Het grote weertopic

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door refo »

Dodo schreef:Wat mij helpt om te slapen bij warme nachten: ik leg een grote badhanddoek onder het onderlaken. Dat is minder zweterig. Ook een handdoek om het kussen. En de ventilator strategisch opgesteld, zodat je een lichte luchtstroom hebt zonder dat het hinderlijk is. Verder heb ik een zomerdeken aangeschaft, die is heel prettig. Anders is een lege dekbedhoes ook een aanrader. En water bij het bed.
Ik doe gewoon mijn ogen dicht.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Arja »

Dodo schreef:Wat mij helpt om te slapen bij warme nachten: ik leg een grote badhanddoek onder het onderlaken. Dat is minder zweterig. Ook een handdoek om het kussen. En de ventilator strategisch opgesteld, zodat je een lichte luchtstroom hebt zonder dat het hinderlijk is. Verder heb ik een zomerdeken aangeschaft, die is heel prettig. Anders is een lege dekbedhoes ook een aanrader. En water bij het bed.
Bedankt. Het is niet voor iedereen gemakkelijk om in slaap te komen. Normaal al niet.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door merel »

refo schreef:
Dodo schreef:Wat mij helpt om te slapen bij warme nachten: ik leg een grote badhanddoek onder het onderlaken. Dat is minder zweterig. Ook een handdoek om het kussen. En de ventilator strategisch opgesteld, zodat je een lichte luchtstroom hebt zonder dat het hinderlijk is. Verder heb ik een zomerdeken aangeschaft, die is heel prettig. Anders is een lege dekbedhoes ook een aanrader. En water bij het bed.
Ik doe gewoon mijn ogen dicht.
Ik ook, maar heb meerdere huisgenoten die daar veel meer moeite mee hebben. Dat is toch knap vervelend
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Dodo »

Het is een grappig fenomeen dat bepaalde klachten of problemen die mensen kunnen hebben, bij degenen die daar geen last van hebben het gevoel geven dat zij door hun wilskracht ongevoelig zijn voor die klachten of problemen. Half Nederland heeft slaapproblemen door de warmte, maar sommigen staan daar boven. Zij gaan gewoon naar bed en gaan slapen. Ongetwijfeld omdat ze Sterk zijn en niet van Fratsen houden. Mensen maken overal Drukte van. Doe maar Gewoon, dat is gek genoeg. Kijk maar naar mij. Als ik gewoon naar bed kan gaan en slapen, waarom jij dan niet?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Ik ga gewoon slapen. Al die voorbereidingen... Je zou het er warm van krijgen.
Inderdaad. Hooguit een of twee glaasjes rosé vooraf.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Desiree »

Nog een paar nachtjes wakker liggen en dan kunnen we weer slapen..

Weltrusten ;)

Nog een verhaaltje over het huisje in de sneeuw en het kannetje zei 'kloek'..
Laatst gewijzigd door Desiree op 23 jul 2019, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door helma »

Mijn pa draagt deze dagen gewoon een lange mouw overhemd en een wollig colbertje. Hij had wel wat bekijks op de Duikelburger markt :huhu
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Ad Anker »

Dodo schreef:Het is een grappig fenomeen dat bepaalde klachten of problemen die mensen kunnen hebben, bij degenen die daar geen last van hebben het gevoel geven dat zij door hun wilskracht ongevoelig zijn voor die klachten of problemen. Half Nederland heeft slaapproblemen door de warmte, maar sommigen staan daar boven. Zij gaan gewoon naar bed en gaan slapen. Ongetwijfeld omdat ze Sterk zijn en niet van Fratsen houden. Mensen maken overal Drukte van. Doe maar Gewoon, dat is gek genoeg. Kijk maar naar mij. Als ik gewoon naar bed kan gaan en slapen, waarom jij dan niet?
:super
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Ad Anker »

Ik leg net mijn zoon op bed. (10). Bloedheet zoldertje. Staat 'ie zijn pyjama aan te trekken. Ik zeg: zou je dat wel doen. Hij kijkt me verbaasd aan en zegt: Ja, waarom niet? Hij kruipt in zijn bed en gaat lekker slapen.

En ja, sterkte voor alle mensen die er last van hebben. Al denk ik wel eens dat diegenen die het hardst roepen nog niet zoveel last hebben. Maar dat is mijn beleving.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Stof »

Ad Anker schreef:En ja, sterkte voor alle mensen die er last van hebben. Al denk ik wel eens dat diegenen die het hardst roepen nog niet zoveel last hebben. Maar dat is mijn beleving.
Ik moet idd vooral veel denken aan hen die niet kunnen roepen. Mensen in (bloedhete) rolstoelen en bedden die afhankelijk zijn van wat anderen hen geven. Degenen die wachten tot iemand ze bij het badwater van Siloam brengt. Ik zou elke klager aanraden eens in instellingen als Siloah en Adullam om het hoekje te gaan kijken. Ze zouden er vooral veel dankbaarheid ontmoeten en weinig geklaag.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Roos2018 »

Bij ons is het elke dag 40 - 43 graden Celsius , en dat duurt van begin juli tot half september.
Daarna zakt het kwik weer onder de 40 graden.
De mensen hier passen hun dag- en werk ritme (fiësta) daarop aan.
Ik hoor hier niemand daarover klagen; praten en klagen over het weer is zo typisch Nederlands.
Je hoeft hier ook echt niet een praatje over het weer te maken, dan kijken de mensen je niet begrijpend aan.

Waarom praten Nederlanders zoveel over het weer?
28-12-2017 door Reinout van den Born

...

‘Koud voor de tijd van het jaar, vindt u niet? Ja, heel koud… Vooral die wind maakt het zo koud. Ja, zonder die wind zou het zo koud niet zijn… Maar zo lang die wind niet gaat liggen, blijft het koud. Ja, dan blijft het koud, inderdaad…’

Het is een gesprekje over het weer dat velen van ons om de haverklap voeren. Nergens ter wereld wordt zoveel over het weer gepraat als in Nederland.

‘Ik zat vanochtend even in de zon uit de wind, maar het werd me te heet. Ja, uit de wind wordt het warm… Ja, wat ik doe is soms even staan. Dan vang ik wat meer wind, want als ik blijf zitten wordt het wel erg heet. Oh, ik bleef zitten… Nou, ik ben ook weleens blijven zitten, maar dat is me niet goed bevallen, nee…’

Waarom?
Wat is er zo interessant aan het Nederlandse weer dat we er zoveel over praten? Veel mensen hebben zich hierover al het hoofd gebroken. Aan het einde van de jaren 80 van de vorige eeuw was er zelfs een Nepalese professor die een heus onderzoek deed naar het praten over het weer in Nederland. Uitkomst van zijn onderzoek was dat het iets met de Nederlandse genen te maken moet hebben. Gevormd door het veroveren van het land op de zee. En door de eeuwenlange afhankelijkheid van het weer, bij voorbeeld voor de jaarlijkse oogsten.

Het is anders best fris voor de tijd van het jaar, vindt U niet? Ja, het is gewoon guur… Kijk, een buitje, OK, maar dit? Ja, het is niet mooi. En ik zie het voorlopig ook niet opknappen… Als het zo blijft, zeker niet…’

´Vanochtend keek ik naar boven en ik zag het opentrekken. En ik dacht, dat gaat goed! Ja, dacht ik ook. Maar een uurtje later trok het dicht. Ik denk, nou wordt het niks. Ja, daar leek het op… Trekt ´t in de namiddag weer open. Toen dacht ik, nou ja nu kan het alle kanten op. Ja, ik stond ook te kijken. ´

´Het is anders weer aardig fris buiten. Heel fris… Ik wilde bijna zonder das weggaan, maar buiten gekomen, merkte ik dat het te fris was. Zeker… Terwijl het eergisteren zo mooi was. Eergisteren had ik ook geen das om…´

...
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Orchidee »

Leuke, leerzame opbeurende praatjes allemaal
Maar ik kan 's nachts niet slapen door de warmte en overdag niet arbeiden door de warmte
Zo gewoon vind ik dat niet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Arja »

Roos2018 schreef:Bij ons is het elke dag 40 - 43 graden Celsius , en dat duurt van begin juli tot half september.
Daarna zakt het kwik weer onder de 40 graden.
De mensen hier passen hun dag- en werk ritme (fiësta) daarop aan.
Ik hoor hier niemand daarover klagen; praten en klagen over het weer is zo typisch Nederlands.
Je hoeft hier ook echt niet een praatje over het weer te maken, dan kijken de mensen je niet begrijpend aan.

Waarom praten Nederlanders zoveel over het weer?
28-12-2017 door Reinout van den Born

...

‘Koud voor de tijd van het jaar, vindt u niet? Ja, heel koud… Vooral die wind maakt het zo koud. Ja, zonder die wind zou het zo koud niet zijn… Maar zo lang die wind niet gaat liggen, blijft het koud. Ja, dan blijft het koud, inderdaad…’

Het is een gesprekje over het weer dat velen van ons om de haverklap voeren. Nergens ter wereld wordt zoveel over het weer gepraat als in Nederland.
...
Ik heb vrienden in Suriname en Florida en veel familie in Australië. Die zijn niet zo gecharmeerd door warmte. Maar misschien doen ze minder aan weerpraatjes. Ikzelf houd er wel van (van weerpraatjes). Vooral als ijsbreker. Net als weerman Reinier ben ik gefascineerd door onweer. En door wolken. Ik vind het heel erg boeiend om een geestelijke les te ontdekken in weer en natuur (en die dan te delen).
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Mannetje »

Roos, hoe gaat dat bij jullie als het in een paar dagen 15 of meer graden warmer wordt? Want dat is het probleem hier nu.
-
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door DDD »

Ik ben duidelijk een Nederlander, want ik ben er ook niet snel over uitgepraat;-)
Plaats reactie