:Nog niemand het opiniestuk van ds Schuurman gelezen? RD van vandaag.
Ja, en ik vind het een slecht stuk. Ik heb genoeg jongeren gekend die in dezelfde streek gewoond hebben als waar ds Schuurman werkzaam is geweest. En die waren blij dat er via de kerk er nog contacten waren met refo jongeren en refo jeugdorganisaties. Al die argumenten die ds Schuurman geeft zijn makkelijk te weerleggen. En op twitter zie je al weer gelijk de personen die het weer erg met ds Schuurman eens zijn uit hun hol komen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Reformatorische scholen

Bericht door huisman »

ejvl schreef:Ik herken alles wat jij daar neerzet.
Voor mij is het zo'n 10 jaar geleden op de Jacobus Fruytier in Apeldoorn.

Zoals ik er nu over denk, ik heb 2 kleine kinderen, maar die komen niet op het Lodestein, Witchius of Fruytier DV.
Een openbare school is in veel gevallen (afhankelijk welke plaats/omgeving) beter als deze scholen qua gedrag en dergelijke.
Dit is echt onzin. Ook onze reformatorisch gedoopte kinderen zijn in zonde ontvangen en geboren, dat belijden wij al bij de doop maar zijn verbaasd als die zondige aard zich openbaard. Wij zijn dankbaar voor het positieve onderwijs dat er nog is.
Toen wij onze kinderen op een reformatorische school deden hebben wij nooit gedacht dat we nu wel achterover konden leunen. Maar er zijn talloze momenten op te noemen in de loop der jaren dat wij dankbaar waren dat er nog zulke scholen en leerkrachten zijn in ons land. Laten wij zuinig zijn op onze scholen en niet blind zijn voor de zuigkracht van de wereld die op onze jongeren afkomt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Reformatorische scholen

Bericht door refo »

Cees schreef:
refo schreef:Nog niemand het opiniestuk van ds Schuurman gelezen? RD van vandaag.
Ja, en ik vind het een slecht stuk. Ik heb genoeg jongeren gekend die in dezelfde streek gewoond hebben als waar ds Schuurman werkzaam is geweest. En die waren blij dat er via de kerk er nog contacten waren met refo jongeren en refo jeugdorganisaties. Al die argumenten die ds Schuurman geeft zijn makkelijk te weerleggen. En op twitter zie je al weer gelijk de personen die het weer erg met ds Schuurman eens zijn uit hun hol komen.
Ik denk dat je het stuk erg selectief leest. Je hebt het maar over één alinea.
Wat hij schrijft neem ik al een hele tijd waar.
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Reformatorische scholen

Bericht door ejvl »

huisman schreef: Dit is echt onzin. Ook onze reformatorisch gedoopte kinderen zijn in zonde ontvangen en geboren, dat belijden wij al bij de doop maar zijn verbaasd als die zondige aard zich openbaard. Wij zijn dankbaar voor het positieve onderwijs dat er nog is.
Toen wij onze kinderen op een reformatorische school deden hebben wij nooit gedacht dat we nu wel achterover konden leunen. Maar er zijn talloze momenten op te noemen in de loop der jaren dat wij dankbaar waren dat er nog zulke scholen en leerkrachten zijn in ons land. Laten wij zuinig zijn op onze scholen en niet blind zijn voor de zuigkracht van de wereld die op onze jongeren afkomt.
Ik heb zelf op de Fruytier gezeten, en ken daar ook jongeren die erop zitten.
Alle gedragingen die ik daar gezien heb, en nog zie, zeker, op elke school zou wel wat zijn, maar mijn ervaring met bijvoorbeeld het Fontanus college in Barneveld of Christelijke Hoge School Ede zijn positiever als van Fruytier/Hoornbeeck of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Reformatorische scholen

Bericht door helma »

Christelijke Hogere school vind ik geen eerlijk vergelijk met een doorsnee Reformatorische School voor VO.
Dat zijn oudere, gemotiveerde jongeren.

Mijn dochter zit nu op een openbare school (6 VWO) na 6 jaar VLC Amersfoort.
Ze zei: ik heb nog nooit zoveel gevloek gehoord als nu.


Zelf loop ik nu zo'n 2 jaar maandelijks 1 of 2 dagen mee op het Hoornbeeck; ik heb daar nog nooit een leerling horen vloeken.


Ik zal niet zeggen dat er op Reformatorische scholen geen misstanden zijn; die heb ik ook gezien. Maar ik weiger te geloven dat je kinderen beter af zijn op een Openbare school.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Reformatorische scholen

Bericht door vlinder »

Mijn ervaring is dat het een verschil is tussen kinderen die naar school moeten en die gemotiveerd zijn. Zelf heb ik in Hoevelaken gezeten en herken veel van wat Henri schrijft. Maar ook in Barneveld heb je een openbare school waar veel gevloekt wordt. Op het Johannes Fontanus Collega is dit minder, maar dat is het naar mijn ervaring ook in Amersfoort. Zou het een niveauverschil zijn? Jongeren die naar school moeten, maar moeilijk kunnen leren, of liever werken hebben vaak ook verstandelijk en verbaal minder mogelijkheden zich te uiten. Bij lager opgeleiden hoor ik ook vaker vloeken dan hoger opgeleide mensen, maar dat is mijn ervaring en hoeft dus niet zo te zijn.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Reformatorische scholen

Bericht door TAF »

ik kom uit een ongelovig gezin.

mijn ouders hebben mij op een christenlijke school gestuurd (openbare scholen daar zitten aso's)
dat hield echter niks constructiefs in in deze regio.. ja we hadden Godsdienstles, maar die was algemeen, je leerde over de verschillende religies in de wereld, beschouwelijk dus.
Verder was er wel enig ingrijpen als je je misdroeg.. (veel meer dan op algemene scholen) zo werd bvb een vies boekje nog afgepakt en kon je je gaan melden bij de directeur... iets wat nog veel gezag inboezemde. bij de algemene school was dit gezag totaal niet aanwezig.

om een idee te geven.. van de plusminus 120 leerlingen op mijn basischool en 300 op mijn middelbare waren er ongeveer 7 op die basisschool en 4 op die middelbare christenlijk. van de leraren was het soortgelijk op de basischool ongeveer 3 gelovige leraren inclusief de directeur, op de middelbare 2, inclusief de directeur.
de rest was niet kerkgaand of gelovig, het enige verschil was dat op de christenlijke scholen dus nog normen en waarden waren en op de algemene niet.

ik ken gereformeerde scholen niet uit eigen ervaring.. maar ik zou het zeker prettig vinden als ik later kinderen krijg ze in beperkte mate af te schermen voor de wereld.. en ze mogen wel wat sterker het christendom meekrijgen dan ik kreeg. (onthoud ze de andere gedachtes niet.. leer ze aub wel over evolutie, en andere relgies en overtuigingen.. maar laat wel duidelijk merken dat wij die afwijzen en als dwaling zien.. en leer ze tegenargumenten) minder neutraal gekleurd dus dan ikzelf op school meekreeg.

Ik weet wel dat hier in de regio 90% van leerlingenbestanden van gereformeerde scholen uit moslims bestaan.. die liever hun kinderen "tucht onder een verkeerde leer" meegegeven.. dan ze in de openbare scholen te smijten...

Ik neem jullie verhalen van misstanden ook aan.. ook mij kwamen de verhalen ter ore dat zelfs op de meest behoudende gereformeerde scholen meisjes zo jong als 14 en 15 al door de klas gepest worden omdat ze nog maagd zijn... (te triest voor woorden) maar ik wil hier een voetnoot bij plaatsen :

het valt me vaak op dat de weerbaarheid, en kennis van de wereld om ons heen onder gereformeerden niet/nauwelijks aanwezig is. Bij veel discussies om iets te veranderen loop ik op een muur van behoudendheid, zonder onderliggende bevindelijkheid, in gewone taal : men heeft veel normen, zonder onderliggende waarden, men heeft veel regels, zonder persoonlijke diepgaande gelovige en theologische onderbouwing, de wet IS hun geloof, inplaats van een gevolg VAN hun geloof. Het is dus niet dat men na in de wereld kijken en bij God, en na lang studeren overwoog God is het beste en dat ook kan uitdragen naar hun kroost, nee, het is een angstvallig buitenhouden wat anders is..
dat heeft weinig met geloof maar veel met xenofobie te maken in mijn beleving.

En is het ten diepste niet DAT wat zorgt voor de ontsporing... geloof zonder echte diepgang, echte bevindelijkheid, waar kinderen dwars doorheen zien. en DAAROM ontsporen bij de eerste kans buiten het ouderlijk huis? Gelovige scholen ZIJN een zegen, en BLIJVEN een zegen....
Maar we zijn vergeten wat bevindelijkheid echt inhoud... en dat heeft zijn naslag in deze kinderen...
de oplossing is dan ook niets minder dan een verandering in de geloofsbeleving in kerken zelf... een verandering die ook hoognodig is... want op de huidige koers BESTAAT er geen gereformeerde hoek meer binnen 50 jaar.
Henri_vd_Molen
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2011, 15:52

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Henri_vd_Molen »

Ik had het in beginsel niet over een openbare school, meer over een niet reformatorische school.

Openbaar heb ik vooral gebruikt omdat er veel reformatorische mensen zijn die het verschil niet (willen) kennen tussen een openbare, een katholieke, een christelijke of een protestantse school.

Zo zat ik op het christelijke ROC A12 in Ede, maar zijn er verschillende reformatorische mensen die dachten dat het een openbare school is, aangezien er niet dagelijks wordt gebeden.

Ik zie in beginsel de toegevoegde waarde wel van een reformatorische school. Ik heb in mijn tijd veel wangedrag gezien en zie nu dat het nog erger lijkt dan het toen was. Let wel, ik heb het over het van school-thuis fiets verkeer. Daarbij heb ik het niet alleen over vloeken, maar ook over schelden naar andere weggebruikers/buurtbewoners, het in de grote groepen uitdagen van andere scholieren.

Het vloeken op het VLC in Hoevelaken viel mij op. Maar er valt mij veel meer gedrag op.

Vandaar mijn vraag, zijn de reformatorische scholen een verrijking voor de kerken, of zou het ook kunnen dat diezelfde reformatorische scholen ook een andere uitwerking hebben op kinderen.

Op de vraag of ik me nu werkelijk zorgen maak? Ja en nee. Ik maak me zorgen over de maatschappij in het algemeen. In dat opzicht is de reformatorische mens geen uitzondering. Het onbeschofte gedrag gaat de reformatorische kerken niet voorbij, al zouden ze dat uiteraard maar wat graag willen.

De belangrijkste reden om deze draad te starten is om een ieder eens met een kritische bril naar zichzelf te laten kijken. Qua (christelijk) onderwijs geloof ik dat het wel goed zit met de reformatorische scholen. Dat soort scholen zijn politiek al niet te populair, als blijkt dat het onderwijs ook nog eens onder de maat is gaan de reformatorische scholen hun eigen glazen ingooien (zoals de islamitische scholen op grote schaal doen). Ik verwacht dat de diverse besturen van de scholen zich dat ook wel realiseren en daarom er alles aan doen om de kwaliteit van het onderwijs aan de eisen van de overheden te laten voldoen.

Over het onderwijs en het nut ervan, daar ga ik geen discussie over starten. De discussie moet gaan over de uitspattingen van de leerlingen van de reformatorische scholen. Of dat komt door de school, doordat ze losgelaten worden, door een slecht voorbeeld van de ouders. Wie het weet mag het zeggen.

Daarom starte ik deze draad.
Plaats reactie