Gelezen, gedacht, gehoord... [1]

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Gelezen, gedacht, gehoord... [1]

Bericht door -DIA- »

Ik zat wat te denken. Dat gebeurt wel meer, nietwaar? Gedachten staan niet stil.
Ik had een stukje gelezen, en ik dacht erover na. Dan denk je weleens: Dit zou ik wel willen delen met anderen.
Vandaar dat ik dacht dat het niet verkeerd was om een nieuw topic te openen, onder de titel:
GELEZEN, GEDACHT en GEHOORD.

We zouden er stukjes in kunnen plaatsen die ons wat te zeggen hadden. Stukjes die ons aanspraken. Een meditatie,
een woord uit een preek die ons de gedachten deed vermenigvuldigen. Of als we eens wat hoorden wat ons
aansprak. Want het is niet altijd goed om het goede voor jezelf te houden.

Laat het geen woordenstrijd worden. Leest het alleen.
Of maak een nuttige, opbouwende opmerkig. Het is wel goed om aan elkaar iets mee te delen wat goed is.
Soms vind je most in een bos druiven. Dat is rein, dat is goed. Wie weet, mag het voor
deze of gene tot overdenking of stichting leiden.

Met deze gedachten wil ik dan dit topic openen.

-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-=.o=.-

CHRISTU’S GERICHTSOEFENING

…en Die op hetzelve zat, was genaamd Getrouw en Waarachtig…
Openbaring 19:11m


ARMAGÉDDON
Getrouw en Waarachtig. Het zijn de namen van de triomferende Koning van Zijn Kerk.
De Heere zal de rechtzaak van Zijn gemeente beslechten. In de laatste dagen van de ondergaande wereld zal
de strijd zich bijzonder richten op de verheerlijkte Koning en Zijn gemeente. Daartoe openbaren de geesten der
duivelen hun tekenen.
De koningen der aarde en de gehele wereld vergaderen zich tot de krijg van de grote dag van de almachtige God.
Het is de grote slag van Armagéddon. Het wijst naar een plaats in het heilige land.

Johannes zag dat het zevende zegel werd geopend: “En ik zag den hemel geopend, en zie, een wit paard, en Die
op datzelve zat, was genaamd Getrouw en Waarachtig, en Hij oordeelt en voert krijg in gerechtigheid.”


TEGEN DE HEERE EN ZIJN GEZALFDE
We zien de machten en krachten zich samenbundelen tegen de Heere en Zijn Gezalfde. Ze openbaren hun vijandschap
tegen het soeverein handelen van de enige en waarachtige God. De levende Kerk wordt daarbij betrokken in het voorspel des Heeren.
David getuigt:
O mijn God, de trotsaards spannen
Boos tezamen met tirannen,
Tot mijn dood en zielsverdriet;
Zij ontzien Uw hoogheid niet.


Volgens Openbaring 16:16 is Armagéddon de plaats waar de eindstrijd tussen de machten van goed en kwaad gestreden zal worden.
Deze tijd openbaart de tekenen waar Paulus van schrijft in 1 Kor. 16:22: “Indien iemand den Heere Jezus Christus niet liefheeft,
die zij een vervloeking: Maranartha.”

DE GROTE AFVAL
De afval van de levende God is zichtbaar over de ganse aarde. Bittere aanslagen worden gedaan op het overblijfsel naar de verkiezing
der Goddelijke genade. Het deel dat nog mag en wil vasthouden aan de waarheid die naar de godzaligheid is, wordt van binnen uitgehold.
Dat komt omdat de mens vecht voor een eigen opgericht koningschap. Daarin staan het werk en de persoon van de mens op de voorgrond.
Daarin wordt Gods eer niet gezocht, en nog minder Gods kerk gebouwd.
Van de heilige dienst des Heeren wordt een spelletje gemaakt. De mens zoekt vleselijke vermakingen en bedekt zich met een godsdienstig
kleed. Daarmee is de afval van de Waarheid een feit geworden.

TROOST VOOR HET OVERBLIJFSEL
Gods Woord leert ons de tijd te onderscheiden en Gods raadsvervulling te zien. “En ik zag den hemel geopend, en zie, een wit paard,
en Die op datzelve zat, was genaamd Getrouw en Waarachtig, en Hij oordeelt en voert krijg in gerechtigheid.
Getrouw en Waarachtig zijn de namen van Hem Die rijdt op het witte paard. Hij is getrouw aan de opdracht van Zijn Vader.
Dat is de troost van Zijn overblijfsel:
In de grootste smarten
Blijven onze harten
In den HEER’ gerust;
‘k Zal Hem nooit vergeten;
Hem mijn Helper heten,
Al mijn hoop en lust.


CHRISTUS’ TRIOMF
Christus is de Ruiter op het witte paard. Zijn Naan is Waarachtig. Het witte paard toont de zuiverheid van Zijn zaak en
de zekerheid van Zijn overwinning.
De natuurlijke mens is een onwaarachtig koning met een ijdel rijksgebied. Dat zal in de tijd openbaar komen. Zijn strijd is onzuiver
en zijn verlies zal openbaar komen.
Het samengaan van de wereld en de ijdele Godsdiensten toont de mobilisatie van satanische machten.
De aanslagen op het overblijfsel geschieden door aardse machten, gedreven uit vijandschap tegen de geopenbaarde waarheid
van de God Israëls. Dat alles toont dat de eindtijd nabij is.

De Ruiter op het witte paard draagt nog een naam: Het Woord Gods. Dat is een naam die niemand ten volle verstaat behalve Hij Zelf.
We weten allen dat dit Woord was: God geopenbaard in het vlees. Zijn volkomenheid kan geen schepsel ooit begrijpen.

DE DAG KOMT NABIJ
De grote dag van Armagéddon komt nabij. De vijand valt aan met grote woede, aangevoerd door het beest en de koningen
der aarde. De machten van de aarde en de hel wagen een uiterste poging.
“En ik zag het beest en de koningen der aarde en hun heirlegers vergaderd om krijg te voeren tegen Hem Die op het paard zat,
en tegen Zijn heirleger”


Vanuit het onbedrieglijke Woord van God krijgen we inzicht in de tijd waarin wij leven en de strijd die wordt gevoerd.
Maar let u ook op het antwoord des Heeren. De triomf van Sions Koning is geboodschapt. Het toont het verleid van allen die het
merkteken van het beest ontvangen hadden. Dar merkteken zal zichtbaar worden in de dag van de overwinning.

KUST DEN ZOON
Die het beest aanbidden, zullen met hem vallen en omkomen. Handelt daarom verstandiglijk; laat u tuchtigen, gij rechters der aarde.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergat.

Bron: STANDVASTIG - 2010 nr. 2
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Luther »

Hoedje voor hoogmoed

Jong zijn is in. Niet weinig volwassenen kijken jaloers naar jongeren. De lifestyle van de jeugd wordt door dat soort mensen opgepakt en nagedaan. Jongeren zetten de trend. Het zou geweldig zijn als, in ieder geval op één punt, de kledingkeus van jongeren trendsettend was in onze gemeenten. Laat ik het uitleggen.

We zijn weer terug van vakantie. Koffers uitgepakt. Zat de zondagse hoed ook in de koffer? Deze vraag is belangrijker dan u denkt. Ik bedoel niet of u een hoed mee had, maar of die in uw reistas kon. Platgedrukt tussen shirts en shorts.

Want natuurlijk neem je als vrouw een hoed mee voor de kerkdienst. We nemen de Bijbel serieus. De vrouw moet een hoofddeksel op hebben, een omhulsel dragen.

Paulus wijdt er in de eerste brief aan de gemeente van Korinthe maar liefst een half hoofdstuk aan. Hij koppelt het niet aan tijdgebonden cultuuraspecten, maar aan goddelijke instellingen en aan de scheppingsorde. Dus bij ons, en wereldwijd in ontelbare andere christelijke gemeenten, hebben de vrouwen hun hoofd bedekt.

Misschien zat uw hoed niet in de koffer. Sommige hoofddeksels overleven het eenvoudig weg niet als ze geplet worden in een vakantietas. Ze moeten in een plastic tasje apart op de hoedenplank: voorzichtig, niet aankomen! Anders komt er een deuk in. In een koffer blijft er van dit soort hoeden niets over.

Symbolen

Mijn punt is dat er met dit soort hoeden ook niets overblijft van het betoog van Paulus. Dat is heel wat erger. Hoofdzaak of bijzaak? Het valt wel op dat Paulus in Korinthe zijn betoog over het hoofddeksel start met Christus als Hoofd van Zijn gemeente, met God als Hoofd van Christus; dat hij de toezichthoudende engelen erbij betrekt. Als deze hoofdzaken al bijzaken zijn, zijn ze in ieder geval niet onbelangrijk. Hoofddeksels zijn symbolen. Het is het signaal van de vrouw dat ze de autoriteit van haar man erkent, zoals de gemeente van Christus en Christus van God. Voor alle duidelijkheid: de andere kant van de medaille is niet dat de man over haar heerst, maar dat hij zich voor haar opoffert, zoals Christus voor de gemeente.

Een hoedje voor onze hoogmoed, of liever tegen onze hoogmoed. Om ons er steeds van bewust te zijn dat de ware christelijke gestalte is: in liefde onderworpen zijn. Het paradijs was daar waar mensen in liefde en diepe verbondenheid luisterden naar Gods stem en Hem in alles gehoorzaamden. Hoogmoed, het niet akkoord gaan met de plaats die God gaf, was de eerste en fatale zonde. Als er ergens een ruimte is waar vrouwen en mannen zich moeten hoeden voor hoogmoed is het wel in de kerk, waar het verlossingsplan van God in Christus wordt gepreekt.

Modieus en chic

Het is in dit licht toch wel bizar dat we vaak gaan voor modieuze en chique hoeden. Niet dat we bewust daarvoor kiezen, dat we denken: nu zal ik eens een deftige hoed opdoen om te laten zien dat ik me niet onderwerp, maar toch. We passen ons aan en doen mee met de gewoontes. We zijn tevreden dat we luisteren naar Paulus en dat we een hoofdbedekking hebben, denken dat we het beter doen dan degenen die met onbedekt hoofd naar de kerk gaan, maar onze luxe hoeden lijken een omgekeerd signaal te zijn.

Paulus noemt het een eer om vrouwelijke onderdanigheid en teruggetrokkenheid te tonen, maar met de huidige hoedcultuur zoeken we onze eer in vrouwelijke zelfbewustheid en modebewustheid. Als je erover nadenkt is dat best heftig. Bijna provocerend. Misschien kunnen we beter geen hoed opzetten in de eredienst dan een hoed die het diametraal tegenovergestelde uitstraalt.

Sober

Ik vertrouw erop dat veel vrouwen en moeders het inhoudelijk wel met dit verhaal eens zijn, maar ja, hoe ga je zoiets veranderen? Wat is er nodig om de hoedcultuur in onze Bijbelgetrouwe gemeenten zo om te buigen dat alle vrouwen weer met een „sober overdekt hoofd als symbool van autoriteit tot God naderen” (Seldenrijk, ”Man en vrouw in de traditie der eeuwen”, blz. 239).

Ik heb hoop. Jongeren als trendsetter. Ik zie heel veel jongeren in de kerk zitten met eenvoudige hoofdbedekking: een alpinopetje, een kapje, iets gehaakts. Als alle jongeren dat nu eens blijven volhouden, dan verandert in de loop van de jaren het beeld van de christelijke gemeente in de reformatorische kerken. Als er ouderen zijn die zich op dit punt aansluiten bij de lifestyle van jongeren, gaat het nog sneller.

Stil en gerust

Het is de eer van de vrouw, een sieraad, om zich ook uiterlijk te voegen in de plaats die de goedertieren en wijze God stelt: een teken van een stille en gerust geest, die God aangenaam is (1 Petrus 3:1-6).

Ten slotte, excuses dat ik hierover schrijf. Mannen hoeven namelijk al helemaal niet tegen die vrouwenhoeden aan te kijken. Ze hebben meer dan genoeg aan zichzelf. Ook voor hen geldt: Hoed je voor hoogmoed! Die pet past ons allemaal!

S.D. Post
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door jvdg »

Luther schreef:Hoedje voor hoogmoed
Mannen hoeven namelijk al helemaal niet tegen die vrouwenhoeden aan te kijken. Ze hebben meer dan genoeg aan zichzelf. Ook voor hen geldt: Hoed je voor hoogmoed! Die pet past ons allemaal!

S.D. Post
Op moment dat ik deze posting begon te lezen begon mijn vrouw juist te citeren uit dit stukje vanuit de papieren RD. Zo konden we er samen doorheen fietsen.
Helemaal mee eens.
De conclusie getrokken in de laatste zin, vind ik een mooie samenvatting.
Bewust zijn van dit gebruik en dat in alle eenvoud.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door albion »

Luther schreef:Hoedje voor hoogmoed

Jong zijn is in. Niet weinig volwassenen kijken jaloers naar jongeren. De lifestyle van de jeugd wordt door dat soort mensen opgepakt en nagedaan. Jongeren zetten de trend. Het zou geweldig zijn als, in ieder geval op één punt, de kledingkeus van jongeren trendsettend was in onze gemeenten. Laat ik het uitleggen.

We zijn weer terug van vakantie. Koffers uitgepakt. Zat de zondagse hoed ook in de koffer? Deze vraag is belangrijker dan u denkt. Ik bedoel niet of u een hoed mee had, maar of die in uw reistas kon. Platgedrukt tussen shirts en shorts.

Want natuurlijk neem je als vrouw een hoed mee voor de kerkdienst. We nemen de Bijbel serieus. De vrouw moet een hoofddeksel op hebben, een omhulsel dragen.

Paulus wijdt er in de eerste brief aan de gemeente van Korinthe maar liefst een half hoofdstuk aan. Hij koppelt het niet aan tijdgebonden cultuuraspecten, maar aan goddelijke instellingen en aan de scheppingsorde. Dus bij ons, en wereldwijd in ontelbare andere christelijke gemeenten, hebben de vrouwen hun hoofd bedekt.

Misschien zat uw hoed niet in de koffer. Sommige hoofddeksels overleven het eenvoudig weg niet als ze geplet worden in een vakantietas. Ze moeten in een plastic tasje apart op de hoedenplank: voorzichtig, niet aankomen! Anders komt er een deuk in. In een koffer blijft er van dit soort hoeden niets over.

Symbolen

Mijn punt is dat er met dit soort hoeden ook niets overblijft van het betoog van Paulus. Dat is heel wat erger. Hoofdzaak of bijzaak? Het valt wel op dat Paulus in Korinthe zijn betoog over het hoofddeksel start met Christus als Hoofd van Zijn gemeente, met God als Hoofd van Christus; dat hij de toezichthoudende engelen erbij betrekt. Als deze hoofdzaken al bijzaken zijn, zijn ze in ieder geval niet onbelangrijk. Hoofddeksels zijn symbolen. Het is het signaal van de vrouw dat ze de autoriteit van haar man erkent, zoals de gemeente van Christus en Christus van God. Voor alle duidelijkheid: de andere kant van de medaille is niet dat de man over haar heerst, maar dat hij zich voor haar opoffert, zoals Christus voor de gemeente.

Een hoedje voor onze hoogmoed, of liever tegen onze hoogmoed. Om ons er steeds van bewust te zijn dat de ware christelijke gestalte is: in liefde onderworpen zijn. Het paradijs was daar waar mensen in liefde en diepe verbondenheid luisterden naar Gods stem en Hem in alles gehoorzaamden. Hoogmoed, het niet akkoord gaan met de plaats die God gaf, was de eerste en fatale zonde. Als er ergens een ruimte is waar vrouwen en mannen zich moeten hoeden voor hoogmoed is het wel in de kerk, waar het verlossingsplan van God in Christus wordt gepreekt.

Modieus en chic

Het is in dit licht toch wel bizar dat we vaak gaan voor modieuze en chique hoeden. Niet dat we bewust daarvoor kiezen, dat we denken: nu zal ik eens een deftige hoed opdoen om te laten zien dat ik me niet onderwerp, maar toch. We passen ons aan en doen mee met de gewoontes. We zijn tevreden dat we luisteren naar Paulus en dat we een hoofdbedekking hebben, denken dat we het beter doen dan degenen die met onbedekt hoofd naar de kerk gaan, maar onze luxe hoeden lijken een omgekeerd signaal te zijn.

Paulus noemt het een eer om vrouwelijke onderdanigheid en teruggetrokkenheid te tonen, maar met de huidige hoedcultuur zoeken we onze eer in vrouwelijke zelfbewustheid en modebewustheid. Als je erover nadenkt is dat best heftig. Bijna provocerend. Misschien kunnen we beter geen hoed opzetten in de eredienst dan een hoed die het diametraal tegenovergestelde uitstraalt.

Sober

Ik vertrouw erop dat veel vrouwen en moeders het inhoudelijk wel met dit verhaal eens zijn, maar ja, hoe ga je zoiets veranderen? Wat is er nodig om de hoedcultuur in onze Bijbelgetrouwe gemeenten zo om te buigen dat alle vrouwen weer met een „sober overdekt hoofd als symbool van autoriteit tot God naderen” (Seldenrijk, ”Man en vrouw in de traditie der eeuwen”, blz. 239).

Ik heb hoop. Jongeren als trendsetter. Ik zie heel veel jongeren in de kerk zitten met eenvoudige hoofdbedekking: een alpinopetje, een kapje, iets gehaakts. Als alle jongeren dat nu eens blijven volhouden, dan verandert in de loop van de jaren het beeld van de christelijke gemeente in de reformatorische kerken. Als er ouderen zijn die zich op dit punt aansluiten bij de lifestyle van jongeren, gaat het nog sneller.

Stil en gerust

Het is de eer van de vrouw, een sieraad, om zich ook uiterlijk te voegen in de plaats die de goedertieren en wijze God stelt: een teken van een stille en gerust geest, die God aangenaam is (1 Petrus 3:1-6).

Ten slotte, excuses dat ik hierover schrijf. Mannen hoeven namelijk al helemaal niet tegen die vrouwenhoeden aan te kijken. Ze hebben meer dan genoeg aan zichzelf. Ook voor hen geldt: Hoed je voor hoogmoed! Die pet past ons allemaal!

S.D. Post
Dan zal de haardracht ook aangepast moeten worden want anders past het alpinopetje niet.
En als ik in gedachten de zondagse mutsen van de klederdrachten voor me zie is het nu toch ook wel wat eenvoudiger geworden.
Ik had een oudtante die absoluut niet met haar rug tegen de bank aan zou leunen vanwege de zondagse muts. :nonnon
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door helma »

:cry ik heb nu net (voor 't eerst sinds jaren) een sjieke hoed gekocht
i.v.m. de bruiloft....
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door jvdg »

helma schreef::cry ik heb nu net (voor 't eerst sinds jaren) een sjieke hoed gekocht
i.v.m. de bruiloft....
Inruilen!! :mad
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mister »

jvdg schreef:
helma schreef::cry ik heb nu net (voor 't eerst sinds jaren) een sjieke hoed gekocht
i.v.m. de bruiloft....
Inruilen!! :mad
:haha
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Gian »

Kijk maar uit, straks wordt de hoofddoek een katoenen haarband en daarna niks.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mister »

Gian schreef:Kijk maar uit, straks wordt de hoofddoek een katoenen haarband en daarna niks.
Laat het maar gewoon een hoofddoekje zijn, in plaats van een slagschip.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door helma »

jvdg schreef:
helma schreef::cry ik heb nu net (voor 't eerst sinds jaren) een sjieke hoed gekocht
i.v.m. de bruiloft....
Inruilen!! :mad
tja...hij was maar 30 euro; is het dan wel goed?
als moeder van de bruidegom kan je maar moeilijk een hoofddoekje op

en hij trouwt trouwens ergens waar je geen hoed ophoeft in de kerk
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door jvdg »

helma schreef:
jvdg schreef:
helma schreef::cry ik heb nu net (voor 't eerst sinds jaren) een sjieke hoed gekocht
i.v.m. de bruiloft....
Inruilen!! :mad
tja...hij was maar 30 euro; is het dan wel goed?
als moeder van de bruidegom kan je maar moeilijk een hoofddoekje op

en hij trouwt trouwens ergens waar je geen hoed ophoeft in de kerk
Goedgekeurd door de ballotagecommissie, niet vanwege de prijs, maar wegens de voorbeeldfunctie. :hum
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zita »

de advertentie onder dit topic is leuk :)
Overigens speelt voor mij (tot mijn eigen verbazing) de omgeving wel een rol bij het kiezen van de hoed. Mijn eigen gemeente onthoedt in hoog tempo. Van de mensen van mijn eigen leeftijd (en jonger) ben ik bijkans de enige met hoed. Dan lijkt een hoed met alles dr op en dr aan nogal groot en veel en demonstratief. De baret viert hoogtij.
Als ik weleens met vrienden ergens op de Veluwe te gast ben in een GG-gemeente, voel ik mij onder mijn baretje zeer underdressed.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Luther »

Zita schreef:de advertentie onder dit topic is leuk :)
Overigens speelt voor mij (tot mijn eigen verbazing) de omgeving wel een rol bij het kiezen van de hoed. Mijn eigen gemeente onthoedt in hoog tempo. Van de mensen van mijn eigen leeftijd (en jonger) ben ik bijkans de enige met hoed. Dan lijkt een hoed met alles dr op en dr aan nogal groot en veel en demonstratief. De baret viert hoogtij.
Als ik weleens met vrienden ergens op de Veluwe te gast ben in een GG-gemeente, voel ik mij onder mijn baretje zeer underdressed.
Hou stand, hou stand! Niet alleen in je eigen gemeente, maar ook daar waar je je underdressed voelt!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Joannah »

Luther schreef:Hoedje voor hoogmoed

Jong zijn is in. Niet weinig volwassenen kijken jaloers naar jongeren. De lifestyle van de jeugd wordt door dat soort mensen opgepakt en nagedaan. Jongeren zetten de trend. Het zou geweldig zijn als, in ieder geval op één punt, de kledingkeus van jongeren trendsettend was in onze gemeenten. Laat ik het uitleggen.

We zijn weer terug van vakantie. Koffers uitgepakt. Zat de zondagse hoed ook in de koffer? Deze vraag is belangrijker dan u denkt. Ik bedoel niet of u een hoed mee had, maar of die in uw reistas kon. Platgedrukt tussen shirts en shorts.

Want natuurlijk neem je als vrouw een hoed mee voor de kerkdienst. We nemen de Bijbel serieus. De vrouw moet een hoofddeksel op hebben, een omhulsel dragen.

Paulus wijdt er in de eerste brief aan de gemeente van Korinthe maar liefst een half hoofdstuk aan. Hij koppelt het niet aan tijdgebonden cultuuraspecten, maar aan goddelijke instellingen en aan de scheppingsorde. Dus bij ons, en wereldwijd in ontelbare andere christelijke gemeenten, hebben de vrouwen hun hoofd bedekt.

Misschien zat uw hoed niet in de koffer. Sommige hoofddeksels overleven het eenvoudig weg niet als ze geplet worden in een vakantietas. Ze moeten in een plastic tasje apart op de hoedenplank: voorzichtig, niet aankomen! Anders komt er een deuk in. In een koffer blijft er van dit soort hoeden niets over.

Symbolen

Mijn punt is dat er met dit soort hoeden ook niets overblijft van het betoog van Paulus. Dat is heel wat erger. Hoofdzaak of bijzaak? Het valt wel op dat Paulus in Korinthe zijn betoog over het hoofddeksel start met Christus als Hoofd van Zijn gemeente, met God als Hoofd van Christus; dat hij de toezichthoudende engelen erbij betrekt. Als deze hoofdzaken al bijzaken zijn, zijn ze in ieder geval niet onbelangrijk. Hoofddeksels zijn symbolen. Het is het signaal van de vrouw dat ze de autoriteit van haar man erkent, zoals de gemeente van Christus en Christus van God. Voor alle duidelijkheid: de andere kant van de medaille is niet dat de man over haar heerst, maar dat hij zich voor haar opoffert, zoals Christus voor de gemeente.

Een hoedje voor onze hoogmoed, of liever tegen onze hoogmoed. Om ons er steeds van bewust te zijn dat de ware christelijke gestalte is: in liefde onderworpen zijn. Het paradijs was daar waar mensen in liefde en diepe verbondenheid luisterden naar Gods stem en Hem in alles gehoorzaamden. Hoogmoed, het niet akkoord gaan met de plaats die God gaf, was de eerste en fatale zonde. Als er ergens een ruimte is waar vrouwen en mannen zich moeten hoeden voor hoogmoed is het wel in de kerk, waar het verlossingsplan van God in Christus wordt gepreekt.

Modieus en chic

Het is in dit licht toch wel bizar dat we vaak gaan voor modieuze en chique hoeden. Niet dat we bewust daarvoor kiezen, dat we denken: nu zal ik eens een deftige hoed opdoen om te laten zien dat ik me niet onderwerp, maar toch. We passen ons aan en doen mee met de gewoontes. We zijn tevreden dat we luisteren naar Paulus en dat we een hoofdbedekking hebben, denken dat we het beter doen dan degenen die met onbedekt hoofd naar de kerk gaan, maar onze luxe hoeden lijken een omgekeerd signaal te zijn.

Paulus noemt het een eer om vrouwelijke onderdanigheid en teruggetrokkenheid te tonen, maar met de huidige hoedcultuur zoeken we onze eer in vrouwelijke zelfbewustheid en modebewustheid. Als je erover nadenkt is dat best heftig. Bijna provocerend. Misschien kunnen we beter geen hoed opzetten in de eredienst dan een hoed die het diametraal tegenovergestelde uitstraalt.

Sober

Ik vertrouw erop dat veel vrouwen en moeders het inhoudelijk wel met dit verhaal eens zijn, maar ja, hoe ga je zoiets veranderen? Wat is er nodig om de hoedcultuur in onze Bijbelgetrouwe gemeenten zo om te buigen dat alle vrouwen weer met een „sober overdekt hoofd als symbool van autoriteit tot God naderen” (Seldenrijk, ”Man en vrouw in de traditie der eeuwen”, blz. 239).

Ik heb hoop. Jongeren als trendsetter. Ik zie heel veel jongeren in de kerk zitten met eenvoudige hoofdbedekking: een alpinopetje, een kapje, iets gehaakts. Als alle jongeren dat nu eens blijven volhouden, dan verandert in de loop van de jaren het beeld van de christelijke gemeente in de reformatorische kerken. Als er ouderen zijn die zich op dit punt aansluiten bij de lifestyle van jongeren, gaat het nog sneller.

Stil en gerust

Het is de eer van de vrouw, een sieraad, om zich ook uiterlijk te voegen in de plaats die de goedertieren en wijze God stelt: een teken van een stille en gerust geest, die God aangenaam is (1 Petrus 3:1-6).

Ten slotte, excuses dat ik hierover schrijf. Mannen hoeven namelijk al helemaal niet tegen die vrouwenhoeden aan te kijken. Ze hebben meer dan genoeg aan zichzelf. Ook voor hen geldt: Hoed je voor hoogmoed! Die pet past ons allemaal!

S.D. Post
Goed stuk, je vraagt je af waarom de predikant dit niet gewoon oplegt..
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door caprice »

Mister schreef:
Gian schreef:Kijk maar uit, straks wordt de hoofddoek een katoenen haarband en daarna niks.
Laat het maar gewoon een hoofddoekje zijn, in plaats van een slagschip.
Van harte mee eens. Eenvoud siert de mens.
Maar natuurlijk niet in felle kleuren. :huhu
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gesloten