Kenmerken voor een waar geloof.

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Jongere »

huisman schreef:
Jongere schreef:Het is wel goed om helder te houden wat "het geloof" dan is. Ik voel me thuis bij de omschrijving van de Catechismus. En die sluit heel duidelijk alle twijfel uit.
'(...) moeten wij staande houden, dat het vertrouwen behoort tot het wezen van het geloof en niet slechts tot zijn "welwezen". Het geloof sluit in zijn wezen de twijfel uit en is naar zijn aard een zeker vertrouwen.' (ds. A. Moerkerken, in een bundel uit 1976)
Daar kan ik me in vinden. Zie ook http://www.ssnr.nl/site/geef-voltekst.p ... =B98011811.

Het is denk ik niet juist om de term geloof toe te passen op het hele leven van de gelovige, waarin ook aanvechtingen thuis horen. Geloof moet gereserveerd worden voor dat wat de catechismus omschrijft.
Twijfel en aanvechtingen zijn toch niet hetzelfde?
Je hebt gelijk, ik formuleerde niet zorgvuldig. Hoop dat de kern van mijn post duidelijk is.
Twijfel vloeit vaak uit aanvechting voort, soms ook juist niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
huisman schreef:
Jongere schreef:Het is wel goed om helder te houden wat "het geloof" dan is. Ik voel me thuis bij de omschrijving van de Catechismus. En die sluit heel duidelijk alle twijfel uit.
'(...) moeten wij staande houden, dat het vertrouwen behoort tot het wezen van het geloof en niet slechts tot zijn "welwezen". Het geloof sluit in zijn wezen de twijfel uit en is naar zijn aard een zeker vertrouwen.' (ds. A. Moerkerken, in een bundel uit 1976)
Daar kan ik me in vinden. Zie ook http://www.ssnr.nl/site/geef-voltekst.p ... =B98011811.

Het is denk ik niet juist om de term geloof toe te passen op het hele leven van de gelovige, waarin ook aanvechtingen thuis horen. Geloof moet gereserveerd worden voor dat wat de catechismus omschrijft.
Twijfel en aanvechtingen zijn toch niet hetzelfde?
Je hebt gelijk, ik formuleerde niet zorgvuldig. Hoop dat de kern van mijn post duidelijk is.
Twijfel vloeit vaak uit aanvechting voort, soms ook juist niet.

Kun je het zo zeggen twijfel komt van de mens of zelfs van de duivel en aanvechtingen komen van de HEERE ?
Net zoiets als het verschil tussen verzoekingen en beproevingen ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Jongere »

huisman schreef:Kun je het zo zeggen twijfel komt van de mens of zelfs van de duivel en aanvechtingen komen van de HEERE ?
Net zoiets als het verschil tussen verzoekingen en beproevingen ?
Dat weet ik niet. Ik vind het altijd wat lastig om de begrippen precies kloppend te maken. Een aanvechting kan (volgens mij) ook van de duivel komen, die Gods kind aanvecht met de vraag of het bij hem wel Gods werk is. En op die aanvechtingen zijn twee antwoorden mogelijk: twijfel of geloof.
Waar het geloof is, komt altijd aanvechting op af (bedoelt Kohlbrugge dat?). Maar het geloof zelf twijfelt niet, maar drijft de twijfel juist uit.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
huisman schreef:Kun je het zo zeggen twijfel komt van de mens of zelfs van de duivel en aanvechtingen komen van de HEERE ?
Net zoiets als het verschil tussen verzoekingen en beproevingen ?
Dat weet ik niet. Ik vind het altijd wat lastig om de begrippen precies kloppend te maken. Een aanvechting kan (volgens mij) ook van de duivel komen, die Gods kind aanvecht met de vraag of het bij hem wel Gods werk is. En op die aanvechtingen zijn twee antwoorden mogelijk: twijfel of geloof.
Waar het geloof is, komt altijd aanvechting op af (bedoelt Kohlbrugge dat?). Maar het geloof zelf twijfelt niet, maar drijft de twijfel juist uit.

Mee eens, In het boek "Bedelen bij de Bron" van Dr A de Reuver gaat een heel hoofdstuk over Kohlbrugge's visie op de aanvechting van het geloof. In het leven van het geloof is het zelden windstil zegt hij.
Kohlbrugge laat de aanvechting van de duivel komen en toelating door de HEERE , maar ook noemt hij soms God de auteur van de aanvechting in het leven van een gelovige.
Het geloof drijft idd de twijfel uit want het is een gave van God en Gods gaven zijn volmaakt, maar het geloof wordt wel geschonken in een zondaarshart. Het geloof is dus volmaakt maar (werkwoord)geloven niet dan is dat geloof werkzaam geworden in een zondaarshart met zijn twijfelingen en aanvechtingen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door refo »

Begrijp ik goed dat twijfel een KENMERK van het WARE geloof is?

Lijk me in strijd met dit:

Al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Begrijp ik goed dat twijfel een KENMERK van het WARE geloof is?

Nee, dat begrijp je niet goed.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door huisman »

refo schreef:Begrijp ik goed dat twijfel een KENMERK van het WARE geloof is?

Lijk me in strijd met dit:

Al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent.
Aanvechting kun je als kenmerk zien. Twijfel niet zie postings hierboven van jongere en huisman
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door refo »

huisman schreef:
refo schreef:Begrijp ik goed dat twijfel een KENMERK van het WARE geloof is?

Lijk me in strijd met dit:

Al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent.
Aanvechting kun je als kenmerk zien. Twijfel niet zie postings hierboven van jongere en huisman
En kan ik daar uit Schrift en belijdenis nog wat bewijsplaatsen krijgen?

Vooral uit de Psalmen kun je leren dat de ware gelovige zegt: God, ik zie U niet, ik merk U niet, maar u bent toch Mijn God. Toch = nochtans. Waarom zou de Psalmist dat telkens (kunnen) zeggen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Jongere »

refo schreef:Vooral uit de Psalmen kun je leren dat de ware gelovige zegt: God, ik zie U niet, ik merk U niet, maar u bent toch Mijn God. Toch = nochtans. Waarom zou de Psalmist dat telkens (kunnen) zeggen?
Dat is toch precies wat we zeggen? Maar het niet zien en niet merken van God is de aanvechting. Als je dan 'toch' mag zeggen, twijfel je niet maar beoefen je het nochtans van het geloof.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Joannah »

refo schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Begrijp ik goed dat twijfel een KENMERK van het WARE geloof is?

Lijk me in strijd met dit:

Al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent.
Aanvechting kun je als kenmerk zien. Twijfel niet zie postings hierboven van jongere en huisman
En kan ik daar uit Schrift en belijdenis nog wat bewijsplaatsen krijgen?

Vooral uit de Psalmen kun je leren dat de ware gelovige zegt: God, ik zie U niet, ik merk U niet, maar u bent toch Mijn God. Toch = nochtans. Waarom zou de Psalmist dat telkens (kunnen) zeggen?
Onder de oude bedeling kwam de Heilige Geest nog niet tot mensen, er is nogal wat veranderd toen het voorhang scheurde.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door huisman »

refo schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Begrijp ik goed dat twijfel een KENMERK van het WARE geloof is?

Lijk me in strijd met dit:

Al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent.
Aanvechting kun je als kenmerk zien. Twijfel niet zie postings hierboven van jongere en huisman
En kan ik daar uit Schrift en belijdenis nog wat bewijsplaatsen krijgen?

Vooral uit de Psalmen kun je leren dat de ware gelovige zegt: God, ik zie U niet, ik merk U niet, maar u bent toch Mijn God. Toch = nochtans. Waarom zou de Psalmist dat telkens (kunnen) zeggen?
Psalm 73 is natuurlijk een heel bekende "aanvechtingspsalm"
1 ¶ Een psalm van Asaf. Immers is God Israel goed, dengenen, die rein van harte zijn.
2 Maar mij aangaande, mijn voeten waren bijna uitgeweken; mijn treden waren bijkans uitgeschoten.
3 Want ik was nijdig op de dwazen, ziende der goddelozen vrede.
4 Want er zijn geen banden tot hun dood toe, en hun kracht is fris.
5 Zij zijn niet in de moeite als andere mensen , en worden met andere mensen niet geplaagd .
6 Daarom omringt hen de hovaardij als een keten; het geweld bedekt hen als een gewaad.
7 Hun ogen puilen uit van vet; zij gaan de inbeeldingen des harten te boven.
8 Zij mergelen de lieden uit, en spreken boselijk van verdrukking; zij spreken uit de hoogte.
9 Zij zetten hun mond tegen den hemel, en hun tong wandelt op de aarde.
10 Daarom keert zich Zijn volk hiertoe, als hun wateren eens vollen bekers worden uitgedrukt,
11 Dat zij zeggen: Hoe zou het God weten , en zou er wetenschap zijn bij den Allerhoogste?
12 Ziet, dezen zijn goddeloos; nochtans hebben zij rust in de wereld; zij vermenigvuldigen het vermogen.
13 Immers heb ik te vergeefs mijn hart gezuiverd, en mijn handen in onschuld gewassen.
14 Dewijl ik den gansen dag geplaagd ben , en mijn straffing is er alle morgens.
15 ¶ Indien ik zou zeggen: Ik zal ook alzo spreken; ziet, zo zou ik trouweloos zijn aan het geslacht Uwer kinderen.
16 Nochtans heb ik gedacht om dit te mogen verstaan; maar het was moeite in mijn ogen;
17 Totdat ik in Gods heiligdommen inging ,
Dat roodgedrukte was de verandering bij Asaf. Er veranderde niets buiten hem (de omstandigheden bleven hetzelfde) maar er veranderde iets in hem.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door helma »

hoe kan david dan bidden: ai laat van mij Uw Heilge Geest niet scheiden
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door huisman »

helma schreef:hoe kan david dan bidden: ai laat van mij Uw Heilge Geest niet scheiden
Het verschil voor en na pinksteren is dat de Heilige Geest voor pinksteren in de hemel woonde en op de aarde werkte onder vnl Israël zie idd Psalm 51. Na pinksteren woont en werkt de Heilige Geest op de aarde en dat heeft de kerk gemerkt.

Ezechiël 47:1-5
1 ¶ Daarna bracht hij mij weder tot de deur van het huis, en ziet, er vloten wateren uit, van onder den dorpel des huizes naar het oosten; want het voorste deel van het huis was in het oosten, en de wateren daalden af van onderen, uit de rechterzijde des huizes, van het zuiden des altaars.
2 En hij bracht mij uit door den weg van de noorderpoort, en voerde mij om door den weg van buiten, tot de buitenpoort , den weg, die naar het oosten ziet; en ziet, de wateren sprongen uit de rechterzijde.
3 Als nu die man naar het oosten uitging , zo was er een meetsnoer in zijn hand; en hij mat duizend ellen, en deed mij door de wateren doorgaan, en de wateren raakten tot aan de enkelen.
4 Toen mat hij nog duizend ellen, en deed mij door de wateren doorgaan, en de wateren raakten tot aan de knieen; en hij mat nog duizend, en deed mij doorgaan, en de wateren raakten tot aan de lenden.
5 Voorts mat hij nog duizend, en het was een beek, waar ik niet kon doorgaan ; want de wateren waren hoge wateren, waar men door zwemmen moest, een beek, waar men niet kon doorgaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door helma »

ik reageerde op de post van Joannah
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Jacobse »

huisman schreef:
helma schreef:hoe kan david dan bidden: ai laat van mij Uw Heilge Geest niet scheiden
Het verschil voor en na pinksteren is dat de Heilige Geest voor pinksteren in de hemel woonde en op de aarde werkte onder vnl Israël zie idd Psalm 51. Na pinksteren woont en werkt de Heilige Geest op de aarde en dat heeft de kerk gemerkt.

Ezechiël 47:1-5
1 ¶ Daarna bracht hij mij weder tot de deur van het huis, en ziet, er vloten wateren uit, van onder den dorpel des huizes naar het oosten; want het voorste deel van het huis was in het oosten, en de wateren daalden af van onderen, uit de rechterzijde des huizes, van het zuiden des altaars.
2 En hij bracht mij uit door den weg van de noorderpoort, en voerde mij om door den weg van buiten, tot de buitenpoort , den weg, die naar het oosten ziet; en ziet, de wateren sprongen uit de rechterzijde.
3 Als nu die man naar het oosten uitging , zo was er een meetsnoer in zijn hand; en hij mat duizend ellen, en deed mij door de wateren doorgaan, en de wateren raakten tot aan de enkelen.
4 Toen mat hij nog duizend ellen, en deed mij door de wateren doorgaan, en de wateren raakten tot aan de knieen; en hij mat nog duizend, en deed mij doorgaan, en de wateren raakten tot aan de lenden.
5 Voorts mat hij nog duizend, en het was een beek, waar ik niet kon doorgaan ; want de wateren waren hoge wateren, waar men door zwemmen moest, een beek, waar men niet kon doorgaan.
Er is geen verbinding tussen de bovenstaande vraag over en inzake de ( werking en plaats van ) Heilige Geest enerzijds en het citaat uit Ezechiel anderzijds.
Ezechiél 37, en de hoofdstukken er na, zou dat niet gericht zijn op de tijd dat en nadat de Messias de Heere Jezus Christus terug is gekomen? Vergelijk ook het laatste deel van het Boek Zacharia, en van de laatste hoofdstukken van Openbaring; het gaat daar allemaal over de beek/de rivier, vanuit of rond de Tempel, aan welks oevers de bomen des levens staan en hun vrucht geven, alwaar de gezaligden zullen zijn: bij de troon van Het Lam om Hem te eren en te danken en lof te zingen.
Thomas
Plaats reactie