Kenmerken voor een waar geloof.

learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door learsi »

refo schreef:
learsi schreef:Klopt Refo, allemaal woorden over bevinding, echter wat wordt er bevonden? En dan wel door jezelf! Wat wordt er bevonden door mij, die gelooft. Daar moeten we het toch over hebben?
Dat laatste: zeker! Maar er moet een basis zijn. En is dat wel de bevinding? En dan is het maar wat je daar onder verstaat.
Christus is het Die(....Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden...) de gelovige bevinding schenkt. Bij Christus als fundament behoort dus een door Christus Zelf geschonken bevinding!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door refo »

learsi schreef:
refo schreef:
learsi schreef:Klopt Refo, allemaal woorden over bevinding, echter wat wordt er bevonden? En dan wel door jezelf! Wat wordt er bevonden door mij, die gelooft. Daar moeten we het toch over hebben?
Dat laatste: zeker! Maar er moet een basis zijn. En is dat wel de bevinding? En dan is het maar wat je daar onder verstaat.
Christus is het Die(....Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden...) de gelovige bevinding schenkt. Bij Christus als fundament behoort dus een door Christus Zelf geschonken bevinding!
Maar wat is dan concreet die bevinding?
Wanneer kun je zeggen: 'dit is nu de echte door Christus Zelf geschonken bevinding!' ?

Ik heb namelijk het gevoel dat links en rechts in het kerkelijke landschap elkaar raken. Als het gevoel maar goed is, dan is het met de mens ook wel goed. Links is dat dan met gejuich en rechts met geween, allebei bijbels, maar is het altijd gegrond op .... ja, waarop eigenlijk?
Is er eigenlijk wel vastigheid te krijgen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door learsi »

Wel Afgewezen, refo, memento, Gian, enz. Noem eens twee persoonlijke geloofsbevindingen, waarvan jullie weten(!) dat die door de Zaligmaker gewerkt zijn?

Deze twee bevindingen heeft de Heere mij geschonken:......1: Toen Hij mij bij mijzelf gebracht had, heb ik Hem al mijn zonden beleden en heb ik de kracht van Zijn voor mij gestorte bloed mogen smaken in de vergeving van al mijn zonden. Wat een wonder. Hij is de Zaligmaker. 2: Hij leert mij de werkingen van mijn vlees door Zijn Geest te doden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Afgewezen »

Ik wil graag de mening van refo horen. Hij is het overal niet mee eens, maar hij komt niet met wat hij zelf vindt.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door learsi »

Als er een schaap over de dam is volgen er meer.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Afgewezen »

learsi schreef:Als er een schaap over de dam is volgen er meer.
Nee hoor. Er zijn al wat schapen gegaan, maar het enige wat refo doet, is oppositie voeren. ;)
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door learsi »

Daarnaast gaat het niet over wat hij ¨vindt¨ maar over wat hij bevonden heeft!
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door learsi »

En jij en Huisman en memento en Gian enz.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Afgewezen »

learsi schreef:Daarnaast gaat het niet over wat hij ¨vindt¨ maar over wat hij bevonden heeft!
Vaak gaat dat gelijk op. Overigens is dit geen getuigenistopic en dat moeten we er ook maar niet van maken, denk ik.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door learsi »

Als gelovigen kunnen we dat toch met elkaar delen? We mogen toch ook van elkaar leren?
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door learsi »

Dus we filosoferen er maar wat over? Het lijkt wel of jij(Afgew.) het ook niet wilt delen?
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door learsi »

Afgewezen schreef:
learsi schreef:Daarnaast gaat het niet over wat hij ¨vindt¨ maar over wat hij bevonden heeft!
Vaak gaat dat gelijk op. Overigens is dit geen getuigenistopic en dat moeten we er ook maar niet van maken, denk ik.

Het onderwerp van het topic maakt het juist een soort getuigenis topic.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Joannah »

learsi schreef:
Afgewezen schreef:
learsi schreef:Daarnaast gaat het niet over wat hij ¨vindt¨ maar over wat hij bevonden heeft!
Vaak gaat dat gelijk op. Overigens is dit geen getuigenistopic en dat moeten we er ook maar niet van maken, denk ik.

Het onderwerp van het topic maakt het juist een soort getuigenis topic.
Lees liever allemaal 2 Petrus 1:3-11.
Laten we ons beijveren om onze verkiezing en roeping vast te maken.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door learsi »

Afgewezen schreef:
learsi schreef:Daarnaast gaat het niet over wat hij ¨vindt¨ maar over wat hij bevonden heeft!
Vaak gaat dat gelijk op.
Dat kan............................................vaak ook niet.

Het is de vraag welke bevinding(een kenmerk) bij een waar geloof hoort. En dan is het in mijn ogen onontkoombaar, dat wij met elkaar spreken over onze persoonlijke bevindingen met de Zaligmaker.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door huisman »

RF'ers dit gaat idd over het hart van het Evangelie, hoe is Jezus Christus ons dierbaar, gepast en noodzakelijk geworden.
Dit gaat echt niet buiten een mens om maar wordt bevonden !
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie