Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

In de bijbel staat trouwens 'des Heeren avondmaal'!

1 Korinthe 11:20
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door GGotK »

JSF schreef:
GGotK schreef:
JSF schreef:
GGotK schreef: Ik sta geen separatieloze prediking voor, maar wel de juiste separatie in de juiste dosering. Daarom stond er in mijn bijdrage het woordje 'te'. Dus niet een prediking lang alleen zeggen wat het niet is maar zeker benadrukken wat het wel is. Bovendien in een juiste balans d.m.v. een gunnende bevindelijke prediking.
Omdat het Evangelie niet naar de mens is vinden wij het al snel “te” Dat was iig wel bij de hoorders van Jezus Zijn preken. Zij ergerden zich en gingen weg.
Deze ergernis is er nog steeds onder ons als de preek “te” scherp is en ons “bekeerde” mensen laat zien als onbekeerd. Wij zijn zo rijk en verrijkt met ons geloof maar wij weten niet dat wij zijn ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Totdat de Geest ons ontdekt. McCheyne wist ervan: Ik stond blind en van verre in mij zelve zo rijk. Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt.....en wat er verder volgt.
Het zou fijn zijn als je gewoon reageert op wat ik geschreven heb. Om dat nog eens anders te formuleren: er kan zodanig gesepareerd worden dat er nog maar een paar mensen aangaan aan het HA. Toch wil dat niet zeggen dat er onder die enkeling geen schijngelovigen zitten en ik vrees dat Gods eenvoudig volk niet meer durft aan te gaan en in de banken blijft en het moet doen met de kruimels die van de tafel vallen. Kortom alles moet in een heilig evenwicht gepredikt worden, waar wordt het nog gehoord?
De angst voor te separerend preken is in 2019 ongegrond. Schriftuurlijke prediking separeert en ontdekt met maar één oogmerk: opdat zij allen tot bekering komen. Onder zo’n prediking kan schijn zijn worden en wordt er plaats gemaakt voor het borgwerk van de Heere Jezus. Lees de pinksterpreek van Petrus. Scherp ontdekkend en veroordelend maar met wat een vrucht. 3000!
Alles kan in extremis een dwaling worden en daarmee contraproductief zijn.
Laat ik voorop stellen dat een preek altijd separerend moet zijn, zoals bijvoorbeeld ds Moerkerken dit ook in zijn bekende boek heeft aangetoond.
Maar toch...
Je stelt hierboven dat een separerende prediking tot een enorme vrucht leidt (3000!). Maar we zeggen nu juist van kerken waar veel avondmaalgangers zijn dat dit juist een gebrek aan separerende prediking is. Hoe komt het dat in kerken waar er i.i.g. wordt gepretendeerd dat er separerend gepreekt wordt, zo weinig vrucht te zien is? Of ligt dat alleen aan de donkere tijden waarin wij leven?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

laten we het maar niet over dat on-Bijbelse 3e weggetje gaan hebben.

Binnen of buiten.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Jforum
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2019, 14:10

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Jforum »

Christus is de Gastheer en wie Hij nodigt (wat men door den Heilige Geest in zich ervaart/hoort) die mogen aankomen en mogen niet achterblijven.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Dodo »

liz boer schreef:(...)

Mi weet je na de eerstew storm al wat fundament is
Voor mij is dit een van de belangrijkste opmerkingen in deze discussie. Als je in de storm bent, weet je of je anker houvast geeft.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door helma »

Zo staat het ook in de gelijkenis van het zaad. En wordt ook bedoeld in de gelijkenis van de wijze en dwaze bouwer. Als de stormen komen of de hitte van de verdrukking dan komt openbaar of het een gefundeerd geloof is.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door liz boer »

Jforum schreef:Christus is de Gastheer en wie Hij nodigt (wat men door den Heilige Geest in zich ervaart/hoort) die mogen aankomen en mogen niet achterblijven.
Degene die dat op dat moment niet voelen/ervaren moeten ook gaan, ik zal gedenken hoe voor deze ons de Heer heeft gunstbewezen.

Zie ook Habakuk 3

17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; 18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils. 19 De HEERE Heere is mijn Sterkte; en Hij zal mijn voeten maken als der hinden, en Hij zal mij doen treden op mijn hoogten. Voor den opperzangmeester op mijn Neginôth.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door JSF »

liz boer schreef:
Jforum schreef:Christus is de Gastheer en wie Hij nodigt (wat men door den Heilige Geest in zich ervaart/hoort) die mogen aankomen en mogen niet achterblijven.
Degene die dat op dat moment niet voelen/ervaren moeten ook gaan, ik zal gedenken hoe voor deze ons de Heer heeft gunstbewezen.

Zie ook Habakuk 3

17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; 18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils. 19 De HEERE Heere is mijn Sterkte; en Hij zal mijn voeten maken als der hinden, en Hij zal mij doen treden op mijn hoogten. Voor den opperzangmeester op mijn Neginôth.
Habakuk 3:17 gaat helemaal niet over voelen/ervaren. Trouwens ook niet over het Heilig Avondmaal.
Voor onderwijs betreffende het laatste lees NGB art 35 en laten wij onze gedachten corrigeren door Guido de Brès
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door eilander »

JSF schreef:
liz boer schreef:Degene die dat op dat moment niet voelen/ervaren moeten ook gaan, ik zal gedenken hoe voor deze ons de Heer heeft gunstbewezen.

Zie ook Habakuk 3

17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; 18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils. 19 De HEERE Heere is mijn Sterkte; en Hij zal mijn voeten maken als der hinden, en Hij zal mij doen treden op mijn hoogten. Voor den opperzangmeester op mijn Neginôth.
Habakuk 3:17 gaat helemaal niet over voelen/ervaren. Trouwens ook niet over het Heilig Avondmaal.
Voor onderwijs betreffende het laatste lees NGB art 35 en laten wij onze gedachten corrigeren door Guido de Brès
Habakuk wordt wel vaak op die manier aangehaald, ik geloof ook wel dat dit een bijbelse gedachte is: geloven zonder op dat moment te zien. Het 'nochtans' van het geloof.
Met wat @liz boer zegt, kan ik goed mee, maar dan moet er natuurlijk wel gesproken kunnen worden over een tijd dat de Heere ons inderdaad heeft opgezocht.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
JSF schreef:
liz boer schreef:Degene die dat op dat moment niet voelen/ervaren moeten ook gaan, ik zal gedenken hoe voor deze ons de Heer heeft gunstbewezen.

Zie ook Habakuk 3

17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; 18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils. 19 De HEERE Heere is mijn Sterkte; en Hij zal mijn voeten maken als der hinden, en Hij zal mij doen treden op mijn hoogten. Voor den opperzangmeester op mijn Neginôth.
Habakuk 3:17 gaat helemaal niet over voelen/ervaren. Trouwens ook niet over het Heilig Avondmaal.
Voor onderwijs betreffende het laatste lees NGB art 35 en laten wij onze gedachten corrigeren door Guido de Brès
Habakuk wordt wel vaak op die manier aangehaald, ik geloof ook wel dat dit een bijbelse gedachte is: geloven zonder op dat moment te zien. Het 'nochtans' van het geloof.
Met wat @liz boer zegt, kan ik goed mee, maar dan moet er natuurlijk wel gesproken kunnen worden over een tijd dat de Heere ons inderdaad heeft opgezocht.
Uiteraard, anders kan je niet gedenken hoe voor deze
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door JSF »

eilander schreef:
JSF schreef:
liz boer schreef:Degene die dat op dat moment niet voelen/ervaren moeten ook gaan, ik zal gedenken hoe voor deze ons de Heer heeft gunstbewezen.

Zie ook Habakuk 3

17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; 18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils. 19 De HEERE Heere is mijn Sterkte; en Hij zal mijn voeten maken als der hinden, en Hij zal mij doen treden op mijn hoogten. Voor den opperzangmeester op mijn Neginôth.
Habakuk 3:17 gaat helemaal niet over voelen/ervaren. Trouwens ook niet over het Heilig Avondmaal.
Voor onderwijs betreffende het laatste lees NGB art 35 en laten wij onze gedachten corrigeren door Guido de Brès
Habakuk wordt wel vaak op die manier aangehaald, ik geloof ook wel dat dit een bijbelse gedachte is: geloven zonder op dat moment te zien. Het 'nochtans' van het geloof.
Met wat @liz boer zegt, kan ik goed mee, maar dan moet er natuurlijk wel gesproken kunnen worden over een tijd dat de Heere ons inderdaad heeft opgezocht.
Het gaat niet over niet voelen/ervaren maar over groot gebrek aan alles in materiële zin maar juist niet van ervaring/gevoel wie de HEERE is. Lees vers 18 en de kanttekeningen daarbij. Vooral 83&84.

Zouden alle forummers van harte NGB 35 waar het H.A. beperkt wordt tot degenen die tot het huisgezin Gods behoren en door de wedergeboorte een tweeërlei leven kennen . De Brés noemt ze terecht de uitverkorenen Gods.

Ik schrijf dit niet om kleinen af te schrikken maar heb wel zorg over de avondmaalsgang in veel gemeenten. Liz boer legt terecht nadruk op het “doen” . Zijn woorden horen en doen (Mattheüs 7:24) .
Als ik dan een jongere aan de tafel zie die de week daarop in de bioscoop zit of mensen die doordeweeks elkaar niet willen spreken maar wel aan dezelfde tafel zitten enz. Of al redenerend zich aan de tafel hebben gepraat heb ik grote zorgen.

De door mij genoemde voorbeelden komen uit diverse gemeenten en zijn dus niet te lokaliseren op één gemeente
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door eilander »

Natuurlijk, je zorgen deel ik ook. Het wonder is er steeds meer uit, en dan wordt alles vanzelfsprekend.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door liz boer »

JSF schreef:
eilander schreef:
JSF schreef:
liz boer schreef:Degene die dat op dat moment niet voelen/ervaren moeten ook gaan, ik zal gedenken hoe voor deze ons de Heer heeft gunstbewezen.

Zie ook Habakuk 3

17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal; 18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils. 19 De HEERE Heere is mijn Sterkte; en Hij zal mijn voeten maken als der hinden, en Hij zal mij doen treden op mijn hoogten. Voor den opperzangmeester op mijn Neginôth.
Habakuk 3:17 gaat helemaal niet over voelen/ervaren. Trouwens ook niet over het Heilig Avondmaal.
Voor onderwijs betreffende het laatste lees NGB art 35 en laten wij onze gedachten corrigeren door Guido de Brès
Habakuk wordt wel vaak op die manier aangehaald, ik geloof ook wel dat dit een bijbelse gedachte is: geloven zonder op dat moment te zien. Het 'nochtans' van het geloof.
Met wat @liz boer zegt, kan ik goed mee, maar dan moet er natuurlijk wel gesproken kunnen worden over een tijd dat de Heere ons inderdaad heeft opgezocht.
Het gaat niet over niet voelen/ervaren maar over groot gebrek aan alles in materiële zin maar juist niet van ervaring/gevoel wie de HEERE is. Lees vers 18 en de kanttekeningen daarbij. Vooral 83&84.

Zouden alle forummers van harte NGB 35 waar het H.A. beperkt wordt tot degenen die tot het huisgezin Gods behoren en door de wedergeboorte een tweeërlei leven kennen . De Brés noemt ze terecht de uitverkorenen Gods.

Ik schrijf dit niet om kleinen af te schrikken maar heb wel zorg over de avondmaalsgang in veel gemeenten. Liz boer legt terecht nadruk op het “doen” . Zijn woorden horen en doen (Mattheüs 7:24) .
Als ik dan een jongere aan de tafel zie die de week daarop in de bioscoop zit of mensen die doordeweeks elkaar niet willen spreken maar wel aan dezelfde tafel zitten enz. Of al redenerend zich aan de tafel hebben gepraat heb ik grote zorgen.

De door mij genoemde voorbeelden komen uit diverse gemeenten en zijn dus niet te lokaliseren op één gemeente
Ik heb het druk genoeg met mezelf om andere avondmaalsgangers te analyseren...
Ik zou wel, mocht ik zoiets weten, proberen in gesprek te gaan.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door JSF »

liz boer schreef: Ik heb het druk genoeg met mezelf om andere avondmaalsgangers te analyseren...
Ik zou wel mocht ik zoiets weten proberen in gesprek te gaan.
Dit is dan echt niet goed. Het gaat in het H.A. niet alleen over jou maar juist is het een maaltijd waar de gemeenschap der heiligen beoefend behoort te worden. Vele beziën één wijn en vele graankorrels één meel.
De gemeenschap der heiligen is fundamenteel voor de bediening van het Heilig Avondmaal. De houding van ben ik mijn broeders hoeder past absoluut niet!
De rechte avondmaalgangers behoren elkaar te vermanen en te vertroosten.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door liz boer »

JSF schreef:
liz boer schreef: Ik heb het druk genoeg met mezelf om andere avondmaalsgangers te analyseren...
Ik zou wel mocht ik zoiets weten proberen in gesprek te gaan.
Dit is dan echt niet goed. Het gaat in het H.A. niet alleen over jou maar juist is het een maaltijd waar de gemeenschap der heiligen beoefend behoort te worden. Vele beziën één wijn en vele graankorrels één meel.
De gemeenschap der heiligen is fundamenteel voor de bediening van het Heilig Avondmaal. De houding van ben ik mijn broeders hoeder past absoluut niet!
De rechte avondmaalgangers behoren elkaar te vermanen en te vertroosten.
Maar niet te veroordelen, wel met hen in gesprek gaan.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie