Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Valcke »

liz boer schreef:
@Valcke schreefDe apostel Paulus zegt dat 'wij allen' eertijds duisternis waren, kinderen des toorns, enz.
Dan mag je het ook omdraaien: Wie niet weet van een eertijds en dat hij/zij een kind des toorns was, heeft ook geen deel aan Christus.
Nogmaals: hen uitgezonderd die als jong kind reeds wedergeboren zijn.
Dit is de laatste keer dat ik hier iets over schrijf, als ik schrijf: als je er nog nooit buiten hebt gelegen, voor eigen waarneming, is dat iets anders dan het hebben over een eertijds of over het feit dat je zonder Christus een kind des toorns bent.

Er buiten liggen voor eigen waarneming is dat je denkt dat je niet welkom bent, dat je niet zalig kan worden, dat er geen hoop voor je is, dat zullen niet alle mensen op die manier ervaren, ze zullen wel zeggen dat er een eertijds was zoals ik schreef.
Je voegt iets toe wat iemand niet geschreven heeft en wat er ook niet in lag. En anders kon je iemand vragen of hij dit bedoelde.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Valcke »

Arja schreef:
Valcke schreef:Toch is het wel de gewone weg. Hiervan kun je alleen mensen uitzonderen die van jong kind af al wedergeboren zijn. Verder zal toch iedereen kunnen zeggen die tot het geloof gekomen dat hij / zij 'eertijds duisternis was', enz. Ef. 2:3: Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen. Het zijn dus (grote) uitzonderingen, anders kon de apostel niet zeggen 'wij allen'.
Ben het gedeeltelijk met je eens. Ef 2:3 zou ik niet zo uit de context weg willen halen. In vers 2 heeft Paulus met de vinger naar het verleden van zijn lezers (heidenen) gewezen. In vers 3 betrekt hij zichzelf erbij en zijn volksgenoten (de Joden). In de oorspronkelijke tekst rangschikt Paulus zichzelf met alle anderen onder de zonen van de ongehoorzaamheid. Hij wil hiermee aangeven dat er tussen Joden en heidenen vóór hun bekering geen onderscheid is. Dat is net een beetje een andere invulling van het 'allen': zowel Joden als heidenen.
Dat klopt. De apostel Paulus zegt het in deze tekst (vs. 3) van de Joden en inderdaad, dat er vóór de bekering geen verschil is, dat allen kinderen des toorns waren en ook hun begeerten gediend hebben.
Maar als de Heere iemand als jong kind al van dood levend maakt, kent hij geen herinneringen aan een leven in duisternis. Toch is hij wel getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde. Door Gods genade, voordat er sprake was van een zondige levensstijl. Wat een voorrecht!
En ook hiermee ben ik het eens.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

Johannes S schreef:
Johannes S schreef:
liz boer schreef:
Johannes S schreef: Mijn advies zou zijn de Bijbel zelf te lezen en bij Gods Woord te rade te gaan.

Als je nooit buiten gelegen hebt ben je ook niet binnen durf ik wel te stellen. De weg naar het paradijs is afgesloten en door Jezus alleen kunnen we weer rechtvaardig worden voor God.
Die buiten liggen en echt hongeren en dorsten naar de gerechtigheid van Christus en die treuren zullen vertroost worden staat in de Bijbel.

De Heilige Geest overtuigt namelijk van zonde omdat ze niet in Hem geloven.

Maar het avondmaal is om te gedenken, dus is m.i. zoals ik eerder schreef (met Bijbelteksten onderbouwd) voor die in Hem zijn en Hij in hen.Het avondmaal is m.i. niet bedoelt om het geloof te werken of versterken.
Kun je dit onderbouwen?
De Heere Jezus heeft het over 'ingaan door de Enge Poort'.

Er heeft een zondeval plaats gevonden. Het gevolg daarvan was duisternis over de zielen van Adam en Eva.
Je kunt het lezen in genesis. Wie zoekt ze op? God! En hoe reageren ze. Ze hebben schaamte. Ze herkennen hun Schepper nauwelijks meer. Adam weet nog wel (in zijn geweten?) dat God Eva aan hem heeft gegeven. Hij geeft God de schuld en zijn vrouw.
Dat is de natuurlijke mens geworden na de zondeval. Verduisterd in het verstand en vervreemd van het leven met God.
In plaats daarvan heeft de mens (ik) een arglistig hart gekregen. Kain sloeg Abel dood. Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, ijdele praat op forums, etc.

Mattheus 12:36 Maar Ik zeg u, dat van elk ijdel woord, hetwelk de mensen zullen gesproken hebben, zij van hetzelve zullen rekenschap geven in den dag des oordeels.

Beseffen we dit wel met z'n allen? (ik zal vast niet alleen vrienden maken zo)

Daarom moet de mens gerechtvaardigd en opnieuw geboren worden.

Herken je dit als Bijbels of moet ik de Bijbelteksten erbij zoeken?

De Bijbel zegt dat niemand God zoekt (in geest en waarheid)

Paulus zegt in de Romeinenbrief dat toen de wet kwam de zonde weder levend is geworden.
God heeft de mens goed geschapen en nu kwam Paulus erachter wie hij is geworden. Gods Licht scheen erop.
Ik geloof dat God dat een mens laat zien wie hij/zij is geworden en 'het oorspronkelijke beeld opeist' zoals ze dat noemen (naar Gods beeld geschapen)
en dat de mens zo een Verlosser nodig heeft. Anders heb ik geen Verlosser nodig namelijk, liza.
Als we daar niets van kennen, maar toch denken in het Licht te wandelen ben ik bang dat de mens zichzelf ontzettend voor de gek houdt.
De wet is geestelijk, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
Het vlees doet geen nut. Die in het vlees zijn kunnen God niet behagen.

Paulus kwam erachter en zo had hij een Verlosser nodig.

Mattheus 4:16 Het volk, dat in duisternis zat, heeft een groot licht gezien; en degenen, die zaten in het land en de schaduwe des doods, denzelven is een licht opgegaan.

Lukas 1:79
Om te verschijnen dengenen, die gezeten zijn in duisternis en schaduw des doods; om onze voeten te richten op den weg des vredes

Johannes 3:19
En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.

Efeziërs 5:8
Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in den Heere; wandelt als kinderen des lichts.

Kolossensen 1:13
Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;

Van duisternis naar licht, zou je dat niet merken?

Waar is het Bijbelse Evangelie gebleven? Ik maak me daar echt zorgen over.

Paulus zei (handelingen 17) :
Want de stad doorgaande, en aanschouwende uw heiligdommen, heb ik ook een altaar gevonden, op hetwelk een opschrift stond: DEN ONBEKENDEN GOD. Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden. De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt;
En wordt ook van mensenhanden niet gediend, als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven, en den adem, en alle dingen geeft;
En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;
Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons.
Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij;
Allemaal verschillende kerken en leringen die tasten naar de Waarheid en naar God?
Waarom laat Hij zich niet vinden? Kan het zijn dat we waarheden overslaan?
De nood dat ons hart verandert moet worden?

God zegt in genesis 6:3: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.

Herken ik dat twisten bij mezelf? Het kan zeer heilzaam zijn daar bij stil te staan denk ik.
liz boer schreef:
@Johannes S schreef: Als je nooit buiten gelegen hebt ben je ook niet binnen durf ik wel te stellen.
Ik vroeg om onderbouwing op deze uit spraak, maar heb dit niet gekregen, ik zal daarom zelf iets zeggen, als je niet binnen bent, lig je nog steeds buiten.
Niet gekregen? Als je in je waarneming nooit buiten bent geweest ben je ook niet binnen durf ik wel te stellen. Zo bedoelde ik het.
En dat heb ik uitgebreid onderbouwt dunkt me. Dat het niet herkent wordt vind ik wel zeer zorgelijk. Al die teksten uit het levende Woord.

Jouw stelling 'als je niet binnen bent, lig je nog steeds buiten' klopt ook.
liz boer schreef:
Niet gekregen? Als je in je waarneming nooit buiten bent geweest ben je ook niet binnen durf ik wel te stellen. Zo bedoelde ik het.
En dat heb ik uitgebreid onderbouwt dunkt me. Dat het niet herkent wordt vind ik wel zeer zorgelijk. Al die teksten uit het levende Woord.

Jouw stelling 'als je niet binnen bent, lig je nog steeds buiten' klopt ook.
Je hebt een heleboel geschreven, maar je bewering niet onderbouwd.
Ik had m'n reactie iets aangepast toen je reageerde schijnbaar. Heb het even recht gezet.
Hoe kun je met zoveel Bijbelse onderbouwing nog blijven beweren dat ik iets niet onderbouwd heb?
Herken je er echt niets van?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

liz boer schreef:@valcke
Als, net als Lydia, je hart geopend wordt, zal je in verwarring raken door dit soort gezegden, ook kun je in een koude winter terecht komen.
Laten we niet over andere zeggen, als jij dat of dat niet meegemaakt heb, lig je er nog buiten, dat vind ik heel kwalijk, blijf dicht bij jezelf, ken ik de Heere?
Als je hart geopend wordt en je getrokken wordt van de duisternis tot Zijn wonderbaar Licht, zou je dat niet merken?
Van gesloten naar geopend is nogal een verschil.

1 Petrus 2:9 Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;

2 Petrus 1:19 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.

Ook de weg van Lydia moet zo gegaan zijn, omdat ook zij van nature verloren lag in duisternis en dood in de zonde.
Ik denk dat die ene tekst waarin staat dat Lydia haar hart geopend werd nogal verkeerd begrepen en toegepast wordt.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

liz boer schreef:
Ik herken het heel goed erbuiten liggen, maar er zijn mensen die een heel andere weg gaan, jonge kinderen die al van de Heere Jezus houden, met het opgroeien blijft dat zo... mensen waar het hart langzaam open gaat zonder veel verschrikkingen.
Als je dit soort stellingen beweerd, zou je weleens het werk van God in iemand kunnen verloochenen.
Dat is een heel kwalijke zaak.
Je herkent het blijkbaar wel schrijf je nu. Dat had ik niet begrepen.

Ik geloof zeker wel dat de Heere Zijn licht langzamer kan doen laten opgaan over iemands leven. Maar ook dat gaat in de weg van duisternis naar Licht.

Jonge kinderen worden ook niet gelovig geboren, want van nature zijn we allen kinderen des toorns staat in het Woord, ik geloof dat ook in jonge harten de Heere zondekennis werkt om Zichzelf te verheerlijken als Zaligmaker/Verlosser, als ik de Bijbel volg.

Waar gaan we eindigen als we dit ontkennen?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Posthoorn »

Arja schreef:Ds. A.T. Vergunst: Mensen die door een geleidelijke weg tot de noodzaak en kennis van de Heere Jezus zijn gebracht...
Dit vind ik altijd wat dubieus. En is m.i. ook niet hetzelfde als de Heere van jongsaf vrezen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Desiree »

Ik hoorde vanmorgen nog een mooie uitspraak van de dominee 'van het brede midden'.

Als je in je leven de Heere Jezus niet kunt missen, wil Hij jou ook niet aan Zijn tafel missen....

Mooi he.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Arja »

Posthoorn schreef:
Arja schreef:Ds. A.T. Vergunst: Mensen die door een geleidelijke weg tot de noodzaak en kennis van de Heere Jezus zijn gebracht...
Dit vind ik altijd wat dubieus. En is m.i. ook niet hetzelfde als de Heere van jongsaf vrezen.
Daarom zette ik de link erbij, zodat je het in zijn verband kunt lezen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Arja schreef:Ds. A.T. Vergunst: Mensen die door een geleidelijke weg tot de noodzaak en kennis van de Heere Jezus zijn gebracht...
Dit vind ik altijd wat dubieus. En is m.i. ook niet hetzelfde als de Heere van jongsaf vrezen.
Eens.
Ik heb in de afgelopen jaren meerdere sterfbedden meegemaakt van mensen die de Heere altijd serieus gediend hebben, met volle overtuiging.
Maar toen de dood in het zicht kwam, konden ze God zo niet meer ontmoeten.
Voor het oog van de mensen waren het Godvrezende mensen, maar toch, onbekeerd.

Deze sterfbedden worden vaak niet begrepen en moeten goed begeleid worden.
En het betrof niet alleen hen die nooit aankonden, ze gingen aan, maar toen niet meer.

Ik ken best wel veel mensen - meest oudere - die veel schroom hebben om aan het H.A. te gaan.
Maar als ze zich geroepen weten, zeggen ze allemaal hetzelfde, nl. ik kon niet meer blijven zitten en moest aangaan.
Het was zo bijzonder.
Dat vind ik persoonlijk indrukwekkender dan het automatisme waarmee velen zich iedere 3 maanden geroepen lijken te weten.
Ik blijf daar af!
Maar soms komt de Heere er dus op terug als iemand in het sterfbed ligt en wordt het uit handen geslagen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Zonnebloem »

Desiree schreef:Ik hoorde vanmorgen nog een mooie uitspraak van de dominee 'van het brede midden'.

Als je in je leven de Heere Jezus niet kunt missen, wil Hij jou ook niet aan Zijn tafel missen....

Mooi he.
Heel mooi.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

Ik weet dat het nogal gevoelig ligt, mede door een hoop valse misleidende theologie die mensen helaas aangeleerd wordt, die niet terug te vinden is in de Bijbel, maar het komt wel op een eeuwigheid aan.
Ik noem de veronderstelde wedergeboorte en de zogenaamde embryoleer.

In de Bijbel staat over de wedergeboorte in Kolossensen 2:
Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk;
En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht;
In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;
Het Woord zegt dat als je in Christus bent Hij ook in jou komt en dat je dan een nieuw schepsel bent en alles nieuw is geworden.
Als we de Geest van Christus niet hebben komen we Hem niet toe.

Als Hij in jou woont woont de Waarheid in jou.

Gods Geest die in een stoffelijk mens woont is een zeer groot wonder voor mij.

Als laatste wil ik nog wijzen op een gedeelte uit Johannes 8:
Als Hij deze dingen sprak, geloofden velen in Hem.
Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen;
En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.
Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams zaad, en hebben nooit iemand gediend; hoe zegt Gij dan: Gij zult vrij worden?
Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een iegelijk, die de zonde doet, is een dienstknecht der zonde.
En de dienstknecht blijft niet eeuwiglijk in het huis, de zoon blijft er eeuwiglijk.
Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn.
Ik weet, dat gij Abrahams zaad zijt; maar gij zoekt Mij te doden; want Mijn woord heeft in u geen plaats.
Met minder durf ik het niet te doen!
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Jforum
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2019, 14:10

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Jforum »

Johannes S schreef:
Jonge kinderen worden ook niet gelovig geboren, want van nature zijn we allen kinderen des toorns staat in het Woord, ik geloof dat ook in jonge harten de Heere zondekennis werkt om Zichzelf te verheerlijken als Zaligmaker/Verlosser, als ik de Bijbel volg.

Waar gaan we eindigen als we dit ontkennen?
Ik geloof toch dat Johannes den Doper gelovig geboren is en Hij ook in de baarmoeder werkt
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door JSF »

Johannes S schreef:
liz boer schreef:@valcke
Als, net als Lydia, je hart geopend wordt, zal je in verwarring raken door dit soort gezegden, ook kun je in een koude winter terecht komen.
Laten we niet over andere zeggen, als jij dat of dat niet meegemaakt heb, lig je er nog buiten, dat vind ik heel kwalijk, blijf dicht bij jezelf, ken ik de Heere?
Als je hart geopend wordt en je getrokken wordt van de duisternis tot Zijn wonderbaar Licht, zou je dat niet merken?
Van gesloten naar geopend is nogal een verschil.

1 Petrus 2:9 Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;

2 Petrus 1:19 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.

Ook de weg van Lydia moet zo gegaan zijn, omdat ook zij van nature verloren lag in duisternis en dood in de zonde.
Ik denk dat die ene tekst waarin staat dat Lydia haar hart geopend werd nogal verkeerd begrepen en toegepast wordt.
Eens met al jouw laatste posts richting @liz boer. De bekering tot God is niet een overgang van licht naar licht maar van diepe duisternis tot Gods licht. Voor beide Is de zondaar van nature blind. Door Gods Geest wordt de zondaar met grote schrik gewaar van de diepe duisternis waar hij/zij zich in bevind. Dat brengt voort verbrijzeling van hart en verslagenheid van geest. En daar heeft de HEERE een behagen in (Psalm 51:19, Jesaja 57:15,Jesaja 66:2,Handelingen 2:37 enz.enz. ) Dan wordt er een roepen geboren:Wees mij de zondaar genadig.
Eerder postte ik al het belijden van de DL over de wedergeboorte in 3/4:12. De omkeer is radicaal en een wonder in kracht net zo groot als de schepping of de opstanding uit de doden.

De Bijbel en onze confessie geven geen ruimte voor blij ,blij, blij mijn hartje is zo blij maar voor een droefheid naar God ,een ellendig en arm volk die juist daarom niet anders kunnen dan op de Naam des HEEREN betrouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door J.C. Philpot »

JSF schreef: Eens met al jouw laatste posts richting @liz boer. De bekering tot God is niet een overgang van licht naar licht maar van diepe duisternis tot Gods licht. Voor beide Is de zondaar van nature blind. Door Gods Geest wordt de zondaar met grote schrik gewaar van de diepe duisternis waar hij/zij zich in bevind. Dat brengt voort verbrijzeling van hart en verslagenheid van geest. En daar heeft de HEERE een behagen in (Psalm 51:19, Jesaja 57:15,Jesaja 66:2,Handelingen 2:37 enz.enz. ) Dan wordt er een roepen geboren:Wees mij de zondaar genadig.
Eerder postte ik al het belijden van de DL over de wedergeboorte in 3/4:12. De omkeer is radicaal en een wonder in kracht net zo groot als de schepping of de opstanding uit de doden.

De Bijbel en onze confessie geven geen ruimte voor blij ,blij, blij mijn hartje is zo blij maar voor een droefheid naar God ,een ellendig en arm volk die juist daarom niet anders kunnen dan op de Naam des HEEREN betrouwen.
Ik ben het helemaal met je betoog eens, op 1 punt na. De verbrijzeling des harten sluit een vreugde in Christus door de Heilige Geest niet uit. De vrucht van de Geest is vreugde (...) schrijft Paulus.

Ook Petrus is dat met hem eens:
1 Petrus 1, vers 8
Hoewel u Hem niet gezien hebt, hebt u Hem toch lief. Hoewel u Hem nu niet ziet, maar gelooft, verheugt u zich met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde

Dat is geen oppervlakkige blijdschap, maar een diepe vrede die de wereld niet kan geven.

Dat als aanvulling.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 20 jul 2019, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door liz boer »

Johannes S schreef:
liz boer schreef:
Ik herken het heel goed erbuiten liggen, maar er zijn mensen die een heel andere weg gaan, jonge kinderen die al van de Heere Jezus houden, met het opgroeien blijft dat zo... mensen waar het hart langzaam open gaat zonder veel verschrikkingen.
Als je dit soort stellingen beweerd, zou je weleens het werk van God in iemand kunnen verloochenen.
Dat is een heel kwalijke zaak.
Je herkent het blijkbaar wel schrijf je nu. Dat had ik niet begrepen.

Ik geloof zeker wel dat de Heere Zijn licht langzamer kan doen laten opgaan over iemands leven. Maar ook dat gaat in de weg van duisternis naar Licht.

Jonge kinderen worden ook niet gelovig geboren, want van nature zijn we allen kinderen des toorns staat in het Woord, ik geloof dat ook in jonge harten de Heere zondekennis werkt om Zichzelf te verheerlijken als Zaligmaker/Verlosser, als ik de Bijbel volg.

Waar gaan we eindigen als we dit ontkennen?
Sommige jonge kinderen worden wel gelovig geboren, zie Johannes de Doper, zo ook vroeggestorven kinderen. die worden niet op eigen verdiensten zalig, maar krijgen de genade uitgereikt voor ze daadwerkelijk gezondigd hebben, ze zijn in zonden ontvangen of al geboren en toch krijgen ze de genade, zo zie je duidelijk dat genade, genade is.

Maar nu het feit, iedereen die de Heere niet kent, ligt erbuiten, bij de een zal het zo zijn met vrees en beven, terwijl bij de ander, het heel anders gaat, zie Christen of Christiana, Barmhartige, de zonen van Christiana.

Als je gaat stellen je moet beleven dat je buiten ligt, zullen sommige mensen in het donker terecht komen omdat ze denken dat ze het niet genoeg beleefd hebben.

Dus samengevat, iedereen die de Heere leert kennen, leert ook zichzelf kennen, dat is de overtuiging van de Heilige Geest
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie