Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door huisman »

Ik heb even gezocht in de archieven van dit Forum en vond verschillende topics uit het verleden over dit onderwerp.
Toch is hier naar mijn weten recent niet over gesproken dus leg ik deze vraag op dit forum neer.

Voor wie is het Heilig Avondmaal ? Is er verschil tussen kerkelijk recht en Goddelijk recht ? Is het Heilig Avondmaal alleen voor verzekerden of ook voor mensen met een toevluchtnemend geloof. Is zondekennis genoeg of moet er ook Christuskennis zijn?

Vragen genoeg , nu op naar de Bijbelse antwoorden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door -DIA- »

Zie het Formulier om her Heilig Avondmaal te bedienen in de gemeente (staat veel in, ook betreffende de vragen, al is het niet altijd letterlijk)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:Zie het Formulier om her Heilig Avondmaal te bedienen in de gemeente (staat veel in, ook betreffende de vragen, al is het niet letterlijk)
Toch blijkt in de praktijk dat er veel vragen zijn rondom het Heilig Avondmaal.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
-DIA- schreef:Zie het Formulier om her Heilig Avondmaal te bedienen in de gemeente (staat veel in, ook betreffende de vragen, al is het niet letterlijk)
Toch blijkt in de praktijk dat er veel vragen zijn rondom het Heilig Avondmaal.
Ja, vooral de laatste tijd... Vroeger was het veel duidelijker.
Maar het klopt, merk ik ook wel, maar ik vind dat eigenlijk meer een bedenkelijk teken dan dat ik daar blij van wordt.
Ik kan het ook niet helpen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Afgewezen »

Daar zijn zeker al topics over geweest, maar, zoals het RF betaamt, het behoort tot de onderwerpen die regelmatig terugkeren. :)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:
henriët schreef:
-DIA- schreef:Zie het Formulier om her Heilig Avondmaal te bedienen in de gemeente (staat veel in, ook betreffende de vragen, al is het niet letterlijk)
Toch blijkt in de praktijk dat er veel vragen zijn rondom het Heilig Avondmaal.
Ja, vooral de laatste tijd... Vroeger was het veel duidelijker.
Maar het klopt, merk ik ook wel, maar ik vind dat eigenlijk meer een bedenkelijk teken dan dat ik daar blij van wordt.
Ik kan het ook niet helpen...

Even voor de duidlijkheid van de discussie. Wat bedoel je met vroeger DIA ?
De tijd van de reformatie, bv onder Calvijn toen bijna iedereen het H avondmaal vierde of de tijd van de gezelschappen rond en om de afscheiding toen bijna niemand het meer deed ?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door henriët »

huisman schreef:Ik heb even gezocht in de archieven van dit Forum en vond verschillende topics uit het verleden over dit onderwerp.
Toch is hier naar mijn weten recent niet over gesproken dus leg ik deze vraag op dit forum neer.

Voor wie is het Heilig Avondmaal ? Is er verschil tussen kerkelijk recht en Goddelijk recht ? Is het Heilig Avondmaal alleen voor verzekerden of ook voor mensen met een toevluchtnemend geloof. Is zondekennis genoeg of moet er ook Christuskennis zijn?

Vragen genoeg , nu op naar de Bijbelse antwoorden.
Een mooie vraag om te behandelen.
Ik denk dat het belangrijk is dat naast het kerkrechtelijk recht dat je krijgt wanneer je belijdenis doet jezelf beproeft of je waarlijk aan mag gaan.
Het ligt misschien ook wel aan de gemeente waarin je zit, en daarnaast is het van belang te weten waarom je belijdenis doet, ten diepste zou het zo moeten zijn dat wanneer je belijdenis doet, je ook aan het HA kunt deelnemen, anders kan je eigenlijk ook geen ja zeggen op de belijdenisvragen.

Er zijn veel Bijbelteksten die je kunt betrekken op het HA of waarmee je eea kunt duiden of aan de hand ervan zou kunnen leren waarom, hoe en wanneer je aan het HA mag deelnemen.

Het boek van M Henry: Aan Zijn tafel is een boek dat ik iedere(nog) (niet) Avondmaalganger van harte zou aanraden.

2 citaten:

De tafel des Heeren is een zegen van het verbond en ook een uitwisseling van de wederzijdse bekrachtiging. Het is nodig om voordat wij aanspraak kunnen maken op de verzegeling een verbond te sluiten. Wij moeten de Heere de hand geven om vervolgens in te gaan in Zijn Heiligdom. Eerst moeten wij dit verbond ( in het verborgene) aanvaarden en toestemmen en daarna daarvan getuigenis geven. Het staat er mee als met een overeenkomt voor het huwelijk. Zij zullen naar Sion vragen; op de weg herwaars zullen hun aangezichten zijn; zij zullen komen en de Heere toegevoegd worden, met een eeuwig verbond, dat niet zal worden vergeten Jeremia 50:5
Het verbond is wederkerig. Wij moeten overgaan in het verbond des Heeren onzes Gods en in Zijn vloek, anders zal Hij ons heden niet Zichzelf tot een volk bevestigen. Deut.29:12/13
---

Wij moeten ons met ernst voorbereiden. Het is niet genoeg dat wij God zoeken in een instelling waartoe Hij ons roept. Wij moeten Hem ook zoeken op een rechte wijze zie 1Kron15:13
Wij moeten onszelf opwekken om Hem aan te grijpen. Jes 64:7
Schik u o Israël, om uw God te ontmoeten Amos4:12.

---

Het is wel belangrijk om te weten voor wie het HA is.
Er zijn twee kanten aan, de persoonlijk-geestelijke en de openbaar-kerkelijke kant
In de persoonlijk-geestelijke kant is het voor een ieder van ons nodig dat we een Goddelijk recht ontvangen omn aan Zijn tafel te mogen aanzitten. Dus Gods toestemming/ goedkeuring. Dan alleen zal onze ziel Christus ware lichaam en bloed ontvangen, wanneer wij gelovig de tekenen en zegels van Christus ontvangen. We kunnen uit Goeds Woord weten wie de Heere aan de tafel van Zijn Zoon nodigt. Dit Goddelijk recht zien we terug in de Bijbel:
* als we onszelf mishagen,vanwege de zonden die God aan ons heeft bekend gemaakt
*wanneer we ons ondanks dit zelfmishagen aan Christus Jezus toevertrouwen, omdat we leerden dat er in Hem schuldvergeving is voor alle zonden. (wanneer we de belofte van vergeving in geloof omhelzen en er dan ook vast van overtuigd zijn dat onze zonden om Christus wil vergeven zijn)
*als we ons oprecht inzetten tot een Godgewijd leven in een nieuwe gehoorzaamheid en hartelijke naastenliefde.

openbaar-kerkordelijk:
kerkelijk recht wordt aangevraagd bij het belijdenis doen. Het moet zo zijn dat leer en leven in overeenstemming is.


Rondom het HA zijn er binnen de ger gez wel verschillen te zien, zo zal de ene kerk meer benadrukken dat het HA voor de bevestigde christen is, terwijl een andere kerk juist ook de kleintjes in de genade toe laat treden vanwege ook het onderwijs wat er aan Zijn tafel te krijgen is, en ook bevestiging.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door huisman »

henriët schreef
Rondom het HA zijn er binnen de ger gez wel verschillen te zien, zo zal de ene kerk meer benadrukken dat het HA voor de bevestigde christen is, terwijl een andere kerk juist ook de kleintjes in de genade toe laat treden vanwege ook het onderwijs wat er aan Zijn tafel te krijgen is, en ook bevestiging.
Hier gaat het mij om zijn deze verschillen gerechtvaardigd ? Wij zullen het er over eens zijn dat het HA voor de wedergeborenen is zoals ook de NGB art 35 zegt.
Wij geloven en belijden dat onze Zaligmaker Jezus Christus het sacrament des Heiligen Avondmaals verordend en ingesteld heeft, om te voeden en te onderhouden degenen die Hij alrede wedergeboren, en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft.
Je zou zeggen dat juist de kleintjes in de genade die onderhouding en voeding het meest nodig hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Denk dat de Heidelberger Catechismus het ons toch duidelijk leert:

Vraag 81: Voor wie is het avondmaal van de Here ingesteld?

Antwoord:
Voor hen die om hun zonden een afkeer van zichzelf hebben en toch vertrouwen dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid door Zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te versterken en hun leven te beteren.
Maar de huichelaars en zij die zich niet van harte tot God bekeren, halen door hun eten en drinken een oordeel over zich1.

1 1 Kor. 10:19-22; 1 Kor. 11: 28, 29.


Maar denk ook wel dat hier klopt wat Dr. Kohlbrugge zei, een rechtvaardige houd zich voor een huichelaar, en een huigelaar houd zich voor een rechtvaardige.
Ook al kun je ook weer een verkeerde kant op gaan met zoiets.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef:Denk dat de Heidelberger Catechismus het ons toch duidelijk leert:

Vraag 81: Voor wie is het avondmaal van de Here ingesteld?

Antwoord:
Voor hen die om hun zonden een afkeer van zichzelf hebben en toch vertrouwen dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid door Zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te versterken en hun leven te beteren.
Maar de huichelaars en zij die zich niet van harte tot God bekeren, halen door hun eten en drinken een oordeel over zich1.

1 1 Kor. 10:19-22; 1 Kor. 11: 28, 29.


Maar denk ook wel dat hier klopt wat Dr. Kohlbrugge zei, een rechtvaardige houd zich voor een huichelaar, en een huigelaar houd zich voor een rechtvaardige.
Ook al kun je ook weer een verkeerde kant op gaan met zoiets.

Precies, gaan wij op grond van ons gevoel aan of blijven bij gebrek aan gevoel af? Of is het voor Gods kinderen een opdracht "Doe dit tot Mijn gedachtenis" om aan te gaan ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Denk dat de Heidelberger Catechismus het ons toch duidelijk leert:

Vraag 81: Voor wie is het avondmaal van de Here ingesteld?

Antwoord:
Voor hen die om hun zonden een afkeer van zichzelf hebben en toch vertrouwen dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid door Zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te versterken en hun leven te beteren.
Maar de huichelaars en zij die zich niet van harte tot God bekeren, halen door hun eten en drinken een oordeel over zich1.

1 1 Kor. 10:19-22; 1 Kor. 11: 28, 29.


Maar denk ook wel dat hier klopt wat Dr. Kohlbrugge zei, een rechtvaardige houd zich voor een huichelaar, en een huigelaar houd zich voor een rechtvaardige.
Ook al kun je ook weer een verkeerde kant op gaan met zoiets.

Precies, gaan wij op grond van ons gevoel aan of blijven bij gebrek aan gevoel af? Of is het voor Gods kinderen een opdracht "Doe dit tot Mijn gedachtenis" om aan te gaan ?
Het is een opdracht, maar er kan en mag geen sprake vanzelfsprekendheid zijn, of wel om af te blijven, en ook niet om natuurlijk zonder goede voorbereiding aan te gaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door helma »

maar wanneer weet je nu: ik heb me goed (genoeg..) voorbereid
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

helma schreef:maar wanneer weet je nu: ik heb me goed (genoeg..) voorbereid
Onze voorbereiding is geen grond om aan te mogen gaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
jan33willem
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 aug 2009, 22:19

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door jan33willem »

Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:
henriët schreef:Toch blijkt in de praktijk dat er veel vragen zijn rondom het Heilig Avondmaal.
Ja, vooral de laatste tijd... Vroeger was het veel duidelijker.
Maar het klopt, merk ik ook wel, maar ik vind dat eigenlijk meer een bedenkelijk teken dan dat ik daar blij van wordt.
Ik kan het ook niet helpen...
Even voor de duidlijkheid van de discussie. Wat bedoel je met vroeger DIA ?
De tijd van de reformatie, bv onder Calvijn toen bijna iedereen het H avondmaal vierde of de tijd van de gezelschappen rond en om de afscheiding toen bijna niemand het meer deed ?
Of in de tijd van de eerste gemeenten, toen al het menselijk getheologiseer (zie de rest van de berichten in deze topic) nog niet had plaatsgevonden?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Gian »

Er is geen sprake van recht. Het is een inzetting voor ieder die gelooft, totdat Hij komt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie