Reformatorische scholen

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Reformatorische scholen

Bericht door helma »

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... e_1_813480

”Hoornbeeck” opnieuw beste mbo-college

:super :super :super
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Mara »

Minder zittenblijvers, hogere cijfers op protestantse middelbare scholen

Volgens hoogleraar Onderwijskunde Sjoerd Karsten kan het succes van de protestants-christelijke scholen verklaard worden door de manier waarop zij lesgeven. Karstens zegt dat het schoolklimaat er vaak strikter is. “Men houdt bijvoorbeeld veel beter toezicht op op tijd komen en niet verzuimen. Dit beleid wordt gesteund door de ouders, die hier dan ook niet tegenin gaan. Dat is bevorderend voor het leerklimaat.”

Openbaar, rooms-katholiek, protestants-christelijk en algemeen bijzonder zijn de vier meestvoorkomende levensovertuigingen van middelbare scholen. Samen vormen zij 80 procent van de scholen.

Als je kijkt naar de andere godsdiensten, dan vallen gereformeerde en reformatorische scholen op. Hier zijn er bij beide minder dan twintig van, maar zij doen het nog beter dan de algemene protestants-christelijke scholen. De gereformeerden halen gemiddeld 0,5 punt hoger dan de protestants christelijke, en de reformatorische gemiddeld 0,1 punt.

HOGERE CIJFERS
:super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Reformatorische scholen

Bericht door kasparov »

Dus een vorm van de Calvinistische levenshouding. Hard werken, in het zweet uws aanschijns. Blijkbaar kunnen we leveren van onze geloofsbroeders (de Gereformeerden).
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische scholen

Bericht door DDD »

kasparov schreef:Dus een vorm van de Calvinistische levenshouding. Hard werken, in het zweet uws aanschijns. Blijkbaar kunnen we leveren van onze geloofsbroeders (de Gereformeerden).
Zou dat niet meer te maken hebben met de ontwikkelingsachterstand in delen van de reformatorische kring? Gereformeerden vrijgemaakt zijn vermoedelijk gemiddeld genomen hoger opgeleid dan bevindelijk-gereformeerden.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Klavart »

DDD schreef:
kasparov schreef:Dus een vorm van de Calvinistische levenshouding. Hard werken, in het zweet uws aanschijns. Blijkbaar kunnen we leveren van onze geloofsbroeders (de Gereformeerden).
Zou dat niet meer te maken hebben met de ontwikkelingsachterstand in delen van de reformatorische kring? Gereformeerden vrijgemaakt zijn vermoedelijk gemiddeld genomen hoger opgeleid dan bevindelijk-gereformeerden.
Waarom denkt u dat?
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische scholen

Bericht door DDD »

Kinderen van hogeropgeleide ouders halen hogere schoolresultaten. Dat is logisch. Niet alleen omdat intelligentie erfelijk is, maar ook omdat een stimulerende thuisomgeving kinderen helpt optimaal te presteren op school. Als je ouders hebt die niet de moeite nemen om een krant te lezen, sta je sowieso al op achterstand. Als ouders zelf beperkt Nederlands spreken of geen boeken lezen, ook.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Kinderen van hogeropgeleide ouders halen hogere schoolresultaten. Dat is logisch. Niet alleen omdat intelligentie erfelijk is, maar ook omdat een stimulerende thuisomgeving kinderen helpt optimaal te presteren op school. Als je ouders hebt die niet de moeite nemen om een krant te lezen, sta je sowieso al op achterstand. Als ouders zelf beperkt Nederlands spreken of geen boeken lezen, ook.
Uiteraard, maar dat zegt toch nog niets over een vermeend verschil tussen gereformeerden vrijgemaakt en bevindelijk-gereformeerden?
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische scholen

Bericht door DDD »

Wat is nu je punt? Dat bevindelijk gereformeerden gemiddeld niet lager opgeleid zouden zijn dan gereformeerden vrijgemaakt?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Wat is nu je punt? Dat bevindelijk gereformeerden gemiddeld niet lager opgeleid zouden zijn dan gereformeerden vrijgemaakt?
Dat ik mij afvraag waarop u baseert dat gereformeerden vrijgemaakt vermoedelijk gemiddeld genomen hoger opgeleid zijn dan bevindelijk gereformeerden. Waar komt dat vermoeden vandaan?
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische scholen

Bericht door DDD »

Ik dacht dat dat een feit van algemene bekendheid is. In de OGGiN zie je dat fenomeen nog steeds wel bij mensen boven de veertig. Vrijgemaakten zijn al sinds de jaren 60 hoger opgeleid dan bevindelijken, al is het verschil sterk afgenomen. Ik ben op zoek naar bronnen, maar ik kan het nog niet vinden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Reformatorische scholen

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik dacht dat dat een feit van algemene bekendheid is. In de OGGiN zie je dat fenomeen nog steeds wel bij mensen boven de veertig. Vrijgemaakten zijn al sinds de jaren 60 hoger opgeleid dan bevindelijken, al is het verschil sterk afgenomen. Ik ben op zoek naar bronnen, maar ik kan het nog niet vinden.
'Feiten van algemene bekendheid' zijn soms niet te onderscheiden van 'dat is mijn gevoel'. Gek genoeg natuurlijk.
Jarenlang zat ik in een OGGiN-gemeente waar toch heel wat HBO-ers en academici zaten.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische scholen

Bericht door DDD »

Ik heb het meerdere keren in kranten-artikelen en studies gelezen, maar de zoektermen leveren teveel verkeerde data op.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Ik dacht dat dat een feit van algemene bekendheid is. In de OGGiN zie je dat fenomeen nog steeds wel bij mensen boven de veertig. Vrijgemaakten zijn al sinds de jaren 60 hoger opgeleid dan bevindelijken, al is het verschil sterk afgenomen. Ik ben op zoek naar bronnen, maar ik kan het nog niet vinden.
DDD schreef:Ik heb het meerdere keren in kranten-artikelen en studies gelezen, maar de zoektermen leveren teveel verkeerde data op.
Daar was ik al bang voor...
Ik heb namelijk ook sterk het idee dat dit 'feit van algemene bekendheid' uw gevoel is...
En mensen boven de veertig uit de OGGiN zijn toch niet representatief voor alle bevindelijk gereformeerden?
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische scholen

Bericht door DDD »

Nee, maar 0.5 procent is ook geen wereldschokkend verschil.

Ik blijf er naar zoeken, want mijn geheugen bedriegt mij op dit punt niet vaak.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Reformatorische scholen

Bericht door Klavart »

-
Laatst gewijzigd door Klavart op 24 feb 2018, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie