Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Dodo »

Daarom heb je juristen nodig als je iets belangrijks op papier wil hebben...

Inderdaad, wat staat er :
Nu soep gekookt met [veel uien], tomaten, knoflook en kruiden.
Nu soep gekookt met veel [uien, tomaten, knoflook en kruiden].

Ik krijg wel zin in goedgevulde groentensoep, inmiddels.
Ik heb ooit de dvd Supersize me gekeken. Het was maar goed dat de mac niet al te dichtbij is, want wat krijg je er trek van als je aldoor mensen in franse frietjes en big macs ziet happen!
De dvd geeft trouwens een leuk beeld van wat er met je gebeurt als je veel fastfood eet. Dat is niet best.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Vrijwel ieder soeprecept begint met wat uien en knoflook.
Verder eens met Nathanael.
Nee. Verkeerde recepten.
Zet water op en doe de soepvlees/kip/vis erin en breng het aan de kook.
Schep met een schuimspaan de gestolde eiwitten er af.
Voeg wat zout en bouquet garni toe.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Vrijwel ieder soeprecept begint met wat uien en knoflook.
Verder eens met Nathanael.
Nee. Verkeerde recepten.
Zet water op en doe de soepvlees/kip/vis erin en breng het aan de kook.
Schep met een schuimspaan de gestolde eiwitten er af.
Voeg wat zout en bouquet garni toe.
Heb jij vroeger de vormingsklas gedaan? Jij hebt wel echt ouderwets goed leren koken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Heb jij vroeger de vormingsklas gedaan? Jij hebt wel echt ouderwets goed leren koken.
Nee. Ik heb wel de kookboeken van mijn moeder gekregen toen ik trouwde en ik heb heel veel tips en adviezen
van diverse (top)koks opgevolgd.
En ik maak ook weleens soep zonder dit startbouillonnetje hoor. ;)
Dit is slow cooking en daar heb ik niet altijd tijd en zin voor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Zeeuw
Berichten: 11615
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Dodo schreef: Heb jij vroeger de vormingsklas gedaan? Jij hebt wel echt ouderwets goed leren koken.
Nee. Ik heb wel de kookboeken van mijn moeder gekregen toen ik trouwde en ik heb heel veel tips en adviezen
van diverse (top)koks opgevolgd.
En ik maak ook weleens soep zonder dit startbouillonnetje hoor. ;)
Dit is slow cooking en daar heb ik niet altijd tijd en zin voor.
Ik eet vaak vegetarische soep. Die start ik met ui en knoflook. Met vlees/kip inderdaad op jouw manier.
Maar bv champignon: ui en knoflook fruiten, champignons erbij, water, wat bouillon, poosje koken, staafmixer en daarna wat room evt. Misschien is dat luiemanssoep. Komt uit mn studententijd :-)
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Nathanaël »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Vrijwel ieder soeprecept begint met wat uien en knoflook.
Verder eens met Nathanael.
Nee. Verkeerde recepten.
Zet water op en doe de soepvlees/kip/vis erin en breng het aan de kook.
Schep met een schuimspaan de gestolde eiwitten er af.
Voeg wat zout en bouquet garni toe.
Waarom zijn die recepten dan verkeerd? Kan zijn dat je het als grap bedoelt, maar als dat niet zo is vind ik het een beetje een irritante opmerking. Wat jij beschrijft is geen recept voor een soep, maar voor bouillon namelijk.
Dat is een basisingrediënt van soep, niet de soep zelf.
Voor soep zijn duizenden recepten, waarbij bovendien de meeste mensen niet eens een recept volgen.
Ik heb zelf in verschillende restaurants gewerkt en daar ging toch heel vaak echt wel knoflook in de soep.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3049
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Lilian1975 »

Nathanaël schreef:
Mara schreef:
Zeeuw schreef: Vrijwel ieder soeprecept begint met wat uien en knoflook.
Verder eens met Nathanael.
Nee. Verkeerde recepten.
Zet water op en doe de soepvlees/kip/vis erin en breng het aan de kook.
Schep met een schuimspaan de gestolde eiwitten er af.
Voeg wat zout en bouquet garni toe.
Waarom zijn die recepten dan verkeerd? Kan zijn dat je het als grap bedoelt, maar als dat niet zo is vind ik het een beetje een irritante opmerking. Wat jij beschrijft is geen recept voor een soep, maar voor bouillon namelijk.
Dat is een basisingrediënt van soep, niet de soep zelf.
Voor soep zijn duizenden recepten, waarbij bovendien de meeste mensen niet eens een recept volgen.
Ik heb zelf in verschillende restaurants gewerkt en daar ging toch heel vaak echt wel knoflook in de soep.
Ik gebruik ook vaak knoflook in allerlei, dus ook soep, gerechten. Wanneer je de kern uit de teen haalt, he je wel de smaak en aroma. Maar de omgeving schijnt dan minder te ruiken dat je knoflook hebt gegeten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Ik eet vaak vegetarische soep. Die start ik met ui en knoflook. Met vlees/kip inderdaad op jouw manier.
Dat is niet mijn manier, het is zoals je bouillon hoort te maken. Anders zou er staan:
pak een liter water en mik er een zakje Knorretje in of verkruimel 2 bouillonblokjes uit de keuken van Unilever. ;)
Zeeuw schreef:Misschien is dat luiemanssoep. Komt uit mn studententijd :-)
Nee hoor, dat is: pak de blikopener of de schaar om de verpakking te openen.
Nathanaël schreef:Waarom zijn die recepten dan verkeerd? Kan zijn dat je het als grap bedoelt, maar als dat niet zo is vind ik het een beetje een irritante opmerking.
Had dat dan eerst aan mij gevraagd, voordat je je irritatie er op los laat.
En lees eens goed wat ik daarvoor zei:
Mara schreef:En ik maak ook weleens soep zonder dit startbouillonnetje hoor.
Dit is slow cooking en daar heb ik niet altijd tijd en zin voor.
Nathanaël schreef:Voor soep zijn duizenden recepten, waarbij bovendien de meeste mensen niet eens een recept volgen.
Klopt, het is een prima manier om restjes groenten in te verwerken. Daarom smaakt mijn soep nooit tweemaal hetzelfde.

Maar in de soep doe ik vrijwel nooit knoflook. Als ik een enkele knoflook gebruik, laat ik het hele teentje meetrekken en verwijder het daarna. Dan heb je wel de smaak maar niet de stank. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Nathanaël »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Ik eet vaak vegetarische soep. Die start ik met ui en knoflook. Met vlees/kip inderdaad op jouw manier.
Dat is niet mijn manier, het is zoals je bouillon hoort te maken. Anders zou er staan:
pak een liter water en mik er een zakje Knorretje in of verkruimel 2 bouillonblokjes uit de keuken van Unilever. ;)
Zeeuw schreef:Misschien is dat luiemanssoep. Komt uit mn studententijd :-)
Nee hoor, dat is: pak de blikopener of de schaar om de verpakking te openen.
Nathanaël schreef:Waarom zijn die recepten dan verkeerd? Kan zijn dat je het als grap bedoelt, maar als dat niet zo is vind ik het een beetje een irritante opmerking.
Had dat dan eerst aan mij gevraagd, voordat je je irritatie er op los laat.
En lees eens goed wat ik daarvoor zei:
Mara schreef:En ik maak ook weleens soep zonder dit startbouillonnetje hoor.
Dit is slow cooking en daar heb ik niet altijd tijd en zin voor.
Nathanaël schreef:Voor soep zijn duizenden recepten, waarbij bovendien de meeste mensen niet eens een recept volgen.
Klopt, het is een prima manier om restjes groenten in te verwerken. Daarom smaakt mijn soep nooit tweemaal hetzelfde.

Maar in de soep doe ik vrijwel nooit knoflook. Als ik een enkele knoflook gebruik, laat ik het hele teentje meetrekken en verwijder het daarna. Dan heb je wel de smaak maar niet de stank. :)
Ik was nog niet geïrriteerd, ik deelde alleen vast mee dat ik dat zou worden als je die opmerking niet als grap bedoelde :-p
Ik vind het namelijk nogal aanmatigend om te stellen dat mensen die recepten gebruiken waarbij men soep moet beginnen met knoflook en ui verkeerde recepten gebruiken. En dat terwijl je bij de meeste mensen op het forum waarschijnlijk geen flauw idee hebt hoe goed ze kunnen koken en wat voor achtergrond ze daarin hebben.
En nu weet ik nog steeds niet of ik geïrriteerd moet zijn, want ik weet nog steeds niet of het een grap is of niet.

Bovendien vind ik het bijzonder dat je zegt dat knoflook in soep verkeerd is en vervolgens een recept voor bouillon geeft, waarbij het nogal logisch is dat je geen knoflook gebruikt. Het ging echter over soep, niet over bouillon.
Ik maak ook regelmatig bouillon, maar dan begint daarna het recept van de soep alsnog met knoflook en ui, in sommige gevallen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Ad Anker »

O, o, wat een pannetje soep los kan maken. Mara, het is WEL een goed recept. Alle soepen zonder knoflook zijn neprecepten uiteraard.

En verder, ik knikker in veel gerechten knoflook (men leze, of laat knikkeren), momenteel uit eigen tuin, en ik zal vast wel eens stinken. Wat omstanders daar van vinden zal me uiteraard een worst zijn.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef:O, o, wat een pannetje soep los kan maken. Mara, het is WEL een goed recept. Alle soepen zonder knoflook zijn neprecepten uiteraard.

En verder, ik knikker in veel gerechten knoflook (men leze, of laat knikkeren), momenteel uit eigen tuin, en ik zal vast wel eens stinken. Wat omstanders daar van vinden zal me uiteraard een worst zijn.
Doe je die worst dan ook door de soep erbij ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Terri »

HersteldHervormd schreef:
Ad Anker schreef:O, o, wat een pannetje soep los kan maken. Mara, het is WEL een goed recept. Alle soepen zonder knoflook zijn neprecepten uiteraard.

En verder, ik knikker in veel gerechten knoflook (men leze, of laat knikkeren), momenteel uit eigen tuin, en ik zal vast wel eens stinken. Wat omstanders daar van vinden zal me uiteraard een worst zijn.
Doe je die worst dan ook door de soep erbij ;)
:yahoo leve de soep! ( met of zonder knoflook)
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door gallio »

Ad Anker schreef:.... en ik zal vast wel eens stinken. Wat omstanders daar van vinden zal me uiteraard een worst zijn.
Wat ben ik dankbaar dat ik niet door jou verzorgd wordt in het zorgcentrum waar jij werkt...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Ad Anker »

gallio schreef:
Ad Anker schreef:.... en ik zal vast wel eens stinken. Wat omstanders daar van vinden zal me uiteraard een worst zijn.
Wat ben ik dankbaar dat ik niet door jou verzorgd wordt in het zorgcentrum waar jij werkt...
Ach, ik heb vannacht zulke dankbare mensjes gehad. Gelukkig zijn de mensen waar ik voor zorg wel blij met me. En ik geef ook niks om hun luchtjes, dat scheelt. ;)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:
gallio schreef:
Ad Anker schreef:.... en ik zal vast wel eens stinken. Wat omstanders daar van vinden zal me uiteraard een worst zijn.
Wat ben ik dankbaar dat ik niet door jou verzorgd wordt in het zorgcentrum waar jij werkt...
Ach, ik heb vannacht zulke dankbare mensjes gehad. Gelukkig zijn de mensen waar ik voor zorg wel blij met me. En ik geef ook niks om hun luchtjes, dat scheelt. ;)
Dit ontroert me!
Zo veel respect voor degenen die voor onze ouderen willen zorgen. En het is echt een grote gave als je geen last van 'luchtjes' hebt. Ik verfoei mezelf erom, vind het heel vervelend, maar ik word misselijk en ga braken.... :ouin
Plaats reactie