Voor wie is het Heilig Avondmaal.

JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door JSF »

GGotK schreef:
JSF schreef:
GGotK schreef:Uiteindelijk zal een te sterk separerende prediking de schijngelovige niet tegenhouden maar wel de kleingelovige.
Dan heeft de Heere Jezus verkeerd gepreekt? Hij separeert in elke prediking. Moet ik ze noemen? Brede en smalle weg, dwaze en wijze bouwer, dwaze en wijze maagden, oudste en jongste zoon, vierderlei uitwerking van het zaad (Gods Woord) met iig 2 soorten van schijngeloof. Mattheüs 7:22 en 23 enz.enz. Maar ook als de verheerlijkte Christus separeert Hij. Lees Openbaring 2&3.

Lees preken van oudvaders,puriteinen, enz. Allemaal sterk separerend. Lees de preek van Jonathan Edwards,een preek die van groot belang is geweest voor de great awakening. (De zondaar in de handen van een vertoornd God)

Zonder separatie en ontdekking is preken vertellen van een verhaal maar geen verkondiging van Gods Woord.
Ik sta geen separatieloze prediking voor, maar wel de juiste separatie in de juiste dosering. Daarom stond er in mijn bijdrage het woordje 'te'. Dus niet een prediking lang alleen zeggen wat het niet is maar zeker benadrukken wat het wel is. Bovendien in een juiste balans d.m.v. een gunnende bevindelijke prediking.
Omdat het Evangelie niet naar de mens is vinden wij het al snel “te” Dat was iig wel bij de hoorders van Jezus Zijn preken. Zij ergerden zich en gingen weg.
Deze ergernis is er nog steeds onder ons als de preek “te” scherp is en ons “bekeerde” mensen laat zien als onbekeerd. Wij zijn zo rijk en verrijkt met ons geloof maar wij weten niet dat wij zijn ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Totdat de Geest ons ontdekt. McCheyne wist ervan: Ik stond blind en van verre in mij zelve zo rijk. Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt.....en wat er verder volgt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:
J.C. Philpot schreef:De Nederlandse Geloofsbelijdenis kent slechts twee categorieën: mensen die werkelijk tot de Kerk behoren en hypocrieten.

Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afGoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.
Dat is niet waar. De geloofsbelijdenis noemt hier de ware en de valse kerk, en merkt op dat er in de ware kerk ook hypocrieten zijn. Volledigheidshalve zou een uitvoeriger categorisering denkbaar zijn, maar het punt van dit artikel is niet waar- of schijngeloof, maar ware en valse kerk.
Wat stel je voor? Een derde "eerlijk onbekeerde" categorie?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door liz boer »

JSF schreef:
GGotK schreef:
JSF schreef:
GGotK schreef:Uiteindelijk zal een te sterk separerende prediking de schijngelovige niet tegenhouden maar wel de kleingelovige.
Dan heeft de Heere Jezus verkeerd gepreekt? Hij separeert in elke prediking. Moet ik ze noemen? Brede en smalle weg, dwaze en wijze bouwer, dwaze en wijze maagden, oudste en jongste zoon, vierderlei uitwerking van het zaad (Gods Woord) met iig 2 soorten van schijngeloof. Mattheüs 7:22 en 23 enz.enz. Maar ook als de verheerlijkte Christus separeert Hij. Lees Openbaring 2&3.

Lees preken van oudvaders,puriteinen, enz. Allemaal sterk separerend. Lees de preek van Jonathan Edwards,een preek die van groot belang is geweest voor de great awakening. (De zondaar in de handen van een vertoornd God)

Zonder separatie en ontdekking is preken vertellen van een verhaal maar geen verkondiging van Gods Woord.
Ik sta geen separatieloze prediking voor, maar wel de juiste separatie in de juiste dosering. Daarom stond er in mijn bijdrage het woordje 'te'. Dus niet een prediking lang alleen zeggen wat het niet is maar zeker benadrukken wat het wel is. Bovendien in een juiste balans d.m.v. een gunnende bevindelijke prediking.
Omdat het Evangelie niet naar de mens is vinden wij het al snel “te” Dat was iig wel bij de hoorders van Jezus Zijn preken. Zij ergerden zich en gingen weg.
Deze ergernis is er nog steeds onder ons als de preek “te” scherp is en ons “bekeerde” mensen laat zien als onbekeerd. Wij zijn zo rijk en verrijkt met ons geloof maar wij weten niet dat wij zijn ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Totdat de Geest ons ontdekt. McCheyne wist ervan: Ik stond blind en van verre in mij zelve zo rijk. Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt.....en wat er verder volgt.
Toen de mensen riepen deze rede is hard, preekte hij over het Brood des levens, niet over mensen die tot Hem kwamen om redding en zich vervolgens vergiste?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:
J.C. Philpot schreef:De Nederlandse Geloofsbelijdenis kent slechts twee categorieën: mensen die werkelijk tot de Kerk behoren en hypocrieten.

Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afGoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.
Dat is niet waar. De geloofsbelijdenis noemt hier de ware en de valse kerk, en merkt op dat er in de ware kerk ook hypocrieten zijn. Volledigheidshalve zou een uitvoeriger categorisering denkbaar zijn, maar het punt van dit artikel is niet waar- of schijngeloof, maar ware en valse kerk.
Wat stel je voor? Een derde "eerlijk onbekeerde" categorie?
Nee. Maar ik stel voor dat iedereen de juiste argumenten aanvoert. En dit artikel is geen bron om iets te zeggen over categorieën gemeenteleden. Daar gaat het artikel niet over. Er is niet een categorie 'eerlijk onbekeerd' maar er is wel degelijk verschil tussen een schijnheilige en een lichtvaardig gelovige. Het is geen beslissend verschil, want uiteindelijk zijn er in dit opzicht twee soorten mensen. Dat neemt niet weg dat in beide categorieën zowel blonden als roodharigen te vinden zijn, en er nog duizendenéén andere onderscheidingen zouden zijn op te noemen.

Wat ik lastig vind, dat de leer van de RKK dichterbij het onderwijs van Jezus lijkt te staan dan de gereformeerde leer. Daar zou ik liever nog wat meer over lezen dan over de vraag wat je hypocriet noemt. Want Jezus onderwijst wel degelijk dat er mensen teleurgesteld uit zullen komen. En dat staat in gespannen verhouding met de leer van de geloofszekerheid, zo lijkt het.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door eilander »

Veel oudvaders (a Brakel, Immens, Smytegelt, Bunyan) hebben hier heel pastorale en bijbelse dingen over geschreven. Goed om die weer eens te lezen, want ik vind het ook niet zo eenvoudig.
Eerlijk zelfonderzoek betekent niet leven in voortdurende twijfel in elk geval. We moeten staan naar de zekerheid van het geloof. Toch geloof ik nog steeds dat het bijbels is om te stellen dat er mensen zullen menen in te gaan, en toch niet kunnen. Bunyan tekent zo iemand, Onkunde, helemaal aan het eind van de Christenreis.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door GGotK »

JSF schreef:
GGotK schreef:
JSF schreef:
GGotK schreef:Uiteindelijk zal een te sterk separerende prediking de schijngelovige niet tegenhouden maar wel de kleingelovige.
Dan heeft de Heere Jezus verkeerd gepreekt? Hij separeert in elke prediking. Moet ik ze noemen? Brede en smalle weg, dwaze en wijze bouwer, dwaze en wijze maagden, oudste en jongste zoon, vierderlei uitwerking van het zaad (Gods Woord) met iig 2 soorten van schijngeloof. Mattheüs 7:22 en 23 enz.enz. Maar ook als de verheerlijkte Christus separeert Hij. Lees Openbaring 2&3.

Lees preken van oudvaders,puriteinen, enz. Allemaal sterk separerend. Lees de preek van Jonathan Edwards,een preek die van groot belang is geweest voor de great awakening. (De zondaar in de handen van een vertoornd God)

Zonder separatie en ontdekking is preken vertellen van een verhaal maar geen verkondiging van Gods Woord.
Ik sta geen separatieloze prediking voor, maar wel de juiste separatie in de juiste dosering. Daarom stond er in mijn bijdrage het woordje 'te'. Dus niet een prediking lang alleen zeggen wat het niet is maar zeker benadrukken wat het wel is. Bovendien in een juiste balans d.m.v. een gunnende bevindelijke prediking.
Omdat het Evangelie niet naar de mens is vinden wij het al snel “te” Dat was iig wel bij de hoorders van Jezus Zijn preken. Zij ergerden zich en gingen weg.
Deze ergernis is er nog steeds onder ons als de preek “te” scherp is en ons “bekeerde” mensen laat zien als onbekeerd. Wij zijn zo rijk en verrijkt met ons geloof maar wij weten niet dat wij zijn ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Totdat de Geest ons ontdekt. McCheyne wist ervan: Ik stond blind en van verre in mij zelve zo rijk. Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt.....en wat er verder volgt.
Het zou fijn zijn als je gewoon reageert op wat ik geschreven heb. Om dat nog eens anders te formuleren: er kan zodanig gesepareerd worden dat er nog maar een paar mensen aangaan aan het HA. Toch wil dat niet zeggen dat er onder die enkeling geen schijngelovigen zitten en ik vrees dat Gods eenvoudig volk niet meer durft aan te gaan en in de banken blijft en het moet doen met de kruimels die van de tafel vallen. Kortom alles moet in een heilig evenwicht gepredikt worden, waar wordt het nog gehoord?
Laatst gewijzigd door GGotK op 17 jul 2019, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:
J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:
J.C. Philpot schreef:De Nederlandse Geloofsbelijdenis kent slechts twee categorieën: mensen die werkelijk tot de Kerk behoren en hypocrieten.

Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afGoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.
Dat is niet waar. De geloofsbelijdenis noemt hier de ware en de valse kerk, en merkt op dat er in de ware kerk ook hypocrieten zijn. Volledigheidshalve zou een uitvoeriger categorisering denkbaar zijn, maar het punt van dit artikel is niet waar- of schijngeloof, maar ware en valse kerk.
Wat stel je voor? Een derde "eerlijk onbekeerde" categorie?
Nee. Maar ik stel voor dat iedereen de juiste argumenten aanvoert. En dit artikel is geen bron om iets te zeggen over categorieën gemeenteleden. Daar gaat het artikel niet over. Er is niet een categorie 'eerlijk onbekeerd' maar er is wel degelijk verschil tussen een schijnheilige en een lichtvaardig gelovige. Het is geen beslissend verschil, want uiteindelijk zijn er in dit opzicht twee soorten mensen. Dat neemt niet weg dat in beide categorieën zowel blonden als roodharigen te vinden zijn, en er nog duizendenéén andere onderscheidingen zouden zijn op te noemen.
Ik ben het niet met je eens dat dit NGB artikel in deze niets te zeggen heeft. Dat er onder hypocrieten verschillende subonderscheidingen zijn wil ik zeker aannemen. Maar ten diepste is het onmogelijk om zonder waarachtige bekering werkelijk oprecht / niet hypocriet in Gods ogen te zijn. Daarom moeten we ook als een hypocriet tot Christus leren vluchten, en niet als een "oprechte zoeker" die dat kan meebrengen. Goddelozen worden verzoend met God, en geen oprechten.

Maar ik hoop dat ik hierover met je van mening mag verschillen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door DDD »

Zo blijkt maar dat je het woord met een andere definitie gebruikt dan hierboven reeds was ontstaan. Dat mag inderdaad.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Arja »

Terri schreef:
Arja schreef:Ik denk dat "zelfbedrog" en hypocrisie twee verschillende zaken zijn.

1. Je kunt jezelf bedriegen, zonder dat je het echt weet. Je kunt denken dat je een echt gelovige bent, maar het toch niet zijn omdat je geen persoonlijk aandeel hebt aan Jezus Christus.
2. Een hypocriet is iemand die zich bewust anders voordoet dan hij is. Zoals de Heere Jezus zegt: "Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden, want gij reinigt het buitenste des drinkbekers, en des schotels, maar van binnen zijn zij vol van roof en onmatigheid."
Helemaal eens met punt 2.
W.b. punt 1, kom je toch weer terecht in het 'misschien' , want wat is concreet een persoonlijk aandeel in Jezus Christus hebben?
Is het wellicht niet helderder om te spreken of je de Heere liefhebt? En als je daar ( misschien met schroom) ja op zegt, kan het dan nog zijn dat je jezelf bedriegt en straks te horen krijgt; "Ga weg van Mij?"?
Mag je dan niet je vinger bij Gods Woord leggen en zeggen: "hier staat dat u degene die tot U komt geenszins zal uitwerpen"?
Terri, dank je wel. Wat jij zegt maakt het duidelijk. Ik denk dat we nooit genoeg benadrukken hoe belangrijk een persoonlijk en zaligmakend geloof is. Alles buiten Christus de rug toe te keren. ‘Ja gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen’(Filipp. 3:8).

Waar zouden we zijn zonder het werk van de Heilige Geest? Zo verwonderd over hoe God werkt in zondaren.

Heilig zijn, o God, Uw wegen;
Niemand spreek' Uw hoogheid tegen;
Wie, wie is een God als Gij,
Groot van macht en heerschappij?
Ja, Gij zijt die God, die d' oren,
Wondren doet op wondren horen;
Gij hebt Uwen roem alom
Groot gemaakt bij 't heidendom.
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door JSF »

GGotK schreef:
JSF schreef:
GGotK schreef: Ik sta geen separatieloze prediking voor, maar wel de juiste separatie in de juiste dosering. Daarom stond er in mijn bijdrage het woordje 'te'. Dus niet een prediking lang alleen zeggen wat het niet is maar zeker benadrukken wat het wel is. Bovendien in een juiste balans d.m.v. een gunnende bevindelijke prediking.
Omdat het Evangelie niet naar de mens is vinden wij het al snel “te” Dat was iig wel bij de hoorders van Jezus Zijn preken. Zij ergerden zich en gingen weg.
Deze ergernis is er nog steeds onder ons als de preek “te” scherp is en ons “bekeerde” mensen laat zien als onbekeerd. Wij zijn zo rijk en verrijkt met ons geloof maar wij weten niet dat wij zijn ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Totdat de Geest ons ontdekt. McCheyne wist ervan: Ik stond blind en van verre in mij zelve zo rijk. Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt.....en wat er verder volgt.
Het zou fijn zijn als je gewoon reageert op wat ik geschreven heb. Om dat nog eens anders te formuleren: er kan zodanig gesepareerd worden dat er nog maar een paar mensen aangaan aan het HA. Toch wil dat niet zeggen dat er onder die enkeling geen schijngelovigen zitten en ik vrees dat Gods eenvoudig volk niet meer durft aan te gaan en in de banken blijft en het moet doen met de kruimels die van de tafel vallen. Kortom alles moet in een heilig evenwicht gepredikt worden, waar wordt het nog gehoord?
De angst voor te separerend preken is in 2019 ongegrond. Schriftuurlijke prediking separeert en ontdekt met maar één oogmerk: opdat zij allen tot bekering komen. Onder zo’n prediking kan schijn zijn worden en wordt er plaats gemaakt voor het borgwerk van de Heere Jezus. Lees de pinksterpreek van Petrus. Scherp ontdekkend en veroordelend maar met wat een vrucht. 3000!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door liz boer »

JSF schreef:
GGotK schreef:
JSF schreef:
GGotK schreef: Ik sta geen separatieloze prediking voor, maar wel de juiste separatie in de juiste dosering. Daarom stond er in mijn bijdrage het woordje 'te'. Dus niet een prediking lang alleen zeggen wat het niet is maar zeker benadrukken wat het wel is. Bovendien in een juiste balans d.m.v. een gunnende bevindelijke prediking.
Omdat het Evangelie niet naar de mens is vinden wij het al snel “te” Dat was iig wel bij de hoorders van Jezus Zijn preken. Zij ergerden zich en gingen weg.
Deze ergernis is er nog steeds onder ons als de preek “te” scherp is en ons “bekeerde” mensen laat zien als onbekeerd. Wij zijn zo rijk en verrijkt met ons geloof maar wij weten niet dat wij zijn ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Totdat de Geest ons ontdekt. McCheyne wist ervan: Ik stond blind en van verre in mij zelve zo rijk. Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt.....en wat er verder volgt.
Het zou fijn zijn als je gewoon reageert op wat ik geschreven heb. Om dat nog eens anders te formuleren: er kan zodanig gesepareerd worden dat er nog maar een paar mensen aangaan aan het HA. Toch wil dat niet zeggen dat er onder die enkeling geen schijngelovigen zitten en ik vrees dat Gods eenvoudig volk niet meer durft aan te gaan en in de banken blijft en het moet doen met de kruimels die van de tafel vallen. Kortom alles moet in een heilig evenwicht gepredikt worden, waar wordt het nog gehoord?
De angst voor te separerend preken is in 2019 ongegrond. Schriftuurlijke prediking separeert en ontdekt met maar één oogmerk: opdat zij allen tot bekering komen. Onder zo’n prediking kan schijn zijn worden en wordt er plaats gemaakt voor het borgwerk van de Heere Jezus. Lees de pinksterpreek van Petrus. Scherp ontdekkend en veroordelend maar met wat een vrucht. 3000!
Die preek wees de zonden aan, ontdekkend ka, separerend ja of zonfer Christus verloren blijven, of met Christus behouden zijn. Geloof in de Heere Jezus, belijd je zonden en wordt gedoopt in een nieuw leven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

huisman schreef:Ik heb even gezocht in de archieven van dit Forum en vond verschillende topics uit het verleden over dit onderwerp.
Toch is hier naar mijn weten recent niet over gesproken dus leg ik deze vraag op dit forum neer.

Voor wie is het Heilig Avondmaal ? Is er verschil tussen kerkelijk recht en Goddelijk recht ? Is het Heilig Avondmaal alleen voor verzekerden of ook voor mensen met een toevluchtnemend geloof. Is zondekennis genoeg of moet er ook Christuskennis zijn?

Vragen genoeg , nu op naar de Bijbelse antwoorden.
Voor gelovigen die in Christus zijn en wedergeboren.
Voor degene die weet dat Jezus Zijn lichaam voor hem/haar persoonlijk gegeven is en Zijn bloed vergoten.

Indien iemand in Christus is, Die is een nieuw schepsel. Het oude is voorbij gegaan, zie het is alles nieuw geworden.
Die de Geest van Christus niet heeft komt Hem niet toe.

Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is. Romeinen 3:23-26


'Doe dit tot Mijn gedachtenis' sprak Jezus.

(lees 2 Korinthe 5, Romeinen 8, 1 Korinthe 11, Lukas 22)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

Mara schreef:
Maar ons werd nog geleerd op de catechisaties, dat je alleen aan kan gaan als je het lijden en sterven van Jezus deelachtig bent.
En opstanding denk ik, Mara.

Zie Kolossensen 2 ( :11-17)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door JSF »

Johannes S schreef:
huisman schreef:Ik heb even gezocht in de archieven van dit Forum en vond verschillende topics uit het verleden over dit onderwerp.
Toch is hier naar mijn weten recent niet over gesproken dus leg ik deze vraag op dit forum neer.

Voor wie is het Heilig Avondmaal ? Is er verschil tussen kerkelijk recht en Goddelijk recht ? Is het Heilig Avondmaal alleen voor verzekerden of ook voor mensen met een toevluchtnemend geloof. Is zondekennis genoeg of moet er ook Christuskennis zijn?

Vragen genoeg , nu op naar de Bijbelse antwoorden.
Voor gelovigen die in Christus zijn en wedergeboren.
Voor degene die weet dat Jezus Zijn lichaam voor hem/haar persoonlijk gegeven is en Zijn bloed vergoten.

Indien iemand in Christus is, Die is een nieuw schepsel. Het oude is voorbij gegaan, zie het is alles nieuw geworden.
Die de Geest van Christus niet heeft komt Hem niet toe.

Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is. Romeinen 3:23-26


'Doe dit tot Mijn gedachtenis' sprak Jezus.

(lees 2 Korinthe 5, Romeinen 8, 1 Korinthe 11, Lukas 22)
Realiseer jij je dat je reageert op een post uit 2010 van een zekere huisman die al tijden niet meer actief is op dit forum. Denk niet dat hij op jouw bijdrage zal reageren.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Johannes S »

JSF schreef:
Realiseer jij je dat je reageert op een post uit 2010 van een zekere huisman die al tijden niet meer actief is op dit forum. Denk niet dat hij op jouw bijdrage zal reageren.
Oh, dat wist ik niet. Ik dacht dat @huisman recent nog online was.

Maar misschien hebben anderen er iets aan.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie