Het grote weertopic

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Mara »

coco schreef: Natuurlijk heeft het ons wat te zeggen. Er is niemand die ontkent dat het zorgelijk is wat er gebeurt. De vraag is alleen: in hoeverre is de mens daar direct verantwoordelijk voor? En zijn wij in staat om er iets aan te veranderen/terug te draaien?
Het probleem met de meeste media is dat er een heel systeem achter lijkt te zitten dat er alles aan doet om ons keer op keer op de neus te drukken hoe slecht het wel gaat, en dat het hoog tijd is om allemaal de meest bizarre investeringen te doen in warmtepompen, isolatie, elektrische auto's enz. Alsof daarmee het tij te keren is..!
Nu klink je als Baudet. ;)
Nee hoor grapje, ik ervaar dat ook zo.
Continu krijg je als burger te horen: denk erom, doe dit en doe dat, anders gaat het ernstig mis.
Ondertussen wordt er weinig gedaan om het vliegverkeer in te perken en genieten de consumenten volop.
Want ja, we hebben recht op vakantie, nietwaar?

Vanmorgen was in het nieuws dat Rijkswaterstaat opnieuw gaat berekenen wat het kost om de wegen te onderhouden.
Want hoe meer elektrische auto's, hoe harder het wegdek slijt. Die auto's zijn nl een stuk zwaarder vanwege de accu's.
En als ik al die laadpalen zie staan, die elektriciteit moet toch ook worden opgewekt? Dat komt toch niet allemaal uit het zonnetje vallen?

Volgens de aannemer moet je oude huizen (ons huis is meer dan 100 jaar oud) niet intensief gaan isoleren, omdat je dan balkenrot krijgt.
Toen het plafond vernieuwd werd, kon je onder de originele vloer voelen hoe het daar tochtte.
Dat was juist goed, want daarmee bleven de balken gaaf.
Wij hadden ernstige lekkage gehad uit de badkamer, maar er was niets van te zien in het hout, omdat het had kunnen drogen.
Vergeleken met anderen - in een geïsoleerd nieuwbouwhuis - verstoken wij helemaal niet zo veel meer gas.
Natuurlijk hebben wij wel enkele maatregelen getroffen, dubbel glas etc. maar wij zijn gewend aan een zekere mate van tocht.
Die ververst continu de lucht. Bij een nieuwbouwhuis moet je een verversingssysteem aanzetten, wat elektriciteit kost!

Deze week klaagde een man in het journaal, dat hij zijn dochtertje geen middagslaapje in haar kamertje kon laten doen. Het was daar een sauna. Hij woonde in een supergeïsoleerd nieuwbouwhuis. De ramen konden amper open, zag ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

coco schreef: Natuurlijk heeft het ons wat te zeggen. Er is niemand die ontkent dat het zorgelijk is wat er gebeurt. De vraag is alleen: in hoeverre is de mens daar direct verantwoordelijk voor? En zijn wij in staat om er iets aan te veranderen/terug te draaien?
Het probleem met de meeste media is dat er een heel systeem achter lijkt te zitten dat er alles aan doet om ons keer op keer op de neus te drukken hoe slecht het wel gaat, en dat het hoog tijd is om allemaal de meest bizarre investeringen te doen in warmtepompen, isolatie, elektrische auto's enz. Alsof daarmee het tij te keren is..!
Ik vrees wel eens dat de mens te laat inziet dat het tij wellicht niet meer te keren is. We komen net terug van een fietstochtje over de Borkeld, Friezenberg, Herikerberg, enz. en dan schrik je hoe droevig of de natuur erbij staat. Vele bomen en struiken worden geel, of de bladeren hangen slap en vallen af. De heide is de droogte van vorig jaar niet te boven gekomen en zal wellicht niet meer in bloei komen.
De weilanden gaan een gele kleur krijgen. Het anders zo mooie frisse groen is dor en doods. De natuur lijdt onder deze droogte en hitte, en het is voor mij niet de vraag wie daarvan de schuldige is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Zonnebloem »

Prachtig weer. Zon en wolken. Wat een fijne dag zo!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
coco schreef: Natuurlijk heeft het ons wat te zeggen. Er is niemand die ontkent dat het zorgelijk is wat er gebeurt. De vraag is alleen: in hoeverre is de mens daar direct verantwoordelijk voor? En zijn wij in staat om er iets aan te veranderen/terug te draaien?
Het probleem met de meeste media is dat er een heel systeem achter lijkt te zitten dat er alles aan doet om ons keer op keer op de neus te drukken hoe slecht het wel gaat, en dat het hoog tijd is om allemaal de meest bizarre investeringen te doen in warmtepompen, isolatie, elektrische auto's enz. Alsof daarmee het tij te keren is..!
Ik vrees wel eens dat de mens te laat inziet dat het tij wellicht niet meer te keren is. We komen net terug van een fietstochtje over de Borkeld, Friezenberg, Herikerberg, enz. en dan schrik je hoe droevig of de natuur erbij staat. Vele bomen en struiken worden geel, of de bladeren hangen slap en vallen af. De heide is de droogte van vorig jaar niet te boven gekomen en zal wellicht niet meer in bloei komen.
De weilanden gaan een gele kleur krijgen. Het anders zo mooie frisse groen is dor en doods. De natuur lijdt onder deze droogte en hitte, en het is voor mij niet de vraag wie daarvan de schuldige is.
Het is zo droog inderdaad. De stoepen liggen vol met gele verdorde afgevallen bladeren, het lijkt wel herfst.
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Roos2018 »

---knip---Auteursrechtelijk beschermd artikel
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

De grote droogte

JOEL 1:10-20
10 Het veld is verwoest, het land treurt; want het koren is verwoest, de most is verdroogd, de olie is flauw.
11 De akkerlieden zijn beschaamd, de wijngaardeniers huilen, om de tarwe en om de gerst; want de oogst des velds is vergaan.
12 De wijnstok is verdord, de vijgenboom is flauw; de granaatappelboom, ook de palmboom en appelboom; alle bomen des velds zijn verdord; ja, de vrolijkheid is verdord van de mensenkinderen.
13 Omgordt u en rouwklaagt, gij priesters, huilt, gij dienaars des altaars; gaat in, vernacht in zakken, gij dienaars mijns Gods; want spijsoffer en drankoffer is geweerd van het huis uws Gods.
14 Heiligt een vasten, roept een verbodsdag uit, verzamelt de oudsten en alle inwoners dezes lands ten huize des HEEREN uws Gods, en roept tot den HEERE.
15 Ach die dag! Want de dag des HEEREN is nabij en zal als een verwoesting komen van den Almachtige.
16 Is niet de spijze voor onze ogen afgesneden? Blijdschap en verheuging van het huis onzes Gods?
17 De granen zijn onder hun kluiten verrot, de schathuizen zijn verwoest, de schuren zijn afgebroken, want het koren is verdord.
18 O, hoe zucht het vee! De runderkudden zijn bedwelmd, want zij hebben geen weide; ook zijn de schaapskudden verwoest.
19 Tot U, o HEERE, roep ik; want een vuur heeft de weiden der woestijn verteerd, en een vlam heeft alle bomen des velds aangestoken.
20 Ook schreeuwt elk beest des velds tot U; want de waterstromen zijn uitgedroogd en een vuur heeft de weiden der woestijn verteerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door HersteldHervormd »

---knip---
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Bertiel »

Dat het klimaat verandert is een feit.
Dat de wereldwijde temperatuurstijging sinds de industriele revolutie stijgt is een feit.
Dat dit aan elkaar gekoppeld is, is een aanname

Dat de mens zijn rentmeesterschap moet waarnemen is een feit
Dat de mens verantwoordelijk is voor alle ellende voortkomend uit klimaat verandering is een feit

We hebben slechts 1 aanname en daar wordt wel erg veel aan gekoppeld.
Desalniettemin is het goed dat we met z'n allen ons verantwoordelijk te voelen voor het goed, eerlijk en duurzaam omgaan met de schepping.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Adje »

Bertiel schreef:Dat het klimaat verandert is een feit.
Dat de wereldwijde temperatuurstijging sinds de industriele revolutie stijgt is een feit.
Dat dit aan elkaar gekoppeld is, is een aanname

Dat de mens zijn rentmeesterschap moet waarnemen is een feit
Dat de mens verantwoordelijk is voor alle ellende voortkomend uit klimaat verandering is een feit

We hebben slechts 1 aanname en daar wordt wel erg veel aan gekoppeld.
Desalniettemin is het goed dat we met z'n allen ons verantwoordelijk te voelen voor het goed, eerlijk en duurzaam omgaan met de schepping.
Hoe geven we daar invulling aan? Maar dat is misschien iets voor een ander/nieuw topic.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door liz boer »

Van alle fijnstof smogg ozon en wat al niet meer, flinke hoofdpijn en gehoorgang ontsteking, meestal met neusspoelen weg te krijgen, maar nu niet, ook gevolgen van de hittegolf en van de enorme vervuiling.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Mara »

liz boer schreef:Van alle fijnstof smogg ozon en wat al niet meer, flinke hoofdpijn en gehoorgang ontsteking, meestal met neusspoelen weg te krijgen, maar nu niet, ook gevolgen van de hittegolf en van de enorme vervuiling.
O naar. :fi
Mijn man had maandag mijn zwarte autootje gewassen, gisteren had ik ineens een donkergrijze. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
liz boer schreef:Van alle fijnstof smogg ozon en wat al niet meer, flinke hoofdpijn en gehoorgang ontsteking, meestal met neusspoelen weg te krijgen, maar nu niet, ook gevolgen van de hittegolf en van de enorme vervuiling.
O naar. :fi
Mijn man had maandag mijn zwarte autootje gewassen, gisteren had ik ineens een donkergrijze. :huhu
Ja egt er zit heel veel rommel in de lucht... ik probeer zo milieu vriendelijk mogelijk te leven, maar heb toch wel het idee dat het niet veel uithaalt dit op het bordje van de burger te leggen, terwijl er van alles de lucht in gaat en het water in gaat.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Dodo »

Yess! Ik ben vanmorgen natgeregend!
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:Yess! Ik ben vanmorgen natgeregend!
Haha, ik stond zaterdagavond op de camping in Frankrijk in mijn zwembroek in de regen. Na een dag 38 graden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Orchidee »

Heerlijk hé
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie