Bedankt voor deze aanvulling.J.C. Philpot schreef:Ik ben het helemaal met je betoog eens, op 1 punt na. De verbrijzeling des harten sluit een vreugde in Christus door de Heilige Geest niet uit. De vrucht van de Geest is vreugde (...) schrijft Paulus.JSF schreef: Eens met al jouw laatste posts richting @liz boer. De bekering tot God is niet een overgang van licht naar licht maar van diepe duisternis tot Gods licht. Voor beide Is de zondaar van nature blind. Door Gods Geest wordt de zondaar met grote schrik gewaar van de diepe duisternis waar hij/zij zich in bevind. Dat brengt voort verbrijzeling van hart en verslagenheid van geest. En daar heeft de HEERE een behagen in (Psalm 51:19, Jesaja 57:15,Jesaja 66:2,Handelingen 2:37 enz.enz. ) Dan wordt er een roepen geboren:Wees mij de zondaar genadig.
Eerder postte ik al het belijden van de DL over de wedergeboorte in 3/4:12. De omkeer is radicaal en een wonder in kracht net zo groot als de schepping of de opstanding uit de doden.
De Bijbel en onze confessie geven geen ruimte voor blij ,blij, blij mijn hartje is zo blij maar voor een droefheid naar God ,een ellendig en arm volk die juist daarom niet anders kunnen dan op de Naam des HEEREN betrouwen.
Ook Petrus is dat met hem eens:
1 Petrus 1, vers 8
Hoewel u Hem niet gezien hebt, hebt u Hem toch lief. Hoewel u Hem nu niet ziet, maar gelooft, verheugt u zich met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde
Dat is geen oppervlakkige blijdschap, maar een diepe vrede die de wereld niet kan geven.
Dat als aanvulling.
Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
J.C. Philpot schreef:Ik ben het helemaal met je betoog eens, op 1 punt na. De verbrijzeling des harten sluit een vreugde in Christus door de Heilige Geest niet uit. De vrucht van de Geest is vreugde (...) schrijft Paulus.JSF schreef: Eens met al jouw laatste posts richting @liz boer. De bekering tot God is niet een overgang van licht naar licht maar van diepe duisternis tot Gods licht. Voor beide Is de zondaar van nature blind. Door Gods Geest wordt de zondaar met grote schrik gewaar van de diepe duisternis waar hij/zij zich in bevind. Dat brengt voort verbrijzeling van hart en verslagenheid van geest. En daar heeft de HEERE een behagen in (Psalm 51:19, Jesaja 57:15,Jesaja 66:2,Handelingen 2:37 enz.enz. ) Dan wordt er een roepen geboren:Wees mij de zondaar genadig.
Eerder postte ik al het belijden van de DL over de wedergeboorte in 3/4:12. De omkeer is radicaal en een wonder in kracht net zo groot als de schepping of de opstanding uit de doden.
De Bijbel en onze confessie geven geen ruimte voor blij ,blij, blij mijn hartje is zo blij maar voor een droefheid naar God ,een ellendig en arm volk die juist daarom niet anders kunnen dan op de Naam des HEEREN betrouwen.
Ook Petrus is dat met hem eens:
1 Petrus 1, vers 8
Hoewel u Hem niet gezien hebt, hebt u Hem toch lief. Hoewel u Hem nu niet ziet, maar gelooft, verheugt u zich met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde
Dat is geen oppervlakkige blijdschap, maar een diepe vrede die de wereld niet kan geven.
Dat als aanvulling.
Mooie postings @J.C. Philpot en @JSF! Vooral dat niet anders kunnen dan op de Naam des HEEREN te betrouwen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
@liz boer wees voorzichtig om uitzonderingen aan te grijpen om daarmee de doorgaande lijn in de Schrift te “matigen” . Johannes de doper is net zoals de moordenaar aan het kruis een grote uitzondering. Laten wij maar blijven bij de feiten die Schriftuurlijk zijn en ook in ons doopformulier worden genoemd. Onze kinderen zijn in zonden ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns die alleen door wedergeboorte Gods koninkrijk kunnen beërven.liz boer schreef:Sommige jonge kinderen worden wel gelovig geboren, zie Johannes de Doper, zo ook vroeggestorven kinderen. die worden niet op eigen verdiensten zalig, maar krijgen de genade uitgereikt voor ze daadwerkelijk gezondigd hebben, ze zijn in zonden ontvangen of al geboren en toch krijgen ze de genade, zo zie je duidelijk dat genade, genade is.Johannes S schreef:Je herkent het blijkbaar wel schrijf je nu. Dat had ik niet begrepen.liz boer schreef:
Ik herken het heel goed erbuiten liggen, maar er zijn mensen die een heel andere weg gaan, jonge kinderen die al van de Heere Jezus houden, met het opgroeien blijft dat zo... mensen waar het hart langzaam open gaat zonder veel verschrikkingen.
Als je dit soort stellingen beweerd, zou je weleens het werk van God in iemand kunnen verloochenen.
Dat is een heel kwalijke zaak.
Ik geloof zeker wel dat de Heere Zijn licht langzamer kan doen laten opgaan over iemands leven. Maar ook dat gaat in de weg van duisternis naar Licht.
Jonge kinderen worden ook niet gelovig geboren, want van nature zijn we allen kinderen des toorns staat in het Woord, ik geloof dat ook in jonge harten de Heere zondekennis werkt om Zichzelf te verheerlijken als Zaligmaker/Verlosser, als ik de Bijbel volg.
Waar gaan we eindigen als we dit ontkennen?
Maar nu het feit, iedereen die de Heere niet kent, ligt erbuiten, bij de een zal het zo zijn met vrees en beven, terwijl bij de ander, het heel anders gaat, zie Christen of Christiana, Barmhartige, de zonen van Christiana.
Als je gaat stellen je moet beleven dat je buiten ligt, zullen sommige mensen in het donker terecht komen omdat ze denken dat ze het niet genoeg beleefd hebben.
Dus samengevat, iedereen die de Heere leert kennen, leert ook zichzelf kennen, dat is de overtuiging van de Heilige Geest
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
10 eWant de droefheid 20naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar 21de droefheid der wereld werkt den dood.JSF schreef:Eens met al jouw laatste posts richting @liz boer. De bekering tot God is niet een overgang van licht naar licht maar van diepe duisternis tot Gods licht. Voor beide Is de zondaar van nature blind. Door Gods Geest wordt de zondaar met grote schrik gewaar van de diepe duisternis waar hij/zij zich in bevind. Dat brengt voort verbrijzeling van hart en verslagenheid van geest. En daar heeft de HEERE een behagen in (Psalm 51:19, Jesaja 57:15,Jesaja 66:2,Handelingen 2:37 enz.enz. ) Dan wordt er een roepen geboren:Wees mij de zondaar genadig.Johannes S schreef:Als je hart geopend wordt en je getrokken wordt van de duisternis tot Zijn wonderbaar Licht, zou je dat niet merken?liz boer schreef:@valcke
Als, net als Lydia, je hart geopend wordt, zal je in verwarring raken door dit soort gezegden, ook kun je in een koude winter terecht komen.
Laten we niet over andere zeggen, als jij dat of dat niet meegemaakt heb, lig je er nog buiten, dat vind ik heel kwalijk, blijf dicht bij jezelf, ken ik de Heere?
Van gesloten naar geopend is nogal een verschil.
1 Petrus 2:9 Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;
2 Petrus 1:19 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.
Ook de weg van Lydia moet zo gegaan zijn, omdat ook zij van nature verloren lag in duisternis en dood in de zonde.
Ik denk dat die ene tekst waarin staat dat Lydia haar hart geopend werd nogal verkeerd begrepen en toegepast wordt.
Eerder postte ik al het belijden van de DL over de wedergeboorte in 3/4:12. De omkeer is radicaal en een wonder in kracht net zo groot als de schepping of de opstanding uit de doden.
De Bijbel en onze confessie geven geen ruimte voor blij ,blij, blij mijn hartje is zo blij maar voor een droefheid naar God ,een ellendig en arm volk die juist daarom niet anders kunnen dan op de Naam des HEEREN betrouwen.
KT
20 Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is, en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijn Vader door zijn zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus, vergezelschapt met een vast voornemen van de zonde te vlieden; gelijk de voorbeelden van David, den verloren zoon, de zondares, Petrus en anderen uitwijzen.
21 Dat is, welke in wereldse mensen is, om het verlies van wereldse zaken, of die uit vrees voor Gods straf alleen wordt veroorzaakt, waarop verharding in de zonde, wanhoop en eindelijk de verdoemenis zelve volgt, gelijk in Kaïn, Achitofel, Achab, Judas en dergelijken te zien is.
David: 8 Gij hebt vreugde in mijn hart gegeven, meer dan ten tijde als hun koren en hun most vermenigvuldigd zijn.
8 Denwelken gij niet gezien hebt en nochtans liefhebt; in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde;
ik heb deze twee er uitgepikt omdat er over de andere voorbeelden niet staat.
Als je beweert dat er alleen droefheid is, een ellendig volk, alleen verbrijzeling alleen afbraak, (ja wel van je eigen ik, van je oude mens) dan heb je meer dan de helft van de Bijbel overgeslagen.
4 Verblijdt u in den Heere allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u.
KT
22 Namelijk niet alleen in tijd van voorspoed, maar ook van tegenspoed en verdrukking, alzo dezelve den Christenen zalig zijn,
Dus zowel het ene als het andere is er.
het gaat zelf zo ver dat je de dood mag tarten, dood waar blijf je nu met je prikkel? Hel waar blijf je nu met je overwinning?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
- Johannes S
- Berichten: 581
- Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
- Locatie: Dordrecht
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Johannes werd door God toebereidt om een bijzondere positie te vervullen als wegbereider/voorloper van de Heere Jezus.Jforum schreef:Ik geloof toch dat Johannes den Doper gelovig geboren is en Hij ook in de baarmoeder werktJohannes S schreef:
Jonge kinderen worden ook niet gelovig geboren, want van nature zijn we allen kinderen des toorns staat in het Woord, ik geloof dat ook in jonge harten de Heere zondekennis werkt om Zichzelf te verheerlijken als Zaligmaker/Verlosser, als ik de Bijbel volg.
Waar gaan we eindigen als we dit ontkennen?
We kunnen een uitzondering niet als regel gebruiken.
Ook Johannes moest er (m.i.) achter komen dat hij zonder wedergeboorte niet in het Koninkrijk van God kon komen.
De wedergeboorte werd (m.i.) namelijk als je de Bijbel goed volgt pas mogelijk toen de Heilige Geest is uitgestort, na Jezus hemelvaart.
Vanaf toen was de inwoning mogelijk van de Geest van Christus.
Daarvoor was de Heilige Geest (m.i.) op gelovigen zoals David en al de anderen.
Paulus (zie mijn eerder aangehaalde teksten) wijst er (m.i.) duidelijk op dat waar geloof en wedergeboorte aan elkaar zijn verbonden in deze bedeling (waarin ook wij leven) van de Gemeente van Christus. Zie ook nog Galaten 2:19-20.
En dan gaat het om het rechtvaardigend geloof (het dierbare geloof noemt Petrus het) 2 Petrus 1:
Jezus zegt (zie Johannes 17:3):Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan degenen, die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus;
Genade en vrede zij u vermenigvuldigd door de kennis van God, en van Jezus, onzen Heere;
Door de inwoning van de Geest leer je God echt (m.i) in waarheid kennen.En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.
@Jsf, jij ook bedankt en @ Philpot en een ieder.
Laatst gewijzigd door Johannes S op 20 jul 2019, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
het zijn geen uitzonderingen jonggestorven kinderen.JSF schreef:@liz boer wees voorzichtig om uitzonderingen aan te grijpen om daarmee de doorgaande lijn in de Schrift te “matigen” . Johannes de doper is net zoals de moordenaar aan het kruis een grote uitzondering. Laten wij maar blijven bij de feiten die Schriftuurlijk zijn en ook in ons doopformulier worden genoemd. Onze kinderen zijn in zonden ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns die alleen door wedergeboorte Gods koninkrijk kunnen beërven.liz boer schreef:Sommige jonge kinderen worden wel gelovig geboren, zie Johannes de Doper, zo ook vroeggestorven kinderen. die worden niet op eigen verdiensten zalig, maar krijgen de genade uitgereikt voor ze daadwerkelijk gezondigd hebben, ze zijn in zonden ontvangen of al geboren en toch krijgen ze de genade, zo zie je duidelijk dat genade, genade is.Johannes S schreef:Je herkent het blijkbaar wel schrijf je nu. Dat had ik niet begrepen.liz boer schreef:
Ik herken het heel goed erbuiten liggen, maar er zijn mensen die een heel andere weg gaan, jonge kinderen die al van de Heere Jezus houden, met het opgroeien blijft dat zo... mensen waar het hart langzaam open gaat zonder veel verschrikkingen.
Als je dit soort stellingen beweerd, zou je weleens het werk van God in iemand kunnen verloochenen.
Dat is een heel kwalijke zaak.
Ik geloof zeker wel dat de Heere Zijn licht langzamer kan doen laten opgaan over iemands leven. Maar ook dat gaat in de weg van duisternis naar Licht.
Jonge kinderen worden ook niet gelovig geboren, want van nature zijn we allen kinderen des toorns staat in het Woord, ik geloof dat ook in jonge harten de Heere zondekennis werkt om Zichzelf te verheerlijken als Zaligmaker/Verlosser, als ik de Bijbel volg.
Waar gaan we eindigen als we dit ontkennen?
Maar nu het feit, iedereen die de Heere niet kent, ligt erbuiten, bij de een zal het zo zijn met vrees en beven, terwijl bij de ander, het heel anders gaat, zie Christen of Christiana, Barmhartige, de zonen van Christiana.
Als je gaat stellen je moet beleven dat je buiten ligt, zullen sommige mensen in het donker terecht komen omdat ze denken dat ze het niet genoeg beleefd hebben.
Dus samengevat, iedereen die de Heere leert kennen, leert ook zichzelf kennen, dat is de overtuiging van de Heilige Geest
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Wedergeboorte pas mogelijk na pinksteren?Johannes S schreef: Ook Johannes moest er (m.i.) achter komen dat hij zonder wedergeboorte niet in het Koninkrijk van God kon komen.
De wedergeboorte werd (m.i.) namelijk als je de Bijbel goed volgt pas mogelijk toen de Heilige Geest is uitgestort, na Jezus hemelvaart.
Vanaf toen was de inwoning mogelijk van de Geest van Christus.
Daarvoor was de Heilige Geest (m.i.) op gelovigen zoals David en al de anderen.
Johannes was toen al gestorven, wedergeboorte staat voluit in het oude testament, hetzij in iets andere bewording, vernieuwing, een vlesen hart... de Heilige Geest kwam op mensen met een bijzondere taak, profeten, koningen priesters, pas na pinksteren op alle vlees de degene die van nieuws geboren zijn, dus alle gelovigen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
- Johannes S
- Berichten: 581
- Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
- Locatie: Dordrecht
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Het gaat nu om ons en niet om jonggestorven kinderen. Dat ligt geheel bij de Heere.liz boer schreef:
het zijn geen uitzonderingen jonggestorven kinderen.
Ik herhaal nog even wat ik zojuist schreef:
Ook Johannes moest er achter komen dat hij zonder wedergeboorte niet in het Koninkrijk van God kon komen.
De wedergeboorte werd namelijk m.i. (als je de Bijbel goed volgt) pas mogelijk toen de Heilige Geest werd uitgestort, na het naar de hemel gaan van Jezus. Vanaf toen was de inwoning mogelijk van de Geest van Christus.
Daarvoor was de Heilige Geest op gelovigen, zoals David en al de andere gelovigen.
Paulus (zie mijn eerder aangehaalde teksten) wijst er dan ook duidelijk op dat waar geloof en wedergeboorte aan elkaar zijn verbonden in deze bedeling van de Gemeente (waarin ook wij leven). Zie ook nog Galaten 2:19-20.
Paulus vraagt ook: 'Hebt u de Heilige Geest ontvangen toen u tot geloof kwam?' Zie handelingen 19
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Dit is echt verkeerd gebruik maken van een teer artikel uit de DL. Onze vaderen gaven in 1:17 de gelovige ouders troost door m.i. Bijbels te stellen dat de ouders uit kracht van het genadeverbond niet hoeven te twijfelen aan de verkiezing en zaligheid van hun jonggestorven kind.liz boer schreef:het zijn geen uitzonderingen jonggestorven kinderen.JSF schreef:
@liz boer wees voorzichtig om uitzonderingen aan te grijpen om daarmee de doorgaande lijn in de Schrift te “matigen” . Johannes de doper is net zoals de moordenaar aan het kruis een grote uitzondering. Laten wij maar blijven bij de feiten die Schriftuurlijk zijn en ook in ons doopformulier worden genoemd. Onze kinderen zijn in zonden ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns die alleen door wedergeboorte Gods koninkrijk kunnen beërven.
Onze kinderen die mogen opgroeien geldt wat ik eerder uit het doopformulier citeerde.
@liz boer waarom lijk jij het zo oneens te zijn met wat Johannes S , JC Philpot en ik schreef.? Jij schrijft bijna nooit dat je ermee kunt instemmen maar probeert elke keer verschillen te zoeken en uit te vergroten. Wat wij schrijven staat duidelijk in de Schrift en in onze belijdenis.
Is jouw reactie niet al te zeer gedreven omdat jij uitwassen van een bepaalde leer hebt gezien? Maar gooi aub. door die over-reactie niet Bijbelse waarheden weg .
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Met veel wat je hier schreef kan ik het eens zijn.Johannes S schreef:Ook Johannes moest er (m.i.) achter komen dat hij zonder wedergeboorte niet in het Koninkrijk van God kon komen.
De wedergeboorte werd (m.i.) namelijk als je de Bijbel goed volgt pas mogelijk toen de Heilige Geest is uitgestort, na Jezus hemelvaart.
Vanaf toen was de inwoning mogelijk van de Geest van Christus.
Daarvoor was de Heilige Geest (m.i.) op gelovigen zoals David en al de anderen.
Maar dit is weer zo'n vreemde redenering... (net als eerder over het Heilig Avondmaal).
Zouden de OT-gelovigen dan niet evengoed wedergeboren zijn door de werking van de Heilige Geest als de NT-gelovigen?
Hoe zou dan Jezus met Nicodemus over de wedergeboorte als een noodzakelijke zaak hebben kunnen spreken, terwijl de uitstorting van de Heilige Geest nog niet had plaatsgevonden?
De uitstorting van de Heilige Geest op pinksteren voorzag de Kerk in die tijd van bijzondere gaven, maar dat wil niet zeggen dat de Heilige Geest daarvoor niet werkte in de gelovigen en hen evengoed als later wederbaarde en tot het geloof bracht.[/quote]
- Johannes S
- Berichten: 581
- Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
- Locatie: Dordrecht
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Precies. Ik geloof inderdaad dat wedergeboorte pas mogelijk is geworden na de uitstorting van Gods Geest. Na Jezus Zijn werk, wat Hij hier gedaan heeft op aarde, en Zijn lijden, sterven, en opstanding en naar de hemel gaan.liz boer schreef:Wedergeboorte pas mogelijk na pinksteren?Johannes S schreef: Ook Johannes moest er (m.i.) achter komen dat hij zonder wedergeboorte niet in het Koninkrijk van God kon komen.
De wedergeboorte werd (m.i.) namelijk als je de Bijbel goed volgt pas mogelijk toen de Heilige Geest is uitgestort, na Jezus hemelvaart.
Vanaf toen was de inwoning mogelijk van de Geest van Christus.
Daarvoor was de Heilige Geest (m.i.) op gelovigen zoals David en al de anderen.
Johannes was toen al gestorven, wedergeboorte staat voluit in het oude testament, hetzij in iets andere bewording, vernieuwing, een vlesen hart... de Heilige Geest kwam op mensen met een bijzondere taak, profeten, koningen priesters, pas na pinksteren op alle vlees de degene die van nieuws geboren zijn, dus alle gelovigen.
Ik denk echt dat je beter onderzoek moet doen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
- Johannes S
- Berichten: 581
- Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
- Locatie: Dordrecht
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Fijn dat we het over veel wel eens zijn!Valcke schreef:Met veel wat je hier schreef kan ik het eens zijn.Johannes S schreef:Ook Johannes moest er (m.i.) achter komen dat hij zonder wedergeboorte niet in het Koninkrijk van God kon komen.
De wedergeboorte werd (m.i.) namelijk als je de Bijbel goed volgt pas mogelijk toen de Heilige Geest is uitgestort, na Jezus hemelvaart.
Vanaf toen was de inwoning mogelijk van de Geest van Christus.
Daarvoor was de Heilige Geest (m.i.) op gelovigen zoals David en al de anderen.
Maar dit is weer zo'n vreemde redenering... (net als eerder over het Heilig Avondmaal).
Wat de wedergeboorte betreft vermoed ik dat jij het een vreemde redenering vind omdat je zeer waarschijnlijk een bepaalde kerkleer gewend bent. (en dat begrijp ik heus wel).
Ik zou zeggen, doe er eens onderzoek naar.
Wat het avondmaal van de Heere betreft heb ik een Bijbelse lijn getrokken m.i.
Alleen dat ene punt zou ik nog nader onderzoeken.
Ps; Daar hoop ik misschien nog op terug te komen.
Laatst gewijzigd door Johannes S op 20 jul 2019, 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
JSF schreef:Eens met al jouw laatste posts richting @liz boer. De bekering tot God is niet een overgang van licht naar licht maar van diepe duisternis tot Gods licht. Voor beide Is de zondaar van nature blind. Door Gods Geest wordt de zondaar met grote schrik gewaar van de diepe duisternis waar hij/zij zich in bevind. Dat brengt voort verbrijzeling van hart en verslagenheid van geest. En daar heeft de HEERE een behagen in (Psalm 51:19, Jesaja 57:15,Jesaja 66:2,Handelingen 2:37 enz.enz. ) Dan wordt er een roepen geboren:Wees mij de zondaar genadig.Johannes S schreef:Als je hart geopend wordt en je getrokken wordt van de duisternis tot Zijn wonderbaar Licht, zou je dat niet merken?liz boer schreef:@valcke
Als, net als Lydia, je hart geopend wordt, zal je in verwarring raken door dit soort gezegden, ook kun je in een koude winter terecht komen.
Laten we niet over andere zeggen, als jij dat of dat niet meegemaakt heb, lig je er nog buiten, dat vind ik heel kwalijk, blijf dicht bij jezelf, ken ik de Heere?
Van gesloten naar geopend is nogal een verschil.
1 Petrus 2:9 Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;
2 Petrus 1:19 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.
Ook de weg van Lydia moet zo gegaan zijn, omdat ook zij van nature verloren lag in duisternis en dood in de zonde.
Ik denk dat die ene tekst waarin staat dat Lydia haar hart geopend werd nogal verkeerd begrepen en toegepast wordt.
Eerder postte ik al het belijden van de DL over de wedergeboorte in 3/4:12. De omkeer is radicaal en een wonder in kracht net zo groot als de schepping of de opstanding uit de doden.
De Bijbel en onze confessie geven geen ruimte voor blij ,blij, blij mijn hartje is zo blij maar voor een droefheid naar God ,een ellendig en arm volk die juist daarom niet anders kunnen dan op de Naam des HEEREN betrouwen.
Bij deze posting wil ik toch nog wel een paar kanttekeningen plaatsen.
1. Ik heb moeite met het woord 'behagen' in deze context en ik zou dit derhalve ook niet durven te gebruiken om de volgende redenen:
- dit woord staat niet letterlijk in de genoemde verwijsteksten
- Jesaja 53:10!
- dit woord laat in deze context ruimte om een grond te maken van ellendekennis, buiten het enige Fundament om (NB ik beticht daar
de schrijver niet van, ik wijs alleen op het gevaar)
2. Het is mij onduidelijk of het hierboven geschrevene tot het stuk der ellende of verlossing wordt gerekend door de schrijver en hoe dit zich verhoudt tot de rechtvaardigmaking.
3. De woorden 'De Bijbel en onze confessie geven geen ruimte voor blij ,blij, blij mijn hartje is zo blij' kun je alleen verdedigen als je daarbij ook expliciet noemt dat de Heere geen karig God is en dat Gods volk ook wel eens zal huppelen van zielevreugd wanneer de goedheid en zoetheid van Jezus Christus gesmaakt mag worden, zeker als een kind van God meer en meer ingeleid mag worden in die zoete verbondsgeheimenissen.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Is al eens gedaan op RF:Johannes S schreef:Precies. Ik geloof inderdaad dat wedergeboorte pas mogelijk is geworden na de uitstorting van Gods Geest. Na Jezus Zijn werk, wat Hij hier gedaan heeft op aarde, en Zijn lijden, sterven, en opstanding en naar de hemel gaan.
Ik denk echt dat je beter onderzoek moet doen.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =18&t=9837
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Wat de wedergeboorte betreft: misschien wil je nog ingaan op Johannes 3 waar de Heere Jezus dit zegt:Johannes S schreef:Fijn dat we het over veel wel eens zijn!Valcke schreef:Met veel wat je hier schreef kan ik het eens zijn.Johannes S schreef:Ook Johannes moest er (m.i.) achter komen dat hij zonder wedergeboorte niet in het Koninkrijk van God kon komen.
De wedergeboorte werd (m.i.) namelijk als je de Bijbel goed volgt pas mogelijk toen de Heilige Geest is uitgestort, na Jezus hemelvaart.
Vanaf toen was de inwoning mogelijk van de Geest van Christus.
Daarvoor was de Heilige Geest (m.i.) op gelovigen zoals David en al de anderen.
Maar dit is weer zo'n vreemde redenering... (net als eerder over het Heilig Avondmaal).
Wat de wedergeboorte betreft vermoed ik dat jij het een vreemde redenering vindt omdat je zeer waarschijnlijk een bepaalde kerkleer gewend bent. (en dat begrijp ik heus wel).
Ik zou zeggen, doe er eens onderzoek naar.
Wat het avondmaal van de Heere betreft heb ik een Bijbelse lijn getrokken m.i.
Alleen dat ene punt zou ik nog nader onderzoeken.
Hoe kon Jezus zo ALGEMEEN zeggen dat iemand wederom geboren moet worden als volgens jou pas na de hemelvaart van Christus mensen wedergeboren werden door de Heilige Geest. Jezus maakt geen uitzondering voor de toenmalige tijd. Hij zegt dat de wedergeboorte voor iedereen noodzakelijk is: Tenzij dat iemand wederom geboren wordt...3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodémus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet vanwaar hij komt en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk die uit den Geest geboren is.
9 Nicodémus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?
10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar Israëls, en weet gij deze dingen niet?