Het grote weertopic

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Orchidee »

Wat een heerlijkheid dat we weer een beetje normale temperaturen tegemoet gaan
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Aanhoudend warm, records?


Gepubliceerd op 08-09-2016 door Jordi Bloem op http://www.weer.nl


De komende dagen blijft het zeer warm tot warm voor de tijd van het jaar. Records, of niet?
De komende dagen blijft het zeer warm tot warm septemberweer. Ook vanmiddag stijgt de temperatuur tot hoge waarden voor de tijd van het jaar. In het zuiden is lokaal 29 graden mogelijk. We beleven momenteel een fraaie nazomerse periode, een Septemberzomer...
Net als gisteren wordt het ook vanmiddag vrijwel overal minstens 25 graden. Dit is zomers warm, en behoorlijk warm voor de tijd van het jaar. Het langjarig gemiddelde (de norm) bedraagt 20 graden. Waarschijnlijk wordt het op de warmste plaatsen in het zuiden (nipt) 29 graden. In het verleden is het op dagen in de eerste week van september wel eens minstens 30 graden geworden.
Records...?

Het septemberrecord in De Bilt voor wat betreft de hoogste maximumtemperatuur sinds 1901 staat op 32,6 graden gemeten op 5 september 1949. Op de tweede plaats in de ranglijst van hoogste temperaturen in september staat 5 september 2013 met 30,3 graden en plek 3 wordt bezet door 3 september 1991 met 30,1 graden. Voor een weerstation als Maastricht is 34,2 graden het absolute record, gemeten op 4 september 1929. Op 8 september 1934 werd het er 33,4 graden, de tweede plaats in de ranglijst van hoogste septembermaxima in Maastricht. Op de derde plaats staat 3 september 1906, met 33,2 graden.
Gisteren is net geen datumrecord in De Bilt gehaald en ook vandaag zit er vermoedelijk geen dagrecord in. Het maximum kwam gisteren uit op 26,5 graden, het oude record van 26,9 graden (7 september 1911) bleef onaangetast. Als we naar het datumrecord van 8 september, vandaag dus, kijken dan is het record 29,5 graden en dat stamt ook uit 1911. Waarschijnlijk wordt het vanmiddag in De Bilt 27 of 28 graden.

Zuidelijke stroming, warme bovenlucht
Zoals eigenlijk altijd zorgt een zuidelijke stroming in combinatie met volop zonneschijn voor thermische hoogstandjes. De lucht wordt dan meestal vanuit Noord-Afrika en/of de Canarische eilanden aangevoerd. In Spanje zijn de temperaturen zowel aan de grond als in de hoge luchtlagen nog een stuk hoger. Als we naar het niveau rond 1500 meter hoogte kijken, het zogeheten 850 hectoPascal (hPa)-vlak, dan zien we vanmiddag in ons land 16 tot 13 graden (vanuit het westen wordt het later minder warm), terwijl we in Spanje gebieden tot 25 à 26 graden tegenkomen, vooral in het zuiden van het land. Mede hierdoor kan de temperatuur aan de grond in Andalusië vanmiddag opnieuw tot tussen 35 en 40 graden stijgen. Overigens is en blijft het gevaar voor bosbranden in (delen van) Spanje en ook andere landen rond de Middellandse Zee zeer groot door vooral de combinatie van droogte en hitte.

September 2006: recordwarme maand
In september 2006 was het langdurig warm en dit leidde tot de warmste septembermaand in 300 jaar. De gemiddelde maandtemperatuur lag 4 graden boven het langjarig gemiddelde, de norm. Normaal voor september zijn twee dagen met maximumtemperaturen boven de zomerse grens van 25 graden, in 2006 werden het 8 zomerse dagen.

Tien jaar later wordt weer een poging gedaan om een extreem warme september in de klimaatboeken te laten komen, met alle onzekerheden die er voor de lange termijn zijn. In ieder geval blijft de temperatuur de eerstkomende 10 dagen nog flink boven normaal met zicht op nog enkele zomerse dagen extra. De minst warme dag wordt eigenlijk alleen zondag, met naar verwachting 20 tot 25 graden. En, in onze database, de meteobase, zien we voor dinsdag 13 september a.s. zelfs een lokale 30 graden ingetekend staan, in het zuidoosten van het land. Afwachten maar...

Bronnen: KNMI en MeteoGroup.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door parsifal »

Hier ligt sinds gisteren een leuk laagje sneeuw en het groeit.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door MarthaMartha »

parsifal schreef:Hier ligt sinds gisteren een leuk laagje sneeuw en het groeit.
Heerlijk, ik hoop dat we hier ook weer eens een echte sneeuwwinter krijgen... kunnen de kinderen ook eens een sneeuwpop in het echt zien.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

MarthaMartha schreef:
parsifal schreef:Hier ligt sinds gisteren een leuk laagje sneeuw en het groeit.
Heerlijk, ik hoop dat we hier ook weer eens een echte sneeuwwinter krijgen... kunnen de kinderen ook eens een sneeuwpop in het echt zien.
Vooral als je een eenzame ver van de bewoonde wereld wonende oude stijve arme zieke man bent. Je moet woont eenzaam en alleen in een oud vervallen tochtig huisje, en eenmaal per week (gemiddeld) komt de post langs. Meestal met belastingaanslagen en andere nare berichten. Maar er moet wel dagelijks brood zijn, en ja... je moet wel eens naar de dokter, of je hebt goed de griep te pakken.

Dan lig je daar eenzaam in je bed. Je kunt niks beginnen, want er is niemand. Buiten kun je niet komen, want er niemand die de sneeuw opruimt dus de deur is door de opgewaaide sneeuw gebarricadeerd. En toch moet er eten en drinken zijn. Je probeert iemand te bellen maar je weet niet wie, want je hebt geen familie of vrienden. De huisarts misschien? Maar die komt alleen in hoge noodgevallen. Bovendien is in deze uithoek van het land überhaupt nauwelijks bereik via de mobiele telefoon. En de vaste telefoon doet het al een paar weken niet meer.

Dan naar uit pure noodzaak de dichts bij zijnde boerderij, waar je wel telefoonbereik hebt. Die ligt 500 meter verderop en je wilt koortsig uit je bed kruipen, uit pure noodzaak en ellende. Je probeert naar een verharde weg te lopen, die schoon wordt gehouden door de gemeente, maar ja... Hoe maak je nu als een eenzame zieke, kreupele man nu verbinding mat die weg?

Wat is de strekking van deze fictionele mogelijkheid... Dit: Je ziet hier wellicht dat veel sneeuw en kou niet altijd het ultieme geluk voor iedereen hoeft te betekenen? Daar denken jonge speelse en gezonde kinderen vaak niet aan... We hopen dat de mens die dit leest gaat nadenken over bovengenoemde penibele zaken die toch wel eens een realiteit kunnen worden of realiteit geweest zijn...

Hoewel het ietwat belerend of zelfs deprimerend kan overkomen: Weest ervan overtuigt dat deze man iedereen zijn of haar sneeuwpret gunt...! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:
parsifal schreef:Hier ligt sinds gisteren een leuk laagje sneeuw en het groeit.
Heerlijk, ik hoop dat we hier ook weer eens een echte sneeuwwinter krijgen... kunnen de kinderen ook eens een sneeuwpop in het echt zien.
Vooral als je een eenzame ver van de bewoonde wereld wonende oude stijve arme zieke man bent. Je moet woont eenzaam en alleen in een oud vervallen tochtig huisje, en eenmaal per week (gemiddeld) komt de post langs. Meestal met belastingaanslagen en andere nare berichten. Maar er moet wel dagelijks brood zijn, en ja... je moet wel eens naar de dokter, of je hebt goed de griep te pakken.

Dan lig je daar eenzaam in je bed. Je kunt niks beginnen, want er is niemand. Buiten kun je niet komen, want er niemand die de sneeuw opruimt dus de deur is door de opgewaaide sneeuw gebarricadeerd. En toch moet er eten en drinken zijn. Je probeert iemand te bellen maar je weet niet wie, want je hebt geen familie of vrienden. De huisarts misschien? Maar die komt alleen in hoge noodgevallen. Bovendien is in deze uithoek van het land überhaupt nauwelijks bereik via de mobiele telefoon. En de vaste telefoon doet het al een paar weken niet meer.

Dan naar uit pure noodzaak de dichts bij zijnde boerderij, waar je wel telefoonbereik hebt. Die ligt 500 meter verderop en je wilt koortsig uit je bed kruipen, uit pure noodzaak en ellende. Je probeert naar een verharde weg te lopen, die schoon wordt gehouden door de gemeente, maar ja... Hoe maak je nu als een eenzame zieke, kreupele man nu verbinding mat die weg?

Wat is de strekking van deze fictionele mogelijkheid... Dit: Je ziet hier wellicht dat veel sneeuw en kou niet altijd het ultieme geluk voor iedereen hoeft te betekenen? Daar denken jonge speelse en gezonde kinderen vaak niet aan... We hopen dat de mens die dit leest gaat nadenken over bovengenoemde penibele zaken die toch wel eens een realiteit kunnen worden of realiteit geweest zijn...

Hoewel het ietwat belerend of zelfs deprimerend kan overkomen: Weest ervan overtuigt dat deze man iedereen zijn of haar sneeuwpret gunt...! :)
't Was koud. Bitter koud. En het kannetje deed kloenk-kloenk-kloenk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:
parsifal schreef:Hier ligt sinds gisteren een leuk laagje sneeuw en het groeit.
Heerlijk, ik hoop dat we hier ook weer eens een echte sneeuwwinter krijgen... kunnen de kinderen ook eens een sneeuwpop in het echt zien.
Vooral als je een eenzame ver van de bewoonde wereld wonende oude stijve arme zieke man bent. Je moet woont eenzaam en alleen in een oud vervallen tochtig huisje, en eenmaal per week (gemiddeld) komt de post langs. Meestal met belastingaanslagen en andere nare berichten. Maar er moet wel dagelijks brood zijn, en ja... je moet wel eens naar de dokter, of je hebt goed de griep te pakken.

Dan lig je daar eenzaam in je bed. Je kunt niks beginnen, want er is niemand. Buiten kun je niet komen, want er niemand die de sneeuw opruimt dus de deur is door de opgewaaide sneeuw gebarricadeerd. En toch moet er eten en drinken zijn. Je probeert iemand te bellen maar je weet niet wie, want je hebt geen familie of vrienden. De huisarts misschien? Maar die komt alleen in hoge noodgevallen. Bovendien is in deze uithoek van het land überhaupt nauwelijks bereik via de mobiele telefoon. En de vaste telefoon doet het al een paar weken niet meer.

Dan naar uit pure noodzaak de dichts bij zijnde boerderij, waar je wel telefoonbereik hebt. Die ligt 500 meter verderop en je wilt koortsig uit je bed kruipen, uit pure noodzaak en ellende. Je probeert naar een verharde weg te lopen, die schoon wordt gehouden door de gemeente, maar ja... Hoe maak je nu als een eenzame zieke, kreupele man nu verbinding mat die weg?

Wat is de strekking van deze fictionele mogelijkheid... Dit: Je ziet hier wellicht dat veel sneeuw en kou niet altijd het ultieme geluk voor iedereen hoeft te betekenen? Daar denken jonge speelse en gezonde kinderen vaak niet aan... We hopen dat de mens die dit leest gaat nadenken over bovengenoemde penibele zaken die toch wel eens een realiteit kunnen worden of realiteit geweest zijn...

Hoewel het ietwat belerend of zelfs deprimerend kan overkomen: Weest ervan overtuigt dat deze man iedereen zijn of haar sneeuwpret gunt...! :)
't Was koud. Bitter koud. En het kannetje deed kloenk-kloenk-kloenk.
Het zou een citaat van W.G. van der Hulst kunnen zijn, hoewel ik het niet kan thuisbrengen. Het klinkt wel mooi ouderwets poëtisch en een zekere zin kan ook iets prozaïsch niet aan ontzegt worden. :super
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Zita schreef: 't Was koud. Bitter koud. En het kannetje deed kloenk-kloenk-kloenk.
Het zou een citaat van W.G. van der Hulst kunnen zijn, hoewel ik het niet kan thuisbrengen. Het klinkt wel mooi ouderwets poëtisch en een zekere zin kan ook iets prozaïsch niet aan ontzegt worden. :super
Ik citeerde uit mijn hoofd 'Het huisje in de sneeuw'. Jouw beeld van sneeuw vond ik nogal WG-van-der-Hulstig. Als er in Nederland sneeuw valt, gebeurt het niet zo vaak meteen dat we van de buitenwereld zijn afgesloten, of dat telefoonverbindingen uitvallen.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Ezen »

Het kannetje deed 'kloek'.
Spitten en niet moe worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door eilander »

Ezen schreef:Het kannetje deed 'kloek'.
:super
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Mara »

Zita schreef: Ik citeerde uit mijn hoofd 'Het huisje in de sneeuw'. Jouw beeld van sneeuw vond ik nogal WG-van-der-Hulstig.
Toen de wereld er vredig en eenvoudig uitzag.
Althans, in die boeken.
Ondanks het feit dat mijn kinderen ze niet willen lezen, kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te doen.
Maar het is echt wollenmutsensjaalwantenweer hoor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

2016 RECORD WARM
2016 lijkt wereldwijd het warmste jaar ooit te worden, volgens meteorologen.
Het is tevens volgens hem niet zomaar snel te stoppen, ook als zouden we op de aarde vanaf nu 0% stoffen uitstoten die de atmosfeer aantasten. We hebben het te ver laten komen. Merk op: De mens grijpt niet zomaar straffeloos in in Gods schepping in. We hebben in feite een wanbeheer over de goede schepping gevoerd. En wie is er niet schuldig? Wie heeft geen auto? Wie gebruikt geen andere energie die niet schoon is? We lazen ergens: De mens klimt aan het eind der eeuwen op tot zulk een kennen en kunnen dat het 'bijna goddelijk' te noemen zou zijn. Ik vrees wel eens dat al ons kennen en kunnen (pessimist weer hè!?) ons eens uit de hand loopt. Zoude bv. kernwapens voor niets zijn uitgevonden? Iets om eens over na te denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Orchidee »

Wat een heerlijk en mooi weer was het vandaag!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Lassie »

Die luchten zijn ook zo mooi.

En mooi om te zien hoe alles zo wit is van de vorst.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:
MarthaMartha schreef:
parsifal schreef:Hier ligt sinds gisteren een leuk laagje sneeuw en het groeit.
Heerlijk, ik hoop dat we hier ook weer eens een echte sneeuwwinter krijgen... kunnen de kinderen ook eens een sneeuwpop in het echt zien.
Vooral als je een eenzame ver van de bewoonde wereld wonende oude stijve arme zieke man bent. Je moet woont eenzaam en alleen in een oud vervallen tochtig huisje, en eenmaal per week (gemiddeld) komt de post langs. Meestal met belastingaanslagen en andere nare berichten. Maar er moet wel dagelijks brood zijn, en ja... je moet wel eens naar de dokter, of je hebt goed de griep te pakken.

Dan lig je daar eenzaam in je bed. Je kunt niks beginnen, want er is niemand. Buiten kun je niet komen, want er niemand die de sneeuw opruimt dus de deur is door de opgewaaide sneeuw gebarricadeerd. En toch moet er eten en drinken zijn. Je probeert iemand te bellen maar je weet niet wie, want je hebt geen familie of vrienden. De huisarts misschien? Maar die komt alleen in hoge noodgevallen. Bovendien is in deze uithoek van het land überhaupt nauwelijks bereik via de mobiele telefoon. En de vaste telefoon doet het al een paar weken niet meer.

Dan naar uit pure noodzaak de dichts bij zijnde boerderij, waar je wel telefoonbereik hebt. Die ligt 500 meter verderop en je wilt koortsig uit je bed kruipen, uit pure noodzaak en ellende. Je probeert naar een verharde weg te lopen, die schoon wordt gehouden door de gemeente, maar ja... Hoe maak je nu als een eenzame zieke, kreupele man nu verbinding mat die weg?

Wat is de strekking van deze fictionele mogelijkheid... Dit: Je ziet hier wellicht dat veel sneeuw en kou niet altijd het ultieme geluk voor iedereen hoeft te betekenen? Daar denken jonge speelse en gezonde kinderen vaak niet aan... We hopen dat de mens die dit leest gaat nadenken over bovengenoemde penibele zaken die toch wel eens een realiteit kunnen worden of realiteit geweest zijn...

Hoewel het ietwat belerend of zelfs deprimerend kan overkomen: Weest ervan overtuigt dat deze man iedereen zijn of haar sneeuwpret gunt...! :)
Daarom maak ik ook altijd het pad van mijn buren (86 en 91 jaar) sneeuwvrij en doe ik die dagen hun boodschappen. Weet je, voor mijn moeder met longproblemen zijn warme dagen vreselijk.... zo is het altijd wel voor iemand lastig. Ieders taak om -wat voor weer het ook is- open ogen te hebben voor de mensen dichtbij en verder weg....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie