Het grote weertopic

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het grote weertopic

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef: Bedoel je dijken in Limburg of in Zeeland?
In Limburg. Die zijn toch ook niet in de staat waarin de dijken in Zeeland in '53 waren momenteel? Ik bedoel: stel dat in '53 een dergelijke watermassa door de rivieren in Limburg was gestroomd, zou dan het effect hetzelfde kunnen zijn of is die situatie helemaal anders? Er zit nl geen zee achter.
Sorry, maar volgens mij wordt het tijd dat je eens een keer een paar dagen in Limburg op vakantie gaat. Daar liggen alleen dijken langs de Maas. Wat nu gebeurt heeft niets met dijken van doen maar met een hoeveelheid regenwater zoals die de afgelopen 100 jaar niet eerder is gevallen. In plaatsen als Heerlen, Voerendaal en Ransdaal komt het water van de heuvels af stromen en vormt een grote massa. In Valkenburg stroomt een riviertje door de stad zo breed als een wetering. Daar liggen pittoreske wandelbruggetjes overheen, maar door de massa water die van de omringende heuvels naar beneden komt was de hele stad vannacht onbegaanbaar. Supermarktmedewerkers van de avondploeg zijn vannacht op de bovenverdieping gebleven omdat ze niet naar huis konden en de ochtendploeg is omgedraaid omdat ze er niet konden komen. Riviertjes als de Gulp en de Geul zijn normaal waterstroompjes. Daar liggen helemaal geen dijken, maar het water kolkte door de dorpen. Bekijk het filmpje eens van het dorp Wijlre. Bekend van de Brandbrouwerij die in het midden zichtbaar is. Buiten het dorp stroomt een slootje waar je met een beetje aanloop overheen kunt springen. Nu staat het grootste deel van het dorp blank: https://bit.ly/2UgnTcJ .

Ik lees dat de Maas de overstromingsstanden van de jaren '90 nadert. Ik ben benieuwd of er sindsdien veel veranderd is aan de dijken. Uiteraard komt het door de hoeveelheid regenwater, maar uiteindelijk zal dit toch in de rivieren terecht komen.
De beelden uit Valkenburg heb ik vanuit eerste hand gehad, aangezien een collega midden in het dorp woont.
Daarna ben ik uiteraard benieuwd of men verwacht dat dit soort zaken vaker gaan voorkomen en wat de plannen van deze gemeenten hierin zijn.
Daar valt weinig aan te veranderen. Je kunt moeilijk dijken op de heuvels gaan bouwen. Wat men in dorpen als Voerendaal en Ransdaal al gedaan heeft, is geulen in het midden van de weg en het riool vergroot om het water sneller weg te krijgen. Verder zijn in het verleden her en der al wateropvangen aangelegd maar die zijn berekend op neerslag zoals die 1x per 25 jaar valt. Als je door Limburg rijdt zie je dat veel huizen trapjes hebben bij de deur. Twee of drie treden is heel normaal bij huizen die tegen een heuvel aan liggen. Daar kan dus een behoorlijke stroom water langs, maar wat nu gevallen is, is echt extreem. Ik weet niet of je Facebook hebt, maar anders moet je eens even naar het filmpje rechtsonder kijken in deze link https://www.facebook.com/groups/IloveKe ... 679991300/. Dat is normaal gesproken een aarde trap tegen een heuvel op. Dit was tijdens de regen van eergisteravond. Geen rivier dus of zo, maar gewoon water wat van de heuvel afstroomt.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef: Daar valt weinig aan te veranderen. Je kunt moeilijk dijken op de heuvels gaan bouwen. Wat men in dorpen als Voerendaal en Ransdaal al gedaan heeft, is geulen in het midden van de weg en het riool vergroot om het water sneller weg te krijgen. Verder zijn in het verleden her en der al wateropvangen aangelegd maar die zijn berekend op neerslag zoals die 1x per 25 jaar valt. Als je door Limburg rijdt zie je dat veel huizen trapjes hebben bij de deur. Twee of drie treden is heel normaal bij huizen die tegen een heuvel aan liggen. Daar kan dus een behoorlijke stroom water langs, maar wat nu gevallen is, is echt extreem. Ik weet niet of je Facebook hebt, maar anders moet je eens even naar het filmpje rechtsonder kijken in deze link https://www.facebook.com/groups/IloveKe ... 679991300/. Dat is normaal gesproken een aarde trap tegen een heuvel op. Dit was tijdens de regen van eergisteravond. Geen rivier dus of zo, maar gewoon water wat van de heuvel afstroomt.
De vraag is toch of het extreem blijft. Misschien dat dit soort zaken meer standaard gaan worden en dan is het zaak er goed over na te gaan denken. Nee joh, ik ben veel te oud en te mannelijk voor Facebook :-)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Het heeft ons veel te zeggen. Dan grote droogte en recordhoge temperaturen en nu weer en watervloed... Dit is, volgens het KNMI nooit eerder zo gebeurd.
Het zijn inderdaad steeds behoorlijke extremen. Of het nooit eerder gebeurd is, tsja, daar denken wij in Zeeland toch echt anders over.
Dat zijn geen vergelijkbare zaken. De watersnood van 1953 was een ramp van ongekende omvang en heel iets anders dan de hevige regenval van nu. En in deze hoeveelheden is voor zover bekend nooit eerder gebeurd. In 24 uur tijd 3x de regenmeter geleegd. Vannacht is het in Zuid-Limburg ook tijden zo goed als droog geweest. Nu valt er weer een pittige bui hoor ik. Wie 'boven' woont heeft weinig last maar wie 'onder' woont, in de dalen, heeft het zwaar. Voor die mensen is het een drama. Steden als Kerkrade en Heerlen hebben een aantal invalswegen gisteravond af moeten sluiten. In de dorpen in het Heuvelland is het nog erger. In Valkenburg dreven de auto's door de straten naar beneden en kwam zelfs de brandweer er niet meer door. Voor vandaag wordt minder regen verwacht maar alles is zo verzadigd dat het water nog niet zomaar weg is.
Zou een ramp als '53 ook niet hebben kunnen gebeuren als een dergelijke situatie als afgelopen dagen in Limburg was voorgekomen in de jaren '50 van de vorige eeuw? Ik kan me zo voorstellen dat er in die vele jaren ook veel gedaan is aan dijken etc.
Eén ding: begrijp het a.u.b.: Ik bedoel dat het weer in de hele wereld in 1953 niet zo ingrijpend vewoest was dan nu. En wie heeft het gedaan? Hebben wij niet zelf een wanbeheer over deze aarde gevoerd? Is het doordat wij gemakkelijk en lekkerlijk wilden leven? Had 1953 ons toch tot inkeer gebracht!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Eén ding: begrijp het a.u.b.: Ik bedoel dat het weer in de hele wereld in 1953 niet zo ingrijpend vewoest was dan nu. En wie heeft het gedaan? Hebben wij niet zelf een wanbeheer over deze aarde gevoerd? Is het doordat wij gemakkelijk en lekkerlijk wilden leven? Had 1953 ons toch tot inkeer gebracht!
In algemene zin voeren wij zeker een wanbeheer. Maar het is wellicht wat makkelijk om 'wij' te noemen. Laten we het maar dicht bij onszelf houden. Waarbij ik dan mijn eigen invloed op dit soort zaken wel erg laag inschat moet ik zeggen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het grote weertopic

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef: Daar valt weinig aan te veranderen. Je kunt moeilijk dijken op de heuvels gaan bouwen. Wat men in dorpen als Voerendaal en Ransdaal al gedaan heeft, is geulen in het midden van de weg en het riool vergroot om het water sneller weg te krijgen. Verder zijn in het verleden her en der al wateropvangen aangelegd maar die zijn berekend op neerslag zoals die 1x per 25 jaar valt. Als je door Limburg rijdt zie je dat veel huizen trapjes hebben bij de deur. Twee of drie treden is heel normaal bij huizen die tegen een heuvel aan liggen. Daar kan dus een behoorlijke stroom water langs, maar wat nu gevallen is, is echt extreem. Ik weet niet of je Facebook hebt, maar anders moet je eens even naar het filmpje rechtsonder kijken in deze link https://www.facebook.com/groups/IloveKe ... 679991300/. Dat is normaal gesproken een aarde trap tegen een heuvel op. Dit was tijdens de regen van eergisteravond. Geen rivier dus of zo, maar gewoon water wat van de heuvel afstroomt.
De vraag is toch of het extreem blijft. Misschien dat dit soort zaken meer standaard gaan worden en dan is het zaak er goed over na te gaan denken. Nee joh, ik ben veel te oud en te mannelijk voor Facebook :-)
Nou, voor iets wat in 100 jaar niet eerder is gebeurd, lijkt het me veel te vroeg om te veronderstellen dat dit standaard zal gaan worden. Je kunt hier geen dijken aan gaan leggen of zo. Water komt naar beneden en moet zo snel mogelijk weg. Met dijken tegen een heuvel ga je dat vertragen en spoelt de lus van de onderlaag af. En de heuvels in Zuid-Limburg afgraven lijkt me ook geen oplossing.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef: Daar valt weinig aan te veranderen. Je kunt moeilijk dijken op de heuvels gaan bouwen. Wat men in dorpen als Voerendaal en Ransdaal al gedaan heeft, is geulen in het midden van de weg en het riool vergroot om het water sneller weg te krijgen. Verder zijn in het verleden her en der al wateropvangen aangelegd maar die zijn berekend op neerslag zoals die 1x per 25 jaar valt. Als je door Limburg rijdt zie je dat veel huizen trapjes hebben bij de deur. Twee of drie treden is heel normaal bij huizen die tegen een heuvel aan liggen. Daar kan dus een behoorlijke stroom water langs, maar wat nu gevallen is, is echt extreem. Ik weet niet of je Facebook hebt, maar anders moet je eens even naar het filmpje rechtsonder kijken in deze link https://www.facebook.com/groups/IloveKe ... 679991300/. Dat is normaal gesproken een aarde trap tegen een heuvel op. Dit was tijdens de regen van eergisteravond. Geen rivier dus of zo, maar gewoon water wat van de heuvel afstroomt.
De vraag is toch of het extreem blijft. Misschien dat dit soort zaken meer standaard gaan worden en dan is het zaak er goed over na te gaan denken. Nee joh, ik ben veel te oud en te mannelijk voor Facebook :-)
Nou, voor iets wat in 100 jaar niet eerder is gebeurd, lijkt het me veel te vroeg om te veronderstellen dat dit standaard zal gaan worden. Je kunt hier geen dijken aan gaan leggen of zo. Water komt naar beneden en moet zo snel mogelijk weg. Met dijken tegen een heuvel ga je dat vertragen en spoelt de lus van de onderlaag af. En de heuvels in Zuid-Limburg afgraven lijkt me ook geen oplossing.
Daarom zeg ik 'misschien'. En oplossingen vinden voor wateroverlast kunnen Nederlands al sinds vervolgen tijden.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Eén ding: begrijp het a.u.b.: Ik bedoel dat het weer in de hele wereld in 1953 niet zo ingrijpend vewoest was dan nu. En wie heeft het gedaan? Hebben wij niet zelf een wanbeheer over deze aarde gevoerd? Is het doordat wij gemakkelijk en lekkerlijk wilden leven? Had 1953 ons toch tot inkeer gebracht!
In algemene zin voeren wij zeker een wanbeheer. Maar het is wellicht wat makkelijk om 'wij' te noemen. Laten we het maar dicht bij onszelf houden. Waarbij ik dan mijn eigen invloed op dit soort zaken wel erg laag inschat moet ik zeggen.
Dat bedoel ik ook: we leven, als er geld is, in overdaad. En geven ons geld uit aan overdadige luxe, of pronken ons op met de nieuwste mode. We willen lekker eten, we willen zo veel, en vergeet niet onze dierbaar verworven vakanties! Onze lust in zon zee en strand en genieten! en een ding willen we, of kunnen we niet: terug treden op onze schreden. Wat hebben verworven dat willen we houden. Is het in het algemeen niet zo? En loopt het ons tegen? Dan geen nood: we kunnen verschrikkelijk mopperen, maar ook dat helpt niet, en is nog een wangestalte ook.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 15 jul 2021, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het grote weertopic

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef: Daar valt weinig aan te veranderen. Je kunt moeilijk dijken op de heuvels gaan bouwen. Wat men in dorpen als Voerendaal en Ransdaal al gedaan heeft, is geulen in het midden van de weg en het riool vergroot om het water sneller weg te krijgen. Verder zijn in het verleden her en der al wateropvangen aangelegd maar die zijn berekend op neerslag zoals die 1x per 25 jaar valt. Als je door Limburg rijdt zie je dat veel huizen trapjes hebben bij de deur. Twee of drie treden is heel normaal bij huizen die tegen een heuvel aan liggen. Daar kan dus een behoorlijke stroom water langs, maar wat nu gevallen is, is echt extreem. Ik weet niet of je Facebook hebt, maar anders moet je eens even naar het filmpje rechtsonder kijken in deze link https://www.facebook.com/groups/IloveKe ... 679991300/. Dat is normaal gesproken een aarde trap tegen een heuvel op. Dit was tijdens de regen van eergisteravond. Geen rivier dus of zo, maar gewoon water wat van de heuvel afstroomt.
De vraag is toch of het extreem blijft. Misschien dat dit soort zaken meer standaard gaan worden en dan is het zaak er goed over na te gaan denken. Nee joh, ik ben veel te oud en te mannelijk voor Facebook :-)
Nou, voor iets wat in 100 jaar niet eerder is gebeurd, lijkt het me veel te vroeg om te veronderstellen dat dit standaard zal gaan worden. Je kunt hier geen dijken aan gaan leggen of zo. Water komt naar beneden en moet zo snel mogelijk weg. Met dijken tegen een heuvel ga je dat vertragen en spoelt de lus van de onderlaag af. En de heuvels in Zuid-Limburg afgraven lijkt me ook geen oplossing.
Daarom zeg ik 'misschien'. En oplossingen vinden voor wateroverlast kunnen Nederlands al sinds vervolgen tijden.
Ja, voor zeeën en rivieren in vlakke gebieden. Voor water wat uit de lucht valt alleen een paraplu maar daar heb je bij deze hoeveelheden helemaal niets aan.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Er is nog iets wat we opmerken. Toen in de 16e (of de 17e eeuw) grote delen van Noord-Nederland onderliepen werden er kerkdiensten gehouden. Er verschenen boetepredikaties in druk. Maar nu is dit uit beeld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door Bertiel »

Zeeuw schreef:
Dodo schreef:Vraagje: ís '53 eigenlijk nog wel eens voorgekomen, in die zin dat die omstandigheden samenvielen? En dat er niet nog een ramp voorviel, door de deltawerken die gebouwd zijn? Of was '53 echt een unieke gebeurtenis?
Dat is inderdaad wel een hele goede vraag Dodo. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het nooit meer zo geweest is, maar er zijn vast mensen hier die dat goed weten. De schuiven van de Pijlerdam zijn in een jaar of 35 rond de 27 keer dicht geweest. Wellicht dat dat een indicatie geeft.
Moment dat de paarden in Friesland net niet verdronken.. 2012 of zo?
Toen viel alles samen en waren oosterschelde en Hoek van Holland dicht
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef: Ja, voor zeeën en rivieren in vlakke gebieden. Voor water wat uit de lucht valt alleen een paraplu maar daar heb je bij deze hoeveelheden helemaal niets aan.
Nou, ik denk dat er qua waterberging etc veel meer mogelijk is dan een paraplu.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef: Ja, voor zeeën en rivieren in vlakke gebieden. Voor water wat uit de lucht valt alleen een paraplu maar daar heb je bij deze hoeveelheden helemaal niets aan.
Nou, ik denk dat er qua waterberging etc veel meer mogelijk is dan een paraplu.
We redden het wel, en samen komen we er wel boven!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Eén ding: begrijp het a.u.b.: Ik bedoel dat het weer in de hele wereld in 1953 niet zo ingrijpend vewoest was dan nu. En wie heeft het gedaan? Hebben wij niet zelf een wanbeheer over deze aarde gevoerd? Is het doordat wij gemakkelijk en lekkerlijk wilden leven? Had 1953 ons toch tot inkeer gebracht!
In algemene zin voeren wij zeker een wanbeheer. Maar het is wellicht wat makkelijk om 'wij' te noemen. Laten we het maar dicht bij onszelf houden. Waarbij ik dan mijn eigen invloed op dit soort zaken wel erg laag inschat moet ik zeggen.
Dat bedoel ik ook: we leven, als er geld is, in overdaad. En geven ons geld uit aan overdadige luxe, of pronken ons op met de nieuwste mode. We willen lekker eten, we willen zo veel, en vergeet niet onze dierbaar verworven vakanties! Onze lust in zon zee en strand en genieten! en een ding willen we, of kunnen we niet: terug treden op onze schreden. Wat hebben verworven dat willen we houden. Is het in het algemeen niet zo? En loopt het ons tegen? Dan geen nood: we kunnen verschrikkelijk mopperen, maar ook dat helpt niet, en is nog een wangestalte ook.
Willen 'we' dat? Wil jij dat ook? Nu lijkt je een beetje naar anderen te wijzen, want ik verwacht niet zo dat jij zoveel behagen schept in overdadige luxe, mode en zee en strand, maar ik kan mis zitten.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Eén ding: begrijp het a.u.b.: Ik bedoel dat het weer in de hele wereld in 1953 niet zo ingrijpend vewoest was dan nu. En wie heeft het gedaan? Hebben wij niet zelf een wanbeheer over deze aarde gevoerd? Is het doordat wij gemakkelijk en lekkerlijk wilden leven? Had 1953 ons toch tot inkeer gebracht!
In algemene zin voeren wij zeker een wanbeheer. Maar het is wellicht wat makkelijk om 'wij' te noemen. Laten we het maar dicht bij onszelf houden. Waarbij ik dan mijn eigen invloed op dit soort zaken wel erg laag inschat moet ik zeggen.
Dat bedoel ik ook: we leven, als er geld is, in overdaad. En geven ons geld uit aan overdadige luxe, of pronken ons op met de nieuwste mode. We willen lekker eten, we willen zo veel, en vergeet niet onze dierbaar verworven vakanties! Onze lust in zon zee en strand en genieten! en een ding willen we, of kunnen we niet: terug treden op onze schreden. Wat hebben verworven dat willen we houden. Is het in het algemeen niet zo? En loopt het ons tegen? Dan geen nood: we kunnen verschrikkelijk mopperen, maar ook dat helpt niet, en is nog een wangestalte ook.
Willen 'we' dat? Wil jij dat ook? Nu lijkt je een beetje naar anderen te wijzen, want ik verwacht niet zo dat jij zoveel behagen schept in overdadige luxe, mode en zee en strand, maar ik kan mis zitten.
Leest u de Bijbel? Leest u dan ook over een collectieve schuld? Lees het gebed van Daniël eens, en daar staat van dat hij een zeer gewenst man was. Waartoe dat gehakketak toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Leest u de Bijbel? Leest u dan ook over een collectieve schuld? Lees het gebed van Daniël eens, en daar staat van dat hij een zeer gewenst man was. Waartoe dat gehakketak toch?
Dat is geen gehakketak, het is een oprechte vraag. Ik zoek bij dit soort klimaatzaken naar wat ik zelf daarin zou kunnen aanpassen binnen mijn (bijzonder kleine) druppel op de grote gloeiende plaat.
Plaats reactie