Voor wie is het Heilig Avondmaal.

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
Delftenaar schreef:Dat punt is terecht, maar toch:
Jezus vierde het Avondmaal met Zijn discipelen op een moment dat zij Hem in Zijn lijden en sterven nog niet begrepen. Toch zegt Jezus zelf dat Hij begeert heeft het Avondmaal met hen te gebruiken.
1. Maar wij staan 'erachter' en mogen door Zijn Woord meer weten dan de discipelen toen.
2. Wie zou de Heere Jezus kunnen begrijpen in Zijn lijden en sterven?
Het antwoord op de tweede vraag is tegelijkertijd een antwoord op je eerste vraag. De discipelen was het meermaals verkondigd dat hun Meester lijden en sterven moest. Ze hadden het uit Zijn eigen mond horen vertellen, maar zij verstonden het niet.
Wellicht kunnen wij het wel weten, net als de discipelen het wisten, maar verstaan wij het wel? Anders zijn wij, net als de discipelen, onwetend. En als we dit verbinden aan het Avondmaal. De Heere Jezus heeft daarin voor Zijn sterven ook onderwijs gegeven aan de discipelen. Zie hiervoor Lukas 22. Daarin heeft hij expliciet aangegeven dat het Hij Zijn leven aflegt en Zijn bloed stort voor ulieden.
De discipelen hadden van de Gastheer Zelf onderwijs ontvangen. Of ze het verstonden? Dat is de vraag. Als we Petrus nadien zien zou je denken van niet.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Wandelende »

Delftenaar schreef:Dat punt is terecht, maar toch:
Jezus vierde het Avondmaal met Zijn discipelen op een moment dat zij Hem in Zijn lijden en sterven nog niet begrepen. Toch zegt Jezus zelf dat Hij begeert heeft het Avondmaal met hen te gebruiken.
Wanneer wij als mensen het volledige zicht hebben op het lijden en sterven van Jezus Christus dan is de werkelijkheid van de tijd uit Openbaring 19 : 6-10 aangebroken.
(~)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door samanthi »

Delftenaar schreef:
eilander schreef: 1. Maar wij staan 'erachter' en mogen door Zijn Woord meer weten dan de discipelen toen.
Klopt. Zonder geloof kun je en mag je niet aangaan. Dat staat.
Maar klein geloof, twijfelaars, gebutst, beschadigd en anderszins alles behalve volmaakt geloof mag welkom zijn. En in onze gezindte is het soms net alsof het Avondmaal alleen voor volmaakte gelovigen is en de rest niet afblijven. Zo bedoelde Jezus het niet en dat bedoelde ik aan te geven.
Ja dat geloof kan juist versterkt worden
Maar dit wordt ons, geliefde broeders en zusters in de Heere, niet voorgehouden om de verslagen harten van de gelovigen te ontmoedigen, alsof niemand aan de tafel des Heeren zou mogen aangaan dan wie zonder enige zonde is.

Want wij komen niet tot het avondmaal om daarmee te betuigen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij midden in de dood liggen.

Wij moeten erkennen dat wij nog vele zonden en gebreken in onszelf aantreffen, bijvoorbeeld dat wij geen volkomen geloof hebben en er niet toe komen God met zoln ijver te dienen als wij verplicht zijn, maar juist dagelijks strijd hebben te voeren met de zwakheid van ons geloof en onze verdorven vleselijke begeerten. Niettegenstaande dit alles, omdat wij door de genade van de Heilige Geest droefl1eid over zulke gebreken hebben en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden van God te leven, zullen wij er ten volle van verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid die tegen onze wil nog in ons overgebleven is, kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt en ons zo deze hemelse spijs en drank waardig en deelachtig maakt.

Zulke bemoedigende zinnen als je zelf niets meer kan bekijken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Sheba »

Delftenaar schreef:
eilander schreef: 1. Maar wij staan 'erachter' en mogen door Zijn Woord meer weten dan de discipelen toen.
Klopt. Zonder geloof kun je en mag je niet aangaan. Dat staat.
Maar klein geloof, twijfelaars, gebutst, beschadigd en anderszins alles behalve volmaakt geloof mag welkom zijn. En in onze gezindte is het soms net alsof het Avondmaal alleen voor volmaakte gelovigen is en de rest niet afblijven. Zo bedoelde Jezus het niet en dat bedoelde ik aan te geven.

Wat versta je onder twijfel.
Wat versta je onder klein geloof.
En wat versta je onder een volmaaktgeloof...

En wat betreft de discipelen. Ze verstonden het nog niet ten volle. Maar hun situatie is uniek. Maar toch staat er in Math. 16:

13 Als nu Jezus gekomen was in de delen van Cesarea Filippi,vraagde Hij Zijn discipelen, zeggende: Wie zeggen de mensen, dat Ik, de Zoon des mensen, ben?
14 En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; en anderen: Elias; en anderen: Jeremia of een van de profeten.
15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
16 En Simon Petrus, antwoordende,zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-Jona!want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Delftenaar »

Sheba schreef:Wat versta je onder twijfel.
Wat versta je onder klein geloof.
En wat versta je onder een volmaaktgeloof...
Om concreet op je vragen antwoord te geven vind ik om eerlijk te zijn erg moeilijk. Maar in mijn eigen geloof en leven kom ik vele "hikjes" tegen. En soms zie je dan andere mensen in je gemeente die zo vol zijn van het geloof en dat ook in de praktijk van het leven tot uitdrukking kunnen brengen. Daar kan ik wel eens jaloers op zijn.
Het is geen antwoord op je vraag, maar hopelijk begrijp je het punt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door eilander »

Delftenaar schreef:
eilander schreef: 1. Maar wij staan 'erachter' en mogen door Zijn Woord meer weten dan de discipelen toen.
Klopt. Zonder geloof kun je en mag je niet aangaan. Dat staat.
Maar klein geloof, twijfelaars, gebutst, beschadigd en anderszins alles behalve volmaakt geloof mag welkom zijn. En in onze gezindte is het soms net alsof het Avondmaal alleen voor volmaakte gelovigen is en de rest niet afblijven. Zo bedoelde Jezus het niet en dat bedoelde ik aan te geven.
Dat ben ik met je eens, hoor!
Er is al meer op gewezen hier: lees het Avondmaalsformulier, maar dan in z'n geheel. Daar zie je dat ook echt terug. Het is sowieso ter versterking: dat betekent dat er (a) waar geloof moet zijn, maar ook (b) dat het geloof blijkbaar versterking nodig heeft.
Ik begrijp wel waar @Sheba met haar vragen naar toe wil, terecht trouwens. Maar daarvoor kun je gewoon in het formulier terecht. Met minder dan het 'geloven van de gewisse belofte' kan het niet.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Isala »

Herman schreef:
Isala schreef:Er staat in het formulier voor het houden van het Avondmaal een prachtige zin:

Want wij komen niet tot het avondmaal om daarmee te betuigen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij van nature midden in de dood liggen.
Inderdaad.
Maar waar leg je de nadruk op?
Er is geen nadruk op het een of het ander.
Zodra we zien dat er in ons geen leven is, mogen we naar Christus gaan om in Hem het leven te vinden. Waar anders heen? Hij heeft de woorden van eeuwig leven! Het is zo heerlijk te mogen zien dat we het zelf niet hoeven te doen, want we kunnen het niet!
Ook na ontvangen genade zijn we geneigd toch weer zelf aan het werk te gaan. Daarom is het zo goed dat er in het formulier deze zin staat.
Alle grond ligt buiten onszelf. Als we dat gaan inzien en belijden, dan zeggen we daarmee dat wij van nature midden in de dood liggen. Maar we belijden daarmee ook dat Hij de Enige is Wiens offer volkomen genoeg is.
Het zien op de koperen slang gaf direct volkomen genezing van een gewisse dood.
Dus laten we deze zaken bij elkaar houden en niet het een benadrukken, ten koste van het ander. Het hoort bij elkaar.
Hora est!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door helma »

Gister rijke Avondmaalszondag in Renswoude.

Hebr 10:19 Dewijl wij dan, broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus,
20 Op een versen en levenden weg, welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is, door Zijn vlees;
21 En dewijl wij hebben een groten Priester over het huis Gods;
22 Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, onze harten gereinigd zijnde van het kwaad geweten, en het lichaam gewassen zijnde met rein water.
23 Laat ons de onwankelbare belijdenis der hoop vast houden; (want Die het beloofd heeft, is getrouw);
24 En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken;
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

De moeite waard om na te luisteren! Zulke rijke preken. Zo vol van wie de Heere Jezus wil zijn.
Zulk een Hogepriester betaamt ons...
http://cgkrenswoude.nl/preken-archief/
Nelleke Abrahamse
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mar 2018, 09:16

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Nelleke Abrahamse »

Voor diegene die de zonden verfoeien en zichzelf mishagen...en de kleingelovigen .
Die mogen weten dat de Heere hun te sterk geworden is.
Zodat je een ander leven leert kennen.
Zonder geloof zal het niet gaan!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door -DIA- »

Nelleke Abrahamse schreef:Voor diegene die de zonden verfoeien en zichzelf mishagen...en de kleingelovigen .
Die mogen weten dat de Heere hun te sterk geworden is.
Zodat je een ander leven leert kennen.
Zonder geloof zal het niet gaan!
Zo hoor ik het hier niet vaak! Ik ben het er trouwens mee eens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Nelleke Abrahamse
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mar 2018, 09:16

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Nelleke Abrahamse »

En er moet wel iets gebeurd zijn in je leven!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door -DIA- »

Nelleke Abrahamse schreef:En er moet wel iets gebeurd zijn in je leven!
Ja ik weet het. Maar weten als historische kennis is te kort.
En een mens, als God het niet verhoed, zal zichzelf zo gemakkelijk bedriegen.
Ik geloof niet dat dit zaken zijn om op een openbaar forum te bespreken. Daar komt zo weer wat tussen, en alles ligt in de war.
Historiele kennis is noodzakelijk maar met dat alleen missen we nog alles.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Nelleke Abrahamse
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mar 2018, 09:16

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Nelleke Abrahamse »

Dat klopt helemaal..weet nog niet goed hoe het forum werkt maar heb behoefte om eens te praten over de zuivere waarheid.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Volontair »

-DIA- schreef:
Nelleke Abrahamse schreef:En er moet wel iets gebeurd zijn in je leven!
...
Ik geloof niet dat dit zaken zijn om op een openbaar forum te bespreken. Daar komt zo weer wat tussen, en alles ligt in de war...
Er mag wel eens aan de boom geschud worden.
Als er een vrucht van eigengerechtigheid afvalt, merk je gauw genoeg dat deze verrot is.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door -DIA- »

Volontair schreef:
-DIA- schreef:
Nelleke Abrahamse schreef:En er moet wel iets gebeurd zijn in je leven!
...
Ik geloof niet dat dit zaken zijn om op een openbaar forum te bespreken. Daar komt zo weer wat tussen, en alles ligt in de war...
Er mag wel eens aan de boom geschud worden.
Als er een vrucht van eigengerechtigheid afvalt, merk je gauw genoeg dat deze verrot is.
Dat is zeker waar. We hebben soms wel eens een eerlijke terechtwijzing nodig. Dat kan ook lijden als je weet dat het oprecht is.
Maar we zijn bang van betweters, en mensen die afwijken. Dan kunnen we wel eens onder de moordenaarshanden vallen. Misschien vat iemand.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie