Onrecht verdragen / zelfverloochening

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Solipsis schreef:Overigens wil ik hierbij de kanttekening maken dat drammen op vergeving inderdaad zinloos is. Sterker nog: bijzonder ongepast en bot zelfs. Vergeving moet te allen tijde vanuit iemand zelf komen.
En met zo'n redenering ga je zo ontzettend de mist in. Dan laat je alles uit een mens komen. Vergeving komt niet uit jezelf, maar vanuit God. net als Liefde. Mensen kunnen geen liefde geven, alleen maar doorgeven. En zo ook met vergeving. je zal alleen in staat zijn om te vergeven, als jij die vergeving zelf hebt ontvangen.
Mooi verwoord, Jolanda. :super
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Mara »

Als je een ander leven leert kennen, ga je ONDER de ander staan, dus ga je naar iemand toe, terwijl het niet eens jouw schuld is dat het verkeerd ging.
Maar..... dat wil niet zeggen dat de dader vrijuit gaat ! Integendeel !
Als je door Gods genade leert zien wat je je medemens aan hebt gedaan, ga je vergeving vragen.
Iets anders bestaat niet.
Ofwel je kent een ander leven en bent bereid de minste te zijn, zeker als je de dader bent.
Ofwel, je kent het niet en blijft volharden.
Ik heb de algemene indruk dat veel daders in vrede kunnen leven omdat de slachtoffers bereid zijn te bukken, dus te vergeven.
Lijkt prima, maar is het volgens mij niet.
Hoe moet iemand dan in gaan zien, dat je schuld hebt aan iets ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door jvdg »

In dit topic worden een aantal meningen geventileerd die veelal op de Bijbel zijn gebaseerd.
Maar ik proef in een aantal reacties dat er forummers zijn die de diepte van zo'n onrecht (gelukkig hoor) niet ervaren hebben.

Maar ik heb wel problemen met sommige forummers die niet vanuit de praktijk, maar alleen theoretisch reageren.
Een ieder weet vanuit Gods Woord hoe te handelen in deze situaties, maar de praktijk is wel heel weerbarstig. Ook dat proef ik uit een aantal reacties.

Daarnaast is het scala van onrecht dermate breed, dat het nauwelijks mogelijk is om dit in een topic zomaar even te bespreken.
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Solipsis »

JolandaOudshoorn schreef:
Solipsis schreef:Overigens wil ik hierbij de kanttekening maken dat drammen op vergeving inderdaad zinloos is. Sterker nog: bijzonder ongepast en bot zelfs. Vergeving moet te allen tijde vanuit iemand zelf komen.
En met zo'n redenering ga je zo ontzettend de mist in. Dan laat je alles uit een mens komen. Vergeving komt niet uit jezelf, maar vanuit God. net als Liefde. Mensen kunnen geen liefde geven, alleen maar doorgeven. En zo ook met vergeving. je zal alleen in staat zijn om te vergeven, als jij die vergeving zelf hebt ontvangen.
Heb je helemaal gelijk in, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:Zo las ik eens, niet zo lang geleden, zelfs een werelds reclamebord:

De beste wraak is om het te vergeven
Bert, zou je deze spreuk (die ik wel erg diepgaand vind) eens willen toelichten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Bert Mulder »

Mat. 5:

38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.

39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe;

40 En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel;

41 En zo wie u zal dwingen een mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen.

42 Geeft dengene, die iets van u bidt, en keert u niet af van dengene, die van u lenen wil.

43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.

44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;

45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?

47 En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?

48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.


1 Kor. 6:

1 Durft iemand van ulieden, die een zaak heeft tegen een ander, te recht gaan voor de onrechtvaardigen, en niet voor de heiligen?

2 Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen? En indien door u de wereld geoordeeld wordt, zijt gij onwaardig de minste gerechtzaken?

3 Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer de zaken, die dit leven aangaan?

4 Zo gij dan gerechtzaken hebt, die dit leven aangaan, zet die daarover, die in de Gemeente minst geacht zijn.

5 Ik zeg u dit tot schaamte. Is er dan alzo onder u geen, die wijs is, ook niet een, die zou kunnen oordelen tussen zijn broeders?

6 Maar de ene broeder gaat met den anderen broeder te recht, en dat voor ongelovigen.

7 Zo is er dan nu ganselijk gebrek onder u, dat gij met elkander rechtzaken hebt. Waarom lijdt gij niet liever ongelijk? Waarom lijdt gij niet liever schade?

8 Maar gijlieden doet ongelijk, en doet schade, en dat den broederen.

9 Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:Zo las ik eens, niet zo lang geleden, zelfs een werelds reclamebord:

De beste wraak is om het te vergeven
Bert, zou je deze spreuk (die ik wel erg diepgaand vind) eens willen toelichten?
Heel eenvoudig.

Iets plaats van geen rust te hebben, en maar te zien en gedurig bezig te zijn met hoe 'recht' te krijgen, kan men beter het hele geval vergeven en vergeten. Dan heeft men eindelijk rust en vrede.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Mara »

We moeten ons niet gaan vergelijken met de Heere Jezus, Hij kon dat, wij nooit ten diepste.
Wij zijn altijd uit op ons recht, om boven de ander te staan toch.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:We moeten ons niet gaan vergelijken met de Heere Jezus, Hij kon dat, wij nooit ten diepste.
Wij zijn altijd uit op ons recht, om boven de ander te staan toch.
En wat dan met hetgelijkwormig worden aan Hem??
Inderdaad, wij kunnen het niet, maar we hoeven het ook niet zelf te doen. En dat is ook wat ik zei: het moet niet vanuit de mens komen, maar vanuit God. Net zoals de maan niet anders kan dan het licht van de zon weerspiegelen, kan een kind van God niet anders dan Gods Liefde en vergeving doorgeven. En als dat niet "lukt" staat de aarde ertussen. Is hij van zijn plek.
Aan de andere kant is de waarheid, dat als we niet in Hem zijn, wij niet kunnen liefhebben en vergeven. Wat geen vrijbrief is om je er dan bij neer te leggen.
We moeten niet vanuit de gevoelens van een mens gaan praten, maar vanuit het gebod van God.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:In dit topic worden een aantal meningen geventileerd die veelal op de Bijbel zijn gebaseerd.
Maar ik proef in een aantal reacties dat er forummers zijn die de diepte van zo'n onrecht (gelukkig hoor) niet ervaren hebben.

Maar ik heb wel problemen met sommige forummers die niet vanuit de praktijk, maar alleen theoretisch reageren.
Een ieder weet vanuit Gods Woord hoe te handelen in deze situaties, maar de praktijk is wel heel weerbarstig. Ook dat proef ik uit een aantal reacties.

Daarnaast is het scala van onrecht dermate breed, dat het nauwelijks mogelijk is om dit in een topic zomaar even te bespreken.
Op zich is met vanuit de theorie reageren omdat er geen praktijkervaring is nog niet verkeerd. Dat de praktijk de theorie moeilijk maakt, maakt nog niet dat die theorie niet klopt. Zolang de mensen die uit de theorie reageren maar niet gaan doen alsof het simpel is.. Als iemand ergens mee worstelt moet je niet aan de kant gaan staan en zeggen: "Je weet toch wat de Bijbel zegt, doe het dan gewoon" maar naast die persoon gaan staan en met hem meestrijden en bidden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:
jvdg schreef:In dit topic worden een aantal meningen geventileerd die veelal op de Bijbel zijn gebaseerd.
Maar ik proef in een aantal reacties dat er forummers zijn die de diepte van zo'n onrecht (gelukkig hoor) niet ervaren hebben.

Maar ik heb wel problemen met sommige forummers die niet vanuit de praktijk, maar alleen theoretisch reageren.
Een ieder weet vanuit Gods Woord hoe te handelen in deze situaties, maar de praktijk is wel heel weerbarstig. Ook dat proef ik uit een aantal reacties.

Daarnaast is het scala van onrecht dermate breed, dat het nauwelijks mogelijk is om dit in een topic zomaar even te bespreken.
Op zich is met vanuit de theorie reageren omdat er geen praktijkervaring is nog niet verkeerd. Dat de praktijk de theorie moeilijk maakt, maakt nog niet dat die theorie niet klopt. Zolang de mensen die uit de theorie reageren maar niet gaan doen alsof het simpel is.. Als iemand ergens mee worstelt moet je niet aan de kant gaan staan en zeggen: "Je weet toch wat de Bijbel zegt, doe het dan gewoon" maar naast die persoon gaan staan en met hem meestrijden en bidden.
Precies, maar daarom moet je juist van geval tot geval oordelen/adviseren.
Daar leent zich een forum niet voor.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Marnix »

Dat klopt. We kunnen hier dus hooguit de theorie en algemene praktische zaken bespreken ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Jongere »

Ik weet niet waarin je 'proeft' dat mensen hier het niet zouden hebben meegemaakt, maar ik zou voorzichtig zijn met dat oordeel jvdg. Je weet niet wat mensen hebben meegemaakt, ongeacht hun standpunt hierin.

In Bert's one-liner zit wel een Bijbelse kern, al zou ik dat nooit wraak willen noemen. Als het goed is halen we er geen genoegdoening uit om de ander goed te behandelen. Maar het is idd wel de gedachte uit bijv. Rom. 12:
Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.
Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:We moeten ons niet gaan vergelijken met de Heere Jezus, Hij kon dat, wij nooit ten diepste.
Wij zijn altijd uit op ons recht, om boven de ander te staan toch.
En wat dan met hetgelijkwormig worden aan Hem??
Inderdaad, wij kunnen het niet, maar we hoeven het ook niet zelf te doen. En dat is ook wat ik zei: het moet niet vanuit de mens komen, maar vanuit God. Net zoals de maan niet anders kan dan het licht van de zon weerspiegelen, kan een kind van God niet anders dan Gods Liefde en vergeving doorgeven. En als dat niet "lukt" staat de aarde ertussen. Is hij van zijn plek.
Aan de andere kant is de waarheid, dat als we niet in Hem zijn, wij niet kunnen liefhebben en vergeven. Wat geen vrijbrief is om je er dan bij neer te leggen.
We moeten niet vanuit de gevoelens van een mens gaan praten, maar vanuit het gebod van God.
Lukt jou dat altijd dan ?
Mij niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:We moeten ons niet gaan vergelijken met de Heere Jezus, Hij kon dat, wij nooit ten diepste.
Wij zijn altijd uit op ons recht, om boven de ander te staan toch.
En wat dan met hetgelijkwormig worden aan Hem??
Inderdaad, wij kunnen het niet, maar we hoeven het ook niet zelf te doen. En dat is ook wat ik zei: het moet niet vanuit de mens komen, maar vanuit God. Net zoals de maan niet anders kan dan het licht van de zon weerspiegelen, kan een kind van God niet anders dan Gods Liefde en vergeving doorgeven. En als dat niet "lukt" staat de aarde ertussen. Is hij van zijn plek.
Aan de andere kant is de waarheid, dat als we niet in Hem zijn, wij niet kunnen liefhebben en vergeven. Wat geen vrijbrief is om je er dan bij neer te leggen.
We moeten niet vanuit de gevoelens van een mens gaan praten, maar vanuit het gebod van God.
Lukt jou dat altijd dan ?
Mij niet.
Mij ook niet, van mijzelf. Maar dat is nog geen reden om het dan maar niet te doen.
En, we hoeven het niet zelf te doen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie