Voor wie is het Heilig Avondmaal.

emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door emigrant »

de laatste alinea, nee jonge mensen.... vind ik goed aan het stuk.
Avondmaal vind ik een moeilijk onderwerp. Het belangrijkste vind ik eraan “doet dit tot Mijn gedachtenis”.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Framboos »

Mooi stuk, ik vind de voorbeelden juist aansprekend...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Herman »

De vreugde in God en de droefheid over de zonde worden ten onrechte vaak als elkaars tegenover behandelt, in plaats van het goede gebruik, namelijk dat het in elkaars verlengde ligt.
Met de strekking van het stuk ben ik het dus eens. Het gekozen perspectief (de antithese) voorzie ik van een kanttekening.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Jeremiah »

Mara schreef: "Nee jonge mensen, dat kan ik in de Bijbel en het formulier nergens vinden. Maar als je dan zo bent. Onwaardig en schuldig. En als het in je hart leeft: ‘Heere tot Wie zal ik heengaan, Gij hebt de Woorden des eeuwigen levens’. Als je ervan overtuigd bent, dat er buiten de Gastheer van de Avondmaalstafel geen leven is. Dan is er de ruime nodiging: kom dan maar. Met je zonden. En met je tekorten. En met alles wat je bezwaart en benauwt. Het valt bij deze Koning zo mee. Dat hebben de broers van Jozef ook ondervonden."

ds. M.A. Kempeneers
Hier ben ik het niet mee eens. Het HA is voor degenen die weten dat hun zonden om Christus' wil vergeven zijn, die God kennen, en die Christus kennen en gemeenschap met Hem hebben "Doet dat tot Mijn gedachtenis".

Helaas gaan er velen aan zonder bevindelijke kennis van ontdekking, verlossing en dankbaarheid. zoals Prof Wisse dat in een preek aanhaalt.
https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... of-g-wisse
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:
Mara schreef: "Nee jonge mensen, dat kan ik in de Bijbel en het formulier nergens vinden. Maar als je dan zo bent. Onwaardig en schuldig. En als het in je hart leeft: ‘Heere tot Wie zal ik heengaan, Gij hebt de Woorden des eeuwigen levens’. Als je ervan overtuigd bent, dat er buiten de Gastheer van de Avondmaalstafel geen leven is. Dan is er de ruime nodiging: kom dan maar. Met je zonden. En met je tekorten. En met alles wat je bezwaart en benauwt. Het valt bij deze Koning zo mee. Dat hebben de broers van Jozef ook ondervonden."

ds. M.A. Kempeneers
Hier ben ik het niet mee eens. Het HA is voor degenen die weten dat hun zonden om Christus' wil vergeven zijn, die God kennen, en die Christus kennen en gemeenschap met Hem hebben "Doet dat tot Mijn gedachtenis".

Helaas gaan er velen aan zonder bevindelijke kennis van ontdekking, verlossing en dankbaarheid. zoals Prof Wisse dat in een preek aanhaalt.
https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... of-g-wisse
Ach joh we kunnen toch niet oordelen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Delftenaar »

En juist omdat we niet kunnen oordelen mogen wij iedereen aan tafel verwelkomen (binnen de grenzen die ik nu als bekend veronderstel).
Wat zich in de binnenkamer afspeelt weten we niet en is sowieso tussen God en persoon in kwestie.

Het gevaar is dat we personen met zichtbare zonden snel afwijzen, terwijl iemand die zeg even in het geheim met financiën aan het frauderen is in orde bevinden. Daarom moeten wij als mens dit in het midden laten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door samanthi »

Delftenaar schreef:En juist omdat we niet kunnen oordelen mogen wij iedereen aan tafel verwelkomen (binnen de grenzen die ik nu als bekend veronderstel).
Wat zich in de binnenkamer afspeelt weten we niet en is sowieso tussen God en persoon in kwestie.

Het gevaar is dat we personen met zichtbare zonden snel afwijzen, terwijl iemand die zeg even in het geheim met financiën aan het frauderen is in orde bevinden. Daarom moeten wij als mens dit in het midden laten.
precies
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Jeremiah schreef:
Mara schreef: "Nee jonge mensen, dat kan ik in de Bijbel en het formulier nergens vinden. Maar als je dan zo bent. Onwaardig en schuldig. En als het in je hart leeft: ‘Heere tot Wie zal ik heengaan, Gij hebt de Woorden des eeuwigen levens’. Als je ervan overtuigd bent, dat er buiten de Gastheer van de Avondmaalstafel geen leven is. Dan is er de ruime nodiging: kom dan maar. Met je zonden. En met je tekorten. En met alles wat je bezwaart en benauwt. Het valt bij deze Koning zo mee. Dat hebben de broers van Jozef ook ondervonden."

ds. M.A. Kempeneers
Hier ben ik het niet mee eens. Het HA is voor degenen die weten dat hun zonden om Christus' wil vergeven zijn, die God kennen, en die Christus kennen en gemeenschap met Hem hebben "Doet dat tot Mijn gedachtenis".

Helaas gaan er velen aan zonder bevindelijke kennis van ontdekking, verlossing en dankbaarheid. zoals Prof Wisse dat in een preek aanhaalt.
https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... of-g-wisse
Ach joh we kunnen toch niet oordelen?
Het gaat natuurlijk niet om oordelen over een ander, ik denk ook niet dat Jeremiah dat bedoelt. Maar op de vraag: 'wie mag er aangaan?' mag je volgens mij geen ander antwoord geven dan wat Jeremiah zegt. Ook het Avondmaalsformulier wijst daar toch duidelijk op?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Jeremiah schreef:
Mara schreef: "Nee jonge mensen, dat kan ik in de Bijbel en het formulier nergens vinden. Maar als je dan zo bent. Onwaardig en schuldig. En als het in je hart leeft: ‘Heere tot Wie zal ik heengaan, Gij hebt de Woorden des eeuwigen levens’. Als je ervan overtuigd bent, dat er buiten de Gastheer van de Avondmaalstafel geen leven is. Dan is er de ruime nodiging: kom dan maar. Met je zonden. En met je tekorten. En met alles wat je bezwaart en benauwt. Het valt bij deze Koning zo mee. Dat hebben de broers van Jozef ook ondervonden."

ds. M.A. Kempeneers
Hier ben ik het niet mee eens. Het HA is voor degenen die weten dat hun zonden om Christus' wil vergeven zijn, die God kennen, en die Christus kennen en gemeenschap met Hem hebben "Doet dat tot Mijn gedachtenis".

Helaas gaan er velen aan zonder bevindelijke kennis van ontdekking, verlossing en dankbaarheid. zoals Prof Wisse dat in een preek aanhaalt.
https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... of-g-wisse
Ach joh we kunnen toch niet oordelen?
Het gaat natuurlijk niet om oordelen over een ander, ik denk ook niet dat Jeremiah dat bedoelt. Maar op de vraag: 'wie mag er aangaan?' mag je volgens mij geen ander antwoord geven dan wat Jeremiah zegt. Ook het Avondmaalsformulier wijst daar toch duidelijk op?
Helaas gaan er velen aan zonder bevindelijke kennis van ontdekking, verlossing en dankbaarheid.
Dit vind ik wel oordelen wie ben ik om te zeggen dat vele aangaan die deze kennis missen? Ik heb genoeg aan mezelf, we praten wel met anderen die ook aangaan, maar nooit om dit soort conclusies te trekken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Helaas gaan er velen aan zonder bevindelijke kennis van ontdekking, verlossing en dankbaarheid.
Dit vind ik wel oordelen wie ben ik om te zeggen dat vele aangaan die deze kennis missen? Ik heb genoeg aan mezelf, we praten wel met anderen die ook aangaan, maar nooit om dit soort conclusies te trekken.
Oké, ik snap wel wat je bedoelt. Toch vind ik 'ik heb genoeg aan mezelf' ook weer wat te kort door de bocht. Ik begrijp helemaal dat je dit goed bedoelt, maar toch kan het nodig zijn om anderen erop te wijzen dat ze niet lichtvaardig van zichzelf menen dat ze recht hebben ontvangen om aan te gaan.
Dan bedoel ik uiteraard niet om iemands verhaal in twijfel te trekken, maar als iemand niet verder komt dan 'het is toch een gedachtenismaaltijd' denk ik toch dat je hem/haar hierop moet wijzen. Kennen we Hem persoonlijk? Daar moeten we toch iets van kunnen vertellen?!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Helaas gaan er velen aan zonder bevindelijke kennis van ontdekking, verlossing en dankbaarheid.
Dit vind ik wel oordelen wie ben ik om te zeggen dat vele aangaan die deze kennis missen? Ik heb genoeg aan mezelf, we praten wel met anderen die ook aangaan, maar nooit om dit soort conclusies te trekken.
Oké, ik snap wel wat je bedoelt. Toch vind ik 'ik heb genoeg aan mezelf' ook weer wat te kort door de bocht. Ik begrijp helemaal dat je dit goed bedoelt, maar toch kan het nodig zijn om anderen erop te wijzen dat ze niet lichtvaardig van zichzelf menen dat ze recht hebben ontvangen om aan te gaan.
Dan bedoel ik uiteraard niet om iemands verhaal in twijfel te trekken, maar als iemand niet verder komt dan 'het is toch een gedachtenismaaltijd' denk ik toch dat je hem/haar hierop moet wijzen. Kennen we Hem persoonlijk? Daar moeten we toch iets van kunnen vertellen?!
Daarom is het goed dat kerkmensen met elkaar spreken, de Bijbel zegt elkaar vermanen en alkaar bemoedigen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Van Ewijk »

Ik denk dat je het niet moeilijker moet maken dan het is.
Ik kende iemand die door zondebesef niet durfde deel te nemen, bang voor het oordeel.

Wat krijg je dan? dat je jezelf buiten sluit van de genade van God.
Hetgeen lijkt op degenen die bang zijn om te bidden omdat ze bang zijn voor verwerping.
Mijn persoonlijke conclusie, respect, geloof en zondebesef zijn voldoende.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door helma »

@ van Ewijk, ik mis in jouw rijtje het kennen van de Heere Jezus. Hij is de Gastheer van de tafel.

Ik vind zelf het formulier altijd zó pastoraal. En zo kernachtig. En zo vol vertroosting. En zo diep...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef:Hier ben ik het niet mee eens.
Je kunt hooguit stellen dat je een bepaalde eenzijdigheid bespeurt in het geschreven stuk. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je datgene wat in dit geval wél gezegd wordt, verwerpt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Jeremiah schreef:Hier ben ik het niet mee eens.
Je kunt hooguit stellen dat je een bepaalde eenzijdigheid bespeurt in het geschreven stuk. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je datgene wat in dit geval wél gezegd wordt, verwerpt.
Verwerpen is een groot woord, maar er mist wel degelijk iets. In het formulier wordt toch duidelijk geschreven over het onderzoeken van het hart, of hij/zij "ook deze gewisse belofte van God gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn".
De nodiging in dit stuk is de nodiging tot Christus, dat moet toch onderscheiden worden van de nodiging tot de tafel des Heeren.
Plaats reactie