Het grote weertopic

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door refo »

West Brabant, Oost-Tholen en Oost-Flakkee zijn momenteel de heetste plek van Nederland.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Ouddorp »

West Brabant, Oost-Tholen en Oost-Flakkee zijn momenteel de heetste plek van Nederland.
Waarschijnlijk extrapolatie van de metingen van Woensdrecht en Hoek van Holland, allebei stations op zandgrond die heel snel opwarmen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Dodo »

Gisteravond in ''het Oog'' een interessant stukje over de waarneming van het weer in oorlogstijd. De dochter van de man die toen een recordwarmte was in het programma. De man was eigenlijk arts, maar benutte elk moment om ook andere dingen te doen. Hij sleep zijn eigen lenzen bijvoorbeeld. En hij noteerde dus ook de weersomstandigheden. Heel leuk om te horen. Deze mevrouw was ook al ouder, maar je kon horen dat ze nog heel trots was op haar vader.
Het wordt vandaag en morgen spannend of dit record verbroken gaat worden.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Gisteravond in ''het Oog'' een interessant stukje over de waarneming van het weer in oorlogstijd. De dochter van de man die toen een recordwarmte was in het programma. De man was eigenlijk arts, maar benutte elk moment om ook andere dingen te doen. Hij sleep zijn eigen lenzen bijvoorbeeld. En hij noteerde dus ook de weersomstandigheden. Heel leuk om te horen. Deze mevrouw was ook al ouder, maar je kon horen dat ze nog heel trots was op haar vader.
Het wordt vandaag en morgen spannend of dit record verbroken gaat worden.
Volgens mij zijn alle 'ogen' na te luisteren...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ZWP
Berichten: 1676
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door ZWP »

Het hitterecord uit 1944 is gesneuveld. In Gilze-Rijen werd even voor 15.00 uur 38,8 graden gemeten.
Online
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Bertiel »

Ik lees het ook, behalve bij het KNMI, nog even wachten of het wel officieel wordt verklaard door het KNMI.
Ben benieuwd naar morgen, zou zomaar over de 40°C kunnen gaan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door coco »

Lekker hoor. Als je eenmaal boven de 30 graden bent, maken die paar graadjes extra ook niet meer uit. Morgen nog even een 40 plus noteren, alle media weer tevreden. En dan kunnen we weer rustig afkoelen.
:hi
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door coco »

Bertiel schreef:Ik lees het ook, behalve bij het KNMI, nog even wachten of het wel officieel wordt verklaard door het KNMI.
Ben benieuwd naar morgen, zou zomaar over de 40°C kunnen gaan
Vast wel hoor. Het KNMI is een van de grote klokkenluiders wat de klimaatverandering aangaat, dus die doen echt wel hun best om hoe dan ook aan een recordje te komen.
:hi
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door refo »

En dat vorige record was nogal discutabel.
Online
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Bertiel »

refo schreef:En dat vorige record was nogal discutabel.
dat valt nogal mee

Morgen en overmorgen weer een recordverbreking als het mee / tegen zit
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

refo schreef:En dat vorige record was nogal discutabel.
Alles weercijfers voor 1970 zijn herberekend. Vraag niet hoe ze dat gedaan hebben, ook dat is discutabel. Met deze herberekening zijn veel hittegolven uit het verleden gesneuveld. Daarmee zijn de hittegolven van de laatste 20 jaar wel heel uitdrukkelijk uit gaan pieken. Overigens hoorde ik net dat het hitterecord van 1944 gebroken is. Een officieel KNMI-meetstation had 39,2 graden gemeten. Verwacht werd dat dit record niet lang zou blijven staan. Morgen wordt het naar verwachting van de meteorologen nog warmer.
Overigens is ook berekend dat het vorig record van 1944 wel degelijk goed was. De omstandigheden van die dag zijn ook nagegaan en ook die dag was erg bijzonder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10594
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Ad Anker »

coco schreef:Lekker hoor. Als je eenmaal boven de 30 graden bent, maken die paar graadjes extra ook niet meer uit. Morgen nog even een 40 plus noteren, alle media weer tevreden. En dan kunnen we weer rustig afkoelen.
Zo is het. Wat een emotie, de NOS wijdt er een liveblog aan. En het is helemaal niet bijzonder. Want we weten al lang dat het warmer wordt, aldus manneke munneke. Kijken of Trump nog gaat reageren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Jantje »

Je moet Munneke wel met een hoofdletter schrijven.

En verder vind ik het allemaal heel erg overdreven. Maar ja, het is meestal alleen heet in de komkommertijd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Desiree »

Je zou nu buiten werken.. ff wat anders dan airco'tje. Maar rustig aan.. er rekening mee houden en dan gaat het toch...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
coco schreef:Lekker hoor. Als je eenmaal boven de 30 graden bent, maken die paar graadjes extra ook niet meer uit. Morgen nog even een 40 plus noteren, alle media weer tevreden. En dan kunnen we weer rustig afkoelen.
Zo is het. Wat een emotie, de NOS wijdt er een liveblog aan. En het is helemaal niet bijzonder. Want we weten al lang dat het warmer wordt, aldus manneke munneke. Kijken of Trump nog gaat reageren.
Niet alleen Trump moet opletten. Zeker wij ook! Hebben ons de tekenen in de natuur dan niets te zeggen?
Wie geeft droogte en vloeden? Honger en overvloed? Is het niet dat wij allen hiermee van doen hebben?
We hebben dit toch ook te zien als van God gezonden? Hoe lang ziet de wetenschap al de verandering in het
klimaat? Midden jaren 80 werden daarover de eerste publicaties bekend. Vanaf midden jaren 80 hebben we een
langzame en steeds snellere opwarming van de aarde kunnen zien. En de gevolgen daarvan... die zijn nog niet
te overzien. Wel kunnen we meer verwachten: Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. En er zijn geen
tekenen van inkeer. Duizenden ongeboren ongeboren levens worden vermoord. De dood willen we in eigen hand
hebben. Hiuwelijk, gezin, seksualiteit, kortom alles ligt overhoop. En zou de HEERE dan een ledig aanschouwer zijn?
Of is het allemaal toeval? Dat kan, maar dan nemen we de Bijbel niet serieus.

Kort: Let niet alleen op deeldetails als het om de tekenen der tijden gaat. Er is heel veel dat wankelt
Denk ook aan de grote afval!
Daar zou heel veel van te zeggen zijn. Denk ook aan de bekende woorden: En zij bekenden het niet...
tot op de dag...
Mijn ervaring is dat men er niet over wil nadenken. Dat geeft onrust, en dat wenst men niet. Net als die opmerking bij "waar ging de preek zondag over?"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie