Onrecht verdragen / zelfverloochening

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door eilander »

Mara schreef:Opmerkelijk trouwens dat er niets over de gevoelens van Jozef staat.
Bij het kruis stond alleen Maria, zeer waarschijnlijk omdat Jozef niet meer leefde. In elk geval werd aan Johannes opgedragen om voor haar te zorgen.
Als je je Lukas 2:34 leest, zou je haast denken dat Simeon al heeft voorzegd dat Jozef dit niet zou meemaken, omdat hij alleen Maria aanspreekt en zegt dat een zwaard door haar ziel zou gaan.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:Van nature zouden we onze wederpartijders wel willen wreken. Maar het is wel een kunst, een onderwijzing een les:
Zwijgen als me onrecht wordt aangedaan.
Het is in die zin een kunst, dat het van de Heere geleerd moet worden. Het is ontzettend moeilijk om boos te zijn, en daarin niet te zondigen. Want ook één verkeerde gedachte is immers zonde... Niet alleen kwade woorden veroordelen ons, maar ook de boze gedachten die op kunnen wellen.... Wie zou kunnen zeggen dat hij nooit één zondige gedachte heeft gedacht, als hem onrecht was aangedaan?
In zo'n situatie is het voortdurend roepen naar de Heere. Met de pet op, en met de pet af. Elke keer als dat gevoel weer van onrecht en boosheid weer bovenkomt: er gelijk mee naar Hem toe gaan. In dat juk met Christus valt nederigheid en zachtmoedigheid te leren.
DDD schreef: Ik geloof dat er psychisch veel gezondere manieren zijn om om te gaan met verschil in verwachtingen tussen de omgeving en jou.Als je je kwetsbaar durft op te stellen, dan zullen verreweg de meeste mensen daar geen misbruik van maken, is mijn ervaring.
Dit is waar. Het is ook belangrijk om je zelf voor het aangezicht van de Heere te onderzoeken wat mijn eigen aandeel in een bepaalde situatie of conflict is. Want soms zijn we teleurgesteld of voelen we ons afgewezen, maar kunnen we zelf ook een aandeel hebben in de situatie die is ontstaan.
Maar het komt ook zo heel vaak voor dat het veel verder en veel dieper gaat, dan alleen een verschil in verwachting hebben. Dat iemand jou beschadigt en verwond heeft. Lichamelijk of psychisch. Dat is niet alleen te dragen, al praat je met psychologen en psychiaters (waar je dan ook gebruik van mag maken). De werkelijke innerlijke genezing kan alleen door Christus komen, er staat niet voor niets in Mattheus 11: Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
De echte rust ligt in een juk met Christus: Een leven dichtbij Hem.
Hora est!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: RE: Re: onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door helma »

Mara schreef: En dat Jezus zegt: vrouw, ipv moeder. Er is dus al een zekere afstand, geen zoon/moeder verhouding, maar Middelaar.
Van Jezus Zelf was er die afstand wel, ik denk dat Maria daar enerzijds gewoon ook als moeder stond, anderzijds als zondares die Hem nodig had als Borg.

Jezus aanschouwt de smart van het moederhart, zegt Prof Wisse over dit kruiswoord

Dat de Heere Jezus op de moedersmart ziet bij het lijden van haar Kind. Dat Hij het ziet en weet. Dat Hij mee lijdt en troost biedt. Dat ze het niet alleen hoeft te dragen. Zijn blik en blijk van liefde voor een verscheurd moederhart die er bij staat te kijken hoe haar kind lijdt.
"Jezus ziende...nee het bestaat niet dat Jezus de tranen van Zijn volk zou zien en dan niets zou zeggen. Zijn hangen aan het kruis is de borgtocht van een Medelijdende Hogepriester. Uw smart te kennen is voor Hem tevens een heilige drang om uw wonden te balsemen. Want Hij heeft balsem! Hier hangt de Geneesmeester van Gilead en de balsem druipt uit Zijn dierbare borgwonden..." 

(Prof Wisse in het boekje over de kruiswoorden)

Dan is het ook eigenlijk niet zo belangrijk wat er allemaal door haar ziel is gegaan, maar belangrijker dat Jezus het wel wist. En troost en zorg gaf.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onrecht verdragen / zelfverloochening

Bericht door Mara »

Jezus zei een paar keer: "vrouw" tegen Maria. Op de momenten dat hij zich niet als haar zoon openbaarde, maar als haar borg en middelaar.
Dat kwam deze keer in de preek naar voren over dit tekstgedeelte.
Daarom is elk jaar het paasevangelie toch weer nieuw.
Men zou kunnen denken dat het heel afstandelijk was van Jezus om niet moeder te zeggen, maar vrouw.
In de tempel, toen hij 12 jaar was, bij het kruis en later bij het graf.
Maar dat was vanwege die betekenis. Heel mooi om het zo uitgelegd te krijgen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie