Het grote weertopic

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Waar kan je dat nakijken? Waar KNMI-stations zijn en wat hun metingen zijn?
Er zijn ongeveer 35 KNMI weerstations in Nederland, ik laat de Noordzeestations dan buiten beschouwing, die wijken teveel af van de landtemperaturen.

Ik noem het getal van 35, dat is gemiddeld, want niet elk stations geeft altijd een volledig beeld. Maar van 35 weerstations is toch een goed en betrouwbaar overzicht te zien. Wat hier gemeten wordt is, dagelijkse neerslang, max. en min. temperatuur, winsnelheid - richting, zonneschijnduur en eventueel sneeuwdek.
Op deze kaartjes is niet de bewolking meegenomen. Deze wordt gemeten in zogenaamde octa's. Ik neem aan dat er gisteren geen bewoling was, dus dan hebben we 8 octa's... maar dat is geen vaststaand feit, aangezien ook nauwelijks merkbare hogere bewolking wordt gemeten. In dat geval kan het het aantal octa's wel varieren tussen 7 en 8. (onbewolkt, en vrijwel onbewolkt).

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... verzichten
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het grote weertopic

Bericht door DDD »

Anselmus schreef:
DDD schreef:Ik wen er aan. Ik zat met 30 graden in de zon, weliswaar met de voeten in het water. Maar ik vond het prima.

Ik ben wel blij dat het in huis koel is en in de slaapkamer koud. Dat scheelt een stuk in mijn humeur.
Dat ervaar ik ook. Ik doe het niet zo goed bij kouder dan 10 graden. Ik heb het vak koud en begin lekker op temperatuur te komen. Niet iedereen vind het fijn, maar ik geniet volop van de temperaturen deze week. Als er niet zoveel nadelen aan zouden zitten zou ik die klimaatverandering wel zien zitten voor Nederland.
O. Dat is voor jou dan heel gelukkig, maar niet echt een bevestiging van mijn verzuchting;-)

Even voor de duidelijkheid: ik heb twee dagen vrij genomen vanwege hittestress. Dus het was meer een verzuchting dat het meevalt. Ik heb nu de ramen open in huis en vind het stikheet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het grote weertopic

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Waar kan je dat nakijken? Waar KNMI-stations zijn en wat hun metingen zijn?
Er zijn ongeveer 35 KNMI weerstations in Nederland, ik laat de Noordzeestations dan buiten beschouwing, die wijken teveel af van de landtemperaturen.

Ik noem het getal van 35, dat is gemiddeld, want niet elk stations geeft altijd een volledig beeld. Maar van 35 weerstations is toch een goed en betrouwbaar overzicht te zien. Wat hier gemeten wordt is, dagelijkse neerslang, max. en min. temperatuur, winsnelheid - richting, zonneschijnduur en eventueel sneeuwdek.
Op deze kaartjes is niet de bewolking meegenomen. Deze wordt gemeten in zogenaamde octa's. Ik neem aan dat er gisteren geen bewoling was, dus dan hebben we 8 octa's... maar dat is geen vaststaand feit, aangezien ook nauwelijks merkbare hogere bewolking wordt gemeten. In dat geval kan het het aantal octa's wel varieren tussen 7 en 8. (onbewolkt, en vrijwel onbewolkt).

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... verzichten
Leuk, dank je!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Rectificatie:
Bij de bewolkingsschaal hebben we een schaal van 0 tot 8
Ik noemde per ongeluk 8 octa's voor onbewolkt.
Dat is precies andersom, voor onbewolkt geldt 0/8 octa's
vrijwel onbewolkt is 1/8 octa's
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

Anselmus schreef:
DDD schreef:Ik wen er aan. Ik zat met 30 graden in de zon, weliswaar met de voeten in het water. Maar ik vond het prima.

Ik ben wel blij dat het in huis koel is en in de slaapkamer koud. Dat scheelt een stuk in mijn humeur.
Dat ervaar ik ook. Ik doe het niet zo goed bij kouder dan 10 graden. Ik heb het vak koud en begin lekker op temperatuur te komen. Niet iedereen vind het fijn, maar ik geniet volop van de temperaturen deze week. Als er niet zoveel nadelen aan zouden zitten zou ik die klimaatverandering wel zien zitten voor Nederland.
Ik zou langzaam richting IJsland oid verhuizen. Ik kom goed tot mijn recht tussen de -10 en +20. Zelfs koud douchen is niet eens echt koud momenteel.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Het grote weertopic

Bericht door Anselmus »

Zeeuw schreef:
Anselmus schreef:
DDD schreef:Ik wen er aan. Ik zat met 30 graden in de zon, weliswaar met de voeten in het water. Maar ik vond het prima.

Ik ben wel blij dat het in huis koel is en in de slaapkamer koud. Dat scheelt een stuk in mijn humeur.
Dat ervaar ik ook. Ik doe het niet zo goed bij kouder dan 10 graden. Ik heb het vak koud en begin lekker op temperatuur te komen. Niet iedereen vind het fijn, maar ik geniet volop van de temperaturen deze week. Als er niet zoveel nadelen aan zouden zitten zou ik die klimaatverandering wel zien zitten voor Nederland.
Ik zou langzaam richting IJsland oid verhuizen. Ik kom goed tot mijn recht tussen de -10 en +20. Zelfs koud douchen is niet eens echt koud momenteel.
Excuses voor de spelfouten. Te haastig getypt.
Fides Quaerens Intellectum
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Anselmus schreef:
Zeeuw schreef:
Anselmus schreef:
DDD schreef:Ik wen er aan. Ik zat met 30 graden in de zon, weliswaar met de voeten in het water. Maar ik vond het prima.

Ik ben wel blij dat het in huis koel is en in de slaapkamer koud. Dat scheelt een stuk in mijn humeur.
Dat ervaar ik ook. Ik doe het niet zo goed bij kouder dan 10 graden. Ik heb het vak koud en begin lekker op temperatuur te komen. Niet iedereen vind het fijn, maar ik geniet volop van de temperaturen deze week. Als er niet zoveel nadelen aan zouden zitten zou ik die klimaatverandering wel zien zitten voor Nederland.
Ik zou langzaam richting IJsland oid verhuizen. Ik kom goed tot mijn recht tussen de -10 en +20. Zelfs koud douchen is niet eens echt koud momenteel.
Excuses voor de spelfouten. Te haastig getypt.
Ah joh, wat geeft dat nou, dat overkomt mij ook wel eens. Niks om je voor te schamen! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Warmte in Nederland en de Wereld
Vandaag was het het warmst in Zeeuws-Vlaanderen, deel van Reimerswaal, en oostelijk deel van Tholen. Dan West-Brabant in grote lijnen tussen Breda en Bergen op Zoom.
Dan een los van deze westelijke warmtebel was het ook erg warm op de meer traditionele warme plekken: Limburg (Noord), Gelderland (Zuidoost) in grote lijnen tussen Roermond en Zutphen.
Heel iets minder warm was dan Twente, Utrecht, Zuid-Holland, waar de temperatuur boven de 31 graden kwam.
De noordelijke provincies hadden het 'koeler', alle weerstations onder de 31 graden: Friesland met als top 29.3 in Stavoren, Groningen met als top 30.4 in Nieuw-Beerta, Flevoland met als top 30.6 in Marknesse, Noord-Holland met als top 30.1 in Amsterdam (Schiphol)

De 10 warmste plaatsen in Nederland (officiële KNMI weerstations)
01 Arcen - (Limburg) - 32.9
02 Woensdrecht - (N.-Brabant) - 32.6
03 Deelen - (Gelderland) - 32.3
04 Westdorpe - (Zeeland) - 32.2
05 Gilze-Rijen - (N.-Brabant) - 32.3
06 Maastricht - (Limburg) - 31.9
07 Eindhoven - (N.-Brabant) - 31.9
08 Twente - (Overijssel) - 31.9
09 Hupsel - (Gelderland) - 31.7
10 De Bilt - (Utrecht) - 31.6
De 5 koelste plekken vandaag:
01 Lauwersoog - (Friesland) - 25.7
02 Vlieland - (Friesland) - 26.3
03 Terschelling - (Friesland) - 26.7
04 Den Helder - (N.-Holland) - 27.2
05 Leeuwarden - (Friesland) - 28.8
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Warmte in Nederland (en de Wereld)
Vandaag was het gemiddeld wat warmer dan gisteren. Gilze-Rijen mat vandaag de hoogste waarde: 33.2. Dit weerstation heeft zoals bekend ook het nationale warmterecord op zijn naam staan, met 40,7 op 25 juli 2019.
Onder Gilze-Rijen waren er vandaag drie die de maximum temperatuur: van gisteren aantikten, Arcen, Westdorpe en Deelen melden 32.9
De warmste plekken waren vandaag de zuidelijke provincies, Limburg
Noord-Brabant en Zeeland. De zuidelijk topper was zoals al genoemd Gilze-Rijen. In Limburg was Arcen het warmst met 32.9, in Zeeland, zoals we vaker zien in Zeeuws-Vlaanderen, Westdorpe, ook met 32.9
De 32 gradengrens liep globaal ten zuiden van Rotterdam, maar pikte Hoek van Holland nog net mee.
Dan loopt deze grens over Utrecht en Gelderland, namelijk het oosten van Utrecht, en vrijwel geheel Gelderland, uitgenomen dicht langs de randmeren. In Overijssel loopt de grens verder ongeveer over de grens tussen Salland en Twente. Twente lag vandaag in zijn geheel in het 32+ gebied.
Zoals meest gebruikelijk werden de laagste temperaturen weer gemeten in Friesland en de Kop van Noord-Holland, waar Lauwersoog het zelfs presteerde om met 25,3 graden vandaag nog iets lager uit te vallen dan gisteren.

De 10 warmste plaatsen in Nederland (officiële KNMI weerstations)
01 Gilze-Rijen - (N.-Brabant) – 33.2
02 Arcen - (Limburg) - 32.9
03 Deelen - (Gelderland) - 32.9
04 Westdorpe - (Zeeland) - 32.9
05 Eindhoven (N.-Brabant) – 32.8
06 Volkel - (N.-Brabant) – 32.7
07 Twente - (Overijssel) - 32.6
08 Hoek van Holland - (Z.-Holland) – 32.5
09 Woensdrecht - (N.-Brabant) - 32.7
10 De Bilt – (Utrecht) – 32.3
10 Wilhelminadorp (Zeeland) – 32.2
De 5 koelste plekken vandaag:
01 Lauwersoog - (Friesland) - 25.3
02 Den Helder - (N.-Holland) - 27.5
03 Terschelling - (Friesland) – 27.8
02 Vlieland - (Friesland) - 27.9
05 Leeuwarden - (Friesland) – 29.2
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Het grote weertopic

Bericht door Delftenaar »

De stad uwer inwoner behoort gezien haar ondergrond ook tot een der warmere oorden onzerer natiestaat. :super

Nu even serieus: als mens hebben we de verantwoordelijkheid om de schepping als rentmeester te bewaren en te onderhouden.
Nu heb ik in het verleden weleens een excursie naar de Duitse bruinkoolmijnen die enkele kilometers over de grens van Zuid-Limburg gelegen zijn gemaakt. Je schrikt daar echt enorm van hoe het milieu (en de plaatselijke dorpsgemeenschappen) verwoest worden.
Zo'n bezoek vergeet je niet snel meer: de mens is dus echt in staat om de aarde te verwoesten (zonder kernwapens).

Tegelijk vraag ik me ook af wat de natuurlijke rol van het klimaat in de huidige situatie is. In het verleden werd in Nederland tabak geteeld. Die plant (het gaat nu niet om de vraag of roken slecht is) groeit nu in Frankrijk ten zuiden van de Loire. Grofweg 600 km. zuidelijker dus.
Tegelijk hadden de Vikingen in de 10e of de 11e eeuw kolonies op Groenland gesticht. Hooguit twee eeuwen later hoorde men niets meer daar vandaan: kennelijk uitgestorven door een koudere periode?

Het is mijnerzijds een beetje van beiden wat: enerzijds een van nature wat warmere tendens die onder invloed van de mens ( daarom dat beeld van de bruinkool uit het Rijnland) versterkt wordt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het grote weertopic

Bericht door Tiberius »

;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:De stad uwer inwoner behoort gezien haar ondergrond ook tot een der warmere oorden onzerer natiestaat. :super

Nu even serieus: als mens hebben we de verantwoordelijkheid om de schepping als rentmeester te bewaren en te onderhouden.
Nu heb ik in het verleden weleens een excursie naar de Duitse bruinkoolmijnen die enkele kilometers over de grens van Zuid-Limburg gelegen zijn gemaakt. Je schrikt daar echt enorm van hoe het milieu (en de plaatselijke dorpsgemeenschappen) verwoest worden.
Zo'n bezoek vergeet je niet snel meer: de mens is dus echt in staat om de aarde te verwoesten (zonder kernwapens).

Tegelijk vraag ik me ook af wat de natuurlijke rol van het klimaat in de huidige situatie is. In het verleden werd in Nederland tabak geteeld. Die plant (het gaat nu niet om de vraag of roken slecht is) groeit nu in Frankrijk ten zuiden van de Loire. Grofweg 600 km. zuidelijker dus.
Tegelijk hadden de Vikingen in de 10e of de 11e eeuw kolonies op Groenland gesticht. Hooguit twee eeuwen later hoorde men niets meer daar vandaan: kennelijk uitgestorven door een koudere periode?

Het is mijnerzijds een beetje van beiden wat: enerzijds een van nature wat warmere tendens die onder invloed van de mens ( daarom dat beeld van de bruinkool uit het Rijnland) versterkt wordt.
Als u de temperatuurverdeling over Europa wat bijhoudt moet het bekend zijn dat vooral in het Duitse Rijndal vaak de hoogste temperaturen worden gemeten. In Nederland zien we zoiets langs de Maas, zeg maar van de Belgische grens tot waar de Maas afbuigt onder Nijmegen en verder langs de Waal. Ook Deelen (op de Veluwe) is niet zelden een uitschieter. Maar mogen de temperaturen langs de Maas en Waal voor Nederland dan vaak uitschieters zijn, het Rijndal in Duitsland heeft doorgaans nog net iets hogere temperaturen. Let ook op het onweer: Niet zelden begint na een warme periode een onweer in het Rijndal. Vroeger hoorde je wel de uitdrukking: Het in Keulen horen donderen. En inderdaad, daar (rond Keulen, Aken, Bonn) ontstaat heel vaak als eerste een onweer, waar dan ook niet zelden de oostelijke provincies van Nederland mee te maken krijgen. Verder is het vanzelfsprekend dat het zuidoostelijk deel van Nederland meer een continentale invloed heeft dan het westen, waar de invloed van de Noordzee (als er tenminste geen aflandige wind staat) op te merken is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Het grote weertopic

Bericht door Delftenaar »

Klopt.

Om eerlijk te zijn onderdruk ik nu de neiging om een heel verhaal te vertellen.....
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:Klopt.

Om eerlijk te zijn onderdruk ik nu de neiging om een heel verhaal te vertellen.....
Dat maakt me wel nieuwsgierig... die laatste zin had u dan ook beter weg kunnen laten... :love
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het grote weertopic

Bericht door refo »

De onweersbuien ontstaan niet in Keulen, Aken of Bonn, maar komen uit Frankrijk, België of Nederland binnen. Een koufront verdrijft de hitte en dat gaat met zwaar onweer gepaard.
Gezien vanuit Duitsland lijkt het alsof het bij die aan de grens liggende plaatsen begint.
Plaats reactie