Gedachten in de nacht... ter overdenking

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:Bericht verwijderd; het lukte me niet, hierop te reageren zonder ook onbroederlijk te worden...
Het is mij niet mogelijk om op zo'n reactie te reageren. Ik wil het wel, maar ik weet dat de uitkomst al vaststaat.
We spreken, om zo te zeggen, op een andere frequentie, de een hoort en verstaat de ander niet. We zouden ook
van een soort spraakverwarring kunnen spreken. Ik zie dit wel met zorg in. Dat we niet meer met eerbied over
zulke zaken kunnen spreken, want verzand in een onheilige kritische discussie. Daarvoor zijn deze te teer en te heilig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Marco schreef:Bericht verwijderd; het lukte me niet, hierop te reageren zonder ook onbroederlijk te worden...
Het is mij niet mogelijk om op zo'n reactie te reageren. Ik wil het wel, maar ik weet dat de uitkomst al vaststaat.
We spreken, om zo te zeggen, op een andere frequentie, de een hoort en verstaat de ander niet. We zouden ook
van een soort spraakverwarring kunnen spreken. Ik zie dit wel met zorg in. Dat we niet meer met eerbied over
zulke zaken kunnen spreken, want verzand in een onheilige kritische discussie. Daarvoor zijn deze te teer en te heilig.
Ik zette dat alleen neer omdat mensen mijn verwijderde reactie hebben kunnen zien, en zich afvragen waar die gebleven was, of waarom die weg was.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:En... nu Vader Brakel het zegt verstomt iedereen? Of wordt het tijd om Brakel een beetje te rectificeren?
In onze tijd beleven we dat immers allemaal wat anders?
toch een poging:

Juist dan wordt het tijd om een en ander aan de Schrift te toetsen.
Als Mientje Vrijdag inderdaad bedoelde dat zij een vorm van rechtstreeks contact met de doden had, was dat inderdaad niet in overeenstemming met de Schrift en dus af te keuren. Ik denk dat daarover voldoende in de Schrift te vinden is, en anders is in ieder geval de aard van de discussie duidelijk. Als ze wat anders bedoelde is er helemaal geen discussie op dat punt. Hooguit over de waarde die wordt toegekend aan datgene wat over haar geschreven is.

Of we het daarover ooit eens zullen worden, weet ik niet. Maar als ik lees hoe dhr. Roest over haar schreef (ik denk dat de meesten hier wel begrijpen waar ik het over heb).. Ik vraag mij af of hij besefte, en anderen met hem, dat ook voor zr. Vrijdag gold, dat de allerheiligsten nog maar een klein begin hebben van het leven van de nieuwe mens. Let wel: als je dat beseft neemt je achting voor zr. Vrijdag - of andere mensen van wie je mag weten dat ze echt in de Heer zijn of waren - niet echt af. Maar je kan en mag hun leven en hun inschattingen die zij in het dagelijks leven maakten niet als norm nemen.

Sterker nog: dat zouden zij nooit willen..
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Floppy »

Dit zegt Brakel onder andere over de gemeenschap met de verheerlijkte heiligen:
Vader Brakel schreef: De gelovigen op aarde erkennen de verheerlijkten als hunne broeders en zusters, hebben ze lief, achten ze hoog, en volgen hun wandel op aarde, en voegen zich bij hen, met hen zich buigende voor de troon, en met hen de Heere eer en heerlijkheid gevende, en verlangen ook bij hen te zijn in volmaaktheid; maar ze weten dat de verheerlijkten in de hemel geen waardigheid van aanbidding ontvangen hebben, dat God hun in handen niet heeft gegeven om iemand te helpen, en dat God hen niet gesteld heeft tot voorbidders, daarom wachten zij zich hun enige godsdienstige eer aan te doen, of hun te bidden, dat zijn voor ons zouden bidden.
Als ik dit vergelijk met het korte stukje dat mevrouw Vrijdag schreef, dan valt mij op dat zij heel specifiek één verheerlijkt persoon noemt (Dieke), met wie ze gemeenschap heeft. Vader Brakel neemt alle verheerlijkten bij elkaar en ziet ze vooral als voorbeeld voor de gelovigen op aarde, die moeten hetzelfde doen als de verheerlijkten.

Om mevrouw Vrijdag recht te doen zou ik me meer moeten verdiepen in haar leefwereld en haar geschriften, dus ik laat de open vraag hier staan, met de conclusie dat de omschrijving van vader Brakel mij Bijbels lijkt en een goede grens aangeeft. Als mevrouw Vrijdag daar niet buiten is getreden dan is er geen probleem, maar eerlijk gezegd ben ik daar niet helemaal zeker van.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door dennis »

Ik denk dat we het er hier toch allemaal over eens zijn dat contacten met de doden ons in de Bijbel als gevaarlijk worden aangewezen. Denk maar aan die geschiedenis met Saul, die contact wilde zoeken met Samuel (toch een kind van God).

Wie zou dit willen goedkeuren. Dia ook vast en zeker niet. En als we dat vaststellen is het ook niet nodig om elkaar aan te vallen, lijkt me.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Floppy »

Het punt hier is dat het gaat om een vrouw waarvan velen hebben getuigd dat ze God bijzonder liefhad. En daar wil ik niets van af doen. Maar dat kan het wel moeilijk maken om van bepaalde dingen te moeten zeggen dat het toch niet goed was.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door ejvl »

Het staat of valt met wat je onder "gemeenschap" verstaat.
Is het een fysiek contact?
Verblijding?
Verheuging?
Heilig jaloers zijn?
Heftig verlangen?
Een inblik hoe goed het in de hemel allemaal is?
Plaats reactie