Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Klopt, inderdaad erg lekker. Vaak lekkerder, maar om nu per week een 40e alleen al uit te geven aan zuivel, vind ik te veel van het goede.

En qua milieu probeer ik zoveel mogelijk Nederlandse produkten en seizoensgroenten te kopen. En ik begrijp niet zo goed waarom ik meer moet betalen voor groente dat zo voor het land komt. In feite zou de boer dezelfde prijs moeten vragen als in de supermarkt, omdat de tussenleveranciers er niet zijn en hij het bedrag dan zelf volledig krijgt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Klopt, inderdaad erg lekker. Vaak lekkerder, maar om nu per week een 40e alleen al uit te geven aan zuivel, vind ik te veel van het goede.

En qua milieu probeer ik zoveel mogelijk Nederlandse produkten en seizoensgroenten te kopen. En ik begrijp niet zo goed waarom ik meer moet betalen voor groente dat zo voor het land komt. In feite zou de boer dezelfde prijs moeten vragen als in de supermarkt, omdat de tussenleveranciers er niet zijn en hij het bedrag dan zelf volledig krijgt.
Ik denk dat dit wel ingewikkeld ligt. Onderschat de macht van de supermarkten niet!
Soms zijn boeren exclusief leverancier van AH of Jumbo, dus weten ze dat ze een vaste prijs krijgen (bedongen door hun koper) en een verzekerde afname.
Als je afhankelijk bent van de goedwillende langsfietsende consument, weet je dat je de ene dag uitverkocht bent en de volgende dag moet je alles zelf opeten omdat er vrijwel niemand kwam.
Kwestie van vraag en aanbod.

Ik koop de biologische melk (bijv. uit het Groene hart bij Hoogvliet) altijd in voorraad als het in de aanbieding is.
En anders koop ik dat andere merk (biologisch, den Eelder o.i.d.) die is zelfs goedkoper dan Campina!
Er wordt hier relatief veel melk gedronken, maar niet zoveel als bij jou.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Dat begrijp ik heel goed. AH en Jumbo zijn niet echt producent vriendelijk in hun opstelling.

Toch is de financiële prikkel voor mij wel een reden om wel/niet te kiezen voor het kopen bij de boer zelf. Ik doe maar 1 keer boodschappen per week en vind het prettig dat het zo snel en makkelijk mogelijk gaat. Dan wil ik best naar een boer gaan, maar dat moet wel een financiële reden hebben.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Gisteravond zag ik hoe een andijviepannenkoek met katenspek werd gemaakt en aangezien het een tijd geleden is dat ik pannenkoeken heb gemaakt, ga ik die vanavond maar eens op tafel zetten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Supermarkten zijn soms heel machtig.... Als prijsoverleg staakt kan er ineens heel veel staken. Bijvoorbeeld de margarines van Upfield (voorheen van Unilever), als Bona, Becel, Croma… Bij PLUS (en wellicht andere supers die inkopen bij de Superunie) zijn de onderhandelingen vastgelopen en kan men (tijdelijk) de producten van Upfield niet leveren. De fabrikant is soms letterlijk een speelbal van de grote supermarkten geworden. Ik herinner me dergelijke situaties van o.m. Peijnenburg koek, Vrumona frisdranken (Rivella, SiSi, Royal Club, Sourcy, Crystal Clear en de in licentie gebottelde merken van Seven-Up en Pepsi). Eerst doet de supermarkt groot: Wij hebben voldoende alternatieven! Maar op den duur gaat het niet langer, de klant wil zijn vertrouwde merk weer terug! Dan wordt het buigen of barsten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door refo »

Mara schreef:Gisteravond zag ik hoe een andijviepannenkoek met katenspek werd gemaakt en aangezien het een tijd geleden is dat ik pannenkoeken heb gemaakt, ga ik die vanavond maar eens op tafel zetten.
Ik hoop dat ze nog te eten waren, na al die tijd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

refo schreef:
Mara schreef:Gisteravond zag ik hoe een andijviepannenkoek met katenspek werd gemaakt en aangezien het een tijd geleden is dat ik pannenkoeken heb gemaakt, ga ik die vanavond maar eens op tafel zetten.
Ik hoop dat ze nog te eten waren, na al die tijd.
:D
Het ging ff niet door, dus de pannenkoeken worden nog even doorgeschoven naar volgende week of zo.
Maar dochter ziet liever dat ik ze met boerenkool maak. En misschien doe ik dat wel. Dat is tenslotte een seizoensgroente.

Vanavond zuurkoolquiche. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Gabrielle »

Mara schreef:Gisteravond zag ik hoe een andijviepannenkoek met katenspek werd gemaakt en aangezien het een tijd geleden is dat ik pannenkoeken heb gemaakt, ga ik die vanavond maar eens op tafel zetten.
Oh die zijn heerlijk.
Zelfs onze jongens die andijvie niet te pruimen vinden eten ze met smaak op.
Tip: katenspek vd Hema is het lekkerst
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Zita »

Pompoensoep. Ietwat herfstig, maar ik kocht vandaag ook al dahlia's, dus de hele seizoensbeleving ligt hier een beetje overhoop.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Gabrielle schreef:
Mara schreef:Gisteravond zag ik hoe een andijviepannenkoek met katenspek werd gemaakt en aangezien het een tijd geleden is dat ik pannenkoeken heb gemaakt, ga ik die vanavond maar eens op tafel zetten.
Oh die zijn heerlijk.
Zelfs onze jongens die andijvie niet te pruimen vinden eten ze met smaak op.
Tip: katenspek vd Hema is het lekkerst
Ik heb ze toch met boerenkool gemaakt. En dan natuurlijk plakjes rookworst erop. ;)
Omdat het me weinig leek - 1 pannenkoek p.p. - had ik nog wat extra beslag gemaakt voor een paar pannenkoeken naturel.
Nou, daar kon ik de helft van weggooien.
Na zo'n groentenpannenkoek ben je meteen gevuld voor de rest van de avond en kon er slechts nog een dun flensje met appel achteraan. Als dessert...
Wees dus gewaarschuwd. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Pannenkoeken kan je toch ook de volgende dag eten? Heerlijk als ontbijt of lunch!

De kinderen gaan vanavond zelf pannenkoeken bakken. Wij gaan uit eten :slurp
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Pannenkoeken kan je toch ook de volgende dag eten? Heerlijk als ontbijt of lunch!

De kinderen gaan vanavond zelf pannenkoeken bakken. Wij gaan uit eten :slurp
Ik heb de rest van het beslag weggegooid, geen pannenkoeken meer gebakken.
En twee dagen achter elkaar is teveel van het goede.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

Beslag wéggooien? :bobo

Ze smaken bij de koffie 's avonds of 's ochtends als ontbijt ook heerlijk. En je kunt ze zelfs tot de andere avond bewaren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door refo »

Jantje schreef:Beslag wéggooien? :bobo

Ze smaken bij de koffie 's avonds of 's ochtends als ontbijt ook heerlijk. En je kunt ze zelfs tot de andere avond bewaren.
Er wordt wat aan goed eten weggegooid, ja. Ouwe pannenkoeken smaken best, ook steenkoud uit de koelkast. Of zelfs met ijs.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:Beslag wéggooien? :bobo

Ze smaken bij de koffie 's avonds of 's ochtends als ontbijt ook heerlijk. En je kunt ze zelfs tot de andere avond bewaren.
Er wordt wat aan goed eten weggegooid, ja. Ouwe pannenkoeken smaken best, ook steenkoud uit de koelkast. Of zelfs met ijs.
Precies. Dat bedoel ik. Banketbakkersroom erbij smaakt ook heel goed. :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie