Gelezen, gedacht, gehoord... [1]

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door SecorDabar »

Afsteken naar de diepte....

De wijze en de dwaze bouwer waren aan het bouwen gegaan.
Laat ons beider werk aan de hand der gelijkenis nader bezien :
De een wordt genoemd een voorzichtig man. Voorzichtig was hij en roekeloosheid was verre van hem ;
lichtzinnigheid lag niet in zijn aard. Hij kende de sluimerende natuurkracht,
hoe hevig en gevaarlijk die zijn kon als zij eenmaal los kwam te breken.
Rekening hield hij daarmede. Hij zag terug en vooruit ; hij kende gevaren.
Hij heeft zijn huis op de steenrots gebouwd. Moeilijk, zwaar werk, waarbij het bukken en buigen onvermijdelijk was.
Handenarbeid met moeizaam graven, een afsteken naar de diepte, een werken met spa en houweel, totdat hij eindelijk stuit op de rots.
En toen had hij nog niets bereikt, zoo zouden wij zeggen ;
veel en veel minder dan die andere, die zoo spoedig gereed was.
Wellicht rezen bij hem reeds de muren omhoog en vormde alles een beeld hoe mooi het wel werd,
terwijl bij den voorzichtige nog niets was te zien.
Toch noemt de Heere den andere een dwaas. Immers hij was niet voorzichtig,
hij zag niet vooruit en leek wel moedwillig verblind. Hij onderschatte gevaren en wilde spoedig gereed zijn.
Het zand, d.w.z. de zanderige grond, die in het Oosten onder de schroeiende zonnehitte zoo hard was
geworden als steen, was immers uitstekend geschikt om een huis op te bouwen !
Waartoe dan die moeite, die arbeid, dat nutteloze gegraaf ?
Bij hem geen werk in de diepte, geen worsteling, geen strijd, '
't Ging o zoo gemakkelijk ; hij was spoedig gereed en den voorzichtige zoo verre vooruit.
Een iegelijk dan, die deze woorden hoort en dezelve doet, dien zal ik vergelijken
bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft.
En een iegelijk die deze mijne woorden hoort en ze niet doet, die zal bij een dwaas man vergeleken worden,
die zijn huis op het zand heeft gebouwd.

Tweeërlei bouwlieden, tweeërlei bouwwerk.
Zijn wij niet allen van die bouwers ? Trekken ook wij niet op?
lezer, het huis onzer hoop, het huis van onze verwachting? en dat voor den tijd en voor de eeuwigheid ?
En nu kunnen wij maar van tweeën één zijn, óf gelijk aan den voorzichtige, óf gelijk aan dien dwaas.
Een ander soort is er niet. Zoo zal ook eenmaal de grond zijn óf de rotssteen óf het zand.
Schenke de Heere ons maar het rechte onderzoek en daarin de bede van den dichter in onze ziel :
Geef mij verstand, met godd''lijk licht bestraald.
Dit hebben wij zo noodig, vooral in onze dagen van lichtzinnige oppervlakkigheid en oppervlakkige lichtzinnigheid !

''t Zij ons goed eerst te bedenken in welk verband die gelijkenis hier staat.
De Heere was gekomen aan het einde der Bergrede, bij het begin van het openlijk optreden onder Zijn volk.
Duizenden hadden dat optreden met ingenomenheid begroet en met aandacht Zijn woorden gehoord.
Groot, overweldigend was de toejuiching der schare.
Zij waren geplaatst vlak voor de werkelijkheden van het Koninkrijk der hemelen,
''t Kwam zoo recht op hen aan. ''t Moest worden zo''n persoonlijke zaak.
Maar de Heere wist wel, wat voor een arglistig hart zij in zich omdroegen.
Welk een schijn dat oppervlakkig gejuich, en in wezen zoo weinig werkelijk getrouwen.
Die deze mijne woorden hoort, en dezelve doet.
Ja, zoovele hoorders en.... zoo weinige daders.
De voorzichtigen zoo weinig, de dwazen zoo veel !

Is bet nóg niet alzo ? Blijft het hart van den mens niet ten allen tijde zich zelven gelijk ?
Is de familie van den dwaas niet zeer uitgebreid ?
Zijn werk is het beeld van het godsdienstig leven der grote massa, voor zoover daarvan nog kan worden gesproken !
Een revolutiegeest heeft het mensdom aangegrepen. Een revolutiebouw openbaart zich ook op geestelijk gebied.
Alles licht en dicht. Spoedig gereed. Spoedig bekeerd. Spoedig vroom.
Spoedig meespreken en medegetuigen liefst vooraan. Men is dadelijk klaar.
Een stem, een psalmversje, een bewogenheid des gemoeds, een traan, een droom, een gezicht, en ga zoo maar door.
veel schijn, veel nalopen, veel napraten, veel reclame !
een vastzitten op het gestaltelijk leven.
een huis op het zand gebouwd !
Veel eigengerechtigheid, veel geestelijke hoogmoed!
Dwazen, noemt ze Gods Woord !
Een godsdienst zonder dienen van God.
een vroomheid zonder de vreze des Heeren.
een Christendom buiten den Christus der Schriften.
een gerechtigheid buiten den Borg.
Een roemen zonder grond.
een huis, gebouwd op het zand.

Hoe waarschuwend is Gods Woord voor u en voor mij, lezer!
Hoe eerlijk handelt de Heere met zo''n kostelijke mensenziel, voor een eeuwigheid geschapen !
Van die dwazen heet het : Hun weelde is als een droom vergaan, o Heer'', wanneer Gij op zult staan,
zult Gij hun tonen onverwacht, hoe Gij hun ijdel beeld veracht.
Een ieder zie toe voor zichzelf.
Het huis der hovaardigen zal de Heere afbreken.
Wij hebben dat dus nimmer te doen.
Het huis der rechtvaardigen zal bestaan ! '' Wij behoeven het dus niet in stand te houden.
Het huis des rechtvaardigen, d. i. van den voorzichtige, waarvan de gelijkenis spreekt.
Laat ons zijn arbeid ook nader bezien. Wij zeiden reeds : Hij moest bij zijn werk bukken. Hij ging graven. Hij stak af naar de diepte.
Hij was niet zoo dadelijk met zichzelf ingenomen en tevreden.
''t Ging om zulke grote zaken. Er stonden zulke ontzettende belangen op ''t spel.
Wat een zorg, wat een tijd, wat een moeite, wat een krachtsinspanning.
Schijnbaar nutteloos en toch...... De dwaas zag het fundament al liggen, maar voor den voorzichtige was het verborgen.
In het verborgene had ook de grootste en voornaamste werkzaamheid plaats.
Verstaat gij dit, lezer, met het oog op het geestelijk leven ?
Wordt dit niet in de diepte geboren, is daar ook niet een afsteken naar de diepte,
een worsteling, een strijd om te komen tot waarheid en klaarheid ?
In het verborgene — zegt de dichter — maakt Gij mij wijsheid bekend.
Gods verborgen omgang vinden zielen waar Zijn vrees in woont !
Het werd een dieper graven, en „hoe dieper ''k poog te delven, hoe meerder kwaad ''k ontmoet".
Er is zooveel waaraan de ziel ontdekt wordt en wat hij leert kennen als zand, waarop het huis van hoop en verwachting nooit kan worden gebouwd.
Die bouwer vond zand en nog eens zand.
De rots lag verborgen, maar om die te mogen zien en ontdekken, daarheen ging al zijne begeerte.
Met minder kon hij niet toe.
En hoelang heeft hij moeten graven ? Wij weten ''t niet, maar wél, dat er voor hem geen rusten mogelijk was voor en aleer de rotsgrond bereikt was.
Wordt het niet een inblikken in de diepte der schuldverlorenheid ?
''t Was ook een geleidelijk werk.
''t Meeste tussen zulk een ontdekte ziel en zijn God wordt afgedaan in de binnenkamer,
''t Komt niet zoo spoedig openbaar. Daarom hadden onze Vadéren nogal eens de gewoonte om te zeggen :
Laat het maar eens overzomeren en overwinteren.
Wat wordt er van het huis van den dwaas ?
Ja, dat werk wordt wel beproefd en getoetst !
Maar, zegt ge : Wat is nu die rots voor zulke zielen ? Die rots, die zij in den aanvang
van dat werk niet zien, omdat er zoo veel zand wordt gevonden ?
Laat ons de Schrift met de Schrift vergelijken. Als de Heere vraagt aan de discipelen :
Maar gij, wie zegt gij dat ik ben, dan antwoordt Petrus : (Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
En op die rots, d.i. die rotsvaste belijdenis, zal de Heere Zijn Kerk bouwen.
Zegt ook de apostel Paulus niet : De rotssteen is Christus.
Op Hem kan toch maar alleen het huis van hoop en verwachting worden gegrond.
Zulke zielen zijn eerst recht bevreesd om bedrogen uit te komen voor een eeuwigheid.
Als alles wat zij hebben en zijn eens een zandgrond moest blijken ?
Als zij eens niet gedragen en gefundeerd waren op dien Christus ?
Als Hij eens niet het fundament was? Daarom die angst om op verkeerde gronden te bouwen.
Komen ze niet in het onderzoek ? Vragen zij niet om waarheid en klaarheid ?
Wat is heel hun geestelijk leven, als het niet wortelt in en opkomt uit den Christus ?
Vandaar in hun worstelen en strijden dat : Geef mij Jezus, of ik sterf. Met minder kunnen zij niet toe !
Vandaar door bange worsteling dat vragen: Heere, ontdek Gij toch maar die zandgronden, die leunsels, die steunsels, waardoor ik nooit kan bestaan.
Zij beproeven de geesten of ze wel zijn uit God. Zij zijn bevreesd zich iets toe te eigenen.
Zij zijn bevreesd een ander na te praten. Het moet worden een persoonlijke zaak, een persoonlijk bezit, een mogen bouwen op dien onwrikbare rotssteen.
Zij kunnen niet buiten dien rotssteen bouwen. O, hun werk zal zoo nauwkeurig beproefd worden.
Er zal zooveel op afkomen. Zulke voorzichtige bouwers weten dat wel, hoe vijandige machten zich komen te verbinden.
Spreekt daarvan tenslotte de gelijkenis niet ?
Eenzelfde beproeving, doch tweeërlei uitkomst.
En daar is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen en
de winden hebben gewaaid en zijn tegen dat huis aangevallen !
Slagregen, waterstromen, winden !
Een drievoudige beproeving.
Slagregen van boven. Onbarmhartig kletteren ze neer op het dak.
Waterstromen van onderen;
Wild bruisende wateren, ze slijpen en schuren langs de fundamenten der huizen.
Winden rondom, rukwinden, ze stoten tegen de muren.
Bedreigingen van alle kanten.
En het huis van den dwaas stort ineen.
De waterstromen doen hun verwoestend werk aan het fundament.
Ze voeren met zich in woeste vaart de duizenden zandkorrels, de muren verzakken en scheuren.
De winden rondom zijn in bondgenoot, en de slagregen van boven voltooit
het werk der vernieling, en het huis van den dwaas is gevallen, en zijn val was groot !
Maar dat van den voorzichtige bouwer bleef staan, ''t werd niet verwrikt of bewogen, ''t was één met de rots waarop het gebouwd was.
Zal ook de voorzichtige geen angstige ogenblikken hebben beleefd ?
Wat dunkt u, lezer ?
Zeker als hij hoort het angstig gehuil van den storm rondom zijn huis, als hij ziet op den kolkende en bruisende stroom,
daar vlak langs zijn woning, als hij luistert naar den slagregen die slaat op zijn dak.
Zou zijn huis wel tegen dat alles bestand blijken te zijn ?
Maar als hij denkt aan de rots, waarop zijn huis is gegrond, dan is het mogelijk dat hij zeker zal wonen.
En het is niet gevallen ! Verstaat gij ook dit, lezer?
Kent Gods Kerk niet die drievoudige beproeving ? Van boven door den Satan, die het werk Gods komt
aan te vechten, die rondgaat als een briesende leeuw, zoekende wie hij zou kunnen verslinden.
De Satan heeft wel zéér begeerd om u te ziften als de tarwe.
Ik zag den Satan als een bliksem uit den hemel vallen.
Beproevingen van onder. Welke gedachten komen niet op uit het onderste des harten naar boven ;
wat is ook na ontvangen genade dat hart nog arglistig, méér dan enig ding !
Verleidingen rondom uit die wereld, die tracht af te trekken.
Roept niet een David het uit : Ik heb vele bestrijders, o Allerhoogste.
Was hij niet bevreesd nog te zullen omkomen ?
De slagregen nedergevallen, de winden gewaaid, de waterstromen gekomen.
Gevaren van boven, beneden, rondom.
En toch niet gevallen. Vanwaar dit wondere geheim ? Het huis was op de steenrots gegrond.
Immers de poorten der hel zullen ''s Heeren gemeente niet overweldigen.
Zalig het volk, dat op dien rotssteen gegrond is.
Hun huis, als de tent der rechtvaardigen waar na bangen strijd en zware beproeving
de stem des gejuichs wordt gehoord : Wien heb ik nevens U omhoog ?
Wat zou mijn hart, wat zou mijn oog Op aarde nevens U toch lusten, Niets is er daar ik in kan rusten.
Bezwijkt dan ooit in bitt''re smart. Of bangen nood mijn vlees en hart; Zoo zult Gij zijn voor mijn gemoed,
Mijn rots, mijn deel, mijn eeuwig goed.

D i n t el o o r d. Ds. J. H. Th. RAPPARD.
Uit de Waarheidsvriend,weekblad van de Gereformeerde bond in de Ned.Herv.Kerk, november 1930
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door jakobmarin »

Als iemand nu zegt: 'Mozes bedoelde [met de woorden 'In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde nu was woest en leeg'] precies wat ik zeg', en een ander: 'Helemaal niet, maar wat ik denk',
dan vind ik het van meer eerbied getuigen te zeggen: waarom niet beide meningen, als ze allebei waar zijn?
En als een derde of een vierde of wie weet nog meer mensen deze woorden op een andere manier willen verstaan en het berust op waarheid,
waarom gaan we er dan niet van uit dat hij [Mozes] dit allemaal heeft gezien?
Hij was toch het instrument van de ene God om de heilige boeken af te stemmen op veel mensen,
die hierin op verschillende manieren waarheid zouden vinden?
Augustinus, Belijdenissen, Boek 12, 42

Hier leer ik van dat meerdere en verschillende uitleggingen en meningen van of over Bijbelgedeelten niet elkaar hoeven uit te sluiten, maar juist aanvullen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

Waar brengen wij onze kinderen? Velen worden al vroeg de wereld ingedragen. In feite doen we niets anders dan ze van God afbrengen. Hoe weinig - en daarom hoe
kostbaar - zijn toch de jaren om de kinderen tot de Heere te brengen. Spoedig nemen anderen hen bij de hand of rukken ze zichzelf los om eigen wegen te gaan.
Hoeveel ouders constateren gelaten of bedroefd, dat het te laat is en dat ze hun tijd voorbij hebben laten gaan.

Hoe zullen wij met onze kinderen voor Zijn genadetroon kunnen verschijnen? Alleen als we hier met onze kinderen voor Zijn genadetroon zijn verschenen. En dat kan alleen
als we zelf worden als een kind: klein, onwetend, hulpeloos, totaal afhankelijk en tegelijk vertrouwend.
De wereld maakt de kinderen groot. De Heere maakt Zijn kinderen klein. Ja, ze moeten telkens klein gemaakt worden. En de kleinen, de kinderen worden niet beschaamd.

ds. C.A. van Dieren
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door MoesTuin »

Mara schreef:Waar brengen wij onze kinderen? Velen worden al vroeg de wereld ingedragen. In feite doen we niets anders dan ze van God afbrengen. Hoe weinig - en daarom hoe
kostbaar - zijn toch de jaren om de kinderen tot de Heere te brengen. Spoedig nemen anderen hen bij de hand of rukken ze zichzelf los om eigen wegen te gaan.
Hoeveel ouders constateren gelaten of bedroefd, dat het te laat is en dat ze hun tijd voorbij hebben laten gaan.

Hoe zullen wij met onze kinderen voor Zijn genadetroon kunnen verschijnen? Alleen als we hier met onze kinderen voor Zijn genadetroon zijn verschenen. En dat kan alleen
als we zelf worden als een kind: klein, onwetend, hulpeloos, totaal afhankelijk en tegelijk vertrouwend.
De wereld maakt de kinderen groot. De Heere maakt Zijn kinderen klein. Ja, ze moeten telkens klein gemaakt worden. En de kleinen, de kinderen worden niet beschaamd.

ds. C.A. van Dieren
Worden als een kind. Heel mooi!

Wat houdt dit in voor een Volwassen mens?

klein, onwetend, hulpeloos, totaal afhankelijk en tegelijk vertrouwend.

Een kind is ook puur, oprecht, eerlijk, zegt wat het denkt

Wat is Geloven nu eigenlijk?

Blind vertrouwen als ik het zelf kort zou moeten beantwoorden.

Overgave, volledig misschien ook wel.

Wellicht nog veel meer....

Minder speculeren over de Toekomst, maar meer in vertrouwen en overgave leven met de zekerheden die de Heere onze God ons gegeven heeft in Zijn Woord voor een ieder die oprecht in Hem geloofd.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door jakobmarin »

MoesTuin schreef:Worden als een kind. Heel mooi!

Wat houdt dit in voor een Volwassen mens?

klein, onwetend, hulpeloos, totaal afhankelijk en tegelijk vertrouwend.

Een kind is ook puur, oprecht, eerlijk, zegt wat het denkt

Wat is Geloven nu eigenlijk?

Blind vertrouwen als ik het zelf kort zou moeten beantwoorden.

Overgave, volledig misschien ook wel.
Blind vertrouwen, lijkt me niet helemaal de goede term.
Er zijn hele goede redenen (te zien) om op God te vertrouwen.

Geloven = vertrouwen op God en op Zijn Woord, waaraan je jezelf helemaal overgeeft, uitlevert.

Het is heerlijk om totaal afhankelijk te zijn van de totaal Onafhankelijke.
Het is heerlijke om totaal te vertrouwen op de enig Betrouwbare.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jo-Ann »

Ja, waarlijk! God is goed!

En dit is ook waar:
Maar ach, hoewel mijn ziel dit weet,
Mijn voeten waren, in mijn leed,
Schier uitgeweken, en mijn treên
Van 't spoor der godsvrucht afgegleên.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door jan34willem »

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... lijk.dhtml

Vind het wijze woorden van de paus...
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jongere »

jan34willem schreef:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... lijk.dhtml

Vind het wijze woorden van de paus...
De media staan weer te springen om deze uitspraken de wereld in te slingeren.
Ik denk dat er een even grote obsessie voor dit soort dingen ligt in de pro-campagne in o.a. de media.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door jan34willem »

Jongere schreef:
jan34willem schreef:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... lijk.dhtml

Vind het wijze woorden van de paus...
De media staan weer te springen om deze uitspraken de wereld in te slingeren.
Ik denk dat er een even grote obsessie voor dit soort dingen ligt in de pro-campagne in o.a. de media.
Werden er maar vaker uitspraken van Christelijke voormannen en -vrouwen de wereld ingeslingerd, dat zou de wereld ten goede komen. Overigens bevat het artikel in de Volkskrant een link naar een Nederlandse vertaling van het interview in Streven. Dat blad kun je toch bezwaarlijk aanmerken als onderdeel van de "pro-campagne".
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jongere »

jan34willem schreef:
Jongere schreef:
jan34willem schreef:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... lijk.dhtml

Vind het wijze woorden van de paus...
De media staan weer te springen om deze uitspraken de wereld in te slingeren.
Ik denk dat er een even grote obsessie voor dit soort dingen ligt in de pro-campagne in o.a. de media.
Werden er maar vaker uitspraken van Christelijke voormannen en -vrouwen de wereld ingeslingerd, dat zou de wereld ten goede komen. Overigens bevat het artikel in de Volkskrant een link naar een Nederlandse vertaling van het interview in Streven. Dat blad kun je toch bezwaarlijk aanmerken als onderdeel van de "pro-campagne".
Juist dat artikel maakt duidelijk dat het in dit interview om veel meer dingen ging dan de onderwerpen die de Nederlandse media nu weer voor de titels hebben bestemd.
Wat mij tegenstaat is de gretigheid waarmee men op bepaalde uitspraken 'duikt' - en met name ook de selectiviteit. Ik denk dat daarmee evenmin een eerlijk beeld wordt geschapen van de opvattingen van de paus als dat bij de vorige paus werd gedaan in negatieve zin.
De werkelijke opvattingen van de paus over huwelijk en gezin zul je in de media niet terugvinden. Ook de paus wordt in het bekrompen vakje gepropt van "tolerantie over bepaalde standputen".
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door jakobmarin »

"Sola Scriptura" (alleen de Schrift) staat als zodanig niet in de Bijbel..
Contradictio in terminis? :huhu
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Eppo Gremdaat »

In het RD van vandaag staat een interview met Mevrouw W.Ch. Taverne onder de titel 'Als enige overgebleven'. Als je de geplaatste foto vluchtig bekijkt, denk je dat je met ex-minister Els Borst te doen hebt ('t zou een zus van de geïnterviewde kunnen zijn). Ze heeft zeer extreme opvattingen over kerk, staat en maatschappij. Zo'n beetje tégen alles. O.a. de Euro; ze pint alleen, dus krijgt deze nooit in handen.
Haar vader,wijlen Ds G. Taverne, ooit Ned.Herv. predikant is destijds afgezet wegens zijn bezwaar tegen de Kerkorde 1951 (wilde deze niet naleven) en meer zaken (o.a tegen de RK-kerk).
In het boek 'Waar het om gaat' van Rik Valkenburg, (1971) en wellicht nog 2e hands verkrijgbaar staan zowel van pa en dochter Taverne discussie-interviews. Zowel Pa als dochter hadden toen al zeer extreme opvattingen.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door alexv »

Extreem is niet het juiste woord. Het is zeer consequent en rechtlijnig.
Ik ken deze familie zeer goed. Het grootste probleem was dat Ds. G.T. zichzelf als een profeet zag. Nog 3 jaar en dan komt het 1000 jarig vrederijk. Of : Ik zal het begin ervan nog van meemaken. Doordat hij alleen stond was er geen rem en geen controle. Dat is ook helemaal uit de hand gelopen. Er is niets van over.

Wat betreft de nieuwe kerkorde van 1951 daarin was hij juist. Zelfs de Gereformeerde Bond oordeelde : Onaanvaardbaar, maar iedereen tekende. En dat huichelen hebben ze tot op heden doorgezet door met de PKN mee te gaan.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

alexv schreef:Extreem is niet het juiste woord. Het is zeer consequent en rechtlijnig.
Ik ken deze familie zeer goed. Het grootste probleem was dat Ds. G.T. zichzelf als een profeet zag. Nog 3 jaar en dan komt het 1000 jarig vrederijk. Of : Ik zal het begin ervan nog van meemaken. Doordat hij alleen stond was er geen rem en geen controle. Dat is ook helemaal uit de hand gelopen. Er is niets van over.

Wat betreft de nieuwe kerkorde van 1951 daarin was hij juist. Zelfs de Gereformeerde Bond oordeelde : Onaanvaardbaar, maar iedereen tekende. En dat huichelen hebben ze tot op heden doorgezet door met de PKN mee te gaan.
Hebben de Hersteld Hervormde kerken ook niet dezelfde kerkorde?
Volgens mijn hebben ze niet de Dordtse Kerkorde.
Ik vraag me af waarom niet?
Daarmee zijn dan de 'Herstelden' wel een buitenbeetje in de reformatorische kerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Chrisje72 »

mag ik vragen zonder naar google verwezen te worden, wat de belangrijkste verschillen zijn?
Gesloten