Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:Eens met @Maanenschijn.

En @merel, juist verjaardagen zijn waardevolle momenten om familie en vrienden te ontmoeten. Zeker als je dingen in het leven meemaakt die benadrukken dat het leven tijdelijk is. Dan is het goed om op je geboortedag elkaar te ontmoeten en samen te zijn.
Welke waardevolle momenten zijn er op een verjaardag als je draaft om ieder van koffie, thee, gebak, fris/wijn en hapjes te voorzien en daarna blijft de hele bubs eten en daarna nog een ronde koffie/thee en kan je gaan puinruimen? Sorry ik zie weinig waardevolle momenten op zo'n dag. En dan heb ik het nog niet eens over het werk voorafgaand aan een verjaardag ( boodschappen, taarten bakken, normale huishoudelijke zaken, huis en badkamer netjes ivm logees etc.)
Laatst gewijzigd door merel op 14 jun 2021, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Herman »

Een verjaardag kent twee perspectieven: die van gast en die van gastheer of -vrouw. Dat maakt verschil.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Dodo »

merel schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Eens met @Maanenschijn.

En @merel, juist verjaardagen zijn waardevolle momenten om familie en vrienden te ontmoeten. Zeker als je dingen in het leven meemaakt die benadrukken dat het leven tijdelijk is. Dan is het goed om op je geboortedag elkaar te ontmoeten en samen te zijn.
Welke waardevolle momenten zijn er op een verjaardag als je draaft om ieder van koffie, thee, gebak, fris/wijn en hapjes te voorzien en daarna blijft de hele bubs eten en daarna nog een ronde koffie/thee en kan je gaan puinruimen? Sorry ik zie weinig waardevolle momenten op zo'n dag. En dan heb ik het nog niet eens over het werk voorafgaand aan een verjaardag ( boodschappen, taarten bakken, normale huishoudelijke zaken, huis en badkamer netjes ivm logees etc.)
Precies!
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef: https://www.hollandandbarrett.nl/shop/v ... spirulina/

Ik gebruik zelf een mengsel van spirulina, chlorella, tarwegras en gerstegras. Maar de spirulina schijnt ook een specifiek anti-allergische werking te hebben.
Ik vraag me wel af waarom Spirulina van Marcus Rohrer zo duur is, als ik dat vergelijk met huismerk van Holland Barrett. Ik heb het een hele poos niet meer gebruikt maar zo'n 20-25 jaar geleden namen we als gezin (op aanraden van een vriend) Spirulina, in de vorm van groene tabletjes, van Marcus Rohrer. Volgens mij was dat toentertijd het enige merk dat Sprilulina aanbood.
Het is een voedingssupplement het en bevat Arthrospira platensisis, een soort bacterie bekend als 'Spirulina'. Het bevat bètacaroteen.
Ik lees net nog meer info, wat ik niet wist: Na de ramp in Tsjernobylwerd Arthrospira platensis gebruikt omstralingsziektesymptomen te behandelen.

Ik snap ineens de prijs: Het is in de aanbieding bij Holland Barrett. Dan maakt de normale prijs niet zoveel verschil.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door merel »

Herman schreef:Een verjaardag kent twee perspectieven: die van gast en die van gastheer of -vrouw. Dat maakt verschil.
Dat is sowieso al een groot verschil. Daarnaast zit je als gast vaak naast mensen die je de rest van het jaar ook niet spreekt en waar je 0,0 band mee hebt. Een praatje pot is natuurlijk zo gemaakt, maar ik ervaar het niet als waardevol. Misschien scheelt het ook wel als je allemaal in dezelfde regio woont en elkaar kent van kerk, school en buurt. Dan heb je waarschijnlijk sneller een band.
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Jannah »

Het wordt mooi weer en ik heb inmiddels besloten dat ik toch ga. Wij hebben er hier in huis voor gekozen om de adviezen en richtlijnen op te volgen, maar met de versoepelingen in het vooruitzicht, ben ik deze keer ongehoorzaam.

Eigen verjaardag vind ik ook niks aan. Je bent druk met boodschappen, klaarzetten, bedienen en je hebt geen tijd voor een gesprek.
Een verjaardag van iemand anders vind ik wel leuk. Ik probeer de jarige ook altijd even te helpen in de keuken zodat je die toch spreken kunt. Deze keer dus na een lange tijd weer een verjaardag. De gesprekjes met zussen, vriendinnen en anderen, geven mij vaak weer energie. Dat heb ik erg gemist.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Eens met @Maanenschijn.

En @merel, juist verjaardagen zijn waardevolle momenten om familie en vrienden te ontmoeten. Zeker als je dingen in het leven meemaakt die benadrukken dat het leven tijdelijk is. Dan is het goed om op je geboortedag elkaar te ontmoeten en samen te zijn.
Welke waardevolle momenten zijn er op een verjaardag als je draaft om ieder van koffie, thee, gebak, fris/wijn en hapjes te voorzien en daarna blijft de hele bubs eten en daarna nog een ronde koffie/thee en kan je gaan puinruimen? Sorry ik zie weinig waardevolle momenten op zo'n dag. En dan heb ik het nog niet eens over het werk voorafgaand aan een verjaardag ( boodschappen, taarten bakken, normale huishoudelijke zaken, huis en badkamer netjes ivm logees etc.)
Ik houd er juist van om de hapjes en drankjes klaar te maken. Dat is al punt 1. Bovendien bak ik geen taart, maar haal ik het bij de bakker.
En verder blijft er hier niemand eten, laat staan dat er logees komen. Dat is het voordeel als je in een omgeving woont waar de familie letterlijk en figuurlijk binnen handbereik woont. Meestal is het van 20.00 uur tot 23.30 uur en dan is iedereen weer weg.

Bovendien hoef je niet heel de verjaardag te draven. Er bestaan ook dienbladen, bordjes, bakjes, satéprikkers en een salontafel. Je zet (als de koffie en het gebak op zijn en iedereen van een drankje is voorzien) alles er op neer en voilà, je heb een hele avond er geen omkijken meer naar. Af en toe schenk je de glazen vol en je spoort aan om wat van de tafel te nemen en als je een beetje geluk hebt is aan het eind van de avond alles leeggegeten en kun je het zo de vaatwasser inzetten. (Dat kun je ook heel tactisch om 23.00 uur al gaan doen, zodat het een voorzetje is voor de mensen om weg te gaan.) De andere ochtend leeg je die, en dat is dan ook het enige extra's wat je moet doen.

En dan blijft er genoeg tijd over om een goed gesprek te hebben.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Eens met @Maanenschijn.

En @merel, juist verjaardagen zijn waardevolle momenten om familie en vrienden te ontmoeten. Zeker als je dingen in het leven meemaakt die benadrukken dat het leven tijdelijk is. Dan is het goed om op je geboortedag elkaar te ontmoeten en samen te zijn.
Welke waardevolle momenten zijn er op een verjaardag als je draaft om ieder van koffie, thee, gebak, fris/wijn en hapjes te voorzien en daarna blijft de hele bubs eten en daarna nog een ronde koffie/thee en kan je gaan puinruimen? Sorry ik zie weinig waardevolle momenten op zo'n dag. En dan heb ik het nog niet eens over het werk voorafgaand aan een verjaardag ( boodschappen, taarten bakken, normale huishoudelijke zaken, huis en badkamer netjes ivm logees etc.)
Ik houd er juist van om de hapjes en drankjes klaar te maken. Dat is al punt 1. Bovendien bak ik geen taart, maar haal ik het bij de bakker.
En verder blijft er hier niemand eten, laat staan dat er logees komen. Dat is het voordeel als je in een omgeving woont waar de familie letterlijk en figuurlijk binnen handbereik woont. Meestal is het van 20.00 uur tot 23.30 uur en dan is iedereen weer weg.

Bovendien hoef je niet heel de verjaardag te draven. Er bestaan ook dienbladen, bordjes, bakjes, satéprikkers en een salontafel. Je zet (als de koffie en het gebak op zijn en iedereen van een drankje is voorzien) alles er op neer en voilà, je heb een hele avond er geen omkijken meer naar. Af en toe schenk je de glazen vol en je spoort aan om wat van de tafel te nemen en als je een beetje geluk hebt is aan het eind van de avond alles leeggegeten en kun je het zo de vaatwasser inzetten. (Dat kun je ook heel tactisch om 23.00 uur al gaan doen, zodat het een voorzetje is voor de mensen om weg te gaan.) De andere ochtend leeg je die, en dat is dan ook het enige extra's wat je moet doen.

En dan blijft er genoeg tijd over om een goed gesprek te hebben.
Dan heb jij een ander soort verjaardag dan wij hebben met ook minder mensen. Met 1 vaatwasser vol afwas red ik het niet. Vaak 3 of 4 lichtingen. Bij ons moeten mensen ver reizen, daardoor hebben wij sowieso logees. De overige familie komt vlak na de lunch en eten 's avonds mee. Daarnaast diverse kinderen die door het huis hollen en alles overhoop halen. Natuurlijk kunnen ze dat opruimen, maar ik kan er niet als een politieagent naast gaan staan.
Het afgelopen jaar zonder verjaardagen en de cadeautjes voor de kinderen over de post sturen en krijgen vond ik een weldaad.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Dodo »

@merel: ik zou proberen om gereformeerdegemeentelid in te huren voor je volgende verjaardag. Hij heeft de magische formule gevonden voor een stressloze inspanningsloze verjaardag! Waarom hebben wij dat nooit allemaal bedacht? :banghead
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hé?

Ik schrijf het natuurlijk expres een tikkeltje gechargeerd neer, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat jullie ook een beetje overdrijven.

Maar ik zou zeggen: test het eens uit! Ik hoor graag je bevindingen! ;)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:Hé?

Ik schrijf het natuurlijk expres een tikkeltje gechargeerd neer, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat jullie ook een beetje overdrijven.
Eh, nee, eigenlijk niet. De verjaardagen zoals omschreven zijn realiteit.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Hé?

Ik schrijf het natuurlijk expres een tikkeltje gechargeerd neer, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat jullie ook een beetje overdrijven.
Eh, nee, eigenlijk niet. De verjaardagen zoals omschreven zijn realiteit.
Kom eens gezellig naar onze verjaardag :)

Maar ik snap je wel. Mijn dochter vindt het ook vreselijk. Heeft ook het gevoel nooit helemaal te voldoen aan de verwachtingen van de gasten.

Wij zijn erg relaxt hiermee. Kom gezellig, pak wat er is klaar gemaakt en maak het je makkelijk. Ook de verjaardagen van onze ouders werden bij ons gevierd. De omstandigheden zij natuurlijk ook bepalend. Heb je veel of weinig ruimte, kun je lekker buiten zitten, beetje gezellige gasten enz...

Zo zie je maar...overal weer anders.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door -DIA- »

Een soortement van een oogontsteking. Ik heb zo wat nagezocht op het wereldwijde web, en dan kon het wel eens een soort herpes zijn. Mijn moeder heeft deze aandoening ook eens gehad.

Het kan veroorzaakt worden door droge lucht
Vooral ouderen schijnen daar meer last van te hebben.

Bij aanhoudende klachten (heb dit al zeker een maand), arts raadplegen
Maar ja.... wanneer kun je nog gewoon bij de huisarts terecht...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 14 jun 2021, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Dodo »

Als je last van je oog hebt, moet je de dokter raadplegen. Niet nonchalant zijn met je oog!! En zeker niet je eigen diagnose stellen, al dan niet met dokter Google.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Als je last van je oog hebt, moet je de dokter raadplegen. Niet nonchalant zijn met je oog!! En zeker niet je eigen diagnose stellen, al dan niet met dokter Google.
Zou ik ook niet doen. Maar de arts is i.v.m. corona niet snel even te spreken. Gevolg is dat je langer wacht... en als je belt, zijn er nu meestal al zo'n 8-10 wachtenden voor u (dit alles vanwege de coronapandemie)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie