Gedachten in de nacht... ter overdenking

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door refo »

Volgens Salomo weten de doden 'niet met al', gemeenschap met wie of wat dan ook is dan onmogelijk.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door -DIA- »

Peregrina schreef:Een vraag die nu bij mij opkomt:
Hoe denken jullie over het ervaren van gemeenschap met iemand die in leven is, maar op een andere plaats is?
Je leest dat wel eens: als bijvoorbeeld echtgenoten op hetzelfde tijdstip bidden, dat ze dan in de Heere gemeenschap met elkaar ervaren.
Is dat (ook) onbijbels?

Stel dat we dit wél kunnen accepteren, dan weet ik persoonlijk niet zo goed wat er dan mis is aan gemeenschap ervaren met gestorvenen.

In de hemel zijn lévende zielen, die gemeenschap oefenen met God in Christus. Zij zouden dus ook, in de Heere, gemeenschap kunnen oefenen met gelovigen op de aarde.
Simpel opgemerkt maar wel raak!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17366
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Peregrina schreef:Een vraag die nu bij mij opkomt:
Hoe denken jullie over het ervaren van gemeenschap met iemand die in leven is, maar op een andere plaats is?
Je leest dat wel eens: als bijvoorbeeld echtgenoten op hetzelfde tijdstip bidden, dat ze dan in de Heere gemeenschap met elkaar ervaren.
Is dat (ook) onbijbels?

Stel dat we dit wél kunnen accepteren, dan weet ik persoonlijk niet zo goed wat er dan mis is aan gemeenschap ervaren met gestorvenen.

In de hemel zijn lévende zielen, die gemeenschap oefenen met God in Christus. Zij zouden dus ook, in de Heere, gemeenschap kunnen oefenen met gelovigen op de aarde.
Simpel opgemerkt maar wel raak!
@DIA als jij mij één voorbeeld uit de Schrift kan geven waar een gelovige gemeenschap met een ontslapen ziel vermeld word dan overtuig jij mij.
Voor nu houd ik dit specifieke citaat van Mientje Vrijdag voor valse mystiek die niet naar Gods Woord is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Peregrina »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Peregrina schreef:Een vraag die nu bij mij opkomt:
Hoe denken jullie over het ervaren van gemeenschap met iemand die in leven is, maar op een andere plaats is?
Je leest dat wel eens: als bijvoorbeeld echtgenoten op hetzelfde tijdstip bidden, dat ze dan in de Heere gemeenschap met elkaar ervaren.
Is dat (ook) onbijbels?

Stel dat we dit wél kunnen accepteren, dan weet ik persoonlijk niet zo goed wat er dan mis is aan gemeenschap ervaren met gestorvenen.

In de hemel zijn lévende zielen, die gemeenschap oefenen met God in Christus. Zij zouden dus ook, in de Heere, gemeenschap kunnen oefenen met gelovigen op de aarde.
Simpel opgemerkt maar wel raak!
@DIA als jij mij één voorbeeld uit de Schrift kan geven waar een gelovige gemeenschap met een ontslapen ziel vermeld word dan overtuig jij mij.
Voor nu houd ik dit specifieke citaat van Mientje Vrijdag voor valse mystiek die niet naar Gods Woord is.
@-DIA- Wacht even; het is een vraag, geen stelling.

Ik lees bij Matthew Henry over de tekst uit Jes. 63:16 ("Gij zijt toch onze Vader, want Abraham weet van ons niet, en Israel kent ons niet; Gij, o HEERE! zijt onze Vader, onze Verlosser van ouds af is Uw Naam") het volgende: "Abraham en Israel kunnen ons niet helpen, zij hebben de macht niet die God bezit; zij zijn reeds lang dood en weten van ons niet en kennen ons niet. Zij weten niet hoe onze toestand is en welke onze behoeften zijn (...). Maar zij zijn naar de andere wereld gegaan, en wij weten niet of zij wel enige aanraking met deze wereld kunnen hebben (...). God alleen is de eeuwige Vader, de onsterflijke Vader, die ons altijd gekend heeft en nooit ver van ons is."
Het gaat hier om niet-tijdgenoten van Abraham en Israel; zij hebben in dit leven elkaar niet gekend.
Daarom blijf ik ondanks deze tekst wel zitten met mijn als-dan-vraag. Als we stellen dat gemeenschap 'op afstand' zou kunnen, wat is dan het eigenlijke verschil met gemeenschap met gestorvenen?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Peregrina schreef:Een vraag die nu bij mij opkomt:
Hoe denken jullie over het ervaren van gemeenschap met iemand die in leven is, maar op een andere plaats is?
Je leest dat wel eens: als bijvoorbeeld echtgenoten op hetzelfde tijdstip bidden, dat ze dan in de Heere gemeenschap met elkaar ervaren.
Is dat (ook) onbijbels?

Stel dat we dit wél kunnen accepteren, dan weet ik persoonlijk niet zo goed wat er dan mis is aan gemeenschap ervaren met gestorvenen.

In de hemel zijn lévende zielen, die gemeenschap oefenen met God in Christus. Zij zouden dus ook, in de Heere, gemeenschap kunnen oefenen met gelovigen op de aarde.
Simpel opgemerkt maar wel raak!
@DIA als jij mij één voorbeeld uit de Schrift kan geven waar een gelovige gemeenschap met een ontslapen ziel vermeld word dan overtuig jij mij.
Voor nu houd ik dit specifieke citaat van Mientje Vrijdag voor valse mystiek die niet naar Gods Woord is.
Er is genoeg gezegd. Ik houdt nu en voortaan mij niet meer verplicht om verantwoording af te leggen van de zaken
die, nog geen 50 jaar geleden onder ons volkomen zekerheid hadden, en waar er toen nog vele getuigen waren.
Hun boeken en brieven zijn niet 'toevallig' bewaard gebleven. Dat het nog ter voordeel van dit geslacht mag zijn,
en mag dienen tot een eeuwig voordeel. Zo niet dan zou het wel eens tot een eeuwig oordeel kunnen zijn.
Denk aan de koningin van het Zuiden. Zal zij in het gericht dit geslacht helpen veroordelen?

Ik houdt het hier niet meer uit, verdrukt, verguist, niet geloofd, gewantrouwd.
en bespot al dan niet verbloemd. Het wordt me benauwd aan alle zijden.. Spot maar door als het u lust, ik meen dat
mijn woorden voldoende zijn geweest. Laat ik het nog eens zeggen: Het gaat niet om mij maar om der Waarheid wil.
Vanaf 2008 is dit forum mij tot een diep verdriet geweest, waar de vrome mens zich kan botvieren. Zoekt het dan maar
uit, als ik het niet duidelijk gezegd heb vanaf 2008. Hopelijk een weinig respect voor wat God werkt en werkte.
Hij is wonderlijk van raad, Hij is groot van daad!

Want de HEERE zal Zich opmaken, gelijk op den berg Perazim, Hij zal beroerd zijn, gelijk in het dal van Gibeon,
om Zijn werk te doen, Zijn werk zal vreemd zijn; en om Zijn daad te doen, Zijn daad zal vreemd zijn!
Nu dan, drijft den spot niet, opdat uw banden niet vaster gemaakt worden; want ik heb van den Heere HEERE
der heirscharen gehoord een verdelging, ja, een, die vast besloten is over het ganse land.
Neemt ter ore en hoort mijn stem, merkt op en hoort mijn rede!
Ploegt de ploeger den gehelen dag om te zaaien? Opent en egt hij zijn land den gehelen dag?
Is het niet alzo? Wanneer hij het bovenste van hetzelve effen gemaakt heeft, dan strooit hij wikken, en spreidt komijn,
of hij werpt er van de beste tarwe in, of uitgelezen gerst, of spelt, elk aan zijn plaats.
En zijn God onderricht hem van de wijze, Hij leert hem.
Want men dorst de wikken niet met den dorswagen, en men laat het wagenrad niet rondom over het komijn gaan;
maar de wikken slaat men uit met een staf, en het komijn met een stok;
Het brood koren moet verbrijzeld worden, maar hij dorst het niet geduriglijk dorsende; noch hij breekt het met het
wiel zijn wagens, noch hij verbrijzelt het met zijn paarden.
Zulks komt ook voort van den HEERE der heirscharen; Hij is wonderlijk van raad, Hij is groot van daad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Panny »

Je kunt dus geen Bijbelse onderbouwing geven begrijp ik?

DIA! het is toch heel redelijk dat er gevraagd wordt om een Bijbelse onderbouwing.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Je kunt dus geen Bijbelse onderbouwing geven begrijp ik?

DIA! het is toch heel redelijk dat er gevraagd wordt om een Bijbelse onderbouwing.
Maar eens is er genoeg gezegd. Het is al zo vaak om deze bevindelijke zaken gegaan, en daar heb ik
zover mijn beperkte kennis is toch wel meerdere malen iets van gezegd,
Er is een druppel. Dan is de emmer nog niet altijd vol. Maar als er zoveel druppels druppen dat een druppel
valt die de emmer doet overlopen. Begrijpt u?
En nogmaals ik weet maar een stipje, laat u onderwijzen doormiddel die mensen die zo veel van hun God
hadden geleerd. Die met God wandelden. Dat zij genoeg. Maar het is blijkbaar niet genoeg.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 30 sep 2014, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:@DIA als jij mij één voorbeeld uit de Schrift kan geven waar een gelovige gemeenschap met een ontslapen ziel vermeld word dan overtuig jij mij.
Voor nu houd ik dit specifieke citaat van Mientje Vrijdag voor valse mystiek die niet naar Gods Woord is.
Zie mijn eerdere post. Is iets pas Bijbels als er een voorbeeld van in de Schrift staat? Ga je daarmee de Heilige Geest niet aan banden leggen, alsof Hij nooit iets anders kan doen dan wat in de Bijbel geboekstaafd is?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Panny »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:@DIA als jij mij één voorbeeld uit de Schrift kan geven waar een gelovige gemeenschap met een ontslapen ziel vermeld word dan overtuig jij mij.
Voor nu houd ik dit specifieke citaat van Mientje Vrijdag voor valse mystiek die niet naar Gods Woord is.
Zie mijn eerdere post. Is iets pas Bijbels als er een voorbeeld van in de Schrift staat? Ga je daarmee de Heilige Geest niet aan banden leggen, alsof Hij nooit iets anders kan doen dan wat in de Bijbel geboekstaafd is?
Ik denk inderdaad dat alles te toetsen is aan de Schrift.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17366
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:@DIA als jij mij één voorbeeld uit de Schrift kan geven waar een gelovige gemeenschap met een ontslapen ziel vermeld word dan overtuig jij mij.
Voor nu houd ik dit specifieke citaat van Mientje Vrijdag voor valse mystiek die niet naar Gods Woord is.
Zie mijn eerdere post. Is iets pas Bijbels als er een voorbeeld van in de Schrift staat? Ga je daarmee de Heilige Geest niet aan banden leggen, alsof Hij nooit iets anders kan doen dan wat in de Bijbel geboekstaafd is?
Jij schreef: Moet alles wat wij hier meemaken in de Bijbel terug te vinden zijn? Is iets dan pas 'Bijbels'. Of is iets Bijbels wanneer het spoort met de boodschap van de Bijbel?

Daar ben ik het wel mee eens maar gemeenschap met ontslapen zielen spoort volgens mij niet met de boodschap van de Bijbel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Posthoorn »

Panny schreef:
Posthoorn schreef:
huisman schreef:@DIA als jij mij één voorbeeld uit de Schrift kan geven waar een gelovige gemeenschap met een ontslapen ziel vermeld word dan overtuig jij mij.
Voor nu houd ik dit specifieke citaat van Mientje Vrijdag voor valse mystiek die niet naar Gods Woord is.
Zie mijn eerdere post. Is iets pas Bijbels als er een voorbeeld van in de Schrift staat? Ga je daarmee de Heilige Geest niet aan banden leggen, alsof Hij nooit iets anders kan doen dan wat in de Bijbel geboekstaafd is?
Ik denk inderdaad dat alles te toetsen is aan de Schrift.
Dat is mijn vraag niet.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Daar ben ik het wel mee eens maar gemeenschap met ontslapen zielen spoort volgens mij niet met de boodschap van de Bijbel.
Ik zou daar niet zo'n stellige uitspraak over willen doen. Denk eens aan Hebr. 12: 22,23. Soms moet je even wat dieper 'graven' in de Schrift om het antwoord op zo'n vraag te vinden.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door -DIA- »

Ik trek me bij dezen terug uit het topic dat ik ooit ben begonnen tot stichting en onderwijs.
Maar het tegengestelde blijkt. Helaas!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Ik trek me bij dezen terug uit het topic dat ik ooit ben begonnen tot stichting en onderwijs.
Maar het tegengestelde blijkt. Helaas!
-DIA-, ik vind het niet mooi van je dat je je terugtrekt, terwijl er mensen zijn die je bijvallen of op zijn minst de beweringen van de je opponenten in twijfel trekken. Je geeft mij het gevoel dat mijn bijdragen er wat jou betreft niet toe doen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17366
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gedachten in de nacht... ter overdenking

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Daar ben ik het wel mee eens maar gemeenschap met ontslapen zielen spoort volgens mij niet met de boodschap van de Bijbel.
Ik zou daar niet zo'n stellige uitspraak over willen doen. Denk eens aan Hebr. 12: 22,23. Soms moet je even wat dieper 'graven' in de Schrift om het antwoord op zo'n vraag te vinden.
Je noemt een interessante tekst ik heb alleen Calvijn daarbij opgeslagen en vind deze tekst geen bewijsgrond voor de bevinding zoals omschreven door Mientje Vrijdag.
Voor de duidelijkheid nog even geciteerd:
"En zo bekommerd om vele zaken, heb ik een aanbiddelijke nacht gehad, o, ik wist niet wat mij overkwam.
Eerst gemeenschap der heiligen, met de ontslapen ziel van oude Dieke.
O, zo zoet en zo wonderlijk, o die reine en verheerlijkte ziel, o die zoete gemeenschap en die afdrukken der heerlijkheid op onze eigen ziel, kan er haast geen woorden voor vinden. "

"Op mijn bed ook zo een gemeenschap gehad met mijn ontslapen echtgenoot, maar nu,
mijn lieve broeder, in de Heere; en mijn moeder en grootmoeder. O, in lang zo sterk en helder niet."

"Ik mocht daaruit voor ziel en lichaam bediend worden;
ook mocht ik op een nacht gemeenschap hebben met sommigen van de triomferende Kerk."



Ken jij deze bevinding ook uit andere bekeringsgeschiedenissen/levensbeschrijvingen ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie