Het grote weertopic

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Het grote weertopic

Bericht door Maanenschijn »

De Rijn in Lobith verwacht zelfs plus 15 meter. Dat is echt extreem hoog in deze tijd van het jaar. De uiterwaarden (van vooral de Waal) zullen behoorlijk onderstromen verwacht ik.

Gelderland heeft een kanaal op Youtube waar in mijn woonomgeving een webcam op de Waal staat: vooral de snelheid van de waterstijging is verbazend.

https://youtu.be/nvotxrRDkMg of deze doet het beter:
https://webcam.prvgld.nl/varik.html

De stroomsnelheid zal nu op ongeveer 7 km/uur zitten denk ik. Een debiet van 70m3 /seconde.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door Dodo »

Afbeelding
Dit vond ik wel verhelderend. Zeeland zal hier niet veel last van krijgen, zo te zien.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Er is iets wat ik opvalland vindt. Het gaat zowel over corona als o.a. deze bijzondere verschijnselen in de natuur.
In behoudende of bevindelijke kerken wordt gesproken over de oordelen van God die op de aarde zijn.
In meer 'ruimdenkende' kerken wordt hooguit gewezen op dat God er iets door te zeggen heeft, maar een oordeel Gods wordt afgewezen. Wanwaar dit onderscheid, wat ik al langer opmerk. Komt dat door het optimistischer mens- en wereldbeeld van laatste genoemde kerken? Het valt in elk geval wel op, en niet alleen door mij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door Dodo »

Het valt mij meer op dat we overstromingen in Bangladesh en dergelijke accepteren, en er zeker geen tekenen van de eindtijd in zien, maar als het dichter bij huis komt...
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Het valt mij meer op dat we overstromingen in Bangladesh en dergelijke accepteren, en er zeker geen tekenen van de eindtijd in zien, maar als het dichter bij huis komt...
Dit zien wij ook wel, maar dat bedoelde ik niet, mij viel iets anders op, dichtbij huis, soms zelfs in eigen kerkverband.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door Bertiel »

ik heb dit vorig jaar al gezegd mbt covid en dat geldt ook voor de ramp nu:
als we in enkel in covid een oordeel zien is het tekort
en
als we enkel een oordeel in covid zien is het ook tekort
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:ik heb dit vorig jaar al gezegd mbt covid en dat geldt ook voor de ramp nu:
als we in enkel in covid een oordeel zien is het tekort
en
als we enkel een oordeel in covid zien is het ook tekort
Ja dat is zeker waar, maar daarmee is het verschil in zienswijze niet verklaard. Het gaat in grote lijnen om bevindelijke kerken en ruimer denkende kerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Er is iets wat ik opvalland vindt. Het gaat zowel over corona als o.a. deze bijzondere verschijnselen in de natuur.
In behoudende of bevindelijke kerken wordt gesproken over de oordelen van God die op de aarde zijn.
In meer 'ruimdenkende' kerken wordt hooguit gewezen op dat God er iets door te zeggen heeft, maar een oordeel Gods wordt afgewezen. Wanwaar dit onderscheid, wat ik al langer opmerk. Komt dat door het optimistischer mens- en wereldbeeld van laatste genoemde kerken? Het valt in elk geval wel op, en niet alleen door mij.
Ik zie dat er in sommige kerken een wat negatiever Godsbeeld lijkt te zijn. Waardoor men in het oordeel blijft steken en continu vraagt wat dat de mens te zeggen heeft. Waardoor de focus meer op de mens dan op de Heere komt te liggen. Dat valt mij ook steeds behoorlijk op.
Online
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door Bertiel »

een oordeel slaat als het goed is bij jezelf naar binnen, en dan heb jij weinig op om de meetlat langs anderen te leggen.
Want ook al zien we het als een oordeel en anderen niet, dan hebben we eerst met onszelf ten opzichte van de Heere te doen en dan (maar ik denk niet dat, als het recht ligt, er van komen gaat) met anderen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:een oordeel slaat als het goed is bij jezelf naar binnen, en dan heb jij weinig op om de meetlat langs anderen te leggen.
Want ook al zien we het als een oordeel en anderen niet, dan hebben we eerst met onszelf ten opzichte van de Heere te doen en dan (maar ik denk niet dat, als het recht ligt, er van komen gaat) met anderen
Vanzelf is het ook persoonlijk, maar we hebben elkaar op te wekken om op te merken. Maar we weten ook dat niet ieder dat kan of wil. De farizeeën en Schriftgeleerden konden wel de tekenen in de natuur onderscheiden, maar niet de tekenen des tijds.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8893
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het grote weertopic

Bericht door J.C. Philpot »

Dijkdoorbraak Julianakanaal, oproep om snel weg te gaan

Een dijk langs het Julianakanaal bij Meerssen is vrijdagmiddag doorgebroken. Het water heeft volgens de veiligheidsregio een groot gat geslagen.

Mensen in Bunde, Voulwames, Brommelen en Geulle moeten het gebied zo snel mogelijk verlaten, aldus de veiligheidsregio. In de buurt van de dijkdoorbraak gaan meerdere sirenes af om mensen te waarschuwen. „Dit gebied komt onder water te staan”, aldus de woordvoerder.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het grote weertopic

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Dijkdoorbraak Julianakanaal, oproep om snel weg te gaan

Een dijk langs het Julianakanaal bij Meerssen is vrijdagmiddag doorgebroken. Het water heeft volgens de veiligheidsregio een groot gat geslagen.

Mensen in Bunde, Voulwames, Brommelen en Geulle moeten het gebied zo snel mogelijk verlaten, aldus de veiligheidsregio. In de buurt van de dijkdoorbraak gaan meerdere sirenes af om mensen te waarschuwen. „Dit gebied komt onder water te staan”, aldus de woordvoerder.
Maar komt dat dan een meter hoog?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8893
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het grote weertopic

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Maar komt dat dan een meter hoog?
Dat vraag ik me ook af. Het bericht is nu dat als er geen tijd meer is om het gebied te verlaten, men naar een "veilige verdieping" moet gaan.
14:25 | De Veiligheidsregio Limburg-Zuid meldt dat inwoners van Meerssen zo snel mogelijk hun woning moeten verlaten, of naar een veilige verdieping te gaan. Bewoners moeten zo snel mogelijk ramen en deuren sluiten, gas en elektra afsluiten, om te voorkomen dat er brand of kortsluiting ontstaat. Ook moet de hoofdkraan van het water dicht. Inmiddels gaan sirenes af in het gebied. Het gaat om inwoners van Bunde, Voulwames, Brommelen en Geulle (beneden).
Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het grote weertopic

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: De stroomsnelheid zal nu op ongeveer 7 km/uur zitten denk ik. Een debiet van 70m3 /seconde.
Dat zal wel wat gaan toenemen.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Het grote weertopic

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef: De stroomsnelheid zal nu op ongeveer 7 km/uur zitten denk ik. Een debiet van 70m3 /seconde.
Dat zal wel wat gaan toenemen.
De stroomsnelheid of het debiet?
Plaats reactie