Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door samanthi »

GKVerontrust schreef:Het staat ver van mij af. Ik heb geprobeerd me er in te verdiepen. Ds. Kempeniers staat in zijn opvattingen ver af van de dominee van Samanthi. Daarom snap ik het niet.
Ik heb Kempeneers heel vaak gehoord, ik kom oorspronkelijk uit de CGK.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Mara »

En ondertussen dwaalt het topic weer af van de titel: Voor wie?? , maar ligt de focus op verkeerde prediking.
samanthi schreef:Dit citaat was niet af,
Je had eerst het hele artikel moeten lezen alvorens je commentaar gaf. Vanwege de overzichtelijkheid had ik het niet in zn geheel geplaatst.
samanthi schreef:ik kom oorspronkelijk uit de CGK.
Heeft die overgang een verandering teweeg gebracht?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door samanthi »

Mara schreef:En ondertussen dwaalt het topic weer af van de titel: Voor wie?? , maar ligt de focus op verkeerde prediking.
samanthi schreef:Dit citaat was niet af,
Je had eerst het hele artikel moeten lezen alvorens je commentaar gaf. Vanwege de overzichtelijkheid had ik het niet in zn geheel geplaatst.
samanthi schreef:ik kom oorspronkelijk uit de CGK.
Heeft die overgang een verandering teweeg gebracht?
Je mag denken wat je wilt Mara, maar ik kan mijn gedachten beter onder woorden brengen, volgens mij hebben we het daar op een ander forum ook al eens over gehad.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Sheba »

Mara schreef:En ondertussen dwaalt het topic weer af van de titel: Voor wie?? , maar ligt de focus op verkeerde prediking.
samanthi schreef:Dit citaat was niet af,
Je had eerst het hele artikel moeten lezen alvorens je commentaar gaf. Vanwege de overzichtelijkheid had ik het niet in zn geheel geplaatst.
samanthi schreef:ik kom oorspronkelijk uit de CGK.
Heeft die overgang een verandering teweeg gebracht?
Eerlijk gezegd gebeurd hier iets weinig fraais.... en van mij had een moderator in mogen grijpen.
Er wordt een half citaat geplaatst door Mara. Waardoor mensen op een verkeerd been worden gezet. En dan achteraf zeggen ja, je moet de hele link lezen... :

Voor de overzichtelijkheid had dat niet direct weggelaten te hoeven worden. De verwarring is alleen maar groter zo. En echt dat ging maar om een paar regeltjes...
En wordt openlijk iemands verandering van kerkgenootschap verdacht gemaakt.
Door een hele linke vraag te stellen. :nonnon
GKVerontrust
Verbannen
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 feb 2018, 18:48

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door GKVerontrust »

Mara stelt volgens mij gewoon een vraag. Als verontruste GKV-er vind ik het wel interessant wat een verandering van kerk doet met je denkbeelden.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Isala »

Er staat in het formulier voor het houden van het Avondmaal een prachtige zin:

Want wij komen niet tot het avondmaal om daarmee te betuigen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij van nature midden in de dood liggen.
Hora est!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Mara »

Sheba schreef: Er wordt een half citaat geplaatst door Mara. Waardoor mensen op een verkeerd been worden gezet. En dan achteraf zeggen ja, je moet de hele link lezen... :
Weleens van de 50 woorden regel gehoord Sheba??
Eronder staat de link, waarop iedereen verder kon lezen!
Sheba schreef:Eerlijk gezegd gebeurd hier iets weinig fraais.... en van mij had een moderator in mogen grijpen.
GKVerontrust schreef:Mara stelt volgens mij gewoon een vraag.
Inderdaad. Er gebeurt zeker weinig fraais. :bobo

De vraag was eigenlijk: is het karakter van de H.A. dienst in de betr. CGK anders dan in de HHK? (waar Samanthi nu lid is)
Die vraag mag ik toch wel stellen?
Laatst gewijzigd door Mara op 28 feb 2018, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Herman »

Isala schreef:Er staat in het formulier voor het houden van het Avondmaal een prachtige zin:

Want wij komen niet tot het avondmaal om daarmee te betuigen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij van nature midden in de dood liggen.
Inderdaad.
Maar waar leg je de nadruk op?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Sheba »

Herman schreef:
Isala schreef:Er staat in het formulier voor het houden van het Avondmaal een prachtige zin:

Want wij komen niet tot het avondmaal om daarmee te betuigen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij van nature midden in de dood liggen.
Inderdaad.
Maar waar leg je de nadruk op?
Dat de rechtvaardigheid alleen in Christus is en gevonden wordt, gekend wordt. Dus het leven alleen in en uit Hem gekend wordt. Wat als gevolg heeft dat wij belijden van nature midden in de dood te liggen...en dus geen leven in onszelf meer kunnen zoeken en vinden.
Niet de mens maar Hij staat centraal.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10446
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Zita »

We gaan hier verder ontopic. Geen besprekingen van persoonlijke situaties van medeforummers, of voortzettingen van discussies van andere fora aub.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Jeremiah »

Isala schreef:Er staat in het formulier voor het houden van het Avondmaal een prachtige zin:

Want wij komen niet tot het avondmaal om daarmee te betuigen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij van nature midden in de dood liggen.
Dat is idd een prachtige zin, maar daar kunnen we wel de verkeerde kant mee opgaan, zo van: Ik zoek Christus, dus ik mag ten avondmaal gaan.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Delftenaar »

Dat punt is terecht, maar toch:
Jezus vierde het Avondmaal met Zijn discipelen op een moment dat zij Hem in Zijn lijden en sterven nog niet begrepen. Toch zegt Jezus zelf dat Hij begeert heeft het Avondmaal met hen te gebruiken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door eilander »

Delftenaar schreef:Dat punt is terecht, maar toch:
Jezus vierde het Avondmaal met Zijn discipelen op een moment dat zij Hem in Zijn lijden en sterven nog niet begrepen. Toch zegt Jezus zelf dat Hij begeert heeft het Avondmaal met hen te gebruiken.
1. Maar wij staan 'erachter' en mogen door Zijn Woord meer weten dan de discipelen toen.
2. Wie zou de Heere Jezus kunnen begrijpen in Zijn lijden en sterven?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door samanthi »

---knip--- modaanwijzingen niet negeren aub
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Delftenaar »

eilander schreef: 1. Maar wij staan 'erachter' en mogen door Zijn Woord meer weten dan de discipelen toen.
Klopt. Zonder geloof kun je en mag je niet aangaan. Dat staat.
Maar klein geloof, twijfelaars, gebutst, beschadigd en anderszins alles behalve volmaakt geloof mag welkom zijn. En in onze gezindte is het soms net alsof het Avondmaal alleen voor volmaakte gelovigen is en de rest niet afblijven. Zo bedoelde Jezus het niet en dat bedoelde ik aan te geven.
Plaats reactie