Dat is een opmerking die te weinig concreet is om er iets mee te kunnen. Welke bijdragen maken dat je dit zegt, en waarom vind je dat daarop van toepassing?coco schreef:Ik zie hier dat zich wat aftekent wat ik vaak vanaf de kansel heb horen verkondigen:
Zit niet aan het veronderstelde geloof van een mond christen..
Voor wie is het Heilig Avondmaal.
- J.C. Philpot
- Berichten: 8917
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Wordt daarmee bedoeld hoe de reactie van iemand is, als hem/haar wordt gevraagd naar het persoonlijk geloof?coco schreef:Ik zie hier dat zich wat aftekent wat ik vaak vanaf de kansel heb horen verkondigen:
Zit niet aan het veronderstelde geloof van een mond christen..
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Hoe weet een blinde dat hij ziende is geworden? Hoe weet een dode dat hij levend is gemaakt? Dat werk van Gods Geest is werkt wel zonder ons maar wel in de gelovige. Die Geest maakt het bekend. De verandering is ook zo groot dat het onmiskenbaar is. Her ware geloof is geen optelsom maar een gave Gods door de zoete werking van Zijn Geest die ons aan onze verschrikkelijk ellendestaat ontdekt en onze ogen richt op de Zaligmaker die verlorenen zoekt.Bezorgd schreef:Hoe kun je er, volgens jou, dan toch zeker van zijn dat dat wonder bij jezelf wel echt is?JSF schreef:
Een hypocriet weet dat hij/zij de boel bedriegt maar niet alle schijngelovigen zijn hypocrieten! De schijngestalte komt in vele vormen voor. Ananias,Safira en Simon de tovenaar zijn voorbeelden van hypocrieten maar bij de gemeente Sardis moet Jezus ze vertellen dat ze niet leven maar dood zijn.
Maar de belijders uit Mattheüs 7:22 hielden zich voor waar gelovige anders zouden ze nooit in de dag des oordeels tegen de Heere durven zeggen wat ze hier zeggen. Heere Heere hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam duivelen uitgeworpen en vele krachten gedaan.
Ze zagen bij zichzelf vruchten van geloof. Ze dachten dat de werken er waren maar de Heere zegt ga weg van Mij, ik heb u nooit gekend.
En deze passages in Gods Woord waar er talloze van zijn staan ter waarschuwing voor ons. 1Kor 10 allen onder de wolk, allen uit de Steenrots gedronken die Christus beduidde. Als je de 1Kor 10: 1-4 leest kun je zeggen. Allen gedoopt (2) allen Avondmaal gevierd(4) maar in vers 5 het oordeel.
Gods Geest moet met onze geest getuigen dat wij kinderen Gods zijn. Er moet een wonder aan ons gebeuren in haar kracht niet minder noch geringer dan de schepping of de opwekking uit de doden (DL 3/4-12)
Buiten dat wonder is er alleen schijn en hypocratie.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Nee. De manier waarop bijbelteksten worden verbogen (de uitleg ervan althans) is wat ik bedoelde.Mara schreef:Wordt daarmee bedoeld hoe de reactie van iemand is, als hem/haar wordt gevraagd naar het persoonlijk geloof?coco schreef:Ik zie hier dat zich wat aftekent wat ik vaak vanaf de kansel heb horen verkondigen:
Zit niet aan het veronderstelde geloof van een mond christen..
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
En dan?JSF schreef:Hoe weet een blinde dat hij ziende is geworden? Hoe weet een dode dat hij levend is gemaakt? Dat werk van Gods Geest is werkt wel zonder ons maar wel in de gelovige. Die Geest maakt het bekend. De verandering is ook zo groot dat het onmiskenbaar is. Her ware geloof is geen optelsom maar een gave Gods door de zoete werking van Zijn Geest die ons aan onze verschrikkelijk ellendestaat ontdekt en onze ogen richt op de Zaligmaker die verlorenen zoekt.Bezorgd schreef:Hoe kun je er, volgens jou, dan toch zeker van zijn dat dat wonder bij jezelf wel echt is?JSF schreef:
Een hypocriet weet dat hij/zij de boel bedriegt maar niet alle schijngelovigen zijn hypocrieten! De schijngestalte komt in vele vormen voor. Ananias,Safira en Simon de tovenaar zijn voorbeelden van hypocrieten maar bij de gemeente Sardis moet Jezus ze vertellen dat ze niet leven maar dood zijn.
Maar de belijders uit Mattheüs 7:22 hielden zich voor waar gelovige anders zouden ze nooit in de dag des oordeels tegen de Heere durven zeggen wat ze hier zeggen. Heere Heere hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam duivelen uitgeworpen en vele krachten gedaan.
Ze zagen bij zichzelf vruchten van geloof. Ze dachten dat de werken er waren maar de Heere zegt ga weg van Mij, ik heb u nooit gekend.
En deze passages in Gods Woord waar er talloze van zijn staan ter waarschuwing voor ons. 1Kor 10 allen onder de wolk, allen uit de Steenrots gedronken die Christus beduidde. Als je de 1Kor 10: 1-4 leest kun je zeggen. Allen gedoopt (2) allen Avondmaal gevierd(4) maar in vers 5 het oordeel.
Gods Geest moet met onze geest getuigen dat wij kinderen Gods zijn. Er moet een wonder aan ons gebeuren in haar kracht niet minder noch geringer dan de schepping of de opwekking uit de doden (DL 3/4-12)
Buiten dat wonder is er alleen schijn en hypocratie.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
En dan?.......Zie christen bij het kruis in de christenreis.liz boer schreef:En dan?JSF schreef:Hoe weet een blinde dat hij ziende is geworden? Hoe weet een dode dat hij levend is gemaakt? Dat werk van Gods Geest is werkt wel zonder ons maar wel in de gelovige. Die Geest maakt het bekend. De verandering is ook zo groot dat het onmiskenbaar is. Her ware geloof is geen optelsom maar een gave Gods door de zoete werking van Zijn Geest die ons aan onze verschrikkelijk ellendestaat ontdekt en onze ogen richt op de Zaligmaker die verlorenen zoekt.Bezorgd schreef:
Hoe kun je er, volgens jou, dan toch zeker van zijn dat dat wonder bij jezelf wel echt is?
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Oh...JSF schreef:En dan?.......Zie christen bij het kruis in de christenreis.liz boer schreef:En dan?JSF schreef:Hoe weet een blinde dat hij ziende is geworden? Hoe weet een dode dat hij levend is gemaakt? Dat werk van Gods Geest is werkt wel zonder ons maar wel in de gelovige. Die Geest maakt het bekend. De verandering is ook zo groot dat het onmiskenbaar is. Her ware geloof is geen optelsom maar een gave Gods door de zoete werking van Zijn Geest die ons aan onze verschrikkelijk ellendestaat ontdekt en onze ogen richt op de Zaligmaker die verlorenen zoekt.Bezorgd schreef:
Hoe kun je er, volgens jou, dan toch zeker van zijn dat dat wonder bij jezelf wel echt is?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Goed, maar dat zal een schijngelovigen dan toch ook beamen?JSF schreef:Hoe weet een blinde dat hij ziende is geworden? Hoe weet een dode dat hij levend is gemaakt? Dat werk van Gods Geest is werkt wel zonder ons maar wel in de gelovige. Die Geest maakt het bekend. De verandering is ook zo groot dat het onmiskenbaar is. Her ware geloof is geen optelsom maar een gave Gods door de zoete werking van Zijn Geest die ons aan onze verschrikkelijk ellendestaat ontdekt en onze ogen richt op de Zaligmaker die verlorenen zoekt.Bezorgd schreef:Hoe kun je er, volgens jou, dan toch zeker van zijn dat dat wonder bij jezelf wel echt is?JSF schreef:
Een hypocriet weet dat hij/zij de boel bedriegt maar niet alle schijngelovigen zijn hypocrieten! De schijngestalte komt in vele vormen voor. Ananias,Safira en Simon de tovenaar zijn voorbeelden van hypocrieten maar bij de gemeente Sardis moet Jezus ze vertellen dat ze niet leven maar dood zijn.
Maar de belijders uit Mattheüs 7:22 hielden zich voor waar gelovige anders zouden ze nooit in de dag des oordeels tegen de Heere durven zeggen wat ze hier zeggen. Heere Heere hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam duivelen uitgeworpen en vele krachten gedaan.
Ze zagen bij zichzelf vruchten van geloof. Ze dachten dat de werken er waren maar de Heere zegt ga weg van Mij, ik heb u nooit gekend.
En deze passages in Gods Woord waar er talloze van zijn staan ter waarschuwing voor ons. 1Kor 10 allen onder de wolk, allen uit de Steenrots gedronken die Christus beduidde. Als je de 1Kor 10: 1-4 leest kun je zeggen. Allen gedoopt (2) allen Avondmaal gevierd(4) maar in vers 5 het oordeel.
Gods Geest moet met onze geest getuigen dat wij kinderen Gods zijn. Er moet een wonder aan ons gebeuren in haar kracht niet minder noch geringer dan de schepping of de opwekking uit de doden (DL 3/4-12)
Buiten dat wonder is er alleen schijn en hypocratie.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Misschien, maar daarom is scherpe ontdekking en Schriftuurlijke separatie in de prediking onmisbaar. De dwaze maagden moet op tijd wakker worden gemaakt en ontdekt aan hun gemis.Bezorgd schreef:Goed, maar dat zal een schijngelovigen dan toch ook beamen?JSF schreef:Hoe weet een blinde dat hij ziende is geworden? Hoe weet een dode dat hij levend is gemaakt? Dat werk van Gods Geest is werkt wel zonder ons maar wel in de gelovige. Die Geest maakt het bekend. De verandering is ook zo groot dat het onmiskenbaar is. Her ware geloof is geen optelsom maar een gave Gods door de zoete werking van Zijn Geest die ons aan onze verschrikkelijk ellendestaat ontdekt en onze ogen richt op de Zaligmaker die verlorenen zoekt.Bezorgd schreef:
Hoe kun je er, volgens jou, dan toch zeker van zijn dat dat wonder bij jezelf wel echt is?
Schijn heeft vaak een afkeer van ontdekkende prediking en bouwt zich op met belofteprediking en wat goede werken.
Wet en Evangelie moeten gepreekt worden. Adam en Christus.......en onze doodstaat van nature mag niet verzwegen worden.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Dat is geen antwoord. Je kunt je dat allemaal ook inbeelden. Bv doordat je je een lange tijd nogal depressief voelde en je je op enig moment genezen voelt. Zo'n depressie gaat nogal eens gepaard met bijbelteksten in onze gezindte.JSF schreef:Hoe weet een blinde dat hij ziende is geworden? Hoe weet een dode dat hij levend is gemaakt? Dat werk van Gods Geest is werkt wel zonder ons maar wel in de gelovige. Die Geest maakt het bekend. De verandering is ook zo groot dat het onmiskenbaar is. Her ware geloof is geen optelsom maar een gave Gods door de zoete werking van Zijn Geest die ons aan onze verschrikkelijk ellendestaat ontdekt en onze ogen richt op de Zaligmaker die verlorenen zoekt.Bezorgd schreef:Hoe kun je er, volgens jou, dan toch zeker van zijn dat dat wonder bij jezelf wel echt is?JSF schreef:
Een hypocriet weet dat hij/zij de boel bedriegt maar niet alle schijngelovigen zijn hypocrieten! De schijngestalte komt in vele vormen voor. Ananias,Safira en Simon de tovenaar zijn voorbeelden van hypocrieten maar bij de gemeente Sardis moet Jezus ze vertellen dat ze niet leven maar dood zijn.
Maar de belijders uit Mattheüs 7:22 hielden zich voor waar gelovige anders zouden ze nooit in de dag des oordeels tegen de Heere durven zeggen wat ze hier zeggen. Heere Heere hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam duivelen uitgeworpen en vele krachten gedaan.
Ze zagen bij zichzelf vruchten van geloof. Ze dachten dat de werken er waren maar de Heere zegt ga weg van Mij, ik heb u nooit gekend.
En deze passages in Gods Woord waar er talloze van zijn staan ter waarschuwing voor ons. 1Kor 10 allen onder de wolk, allen uit de Steenrots gedronken die Christus beduidde. Als je de 1Kor 10: 1-4 leest kun je zeggen. Allen gedoopt (2) allen Avondmaal gevierd(4) maar in vers 5 het oordeel.
Gods Geest moet met onze geest getuigen dat wij kinderen Gods zijn. Er moet een wonder aan ons gebeuren in haar kracht niet minder noch geringer dan de schepping of de opwekking uit de doden (DL 3/4-12)
Buiten dat wonder is er alleen schijn en hypocratie.
Het is dus wel belangrijk het echte goed te duiden en te onderscheiden van meer lichamelijke aspecten.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
JSF schreef:Misschien, maar daarom is scherpe ontdekking en Schriftuurlijke separatie in de prediking onmisbaar. De dwaze maagden moet op tijd wakker worden gemaakt en ontdekt aan hun gemis.Bezorgd schreef:Goed, maar dat zal een schijngelovigen dan toch ook beamen?JSF schreef:Hoe weet een blinde dat hij ziende is geworden? Hoe weet een dode dat hij levend is gemaakt? Dat werk van Gods Geest is werkt wel zonder ons maar wel in de gelovige. Die Geest maakt het bekend. De verandering is ook zo groot dat het onmiskenbaar is. Her ware geloof is geen optelsom maar een gave Gods door de zoete werking van Zijn Geest die ons aan onze verschrikkelijk ellendestaat ontdekt en onze ogen richt op de Zaligmaker die verlorenen zoekt.Bezorgd schreef:
Hoe kun je er, volgens jou, dan toch zeker van zijn dat dat wonder bij jezelf wel echt is?
Schijn heeft vaak een afkeer van ontdekkende prediking en bouwt zich op met belofteprediking en wat goede werken.
Wet en Evangelie moeten gepreekt worden. Adam en Christus.......en onze doodstaat van nature mag niet verzwegen worden.
Allemaal waarheden. Maar daarom ga ik er toch van uit dat schijn weet dat het schijn is.
Overigens vind ik de tegenstellingen die je maakt onbijbels. Alsof een belofteprediking seperatie uitsluit. De kritiek is vaak, dat het andersom nl wel gebeurd, en dan wordt het eenzijdig en onbijbels.
Ik vind wel dat je veel van jezelf afwijst. En spreekt over anderen. Ken je er zelf iets van?
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Eens, daarom ook Schriftuurlijke kenmerken noemen in de prediking. Psychische moeite en geloof is een moeilijk onderwerp en wordt nog al eens verward.refo schreef:Dat is geen antwoord. Je kunt je dat allemaal ook inbeelden. Bv doordat je je een lange tijd nogal depressief voelde en je je op enig moment genezen voelt. Zo'n depressie gaat nogal eens gepaard met bijbelteksten in onze gezindte.JSF schreef:Hoe weet een blinde dat hij ziende is geworden? Hoe weet een dode dat hij levend is gemaakt? Dat werk van Gods Geest is werkt wel zonder ons maar wel in de gelovige. Die Geest maakt het bekend. De verandering is ook zo groot dat het onmiskenbaar is. Her ware geloof is geen optelsom maar een gave Gods door de zoete werking van Zijn Geest die ons aan onze verschrikkelijk ellendestaat ontdekt en onze ogen richt op de Zaligmaker die verlorenen zoekt.Bezorgd schreef:
Hoe kun je er, volgens jou, dan toch zeker van zijn dat dat wonder bij jezelf wel echt is?
Het is dus wel belangrijk het echte goed te duiden en te onderscheiden van meer lichamelijke aspecten.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Bezorgd schreef:JSF schreef:
Misschien, maar daarom is scherpe ontdekking en Schriftuurlijke separatie in de prediking onmisbaar. De dwaze maagden moet op tijd wakker worden gemaakt en ontdekt aan hun gemis.
Schijn heeft vaak een afkeer van ontdekkende prediking en bouwt zich op met belofteprediking en wat goede werken.
Wet en Evangelie moeten gepreekt worden. Adam en Christus.......en onze doodstaat van nature mag niet verzwegen worden.
Allemaal waarheden. Maar daarom ga ik er toch van uit dat schijn weet dat het schijn is.
Overigens vind ik de tegenstellingen die je maakt onbijbels. Alsof een belofteprediking seperatie uitsluit. De kritiek is vaak, dat het andersom nl wel gebeurd, en dan wordt het eenzijdig en onbijbels.
Ik vind wel dat je veel van jezelf afwijst. En spreekt over anderen. Ken je er zelf iets van?
Allemaal waarheden maar toch niet waar? Eenzijdige belofteprediking zoals die hand over hand toeneemt separeert amper. Zo is de gereformeerde/puriteinse prediking vanouds niet geweest.
Als ik de indruk wek dat die ontdekking voor mij niet nodig is dan excuseer ik mij daarvoor.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Helemaal eens met punt 2.Arja schreef:Ik denk dat "zelfbedrog" en hypocrisie twee verschillende zaken zijn.
1. Je kunt jezelf bedriegen, zonder dat je het echt weet. Je kunt denken dat je een echt gelovige bent, maar het toch niet zijn omdat je geen persoonlijk aandeel hebt aan Jezus Christus.
2. Een hypocriet is iemand die zich bewust anders voordoet dan hij is. Zoals de Heere Jezus zegt: "Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden, want gij reinigt het buitenste des drinkbekers, en des schotels, maar van binnen zijn zij vol van roof en onmatigheid."
W.b. punt 1, kom je toch weer terecht in het 'misschien' , want wat is concreet een persoonlijk aandeel in Jezus Christus hebben?
Is het wellicht niet helderder om te spreken of je de Heere liefhebt? En als je daar ( misschien met schroom) ja op zegt, kan het dan nog zijn dat je jezelf bedriegt en straks te horen krijgt; "Ga weg van Mij?"?
Mag je dan niet je vinger bij Gods Woord leggen en zeggen: "hier staat dat u degene die tot U komt geenszins zal uitwerpen"?
Ik heb wel eens begrepen dat bij andere godsdiensten het altijd een 'afwachten' blijft of je daadwerkelijk in de 'hemel' komt, juist het christendom onderscheidt zich hierin.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Vreemde reactie. JSF legt het goed uit, onderbouwt het goed, je bent het met hem eens en toch blijf je bij je onbijbelse standpunt dat een schijnchristen van zichzelf weet dat hij een schijnchristen is.Bezorgd schreef:Allemaal waarheden. Maar daarom ga ik er toch van uit dat schijn weet dat het schijn is.
Overigens vind ik de tegenstellingen die je maakt onbijbels. Alsof een belofteprediking seperatie uitsluit. De kritiek is vaak, dat het andersom nl wel gebeurd, en dan wordt het eenzijdig en onbijbels.
Ik vind wel dat je veel van jezelf afwijst. En spreekt over anderen. Ken je er zelf iets van?
Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!