Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik vind het bijzonder verdrietig en erg vervreemdend dat je je tegenwoordig op een reformatorisch forum al schijnt te moeten verdedigen dat het standpunt, namelijk dat Netflix en alles wat daarop lijkt zo ver mogelijk van een christen vandaan dient te blijven, op Gods Woord berust en niet zomaar een eigen ideetje of bevinding is.
Volgens mij is dat het standpunt van de meerderheid hier hoor.
Jawel. Maar Gods Woord en de Belijdenisgeschriften, die notabene de grond van dit forum zijn, en waar we het ook mee eens zijn, aangezien we allen en een ieder ons hier hebben aangemeld, geven geen plaats voor deze zaken. Dus het behoort geen meerderheid te zijn, maar een unanimiteit.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik vind het bijzonder verdrietig en erg vervreemdend dat je je tegenwoordig op een reformatorisch forum al schijnt te moeten verdedigen dat het standpunt, namelijk dat Netflix en alles wat daarop lijkt zo ver mogelijk van een christen vandaan dient te blijven, op Gods Woord berust en niet zomaar een eigen ideetje of bevinding is.
Volgens mij is dat het standpunt van de meerderheid hier hoor.
Jawel. Maar Gods Woord en de Belijdenisgeschriften, die notabene de grond van dit forum zijn, en waar we het ook mee eens zijn, aangezien we allen en een ieder ons hier hebben aangemeld, geven geen plaats voor deze zaken. Dus het behoort geen meerderheid te zijn, maar een unanimiteit.
Je bent toch geen vreemde in Jeruzalem?
Ik verbaas me al tijden in hoeveel gezinnen streamingdiensten als Netflix hun intrede hebben gedaan. (Van OGG tot PKN)
Je bent eerder een uitzondering als je het niet hebt.
Dus ik vind het op dit forum nog wel meevallen.
Online
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door merel »

@ bezorgd, Gaat het jou om de streamingsdiensten of ben jij überhaupt tegen het bezit van een tv scherm?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:@ bezorgd, Gaat het jou om de streamingsdiensten of ben jij überhaupt tegen het bezit van een tv scherm?
Ik ben tegen beiden. Het is niet nodig voor dit tijdelijke leven.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Orchidee »

Ik verbaas me dan weer over het feit dat je liever hebt dat ieder anoniem op zijn of haar smartphone kijkt als dat je met z'n allen rondom een tv scherm een goede film of documentaire of nieuws kijkt.
Op een tv scherm een kerkdienst, rouwdienst, trouwdienst kijken en luisteren is heel wat prettiger en comfortabeler dan het "getob" met een smartphone, tablet of laptop.
Het "lijkt" voor sommigen minder erg dan een tv scherm maar dat is het natuurlijk totaal niet!
Net als vroeger mensen zo'n mini tv in een kastje hadden waar je je ogen mee bedierf, dat was minder erg dan een grote op een tv meubel.
Belachelijk natuurlijk!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:@ bezorgd, Gaat het jou om de streamingsdiensten of ben jij überhaupt tegen het bezit van een tv scherm?
Ik ben tegen beiden. Het is niet nodig voor dit tijdelijke leven.
Dat vind ik niet een heel helder argument. Bedoel je werkelijk dat je alle niet-noodzakelijke dingen moet afwijzen?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:@ bezorgd, Gaat het jou om de streamingsdiensten of ben jij überhaupt tegen het bezit van een tv scherm?
Ik ben tegen beiden. Het is niet nodig voor dit tijdelijke leven.
Ik heb moeite met de acceptatie van allerlei streamingsdiensten.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door DDD »

Ik vind de argumentatie dat je dan gezamenlijk kijkt op zich wel aardig. Maar een beeldscherm groot in de kamer vind ik echt meer afbreuk doen aan het gezinsleven dan iemand die op zijn iPad Netflix kijkt. Gezamenlijk een serie kijken, heeft ook een toegevoegde waarde. Zo ben ik al tijden bezig met een serie samen met een vriend die ik om de paar weken ontmoet. Dat is heel leuk en je kunt er dan ook makkelijker over doorpraten.

Maar dat er een tv standaard in de huiskamer staat, vind ik spijtig. Hoewel ik bij mijn ouders het ook wel prettiger vind om de kerkdiensten op groot scherm te kijken. Dan is het net of je in de kerk zit. Dat is absoluut een voordeel.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:@ bezorgd, Gaat het jou om de streamingsdiensten of ben jij überhaupt tegen het bezit van een tv scherm?
Ik ben tegen beiden. Het is niet nodig voor dit tijdelijke leven.
Dat vind ik niet een heel helder argument. Bedoel je werkelijk dat je alle niet-noodzakelijke dingen moet afwijzen?
Nee. Zeker niet. Maar het voegt ook niets toe. Helemaal niets. Zeker een abonnement op allerlei ijdele rommel niet. En waarom zou je een tv-scherm aanschaffen? Ik keur videoverbinding tijdens de kerkdienst niet af. Maar laten we wel beseffen dat het een noodoplossing is die nooit de kerkdienst volledig kan vervangen. Om het ons dan zo geriefelijk mogelijk te maken door een tv-scherm aan te schaffen waardoor we de dominee nóg beter kunnen zien, vind ik niets toevoegen. En een tv-scherm verkleint bovendien nog meer het verschil tussen het volgen van de kerkdienst thuis en het lijfelijk aanwezig zijn in de kerk zelf. Zeker als ik @DDD moet geloven. Ik geloof dat de duivel dat ook gebruikt om de kerkmens te doen laten geloven dat je de kerkdienst net zo goed vanuit je luie stoel kunt volgen. Daarom is mijn wens ook van harte dat, zodra iedereen weer echt volledig tegelijkertijd naar de kerk kan, de videoverbinding op te heffen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef:
Zita schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:@ bezorgd, Gaat het jou om de streamingsdiensten of ben jij überhaupt tegen het bezit van een tv scherm?
Ik ben tegen beiden. Het is niet nodig voor dit tijdelijke leven.
Dat vind ik niet een heel helder argument. Bedoel je werkelijk dat je alle niet-noodzakelijke dingen moet afwijzen?
Nee. Zeker niet. Maar het voegt ook niets toe. Helemaal niets. Zeker een abonnement op allerlei ijdele rommel niet. En waarom zou je een tv-scherm aanschaffen? Ik keur videoverbinding tijdens de kerkdienst niet af. Maar laten we wel beseffen dat het een noodoplossing is die nooit de kerkdienst volledig kan vervangen. Om het ons dan zo geriefelijk mogelijk te maken door een tv-scherm aan te schaffen waardoor we de dominee nóg beter kunnen zien, vind ik niets toevoegen. En een tv-scherm verkleint bovendien nog meer het verschil tussen het volgen van de kerkdienst thuis en het lijfelijk aanwezig zijn in de kerk zelf. Zeker als ik @DDD moet geloven. Ik geloof dat de duivel dat ook gebruikt om de kerkmens te doen laten geloven dat je de kerkdienst net zo goed vanuit je luie stoel kunt volgen. Daarom is mijn wens ook van harte dat, zodra iedereen weer echt volledig tegelijkertijd naar de kerk kan, de videoverbinding op te heffen.
Ik geloof dat ik het hier helemaal mee eens ben. We hebben op veel terreinen een glijdende schaal gezien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Bezorgd »

Duidelijk iemand zonder kinderen en die zelf geregeld naar de kerk mag die hier zo stellig spreekt over het kijken thuis.

We moeten er alles aan doen om de jeugd thuis betrokken te houden. Al zou er een twee meter scherm moeten hangen.
Ik ben sowieso heel bang welke gevolgen we zien van deze Corona periode als straks de kerken weer helemaal open zijn.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Job »

Ik denk dat we niet genoeg respect en begrip kunnen hebben voor alle ouders in deze tijd. Ook een luisterend oor en een zekere mildheid. Het is een diepe worsteling.

Blijft toch het verschil in inzicht over: zoveel mogelijk mee in hun wereld (en never-nooit meer terug kunnen) of, hoewel het snijden is in eigen vlees, principieel blijven? Onze kerkenraad heeft besloten tot geen beelduitzendingen. Dat was niet gemakkelijk maar nu denk ik: wat hebben ze scherp de risico's gezien. Jongeren hoorde ik daar destijds niet over, wel sommige ouders. De jongeren werden door hun ouders op een idee gebracht. Als je het mij vraagt is dat laatste precies de uitholling van binnenuit (even helemaal los van het feit of je wel of niet achter beelduitzendingen staat, dat is nu even niet mijn discussiepunt). Jongeren erbij willen houden en dat als (sorry: vrome) reden inzetten om allerlei principes verder te kunnen doorbreken. Dingen die nooit meer terug te draaien zijn. Het is geen enkele vraag meer of van de gezinnen waar nu (onder het mom van het goed kunnen bekijken van de kerkdiensten) een tv is geinstalleerd de kinderen later allemaal de beeldbuis centraal hebben staan in hun eigen huishouden. Want pa en moe zijn ook moeiteloos gezwicht.

Toegeven, in plaats van waken en begrenzen. Makkelijke antwoorden zijn er niet, maar makkelijke oplossingen heb ik echt veel te veel gezien. Het legt iets bloot van enorme armoede.

En daarbij heb ik me er weer over verbaasd dat juist deze zogenaamd meegaande ouders degenen zijn die de grootste eisen stellen aan de prediking: ruim, niet te scherp, een vol Evangelie. Niet afsnijdend. De combinatie blijft me verrassen en tegelijk ook weer niet. Een uitgehold, verwend "christen"dom dat wel naar de hemel gaat, maar het juk van principes in zo groot mogelijke sprongen van zich afwerpt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:Duidelijk iemand zonder kinderen en die zelf geregeld naar de kerk mag die hier zo stellig spreekt over het kijken thuis.

We moeten er alles aan doen om de jeugd thuis betrokken te houden. Al zou er een twee meter scherm moeten hangen.
Ik ben sowieso heel bang welke gevolgen we zien van deze Corona periode als straks de kerken weer helemaal open zijn.
Dit is niet helemaal eerlijk. Wij hebben wel kinderen en zijn niet afwijzend maar wel terughoudend in het bekijken van de beelduitzendingen. En een groot TV scherm om die reden aanschaffen is duidelijk voor ons een grote brug te ver.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:Duidelijk iemand zonder kinderen en die zelf geregeld naar de kerk mag die hier zo stellig spreekt over het kijken thuis.

We moeten er alles aan doen om de jeugd thuis betrokken te houden. Al zou er een twee meter scherm moeten hangen.
Ik ben sowieso heel bang welke gevolgen we zien van deze Corona periode als straks de kerken weer helemaal open zijn.
Dit is niet helemaal eerlijk. Wij hebben wel kinderen en zijn niet afwijzend maar wel terughoudend in het bekijken van de beelduitzendingen. En een groot TV scherm om die reden aanschaffen is duidelijk voor ons een grote brug te ver.
Eens, hoewel ik dan wel in de categorie 'zelf geregeld naar de kerk mogen' val.
Maar ik deel de zorgen van GG-lid ten aanzien van de visie op kerkgang volledig: ik hoor regelmatig om me heen dat het wel fijn is om weer naar de kerk te kunnen, maar thuis meekijken of -luisteren gaat eigenlijk even goed. Of is zelfs fijner, meer ontspannen. Dan mis je volgens mij de kern van het gemeentezijn, nl. samenkomen onder de Woordverkondiging. Dat is ook de pijn die de maatregelen met zich meebrachten: er was altijd maar een deel, soms een zeer klein deel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef: Dan mis je volgens mij de kern van het gemeentezijn, nl. samenkomen onder de Woordverkondiging. Dat is ook de pijn die de maatregelen met zich meebrachten: er was altijd maar een deel, soms een zeer klein deel.
Ik ervaar helaas de kerkdienst niet als 'samenkomen', maar als een afstandelijk gebeuren, waarbij echt contact met anderen ontbreekt.
Plaats reactie