Reformatorische scholen

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Nee, maar 0.5 procent is ook geen wereldschokkend verschil.

Ik blijf er naar zoeken, want mijn geheugen bedriegt mij op dit punt niet vaak.
Waar gaat die 0.5 procent over?
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische scholen

Bericht door DDD »

Mara schreef:Minder zittenblijvers, hogere cijfers op protestantse middelbare scholen

Volgens hoogleraar Onderwijskunde Sjoerd Karsten kan het succes van de protestants-christelijke scholen verklaard worden door de manier waarop zij lesgeven. Karstens zegt dat het schoolklimaat er vaak strikter is. “Men houdt bijvoorbeeld veel beter toezicht op op tijd komen en niet verzuimen. Dit beleid wordt gesteund door de ouders, die hier dan ook niet tegenin gaan. Dat is bevorderend voor het leerklimaat.”

Openbaar, rooms-katholiek, protestants-christelijk en algemeen bijzonder zijn de vier meestvoorkomende levensovertuigingen van middelbare scholen. Samen vormen zij 80 procent van de scholen.

Als je kijkt naar de andere godsdiensten, dan vallen gereformeerde en reformatorische scholen op. Hier zijn er bij beide minder dan twintig van, maar zij doen het nog beter dan de algemene protestants-christelijke scholen. De gereformeerden halen gemiddeld 0,5 punt hoger dan de protestants christelijke, en de reformatorische gemiddeld 0,1 punt.

HOGERE CIJFERS
:super

Dat is precies waar het hier over gaat hier :quoi
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Moderamen »

In het verleden zat er inderdaad een groot opleidingsverschil tussen vrijgemaakten en reformatorischen. Of dat nog zo is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Klavart »

DDD schreef:
Mara schreef:Minder zittenblijvers, hogere cijfers op protestantse middelbare scholen

Volgens hoogleraar Onderwijskunde Sjoerd Karsten kan het succes van de protestants-christelijke scholen verklaard worden door de manier waarop zij lesgeven. Karstens zegt dat het schoolklimaat er vaak strikter is. “Men houdt bijvoorbeeld veel beter toezicht op op tijd komen en niet verzuimen. Dit beleid wordt gesteund door de ouders, die hier dan ook niet tegenin gaan. Dat is bevorderend voor het leerklimaat.”

Openbaar, rooms-katholiek, protestants-christelijk en algemeen bijzonder zijn de vier meestvoorkomende levensovertuigingen van middelbare scholen. Samen vormen zij 80 procent van de scholen.

Als je kijkt naar de andere godsdiensten, dan vallen gereformeerde en reformatorische scholen op. Hier zijn er bij beide minder dan twintig van, maar zij doen het nog beter dan de algemene protestants-christelijke scholen. De gereformeerden halen gemiddeld 0,5 punt hoger dan de protestants christelijke, en de reformatorische gemiddeld 0,1 punt.

HOGERE CIJFERS
:super
Dat is precies waar het hier over gaat hier :quoi
In het artikel wordt gesproken over 0,5 punt, u heeft het over 0.5 procent. Dat is wel iets anders, dus vandaar mijn vraag...
En dan hebben we het hier eigenlijk over 0,4 punt.
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische scholen

Bericht door DDD »

Je hebt gelijk.

Ik had het verkeerd onthouden. 0.4 punt is 4 procent, als ik het goed begrijp. Dat is verder ook geen wereldschokkend verschil, maar het gaat om het principe.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Je hebt gelijk.

Ik had het verkeerd onthouden. 0.4 punt is 4 procent, als ik het goed begrijp. Dat is verder ook geen wereldschokkend verschil, maar het gaat om het principe.
Ik wist niet dat u zo principieel was...
Ondertussen wacht ik nog op een aantal bronnen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Moderamen »

Ik zit op mijn mobiel, maar als je op Digibron "opleidingsniveau vrijgemaakten" en gelijksoortige termen intypt zie je genoeg artikelen verschijnen waarbij duidelijk wordt dat de reformatorische kring oververtegenwoordigd is in de agrarische en ander lager opgeleide beroepsbevolking, terwijl dat onder "normale" gereformeerden niet zo is. Dat verschil zal inmiddels wel kleiner zijn geworden, want de artikelen die ik tegenkwam zijn al wat ouder.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Reformatorische scholen

Bericht door refo »

DDD schreef:Ik dacht dat dat een feit van algemene bekendheid is. In de OGGiN zie je dat fenomeen nog steeds wel bij mensen boven de veertig. Vrijgemaakten zijn al sinds de jaren 60 hoger opgeleid dan bevindelijken, al is het verschil sterk afgenomen. Ik ben op zoek naar bronnen, maar ik kan het nog niet vinden.
Zoek het volgende document. Daar staat het in.
Burgerlijkheid en kerkelijke identiteit in de Gereformeerde Gezindte

lezing voor het dispuut Emet Qenee van de CSFR, de Civitas Studiosorum in Fundamento Reformato, 1996
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische scholen

Bericht door DDD »

Dank!

Ook weer opgehelderd. Dat bedoelde ik dus.
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Ambtenaar »

Ik kwam onlangs nog mijn oude papieren van het VLC tegen. Ik heb in ieder geval niet bijgedragen aan het hogere gemiddelde. Met mijn examens alle vakken een punt naar beneden gehaald, resulterend in 6 zessen en 1 zeven.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorische scholen

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:Ik zit op mijn mobiel, maar als je op Digibron "opleidingsniveau vrijgemaakten" en gelijksoortige termen intypt zie je genoeg artikelen verschijnen waarbij duidelijk wordt dat de reformatorische kring oververtegenwoordigd is in de agrarische en ander lager opgeleide beroepsbevolking, terwijl dat onder "normale" gereformeerden niet zo is. Dat verschil zal inmiddels wel kleiner zijn geworden, want de artikelen die ik tegenkwam zijn al wat ouder.
Dat is een bekend gegeven. Vroeger sprak met van de Kuyperianen als de kleine luyden. Mensen zonder veel opleiding, niet vele edelen en niet vele rijken. Later ging dat meer over op de meer rechts afgscheiden kerken. Tot ongeveer in de jaren 60 ook in reformatorische kring het opleidingsniveau hoger werd, met name omdat er meer geld beschikbaar was door ouders om kinderen verder te laten studeren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Herman »

Toch wel mooi dat het op de eerste pagina van Zwemers' betoog al gaat over snorren en baarden. :-)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Reformatorische scholen

Bericht door eilander »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik dacht dat dat een feit van algemene bekendheid is. In de OGGiN zie je dat fenomeen nog steeds wel bij mensen boven de veertig. Vrijgemaakten zijn al sinds de jaren 60 hoger opgeleid dan bevindelijken, al is het verschil sterk afgenomen. Ik ben op zoek naar bronnen, maar ik kan het nog niet vinden.
'Feiten van algemene bekendheid' zijn soms niet te onderscheiden van 'dat is mijn gevoel'. Gek genoeg natuurlijk.
Jarenlang zat ik in een OGGiN-gemeente waar toch heel wat HBO-ers en academici zaten.
In het genoemde document van dr. Zwemer (waarbij ik ervan uitga dat hij wetenschappelijk verantwoorde dingen zegt) staan inderdaad de door DDD genoemde dingen. Wat ik hier boven dus zei over 'gevoel' neem ik dus bij deze terug.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Reformatorische scholen

Bericht door Herman »

eilander schreef:In het genoemde document van dr. Zwemer (waarbij ik ervan uitga dat hij wetenschappelijk verantwoorde dingen zegt) staan inderdaad de door DDD genoemde dingen. Wat ik hier boven dus zei over 'gevoel' neem ik dus bij deze terug.
Het ontbreekt een beetje aan een notenapparaat. Soms heb ik het gevoel dat hij wel heel erg de 'refoforum-meet-methode' hanteert: "Hier 100 eraf daar 50 erbij. Het ene is een boerengemeente en het andere een arbeidersgemeente. Zie daar een opleiding- en liggingsverschil of wat voor verschil we er ook bij kunnen bedenken".
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische scholen

Bericht door DDD »

Heb je het nu over zijn proefschrift of over zijn lezing? Een lezing heeft zelden een notenapparaat. Dat lijkt me geen passend verwijt. Ik zou als ik hem was, zeggen: "Lees mijn boek maar".
Plaats reactie