Omdat het Evangelie niet naar de mens is vinden wij het al snel “te” Dat was iig wel bij de hoorders van Jezus Zijn preken. Zij ergerden zich en gingen weg.GGotK schreef:Ik sta geen separatieloze prediking voor, maar wel de juiste separatie in de juiste dosering. Daarom stond er in mijn bijdrage het woordje 'te'. Dus niet een prediking lang alleen zeggen wat het niet is maar zeker benadrukken wat het wel is. Bovendien in een juiste balans d.m.v. een gunnende bevindelijke prediking.JSF schreef:Dan heeft de Heere Jezus verkeerd gepreekt? Hij separeert in elke prediking. Moet ik ze noemen? Brede en smalle weg, dwaze en wijze bouwer, dwaze en wijze maagden, oudste en jongste zoon, vierderlei uitwerking van het zaad (Gods Woord) met iig 2 soorten van schijngeloof. Mattheüs 7:22 en 23 enz.enz. Maar ook als de verheerlijkte Christus separeert Hij. Lees Openbaring 2&3.GGotK schreef:Uiteindelijk zal een te sterk separerende prediking de schijngelovige niet tegenhouden maar wel de kleingelovige.
Lees preken van oudvaders,puriteinen, enz. Allemaal sterk separerend. Lees de preek van Jonathan Edwards,een preek die van groot belang is geweest voor de great awakening. (De zondaar in de handen van een vertoornd God)
Zonder separatie en ontdekking is preken vertellen van een verhaal maar geen verkondiging van Gods Woord.
Deze ergernis is er nog steeds onder ons als de preek “te” scherp is en ons “bekeerde” mensen laat zien als onbekeerd. Wij zijn zo rijk en verrijkt met ons geloof maar wij weten niet dat wij zijn ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Totdat de Geest ons ontdekt. McCheyne wist ervan: Ik stond blind en van verre in mij zelve zo rijk. Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt.....en wat er verder volgt.