Geestelijke Opvoeding

Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Geestelijke Opvoeding

Bericht door hmprff »

Al een paar weken loop ik rond met de vraag hoe ouders de geestelijke opvoeding vorm geven. Ik heb in mijn omgeving met mensen gesproken, wat heel wisselende verhalen opleverde. Van: lees je je bijbel en dagboekje wel, tot gesprekken over het geloof. Hoe doen jullie dat? En voor de jongeren: hoe geven of gaven je ouders dit vorm?

Wat mij heel erg opviel, is dat geen van de jongeren die ik hierover gesproken heb (en dat zijn er best wat) geleerd is om zelfstandig Bijbelstudie te doen. Terwijl ik denk dat dat juist een van de grootste taken van een ouder is, je kind leren het Woord te lezen, er lessen uit te halen. Leren naar God luisteren.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door jvdg »

hmprff schreef:Wat mij heel erg opviel, is dat geen van de jongeren die ik hierover gesproken heb (en dat zijn er best wat) geleerd is om zelfstandig Bijbelstudie te doen. Terwijl ik denk dat dat juist een van de grootste taken van een ouder is, je kind leren het Woord te lezen, er lessen uit te halen. Leren naar God luisteren.
Ja, hmprff, je hebt volkomen gelijk.
Ik vrees echter dat vele ouders, ofschoon ze het meegekregen hebben in hun opvoeding, zelf nalatig zijn in het onderzoeken van God's Woord.
Als de liefde daartoe bij de ouders wordt gemist, is het wel heel moeilijk om hun kinderen daartoe te motiveren.
Gevolg....: Je hebt het zelf al verwoordt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wij deden in het gezin wel eens een gezamenlijke Bijbelstudie. Bijbel open, tekst lezen en in eigen woorden vertellen wat er staat. Kom je er niet uit, dan pak je een naslagwerk erbij.
Ik hoop dit later ook met mijn kinderen te doen als ze wat groter zijn.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door Margriet »

Ik heb van huis uit meegekregen: lezen en dan komen met je commentaar, mijn vader was joods opgevoed en had altijd pittig commentaar!!
Het is zo belangrijk om je kinderen niet alleen te leren de Bijbel te lezen , maar ook je de tekst, het verhaal te begrijpen.
Huisgodsdienst is vooral belangrijk om de kinderen teleren zich te uiten over teksten en verhalen. Thuis kunnen ze kritiek hebben onnozele of heel slimme vragen stellen . Het is een heel goede vorming
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door Barmhartigheid »

Margriet schreef:Ik heb van huis uit meegekregen: lezen en dan komen met je commentaar, mijn vader was joods opgevoed en had altijd pittig commentaar!!
Het is zo belangrijk om je kinderen niet alleen te leren de Bijbel te lezen , maar ook je de tekst, het verhaal te begrijpen.
Huisgodsdienst is vooral belangrijk om de kinderen teleren zich te uiten over teksten en verhalen. Thuis kunnen ze kritiek hebben onnozele of heel slimme vragen stellen . Het is een heel goede vorming
Er zijn heel mooie boeken op de markt van bijv.
(Hier volgen er wat, misschien kun je er wat mee bij wijze van tip:)

Andrea van Hartingsveldt - Moree.
Bijv. de serie Brieven voor jouw. Het gaat in een aantal deeltjes over de brieven in het N.T.
Het is de bedoeling dat je eerst met je kind(eren) uit de bijbel lees, kort stukje. Daarna uitleg en gespreksvragen.

Verder heeft ze de boekjes geschreven:
Leert van Mij --> geloofsbegrippen
Bidt tot Mij--> Onze Vader
Hoort naar Mij --> de wet
Komt tot Mij --> kerkdienst.

Gouden gezinsmomenten--> Werkboek praktische huisgodsdienst.

Verder is er een mooie serie op de markt van dhr van Dam over de cathechismus. Uitgelegd aan twee leeftijdsniveau. Het jongere en het oudere kind.

Ik heb zelf geen kinderen wel heb ik gezien hoe bovenstaande werkt bij kinderen. Het is erg begrijpelijk en kinderen genieten van deze momenten. Altijd weer ontroerend om te zien dat het soms in hun spel weer terug komt daarna.
Doordat je een boekje volgt heb je vaste momenten in het gezin voor huisgodsdienst en geef je de kinderen op jonge leeftijd al een stuk geloofsvorming mee.
Voor jezelf als volwassene is het ook erg leerzaam.

De boekjes kosten wel wat. Je zou ze bijv. kunnen vragen voor verjaardagen of als kraamcadeau.
Wij geven binnenkort twee deeltjes weg ivm kraamcadeau aan familielid.
Ze hebben zodoende bijna alle delen (ook dus van anderen) al als cadeau gekregen.

Om zelf wat meer visie te krijgen op huisgodsdienst is het boekje ' een huis voor de Heere' van Mathew Henry echt een aanrader. Zo mooi!
Ook zijn boekjes:
' De jonge christen' en 'dagelijkse omgang met God' ook van M.Henry, erg mooi en waardevol!

Sterkte met dit verantwoordelijke maar ook zo mooie opvoedingswerk!
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door refo »

Margriet is 'retired nurse', ze sprak over vroeger.

Stel: Je hebt geen geld en van Andrea en Van Dam heb je nog nooit gehoord. Je hebt wel een bijbel.
Wat ga je dan doen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door Barmhartigheid »

refo schreef:Margriet is 'retired nurse', ze sprak over vroeger.

Stel: Je hebt geen geld en van Andrea en Van Dam heb je nog nooit gehoord. Je hebt wel een bijbel.
Wat ga je dan doen?
Wat ik al zei, ze vragen voor verjaardagen en/of kraamcadeau of ze gewoon lenen.
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door Josephus »

Barmhartigheid schreef:
refo schreef:Margriet is 'retired nurse', ze sprak over vroeger.

Stel: Je hebt geen geld en van Andrea en Van Dam heb je nog nooit gehoord. Je hebt wel een bijbel.
Wat ga je dan doen?
Wat ik al zei, ze vragen voor verjaardagen en/of kraamcadeau of ze gewoon lenen.
Of die boekjes gewoon lekker links laten liggen en doen zoals het bij Margriet thuis ging. Wat vroeger kon, kan nu nog steeds.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door Barmhartigheid »

hmprff schreef:Al een paar weken loop ik rond met de vraag hoe ouders de geestelijke opvoeding vorm geven. Ik heb in mijn omgeving met mensen gesproken, wat heel wisselende verhalen opleverde. Van: lees je je bijbel en dagboekje wel, tot gesprekken over het geloof. Hoe doen jullie dat? En voor de jongeren: hoe geven of gaven je ouders dit vorm?

Wat mij heel erg opviel, is dat geen van de jongeren die ik hierover gesproken heb (en dat zijn er best wat) geleerd is om zelfstandig Bijbelstudie te doen. Terwijl ik denk dat dat juist een van de grootste taken van een ouder is, je kind leren het Woord te lezen, er lessen uit te halen. Leren naar God luisteren.
Hoi Josephus, ik dacht dat margriet een vraag had, vandaar mijn uitgebreide antwoord.
Inderdaad is wat Margriet later schreef ook een mooie manier. Ik denk dat niet iedereen het zo kan. Waarom dan niet een aangereikte methode gebruiken?
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door Josephus »

Barmhartigheid schreef:Hoi Josephus, ik dacht dat margriet een vraag had, vandaar mijn uitgebreide antwoord.
Inderdaad is wat Margriet later schreef ook een mooie manier. Ik denk dat niet iedereen het zo kan. Waarom dan niet een aangereikte methode gebruiken?
Ik heb de indruk dat ouders soms wel eens iets te gemakkelijk dit soort dingen uit handen gegeven. Het hoeft toch allemaal niet perfect te zijn? Lees gewoon gezamenlijk de (kinder)bijbel en laat kinderen onbevangen commentaar geven of hun vragen stellen. En zeg niet te snel dat iets spotten is.
In mijn tijd (en zo gek lang geleden is dat echt niet) had je zulke boekjes niet. Ik heb niet het idee dat mijn ouders ze gemist hebben (ik ook niet trouwens). Als de tijd rijp was om mee te gaan naar de kerk ging je mee. En als je dan niet snapte waarom er een man in een zwarte soepjurk op een verhoging stond of niet begreep wat de woorden 'doe Zijn aangezicht over u lichten' betekenen, dan vroeg je dat gewoon na afloop of op het moment zelf. Daar heb je toch geen boekje voor nodig?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door Barmhartigheid »

Josephus schreef:
Barmhartigheid schreef:Hoi Josephus, ik dacht dat margriet een vraag had, vandaar mijn uitgebreide antwoord.
Inderdaad is wat Margriet later schreef ook een mooie manier. Ik denk dat niet iedereen het zo kan. Waarom dan niet een aangereikte methode gebruiken?
Ik heb de indruk dat ouders soms wel eens iets te gemakkelijk dit soort dingen uit handen gegeven. Het hoeft toch allemaal niet perfect te zijn? Lees gewoon gezamenlijk de (kinder)bijbel en laat kinderen onbevangen commentaar geven of hun vragen stellen. En zeg niet te snel dat iets spotten is.
In mijn tijd (en zo gek lang geleden is dat echt niet) had je zulke boekjes niet. Ik heb niet het idee dat mijn ouders ze gemist hebben (ik ook niet trouwens). Als de tijd rijp was om mee te gaan naar de kerk ging je mee. En als je dan niet snapte waarom er een man in een zwarte soepjurk op een verhoging stond of niet begreep wat de woorden 'doe Zijn aangezicht over u lichten' betekenen, dan vroeg je dat gewoon na afloop of op het moment zelf. Daar heb je toch geen boekje voor nodig?
Een boekje moet het spontane niet in de weg staan of zelfs uit de weg gaan.
Ik ben op een zelfde manier opgevoed als jij beschrijft.
Als kind heb ik desbetreffende lectuur daarnaast wel gemist. Ik had veel vragen op geloofsgebied. Mijn ouders hadden op veel vragen geen antwoord.
Ik las erg graag. Ik zie me nog zoeken in de biblotheek naar boekjes over de Heere voor mijn leeftijd, waar ik antwoorden kon vinden op m'n vragen. Wat was ik dolgelukkig als ik weer eens wat vond. Ik las en herlas het echt!
Als ik zie wat er nu op de markt is ben ik weleens 'jaloers' op de kinderen van nu. wat kunnen die al jong veel leren en lezen over de Heere in begrijpelijke taal, wat ik toen zo gemist heb.

Daarnaast denk ik dat je naast de spontane vragen van een kind ook iets moet aanbieden om op eenvoudige manier geloofsvorming te geven.
Dit kan dmv een boekje maar als je de capaciteiten hebt om het zonder te doen is het natuurlijk ook oke!
Als ouders ben je het verplicht om aan geloofsopvoeding te doen. Denk maar wat er in Gods woord staat: over het inscherpen van Zijn woorden aan je kinderen. En vergeet daarnaast de doopbelofte niet.
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door helma »

wij gebruiken met veel genoegen de boekjes van Andrea
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door Jean le Fontain »

Onze kinderen zijn nog jong (6 en 4 jaar oud). Wij gebruiken de zondagschoolmethode als leidraad.
Iedere week een psalmvers en een bijbeltekst; goed uitleggen wat het betekend.
En met z'n allen leren.
Bijbellezen aan tafel blijft een moeilijke; het gaat heel snel over de hoofdjes heen. Zeker aan het einde van de dag als ze moe zijn. Al voorlezend probeer ik 't vaak uit te leggen. Ik zoek nog steeds naar een goeie methode.
Het moment in ons gezin is toch de avondmaaltijd; en het momentum is snel weer weg.
Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door Barmhartigheid »

Jean le Fontain schreef:Onze kinderen zijn nog jong (6 en 4 jaar oud). Wij gebruiken de zondagschoolmethode als leidraad.
Iedere week een psalmvers en een bijbeltekst; goed uitleggen wat het betekend.
En met z'n allen leren.
Bijbellezen aan tafel blijft een moeilijke; het gaat heel snel over de hoofdjes heen. Zeker aan het einde van de dag als ze moe zijn. Al voorlezend probeer ik 't vaak uit te leggen. Ik zoek nog steeds naar een goeie methode.
Het moment in ons gezin is toch de avondmaaltijd; en het momentum is snel weer weg.
Wat fijn, wat mooi!
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Geestelijke Opvoeding

Bericht door Afgewezen »

Het gesprek tussen ouders en kinderen is het belangrijkste. En dat hoeft niet altijd 'planmatig', volgens een bepaalde methode te zijn.
Als het voor je ouders leeft, merk je dat als kind.
Plaats reactie