Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Kom, kom, Jantje. Niet zo onverdraagzaam.
Ik zeg alleen dat ik die lucht niet zo aangenaam vind. Overigens net zo als iemand die te veel parfum heeft. Dat gaat zo op je luchtwegen zitten. :fi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Mara schreef: Ik ben blij dat ik niet de enige ben. Het zou verboden moeten worden om knoflook te gebruiken voordat je naar een sociaal evenement gaat.
Naast oud zweet is dat de meest irritante stank die je om je heen kunt hebben. :deg
Nou, ik zit wel eens achter, naast, voor, iemand met veel parfum op. Bah. Ik ga er toch vanuit dat iemand niet in je gezicht ademt in kerk?
Dat hoort ook niet inderdaad.
Sommige mensen gebruiken parfum als schild om zich heen of om een andere lucht te maskeren kennelijk.
Die knoflook komt niet alleen uit de adem, maar ook via de poriën. Dus al zit diegene 2 banken voor of achter je, ruik je het ook.
Het is net alsof er een aardgaslek is ergens.
In een goed gevulde kerk zit je dus met relatief veel mensen op weinig vierkante meters.
Daar kun je toch rekening mee houden?
Jantje schreef:Inderdaad. Met oudejaarsavond is het dan soms ook een ontsteltenis wat je allemaal ruikt. Bah! Knoflook, gourmet, en oliebollen door elkaar.
Zijn dat mensen met een betonbak als maag?
Ik moet er niet aan denken om dat allemaal op 1 avond te eten.
Of misschien gingen ze wel gourmetten met knoflookoliebollen. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Dodo »

Ik doe graag knoflook in het eten, maar niet in het weekend. Om de medekerkgangers te ontzien. Parfum net zo, of niks of heel matig.
Maar mannen kunnen ook wat van luchtjes opdoen hoor. Het zijn niet alleen de vrouwen.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef: Ik ben blij dat ik niet de enige ben. Het zou verboden moeten worden om knoflook te gebruiken voordat je naar een sociaal evenement gaat.
Naast oud zweet is dat de meest irritante stank die je om je heen kunt hebben. :deg
Nou, ik zit wel eens achter, naast, voor, iemand met veel parfum op. Bah. Ik ga er toch vanuit dat iemand niet in je gezicht ademt in kerk?
Dat hoort ook niet inderdaad.
Sommige mensen gebruiken parfum als schild om zich heen of om een andere lucht te maskeren kennelijk.
Die knoflook komt niet alleen uit de adem, maar ook via de poriën. Dus al zit diegene 2 banken voor of achter je, ruik je het ook.
Het is net alsof er een aardgaslek is ergens.
In goed gevulde kerk zit je dus met relatief veel mensen op weinig vierkante meters.
Daar kun je toch rekening mee houden?
Jantje schreef:Inderdaad. Met oudejaarsavond is het dan soms ook een ontsteltenis wat je allemaal ruikt. Bah! Knoflook, gourmet, en oliebollen door elkaar.
Zijn dat mensen met een betonbak als maag?
Ik moet er niet aan denken om dat allemaal op 1 avond te eten.
Of misschien gingen ze wel gourmetten met knoflookoliebollen. :D
Tuurlijk. Normaal ruik je het echt niet als iemand een beetje knoflook heeft gegeten. Netjes de tandjes poetsen en niks aan de hand. Als bij iemand knoflook uit zijn poriën komt, duidt dit wel op een serieuze verslaving.

Ik weet niet hoe laat Jantje naar kerk gaat op oudjaar. Maar als wij, rond 18/19 uur, naar kerk gaan, heb ik nog maar weinig gegeten. Mijn vingers konden nog wel eens zwart zien van vuurwerklontjes.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Tuurlijk. Normaal ruik je het echt niet als iemand een beetje knoflook heeft gegeten. Netjes de tandjes poetsen en niks aan de hand. Als bij iemand knoflook uit zijn poriën komt, duidt dit wel op een serieuze verslaving.
Eén van de stoffen die vrijkomt, is allylmethylsulfide. Het duurt lang voordat deze stof wordt afgebroken door je lichaam en daar zit hem de crux: het stofje belandt in je bloedbaan en vindt zijn weg naar buiten via je adem en zweetklieren. Daarom kun je soms zo erg naar knoflook ruiken na een maaltijd. Je tanden poetsen helpt daarom wel een beetje, maar het verdrijft niet alle knoflookgeur.
Zeeuw schreef:Ik weet niet hoe laat Jantje naar kerk gaat op oudjaar. Maar als wij, rond 18/19 uur, naar kerk gaan, heb ik nog maar weinig gegeten.
Ik ga de laatste jaren niet meer, omdat ik me na 3 uur s 'middags niet meer buiten begeef op oudjaarsdag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Met oudejaarsavond is het dan soms ook een ontsteltenis wat je allemaal ruikt. Bah! Knoflook, gourmet, en oliebollen door elkaar.
Zijn dat mensen met een betonbak als maag?
Ik moet er niet aan denken om dat allemaal op 1 avond te eten.
Of misschien gingen ze wel gourmetten met knoflookoliebollen. :D
Nee natuurlijk niet. Het gaat om allemaal verschillende mensen die verschillende dingen hebben gegeten. :modo

Overigens, ook vieze adem kun je ruiken in de kerk. Vraag me niet hoe het kan, maar het kan dus.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Tuurlijk. Normaal ruik je het echt niet als iemand een beetje knoflook heeft gegeten. Netjes de tandjes poetsen en niks aan de hand. Als bij iemand knoflook uit zijn poriën komt, duidt dit wel op een serieuze verslaving.
Eén van de stoffen die vrijkomt, is allylmethylsulfide. Het duurt lang voordat deze stof wordt afgebroken door je lichaam en daar zit hem de crux: het stofje belandt in je bloedbaan en vindt zijn weg naar buiten via je adem en zweetklieren. Daarom kun je soms zo erg naar knoflook ruiken na een maaltijd. Je tanden poetsen helpt daarom wel een beetje, maar het verdrijft niet alle knoflookgeur.
Zeeuw schreef:Ik weet niet hoe laat Jantje naar kerk gaat op oudjaar. Maar als wij, rond 18/19 uur, naar kerk gaan, heb ik nog maar weinig gegeten.
Ik ga de laatste jaren niet meer, omdat ik me na 3 uur s 'middags niet meer buiten begeef op oudjaarsdag.
Dat eerste kent echt wel een stukje proportionaliteit. Als ik voor het hele gezin een pan soep maak met 2 teentje knoflook, zul je niemand van ons ruiken.
Ok, ik begeef me op oudjaarsdag zeer regelmatig naar buiten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Jantje »

Ik vergat nog te vermelden dat het niet alleen oudjaar is, maar ook nieuwjaarsochtend.

En het zijn verschillende mensen hé, @Mara. De één eet oliebollen of heeft die de hele dag staan bakken en een volgende heeft gegourmet. Maar @Posthoorn schrijft dat ook al.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Ik vergat nog te vermelden dat het niet alleen oudjaar is, maar ook nieuwjaarsochtend.

En het zijn verschillende mensen hé, @Mara. De één eet oliebollen of heeft die de hele dag staan bakken en een volgende heeft gegourmet. Maar @Posthoorn schrijft dat ook al.
Haha, ben ik blij dat ik gewoon in een normale kerk zit, met mensen met normale hygiëne. Misschien wat meer naar voren kijken en de oren ipv de neus aan het werk zetten tijdens de dienst.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Mara »

Een groene smiley betekent dat het een grapje is. ::tilt
Zeeuw schreef:Als ik voor het hele gezin een pan soep maak met 2 teentje knoflook,
Waarom moet er knoflook in de soep?
Ik heb al duizenden pannen soep gemaakt, maar nooit ging daar knoflook in.
Jantje schreef:Ik vergat nog te vermelden dat het niet alleen oudjaar is, maar ook nieuwjaarsochtend.
Misschien eten ze op zondag ook weleens een patatje met saté.
O nee, in bepaalde delen van Zeeland hebben ze daar een vaste dag voor toch?
Kortom Jantje, het is voor jou behoorlijk afzien op die dagen. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Een groene smiley betekent dat het een grapje is. ::tilt
Zeeuw schreef:Als ik voor het hele gezin een pan soep maak met 2 teentje knoflook,
Waarom moet er knoflook in de soep?
Ik heb al duizenden pannen soep gemaakt, maar nooit ging daar knoflook in.
Omdat knoflook zo lekker is :langue

Heerlijk!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Nathanaël »

Mara schreef: Waarom moet er knoflook in de soep?
Ik heb al duizenden pannen soep gemaakt, maar nooit ging daar knoflook in.
Daar zijn heel veel redenen voor te geven, maar ik denk dat voor veel mensen de belangrijkste reden is dat ze het lekker vinden.
Daarnaast is het erg gezond. Ik gebruik bijna iedere dag knoflook in de keuken.
In principe is het niet nodig dat mensen dat ruiken als je qua hygiëne een beetje voor jezelf zorgt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Dodo »

Ik haal altijd het middelste stukje er uit, dat schijnt de meeste geur te geven. Ik heb meestal deze (foto), en dan gebruik ik een bolletje per maaltijd.
Afbeelding
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:
Dodo schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Juist. Nu denk ik het ook wel lekker te vinden. 2 grote tenen knoflook is heel wat anders dan 'veel knoflook'.
Veel sloeg op uien, koekebakker. Jij doet aan inlegkunde.
Ik heb het ook opgezocht, en er staat dit:
Nu soep gekookt met veel uien, tomaten, knoflook en kruiden.
Taalkundig is dat nog wel interessant denk ik. Slaat veel op de uien, of ook op de tomaten, knoflook en kruiden? Wat is de correcte exegese?
Ik vind dat er toch duidelijk staat 'veel uien'. Het ingewikkelde daaraan is, dat het kan lijken dat er meer uien in zitten dan tomaten, en dat klinkt voor mij wat wonderlijk. Maar het is mijns inziens nog bijzonderder als er eveneens veel kruiden en veel knoflook in zou zitten. Hoewel dat ook kan betekenen: een rijk gevulde soep.
Volgens mij zijn er twee opties.
1. Het woord veel slaat alleen op de uien.
2. Het woord veel slaat op de hele opsomming.

Het lijkt me niet mogelijk dat het slaat op de uien en op de knoflook en niet op de tomaten en de kruiden.
Dus in Jantjes exegese ruikt familie Anker niet alleen knoflokig na het nuttigen van de soep, maar ook stevig kruidig. Hoewel ik mij op mijn beurt bij de exegese weer afvraag of je niet gewoon een grote pan soep krijgt als je van alles veel gebruikt.
-
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Zeeuw »

Nathanaël schreef:
Mara schreef: Waarom moet er knoflook in de soep?
Ik heb al duizenden pannen soep gemaakt, maar nooit ging daar knoflook in.
Daar zijn heel veel redenen voor te geven, maar ik denk dat voor veel mensen de belangrijkste reden is dat ze het lekker vinden.
Daarnaast is het erg gezond. Ik gebruik bijna iedere dag knoflook in de keuken.
In principe is het niet nodig dat mensen dat ruiken als je qua hygiëne een beetje voor jezelf zorgt.
Vrijwel ieder soeprecept begint met wat uien en knoflook.
Verder eens met Nathanael.
Plaats reactie