lezen wat de bijbel zegt.

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef:
Fjodor schreef:
Joannah schreef:
Fjodor schreef: Ik snap het nog steeds niet. Van welke Joden worden dan de zonden weg genomen? Van alle lichamelijke Joden die ooit geleefde hebben?
Dat lijkt me niet.
Zij die dan leven.
Lees Rom 11:25-36 nou eens 3 keer heel aandachtig door, of nog vaker, zo moeilijk is het toch niet wat er staat. De titel in mijn bijbel boven dit gedeelte zegt:de bekering der heidenen en het behoud van Israel
Het fijne van deze tekst (vers 25,26) is, dat er in 1 zin, heidenen en Israel genoemd worden, waardoor we Israel NIET op onszelf kunnen betrekken.
In het onderwerp "Opmerkelijke uitleg Openbaring 2,3" staat een link naar de redelijke godsdienst van Brakel, ergens op pag 118 ongeveer vind je daar zijn uitleg hierover.duidelijker kan het niet.
Ok, met wat je nu zegt ben ik het eens. Maar waarom zei je dan eerst het volgende:?
Romeinen 11:25
Er wordt n.b. door Paulus gezegd dat ie en geheim bekendmaakt, vooral omdat wij het niet beter moeten weten, en wat doen we , we weten het toch weer beter.
Er staat dat israel's goddeloosheid afgewend zal worden, hun zonden zullen weggenomen worden, ze zijn vijanden van het evangelie, MAAR BEMINDEN AANGAANDE DE VERKIEZING.
De genadegiften Gods en Zijn roeping zijn onberouwelijk.En NOG durven sommigen van ons te zeggen, dat israel onbekeerd is en niets van Jezus moet weten etc etc. Zijn wij de rechter?
Jacob was ook een schelm, die het eerstegeboorterecht verkreeg door bedrog van zijn eigen vader, en toch was hij verkozen.
EN zo is geheel Israel verkozen, God's ontferming en barmhartigeid is besloten onder hun ongehoorzaamheid.
Anders zou het geen barmhartigheid zijn!

Waarom klopt het niet dat Israël onbekeerd is?
Nu ik mijn post nog eens lees, zie ik dat het er wel een beetje ongelukkig staat.
Ik heb waarschijnlijk bedoeld te zeggen dat Israel's zonden weggenomen zullen worden, niet omdat ze zich zelf bekeren, maar omdat God's beloften in het verbond met hen onberouwelijk zijn.
Hij zal zijn genade dan ook over hen allen uitstorten.
Zoiets als een Vader die zijn kind ondanks dat het ontztetend stout is, toch liefheeft, denk ik.
Maar als die zonden weggenomen worden, bekeren de joden zich dan of niet?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Joannah »

Als Jezus Zijn Gemeente komt opnemen, zullen zij Hem zien, Die ze doorstoken hebben, en bitterlijk wenen.Dan word de gedeeltelijke verharding weggenomen, denk ik.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:Als Jezus Zijn Gemeente komt opnemen, zullen zij Hem zien, Die ze doorstoken hebben, en bitterlijk wenen.Dan word de gedeeltelijke verharding weggenomen, denk ik.
Dan is het wel te laat!
De Heere Jezus is nu bezig Zijn dorsvloer volledig te zuiveren.
De wan was al in Zijn hand om het tarwe van het kaf te scheiden, als Hij terugkomt zal Hij het kaf met onuitblusbaar vuur verbranden.
Dit is de tijd wanneer de bijl aan de wortel van de boom ligt, nu moet er vrucht zijn!

En ook is alrede de bijl aan den wortel der bomen gelegd; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.

Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen.

Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden.


Alle profeten hebben van deze tijd geprofeteerd zegt Handelingen

En Petrus zegt het zo, de profeten hebben geprofeteerd van deze tijd ze hebben dus niet van een duizenjarig rijk geprofeteerd

Denwelken geopenbaard is, dat zij niet zichzelven, maar ons bedienden deze dingen, die u nu aangediend zijn bij degenen, die u het Evangelie verkondigd hebben door den Heiligen Geest, Die van den hemel gezonden is; in welke dingen de engelen begerig zijn in te zien.

Maar er zijn mensen die meer waarde hechten aan wat ze in het midden oosten denken te zien dan aan Gods onfeilbaar woord.
Jammer dat sommige vertouwen op uitleggers als Fijnvandraat, die denken dat de Heilige Geest niet gewerkt heeft tussen de eerste gemeenten en hun heilige vader J.N. Darby.
En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide.
Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden.


Waarom zeggen ze eigenlijk ik ben de Christus?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door refo »

Alexander CD schreef:
Joannah schreef:Als Jezus Zijn Gemeente komt opnemen, zullen zij Hem zien, Die ze doorstoken hebben, en bitterlijk wenen.Dan word de gedeeltelijke verharding weggenomen, denk ik.
Dan is het wel te laat!
De Heere Jezus is nu bezig Zijn dorsvloer volledig te zuiveren.
De wan was al in Zijn hand om het tarwe van het kaf te scheiden, als Hij terugkomt zal Hij het kaf met onuitblusbaar vuur verbranden.
Dit is de tijd wanneer de bijl aan de wortel van de boom ligt, nu moet er vrucht zijn!

En ook is alrede de bijl aan den wortel der bomen gelegd; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.

Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen.

Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden.


Alle profeten hebben van deze tijd geprofeteerd zegt Handelingen

En Petrus zegt het zo, de profeten hebben geprofeteerd van deze tijd ze hebben dus niet van een duizenjarig rijk geprofeteerd

Denwelken geopenbaard is, dat zij niet zichzelven, maar ons bedienden deze dingen, die u nu aangediend zijn bij degenen, die u het Evangelie verkondigd hebben door den Heiligen Geest, Die van den hemel gezonden is; in welke dingen de engelen begerig zijn in te zien.

Maar er zijn mensen die meer waarde hechten aan wat ze in het midden oosten denken te zien dan aan Gods onfeilbaar woord.
Jammer dat sommige vertouwen op uitleggers als Fijnvandraat, die denken dat de Heilige Geest niet gewerkt heeft tussen de eerste gemeenten en hun heilige vader J.N. Darby.
En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide.
Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden.


Waarom zeggen ze eigenlijk ik ben de Christus?
Het gaat in deze discussie niet zo zeer om 'Gods onfeilbaar Woord'.
Het gaat meer om de feilbare exegese.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Alexander CD »

refo schreef:
Alexander CD schreef:
Joannah schreef:Als Jezus Zijn Gemeente komt opnemen, zullen zij Hem zien, Die ze doorstoken hebben, en bitterlijk wenen.Dan word de gedeeltelijke verharding weggenomen, denk ik.
Dan is het wel te laat!
De Heere Jezus is nu bezig Zijn dorsvloer volledig te zuiveren.
De wan was al in Zijn hand om het tarwe van het kaf te scheiden, als Hij terugkomt zal Hij het kaf met onuitblusbaar vuur verbranden.
Dit is de tijd wanneer de bijl aan de wortel van de boom ligt, nu moet er vrucht zijn!

En ook is alrede de bijl aan den wortel der bomen gelegd; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.

Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen.

Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden.


Alle profeten hebben van deze tijd geprofeteerd zegt Handelingen

En Petrus zegt het zo, de profeten hebben geprofeteerd van deze tijd ze hebben dus niet van een duizenjarig rijk geprofeteerd

Denwelken geopenbaard is, dat zij niet zichzelven, maar ons bedienden deze dingen, die u nu aangediend zijn bij degenen, die u het Evangelie verkondigd hebben door den Heiligen Geest, Die van den hemel gezonden is; in welke dingen de engelen begerig zijn in te zien.

Maar er zijn mensen die meer waarde hechten aan wat ze in het midden oosten denken te zien dan aan Gods onfeilbaar woord.
Jammer dat sommige vertouwen op uitleggers als Fijnvandraat, die denken dat de Heilige Geest niet gewerkt heeft tussen de eerste gemeenten en hun heilige vader J.N. Darby.
En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide.
Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden.


Waarom zeggen ze eigenlijk ik ben de Christus?
Het gaat in deze discussie niet zo zeer om 'Gods onfeilbaar Woord'.
Het gaat meer om de feilbare exegese.
Foute exegese heeft te doen met het niet aannemen van Gods onfeilbaar woord, met Gods woord in z'n geheel, de ganse raad Gods zoals Paulus dat zei.

Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage.
Dus als je Jezus woorden niet aanneemt verwerp je ook Hem.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Joannah »

De wan was nog niet in Zijn hand, hij kwam niet om te oordelen.
Maar Hij zal terugkomen als Rechter.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:De wan was nog niet in Zijn hand, hij kwam niet om te oordelen.
Maar Hij zal terugkomen als Rechter.
er staat, Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren.

In deze nieuwtestamentische bedeling is Christus bezig Zijn dorsvloer te doorzuiveren, nu worden de bokken van de schapen gescheiden.
Dat is geen toekomst zoals de chiliasten leren, nu is het genadetijd, nu kunnen we Christus aannemen en nu kunnen we Christus verwerpen.
Nu staan de ware christenen voor de rechterstoel van God nu worden ze vrijgesproken in Christus, om van nuaf altijd met christus te zijn en nooit meer veroordeeld te worden.
Daarom heeft hij de roede van de correctie in Zijn hand om Zijn volk te corriceren zodat ze in Zijn wegen wandelen
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Jacobse »

Alexander CD schreef:
Joannah schreef:De wan was nog niet in Zijn hand, hij kwam niet om te oordelen.
Maar Hij zal terugkomen als Rechter.
er staat, Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren.

In deze nieuwtestamentische bedeling is Christus bezig Zijn dorsvloer te doorzuiveren, nu worden de bokken van de schapen gescheiden.
Dat is geen toekomst zoals de chiliasten leren, nu is het genadetijd, nu kunnen we Christus aannemen en nu kunnen we Christus verwerpen.
Nu staan de ware christenen voor de rechterstoel van God nu worden ze vrijgesproken in Christus, om van nuaf altijd met christus te zijn en nooit meer veroordeeld te worden.
Daarom heeft hij de roede van de correctie in Zijn hand om Zijn volk te corriceren zodat ze in Zijn wegen wandelen

Graag nog enkele aanvullende opmerkingen n.a.v. hetgeen geschreven is bovenstaand als "vrijspraak ".
Dat is een bewoording, die ook in het strafrecht en het strafprocesrecht wordt gebezigd; daar evenwel is er een groot onderscheid tussen vrijspraak en tussen ontslagen worden van rechtsvervolging. En in de ( Nederlandse ) Grondwet, artikel 122, komt ook het woord gratie aan de orde. Artikel 352 van het ( Nederlandse ) wetboek van strafvordering luidt:
"1. Acht de rechtbank niet bewezen dat de verdachte het hem ten laste gelegde feit heeft begaan, dan spreekt zij hem vrij.
2. Acht de rechtbank het feit bewezen, doch dit niet te zijn een strafbaar feit of de verdachte deswege niet strafbaar, dan ontslaat zij hem van alle rechtsvervolging te dier zake...".
Met dit in gedachten, is er toch wel bepaaldelijk moeite om ten aanzien van een mens en God's oordeel, te gaan spreken van "vrijspraak ".De mens, ik, en wie niet, is immers volledig schuldig.
Ook "ontslag van rechtsvervolging "is nog te mooi; daaraan zou alleen te denken zijn naar het lijkt in de lijn dat de Heere Jezus Christus plaatsvervangend alles heeft voldaan en dat daarom de mens niet zelf meer gestraft behoeft te worden. Het doet echter wellicht te kort aan de werkelijkheid dat ieder mens zelf, door eigen toedoen, geen bestaan voor God heeft.
Over blijft dan nog de gratie. Onverdiende begenadiging, ondanks gepleegde halsmisdaden en de alsdan terechte veroordeling die daarop zou moeten volgen, ware het niet dat de Heere alles op Hem heeft laten aankomen en aanlopen , Jesaja 53 vers 6. Gratie, dat is het ! Volkomen onverdiende genade, uitsluitend voortgekomen uit Gods verkiezing en Zijn heilsplan van voor de grondlegging der wereld.
Er is nog een ander aspect, als behalve naar strafrecht ook even naar burgerlijk recht mag worden gekeken. Indien A een geldvordering heeft op B terwijl B die niet kan ( en niet wil ) betalen, maar C betaalt vrijwillig aan A het hele bedrag,dan is de geldschuld van B niet weg; B heeft alleen een andere crediteur gekregen, namelijk hij heeft voortaan als schuldeiser van dezelfde schuld niet meer A maar C. De schuld, ten laste van B, is als zodanig zelf ten volle blijven bestaan. In dit licht zou in die zin wellicht gezegd kunnen worden, dat een ieder die genade van de Heere gekregen heeft, nu voortaan algeheel schuldenaar is geworden van de Heere Jezus Christus, die immers de schuld van en voor de betrokkene heeft betaald.
Het ( Nederlands ) juridische kan niet een op een worden overgezet op of worden toegepast op de verhouding van de mens, van u en mij, met de Heere. Maar het kan wel enige verduidelijking aanreiken, en wellicht dingen nog scherper voor het voetlicht brengen, en zodoende mede de verlossing door de Heere verder verheerlijken en prijzen en loven.
Den lezer heil!
Thomas
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Gian »

Alexander CD schreef: Jammer dat sommige vertouwen op uitleggers als Fijnvandraat, die denken dat de Heilige Geest niet gewerkt heeft tussen de eerste gemeenten en hun heilige vader J.N. Darby.
Dit is laf en laag bij de grond. Bovendien zijn het leugens. Dit soort reacties zeggen meer over de jou. Zo gaan we toch niet met elkaar en anderen om?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Joannah »

Gian schreef:
Alexander CD schreef: Jammer dat sommige vertouwen op uitleggers als Fijnvandraat, die denken dat de Heilige Geest niet gewerkt heeft tussen de eerste gemeenten en hun heilige vader J.N. Darby.
Dit is laf en laag bij de grond. Bovendien zijn het leugens. Dit soort reacties zeggen meer over de jou. Zo gaan we toch niet met elkaar en anderen om?
Inderdaad, dhr Fijnvandraat is een nederige dienaar, die het Woord zuiver brengt.Hij zou het niet in zijn hoofd halen om iemand een heilige vader te noemen, trouwens.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:
Gian schreef:
Alexander CD schreef: Jammer dat sommige vertouwen op uitleggers als Fijnvandraat, die denken dat de Heilige Geest niet gewerkt heeft tussen de eerste gemeenten en hun heilige vader J.N. Darby.
Dit is laf en laag bij de grond. Bovendien zijn het leugens. Dit soort reacties zeggen meer over de jou. Zo gaan we toch niet met elkaar en anderen om?
Inderdaad, dhr Fijnvandraat is een nederige dienaar, die het Woord zuiver brengt.Hij zou het niet in zijn hoofd halen om iemand een heilige vader te noemen, trouwens.
In het Fries is er een gezegde wat zoiets zegt, "de waarheid heeft een schel geluid".
Darby heeft zelf duidelijk aangegeven, één van deze herontdekte waarheden zijn de twee wederkomsten van Christus.
( J.N. Darby,The Hopes of the Church of God, p.7).
Bijbels is dit gemakkelijk te weerleggen, maar vele mensen kennen de bijbel slecht.
God waarschuwde ons al in het OT.

Ben Ik een God van nabij, spreekt de Heere, en niet een God van verre?

Zou zich iemand in verborgene plaatsen kunnen verbergen, dat Ik hem niet zou zien? spreekt de Heere; vervul Ik niet den hemel en de aarde? spreekt de Heere.

Ik heb gehoord, wat de profeten zeggen, die in Mijn Naam leugen profeteren, zeggende: Ik heb gedroomd, ik heb gedroomd.

Hoe lang? Is er dan een droom in het hart der profeten, die de leugen profeteren? Ja, het zijn profeten van huns harten bedriegerij.

Die daar denken om Mijn volk Mijn Naam te doen vergeten, door hun dromen, die zij, een ieder zijn naaste, vertellen; gelijk als hun vaders Mijn Naam vergeten hebben door Baal.

De profeet, bij welken een droom is, die vertelle den droom; en bij welken Mijn woord is, die spreke Mijn woord waarachtiglijk; wat heeft het stro met het koren te doen? spreekt de Heere.

Is Mijn woord niet alzo, als een vuur? spreekt de Heere, en als een hamer, die een steenrots te morzel slaat?

Daarom, ziet, Ik wil aan de profeten, spreekt de Heere, die Mijn woorden stelen, een ieder van zijn naaste;

Ziet, Ik wil aan de profeten, spreekt de Heere, die hun tong nemen, en spreken: Hij heeft het gesproken;

Ziet, Ik wil aan degenen, die valse dromen profeteren, spreekt de Heere, en vertellen die, en verleiden Mijn volk met hun leugenen en met hun lichtvaardigheid; daar Ik hen niet gezonden, en hun niets bevolen heb, en zij dit volk gans geen nut doen, spreekt de Heere.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door helma »

In een ander topic ging het over dat je over zoveel teksten uit de Bijbel soms heenleest.
In dat kader werd de volgende opmerking gemaakt:
Huisman schreef:Er zijn twee gevaren:
1.we lezen over veel zaken heen
2.we lezen/leggen veel zaken in een tekst, zaken die er niet staan.
Vanmorgen moest ik hier weer aan denken.

Ik luisterde een preek en daarin zei de dominee iets waarvan ik een beetje het gevoel had dat hij toch wel heel veel gewicht aan een bepaald woord in de tekst legde.
Naar mijn mening betekende het toch wel iets anders dan de dominee zei.

Het ging over Martha en Maria.
39 En deze had een zuster, genaamd Maria, welke ook,
zittende aan de voeten van Jezus, Zijn woord hoorde.

De dominee zei; dat we uit het woord 'ook' konden opmaken dat Maria Martha wél geholpen had in de keuken.
(dus: ook in de keuken; ook aan de voeten van Jezus). Maar dus wel meer zitten dan dienen
Zelf dacht/denk ik eigenlijk dat het woord 'ook' meer wijst op het feit dat zij, net als anderen, ook aan de voeten van Jezus zat.

Je kunt dus vanuit hetzelfde woord tot een verschillende conclusie komen.
Plaats reactie