Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door liz boer »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:Allemaal waarheden. Maar daarom ga ik er toch van uit dat schijn weet dat het schijn is.
Overigens vind ik de tegenstellingen die je maakt onbijbels. Alsof een belofteprediking seperatie uitsluit. De kritiek is vaak, dat het andersom nl wel gebeurd, en dan wordt het eenzijdig en onbijbels.
Ik vind wel dat je veel van jezelf afwijst. En spreekt over anderen. Ken je er zelf iets van?
Vreemde reactie. JSF legt het goed uit, onderbouwt het goed, je bent het met hem eens en toch blijf je bij je onbijbelse standpunt dat een schijnchristen van zichzelf weet dat hij een schijnchristen is.

Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Matteüs 7

23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! 24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;


Lucas 6

47 Een iegelijk, die tot Mij komt, en Mijn woorden hoort, en dezelve doet, Ik zal u tonen, wien hij gelijk is. 48 Hij is gelijk een mens, die een huis bouwde, en groef, en verdiepte, en legde het fondament op een steenrots; als nu de hoge vloed kwam, zo sloeg de waterstroom tegen dat huis aan, en kon het niet bewegen; want het was op de steenrots gegrond.

Mi weet je na de eerstew storm al wat fundament is
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:Allemaal waarheden. Maar daarom ga ik er toch van uit dat schijn weet dat het schijn is.
Overigens vind ik de tegenstellingen die je maakt onbijbels. Alsof een belofteprediking seperatie uitsluit. De kritiek is vaak, dat het andersom nl wel gebeurd, en dan wordt het eenzijdig en onbijbels.
Ik vind wel dat je veel van jezelf afwijst. En spreekt over anderen. Ken je er zelf iets van?
Vreemde reactie. JSF legt het goed uit, onderbouwt het goed, je bent het met hem eens en toch blijf je bij je onbijbelse standpunt dat een schijnchristen van zichzelf weet dat hij een schijnchristen is.

Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Dan begrijp je me niet goed.
Het wordt zo heel subjectief als je niet uitkijkt. Ook de toetsing die JSF aandraagt. Want een schijnchristen, die onder de waarheid zit, zal dat toch ook allemaal onderschrijven? Het wordt anders als men bepaalde stukken uit HC Zondag 7 gaat ontkennen. Maar dan heb je duidelijk dat iemand dwaalt en kun je daarover in gesprek gaan. En dat kun je als toetsteen gebruiken in je eigen leven.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door coco »

J.C. Philpot schreef:
coco schreef:Ik zie hier dat zich wat aftekent wat ik vaak vanaf de kansel heb horen verkondigen:
Zit niet aan het veronderstelde geloof van een mond christen..
Dat is een opmerking die te weinig concreet is om er iets mee te kunnen. Welke bijdragen maken dat je dit zegt, en waarom vind je dat daarop van toepassing?
Hoe men het persoonlijk geloof beleefd, dat is niet mijn zaak. Maar hoe men bijbelteksten uit denkt te kunnen leggen om er zelf toch maar niet buiten te vallen is iets anders. Dat noem ik tekenend. Een gevolg van een bepaalde prediking, helaas ook binnen de refowereld steeds meer gewoon.
:hi
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door liz boer »

coco schreef:
J.C. Philpot schreef:
coco schreef:Ik zie hier dat zich wat aftekent wat ik vaak vanaf de kansel heb horen verkondigen:
Zit niet aan het veronderstelde geloof van een mond christen..
Dat is een opmerking die te weinig concreet is om er iets mee te kunnen. Welke bijdragen maken dat je dit zegt, en waarom vind je dat daarop van toepassing?
Hoe men het persoonlijk geloof beleefd, dat is niet mijn zaak. Maar hoe men bijbelteksten uit denkt te kunnen leggen om er zelf toch maar niet buiten te vallen is iets anders. Dat noem ik tekenend. Een gevolg van een bepaalde prediking, helaas ook binnen de refowereld steeds meer gewoon.
Als dat het gene is wat je er uithaalt heb je het niet begrepen, er is zekerheid in de Heere... het leven met de Heere is niet je leven lang twijfelen of het wel echt is.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door JSF »

Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:Allemaal waarheden. Maar daarom ga ik er toch van uit dat schijn weet dat het schijn is.
Overigens vind ik de tegenstellingen die je maakt onbijbels. Alsof een belofteprediking seperatie uitsluit. De kritiek is vaak, dat het andersom nl wel gebeurd, en dan wordt het eenzijdig en onbijbels.
Ik vind wel dat je veel van jezelf afwijst. En spreekt over anderen. Ken je er zelf iets van?
Vreemde reactie. JSF legt het goed uit, onderbouwt het goed, je bent het met hem eens en toch blijf je bij je onbijbelse standpunt dat een schijnchristen van zichzelf weet dat hij een schijnchristen is.

Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Dan begrijp je me niet goed.
Het wordt zo heel subjectief als je niet uitkijkt. Ook de toetsing die JSF aandraagt. Want een schijnchristen, die onder de waarheid zit, zal dat toch ook allemaal onderschrijven? Het wordt anders als men bepaalde stukken uit HC Zondag 7 gaat ontkennen. Maar dan heb je duidelijk dat iemand dwaalt en kun je daarover in gesprek gaan. En dat kun je als toetsteen gebruiken in je eigen leven.
Heel subjectief? Juist niet. Gods Geest getuigd met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. Bestudeer Romeinen 8:12-17. lees daar maar een paar betrouwbare verklaringen bij. Dit kan helpen om de zaak te verduidelijken.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door GGotK »

Uiteindelijk zal een te sterk separerende prediking de schijngelovige niet tegenhouden maar wel de kleingelovige.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Terri »

GGotK schreef:Uiteindelijk zal een te sterk separerende prediking de schijngelovige niet tegenhouden maar wel de kleingelovige.
:tilt
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door coco »

liz boer schreef:
coco schreef:
J.C. Philpot schreef:
coco schreef:Ik zie hier dat zich wat aftekent wat ik vaak vanaf de kansel heb horen verkondigen:
Zit niet aan het veronderstelde geloof van een mond christen..
Dat is een opmerking die te weinig concreet is om er iets mee te kunnen. Welke bijdragen maken dat je dit zegt, en waarom vind je dat daarop van toepassing?
Hoe men het persoonlijk geloof beleefd, dat is niet mijn zaak. Maar hoe men bijbelteksten uit denkt te kunnen leggen om er zelf toch maar niet buiten te vallen is iets anders. Dat noem ik tekenend. Een gevolg van een bepaalde prediking, helaas ook binnen de refowereld steeds meer gewoon.
Als dat het gene is wat je er uithaalt heb je het niet begrepen, er is zekerheid in de Heere... het leven met de Heere is niet je leven lang twijfelen of het wel echt is.
Dat klopt deels. Voor sommigen niet. Voor sommigen wel. Zolang je van twijfel maar geen zekerheid maakt, en van zekerheid geen twijfel.
:hi
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door JSF »

GGotK schreef:Uiteindelijk zal een te sterk separerende prediking de schijngelovige niet tegenhouden maar wel de kleingelovige.
Dan heeft de Heere Jezus verkeerd gepreekt? Hij separeert in elke prediking. Moet ik ze noemen? Brede en smalle weg, dwaze en wijze bouwer, dwaze en wijze maagden, oudste en jongste zoon, vierderlei uitwerking van het zaad (Gods Woord) met iig 2 soorten van schijngeloof. Mattheüs 7:22 en 23 enz.enz. Maar ook als de verheerlijkte Christus separeert Hij. Lees Openbaring 2&3.

Lees preken van oudvaders,puriteinen, enz. Allemaal sterk separerend. Lees de preek van Jonathan Edwards,een preek die van groot belang is geweest voor de great awakening. (De zondaar in de handen van een vertoornd God)

Zonder separatie en ontdekking is preken vertellen van een verhaal maar geen verkondiging van Gods Woord.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Herman »

Twee wegen preken en te sterk separeren is niet hetzelfde.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Klavart »

Herman schreef:Twee wegen preken en te sterk separeren is niet hetzelfde.
Inderdaad, overal waar te (met spatie) voor staat is niet goed.
Laatst gewijzigd door Klavart op 17 jul 2019, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door GGotK »

JSF schreef:
GGotK schreef:Uiteindelijk zal een te sterk separerende prediking de schijngelovige niet tegenhouden maar wel de kleingelovige.
Dan heeft de Heere Jezus verkeerd gepreekt? Hij separeert in elke prediking. Moet ik ze noemen? Brede en smalle weg, dwaze en wijze bouwer, dwaze en wijze maagden, oudste en jongste zoon, vierderlei uitwerking van het zaad (Gods Woord) met iig 2 soorten van schijngeloof. Mattheüs 7:22 en 23 enz.enz. Maar ook als de verheerlijkte Christus separeert Hij. Lees Openbaring 2&3.

Lees preken van oudvaders,puriteinen, enz. Allemaal sterk separerend. Lees de preek van Jonathan Edwards,een preek die van groot belang is geweest voor de great awakening. (De zondaar in de handen van een vertoornd God)

Zonder separatie en ontdekking is preken vertellen van een verhaal maar geen verkondiging van Gods Woord.
Ik sta geen separatieloze prediking voor, maar wel de juiste separatie in de juiste dosering. Daarom stond er in mijn bijdrage het woordje 'te'. Dus niet een prediking lang alleen zeggen wat het niet is maar zeker benadrukken wat het wel is. Bovendien in een juiste balans d.m.v. een gunnende bevindelijke prediking.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door liz boer »

JSF schreef:
GGotK schreef:Uiteindelijk zal een te sterk separerende prediking de schijngelovige niet tegenhouden maar wel de kleingelovige.
Dan heeft de Heere Jezus verkeerd gepreekt? Hij separeert in elke prediking. Moet ik ze noemen? Brede en smalle weg, dwaze en wijze bouwer, dwaze en wijze maagden, oudste en jongste zoon, vierderlei uitwerking van het zaad (Gods Woord) met iig 2 soorten van schijngeloof. Mattheüs 7:22 en 23 enz.enz. Maar ook als de verheerlijkte Christus separeert Hij. Lees Openbaring 2&3.

Lees preken van oudvaders,puriteinen, enz. Allemaal sterk separerend. Lees de preek van Jonathan Edwards,een preek die van groot belang is geweest voor de great awakening. (De zondaar in de handen van een vertoornd God)

Zonder separatie en ontdekking is preken vertellen van een verhaal maar geen verkondiging van Gods Woord.
Een dwaze bouwer hoort het woord en doet het niet.
De brede en de smalle weg gaat niet over íemand die met de nood van zijn leven tot de Heere Jezus is gegaan, en vervolgens zich vergist.

De oudste zoon dacht niet dat hij behouden was.

De dwaze maagden waren zorgeloos.

De Heere Jezus wijst er op dat je alleen door Hem behouden kan worden en dat Hij het ook doen wil, Ik ben, Ik zal, Ik wil...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:De Nederlandse Geloofsbelijdenis kent slechts twee categorieën: mensen die werkelijk tot de Kerk behoren en hypocrieten.

Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afGoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.
Dat is niet waar. De geloofsbelijdenis noemt hier de ware en de valse kerk, en merkt op dat er in de ware kerk ook hypocrieten zijn. Volledigheidshalve zou een uitvoeriger categorisering denkbaar zijn, maar het punt van dit artikel is niet waar- of schijngeloof, maar ware en valse kerk.

Verder ben ik het niet met Huisman eens. Onderscheid maken is niet hetzelfde als iedereen afbranden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Mara »

GGotK schreef: Ik sta geen separatieloze prediking voor, maar wel de juiste separatie in de juiste dosering. Daarom stond er in mijn bijdrage het woordje 'te'. Dus niet een prediking lang alleen zeggen wat het niet is maar zeker benadrukken wat het wel is. Bovendien in een juiste balans d.m.v. een gunnende bevindelijke prediking.
M.i. ligt het meer in het feit dat in veel kerken het H.A. gezien wordt als een gezamenlijke gedachtenismaaltijd.
Wie niet aangaat moet zich dan eerder verantwoorden dan iemand die wel aangaat.
In de (uiterst) rechterflank is dat andersom.
Maar ons werd nog geleerd op de catechisaties, dat je alleen aan kan gaan als je het lijden en sterven van Jezus deelachtig bent.

De waarachtige beproeving van onszelf bestaat in deze drie stukken:
Ten eerste, bedenke een iegelijk bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishage, en zich voor God verootmoedige; aangezien de toorn Gods tegen de zonde zo groot is, dat Hij die (eer dat Hij die ongestraft liet blijven) aan zijn lieven Zoon Jezus Christus, met den bitteren en smadelijken dood des kruises gestraft heeft.
Ten andere, onderzoeke een iegelijk zijn hart, of hij ook deze gewisse belofte van God gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn; en de volkomen gerechtigheid van Christus hem als zijn eigen toegerekend en geschonken is, ja, zo volkomen, alsof hij zelf in eigen persoon, voor al zijn zonden betaald, en alle gerechtigheid volbracht had.
Ten derde, onderzoeke een iegelijk zijn consciëntie, of hij ook gezind is, voortaan met zijn ganse leven, waarachtige dankbaarheid jegens God den Heere te bewijzen, en voor het aangezicht Gods oprechtelijk te wandelen, insgelijks of hij zonder enige geveinsdheid alle vijandschap, haat en nijd van harte afleggende, een ernstig voornemen heeft, om van nu voortaan in waarachtige liefde en enigheid met zijn naasten te leven.

Dit kan een onbekeerde toch niet hartelijk belijden?
Het gaat niet om het geloof, maar om persoonlijke toeëigening.
En dit mis ik weleens in de voorbereidingspreken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie