Kenmerken voor een waar geloof.

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door huisman »

Dr H.F. Kohlbrugge noemt vier kenmerken ter zelftoetsing van het geloof.
1. Zelfkennis...een ware gelovige kent en veroordeelt zichzelf.
2. Gericht op Christus...alleen genoeg hebben aan een rijke Jezus.
3. Aanvechting.....met de beloften steeds weer de dood ingaan
4. Heiliging....er is geen geloof zonder de werken.

Hoe denken jullie hierover in het kader van de zekerheid van het geloof ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Alexander CD »

Het geloof is al zekerheid, als je jezelf wilt toetsen of je geloofzekerheid hebt zegt dat je het mist.

Het geloof zegt nooit "het is Gods schuld" de gelovige weet zijn plaats.
De gelovige weet ook zijn schuld en weet ook Christus nodig te hebben.
Aanvechtingen als het gaat om geloofszekerheid is vaak een gevolg van naar jezelf te kijken, dat zie ik niet als een teken van geloof. De gelovige is niet met zichzelf bezig maar meer met anderen die hij of zij ook graag zou zien geloven.
De gelovige zelf ziet vaak de heiliging bij zichzelf niet.

Mijn mening is als je bij jezelf kenmerken van geloof gaat zoeken, bijv, heb ik genoeg verdriet om mijn zonden, nee dat heb ik niet, dan valt het allemaal tegen en het gevolg is geloofsonzekerheid.
We zijn hier in alles onvolmaakt, maar met ons vertrouwen gezet op Christus dan weet je, ik hoor bij Hem.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:Het geloof is al zekerheid, als je jezelf wilt toetsen of je geloofzekerheid hebt zegt dat je het mist.

Het geloof zegt nooit "het is Gods schuld" de gelovige weet zijn plaats.
De gelovige weet ook zijn schuld en weet ook Christus nodig te hebben.
Aanvechtingen als het gaat om geloofszekerheid is vaak een gevolg van naar jezelf te kijken, dat zie ik niet als een teken van geloof. De gelovige is niet met zichzelf bezig maar meer met anderen die hij of zij ook graag zou zien geloven.
De gelovige zelf ziet vaak de heiliging bij zichzelf niet.

Mijn mening is als je bij jezelf kenmerken van geloof gaat zoeken, bijv, heb ik genoeg verdriet om mijn zonden, nee dat heb ik niet, dan valt het allemaal tegen en het gevolg is geloofsonzekerheid.
We zijn hier in alles onvolmaakt, maar met ons vertrouwen gezet op Christus dan weet je, ik hoor bij Hem.
Jij ziet aanvechtingen niet als teken van geloof. Kohlbrugge ziet het normatief voor het geloof. Scherp zegt hij dat huichelaars en mondchristenen niet weten van aanvechtingen en van het nochtanskarakter van het geloof.
Ben het met je eens dat zoeken naar kenmerken in je eigen leven eerder leidt tot onzekerheid dan tot zekerheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door GJdeBruijn »

Luther en Calvijn leerden ook dat aanvechtingen en bestrijdingen het verschil maken tussen het ware geloof en het tijdgeloof dat enkel verstandelijk redeneert.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Afgewezen »

Toch kun je met dit soort uitspraken niet zoveel. Het is fijn als je herkenning vindt bij theologen, maar je moet niet vervolgens al hun uitspraken als even zovele dogma's gaan hanteren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Toch kun je met dit soort uitspraken niet zoveel. Het is fijn als je herkenning vindt bij theologen, maar je moet niet vervolgens al hun uitspraken als even zovele dogma's gaan hanteren.
Eens, maar juist over de zekerheid van het geloof bedoelen veel theologen niet dogmatisch te zijn, maar pastoraal om wezenlijke zielevragen te beantwoorden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door memento »

Een waar geloof kent aanvechtingen en twijfel. Ik zou het alleen geen kenmerk noemen:
1. Veel vals geloof en ongeloof kent ook twijfel (het past ook helemaal in deze post-moderne tijd). En genoeg depressieve zielen komen steeds weer in de dood en donkerheid terecht, zonder ooit het Licht te hebben gezien.
2. Een waar geloof strijdt tegen de aanvechtingen en twijfel, en zoekt te leven in de zekerheid van het vertrouwen op God. Door twijfel en aanvechting een kenmerk te noemen, lijkt het iets goeds te zijn, of iets wat niet gevaarlijk is, terwijl de Schrift het ongeloof noemt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Gian »

Geloven is alle bevinding aan de kant zetten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Toch kun je met dit soort uitspraken niet zoveel. Het is fijn als je herkenning vindt bij theologen, maar je moet niet vervolgens al hun uitspraken als even zovele dogma's gaan hanteren.
Eens, maar juist over de zekerheid van het geloof bedoelen veel theologen niet dogmatisch te zijn, maar pastoraal om wezenlijke zielevragen te beantwoorden.
Precies, maar jij poneert het hier als een soort 'dogma van Kohlbrugge'. ;)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Joannah »

GJdeBruijn schreef:Luther en Calvijn leerden ook dat aanvechtingen en bestrijdingen het verschil maken tussen het ware geloof en het tijdgeloof dat enkel verstandelijk redeneert.
Luther en Calvijn spraken met sterke bewoordingen over de zekerheid van het geloof. Zo zelfs, dat zij
verklaarden: ‘Wie de zekerheid van de zaligheid mist, is geen waar gelovige.’
Zij leerden wel: Het geloof is nooit volmaakt. Dit komt vanwege de aanvechtingen van Satan, het zondige vlees
en het mistrouwen van ons hart. Het geloof is soms zwak, klein en aangevochten. Maar in het zwakste geloof zijn
de elementen van zekerheid en vertrouwen. Het meest bestreden geloof komt de strijd dan ook altijd te boven
omdat het zich in de nood verlaat op Gods beloften. De wortel van het geloof kan in de waar gelovigen niet
vernietigd worden.
(naar ds Harinck)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door memento »

Gian schreef:Geloven is alle bevinding aan de kant zetten.
Onzin. Geloven is God (be)vinden.

Ik zou maar één kenmerk willen onderscheiden:

Wie heb ik (nevens U) in de hemel?
Nevens U begeer ik niets op aarde;
al zou mijn vlees en mijn hart bezwijken,
mijns harten rots en mijn erfdeel is God voor eeuwig.

Psalm 73:24–26
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Gian »

memento schreef:
Gian schreef:Geloven is alle bevinding aan de kant zetten.
Onzin. Geloven is God (be)vinden.
Bevinding volgt op het geloof. Er is dus geen enkele reden om zekerheid op bevinding te bouwen. Vreemd dat je dat onzin vind.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:Toch kun je met dit soort uitspraken niet zoveel. Het is fijn als je herkenning vindt bij theologen, maar je moet niet vervolgens al hun uitspraken als even zovele dogma's gaan hanteren.
Eens, maar juist over de zekerheid van het geloof bedoelen veel theologen niet dogmatisch te zijn, maar pastoraal om wezenlijke zielevragen te beantwoorden.
Precies, maar jij poneert het hier als een soort 'dogma van Kohlbrugge'. ;)
Ik probeer een topic zo te starten dat er een discussie op gang komt mijn eigen mening komt wel tijdens de discussie openbaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door huisman »

Gian schreef:
memento schreef:
Gian schreef:Geloven is alle bevinding aan de kant zetten.
Onzin. Geloven is God (be)vinden.
Bevinding volgt op het geloof. Er is dus geen enkele reden om zekerheid op bevinding te bouwen. Vreemd dat je dat onzin vind.
Geloof en bevinding zijn niet te scheiden H.C. zondag 7 (het roodgekleurde is bevinding)
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kenmerken voor een waar geloof.

Bericht door Jongere »

Het is wel goed om helder te houden wat "het geloof" dan is. Ik voel me thuis bij de omschrijving van de Catechismus. En die sluit heel duidelijk alle twijfel uit.
'(...) moeten wij staande houden, dat het vertrouwen behoort tot het wezen van het geloof en niet slechts tot zijn "welwezen". Het geloof sluit in zijn wezen de twijfel uit en is naar zijn aard een zeker vertrouwen.' (ds. A. Moerkerken, in een bundel uit 1976)
Daar kan ik me in vinden. Zie ook http://www.ssnr.nl/site/geef-voltekst.p ... =B98011811.

Het is denk ik niet juist om de term geloof toe te passen op het hele leven van de gelovige, waarin ook aanvechtingen thuis horen. Geloof moet gereserveerd worden voor dat wat de catechismus omschrijft.
Plaats reactie