Voor wie is het Heilig Avondmaal.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 12 mar 2018, 09:16
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Dat is ook waar!
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
In de BhP van 16 mei j.l. beantwoordt ds. Hoefnagel een vraag van een lezer: Voor wie is het?
En dat doet hij op eenvoudige wijze.
Een kort citaat er uit:
Het H.A. is voor de kinderen; alleen voor hen, maar ook voor hen allemaal!
Of een kind nu klein of groot is, ze hebben allemaal honger.
Het leven der wedergeboorte wordt daaraan gekend, aan de honger.
Ze worden door de Gastheer zalig gesproken. Niet de verzadigden, maar die hongeren en dorsten naar Zijn gerechtigheid
delen in de belofte: Zij zulen verzaligd worden, zie Matth. 5:6.
Nog eens, die belofte geldt alle kinderen. Moeder heeft eten voor haar hongerige zoon, die moe van school thuis komt,
maar ook voor haar kleintje, dat in de wieg ligt te huilen om melk.
Natuurlijk is er verschil onder de kinderschare van Gods huisgezin.
Zoon Jan van 12 weet veel meer van de gezinssituatie af dan zijn zusje van 3 maanden. Jan weet wie de
kostwinner is, maar het kleintje heeft daar totaal geen weet van.
Maar vader werkt ook voor haar en voor de fles die zij begerig leegdrinkt, is ook betaald.
Later zal zij dit gaan begrijpen
Jan en zijn kleine zusje hebben dit gemeen,: zij kunnen niet zonder eten.
Ik vond het mooi uitgelegd.
Opmerkelijk is dat de vraag door een oudere gesteld wordt.
En dat doet hij op eenvoudige wijze.
Een kort citaat er uit:
Het H.A. is voor de kinderen; alleen voor hen, maar ook voor hen allemaal!
Of een kind nu klein of groot is, ze hebben allemaal honger.
Het leven der wedergeboorte wordt daaraan gekend, aan de honger.
Ze worden door de Gastheer zalig gesproken. Niet de verzadigden, maar die hongeren en dorsten naar Zijn gerechtigheid
delen in de belofte: Zij zulen verzaligd worden, zie Matth. 5:6.
Nog eens, die belofte geldt alle kinderen. Moeder heeft eten voor haar hongerige zoon, die moe van school thuis komt,
maar ook voor haar kleintje, dat in de wieg ligt te huilen om melk.
Natuurlijk is er verschil onder de kinderschare van Gods huisgezin.
Zoon Jan van 12 weet veel meer van de gezinssituatie af dan zijn zusje van 3 maanden. Jan weet wie de
kostwinner is, maar het kleintje heeft daar totaal geen weet van.
Maar vader werkt ook voor haar en voor de fles die zij begerig leegdrinkt, is ook betaald.
Later zal zij dit gaan begrijpen
Jan en zijn kleine zusje hebben dit gemeen,: zij kunnen niet zonder eten.
Ik vond het mooi uitgelegd.
Opmerkelijk is dat de vraag door een oudere gesteld wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Inderdaad mooi.Mara schreef:In de BhP van 16 mei j.l. beantwoordt ds. Hoefnagel een vraag van een lezer: Voor wie is het?
En dat doet hij op eenvoudige wijze.
Een kort citaat er uit:
Het H.A. is voor de kinderen; alleen voor hen, maar ook voor hen allemaal!
Of een kind nu klein of groot is, ze hebben allemaal honger.
Het leven der wedergeboorte wordt daaraan gekend, aan de honger.
Ze worden door de Gastheer zalig gesproken. Niet de verzadigden, maar die hongeren en dorsten naar Zijn gerechtigheid
delen in de belofte: Zij zulen verzaligd worden, zie Matth. 5:6.
Nog eens, die belofte geldt alle kinderen. Moeder heeft eten voor haar hongerige zoon, die moe van school thuis komt,
maar ook voor haar kleintje, dat in de wieg ligt te huilen om melk.
Natuurlijk is er verschil onder de kinderschare van Gods huisgezin.
Zoon Jan van 12 weet veel meer van de gezinssituatie af dan zijn zusje van 3 maanden. Jan weet wie de
kostwinner is, maar het kleintje heeft daar totaal geen weet van.
Maar vader werkt ook voor haar en voor de fles die zij begerig leegdrinkt, is ook betaald.
Later zal zij dit gaan begrijpen
Jan en zijn kleine zusje hebben dit gemeen,: zij kunnen niet zonder eten.
Ik vond het mooi uitgelegd.
Opmerkelijk is dat de vraag door een oudere gesteld wordt.
Waarom vindt je het opmerkelijk dat deze vraag door een oudere gesteld wordt? Ik kom deze vraag bij ouderen heelveel tegen...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Daarom dus. Deze vraag leeft bij de jongere generatie veel minder.Nasrani schreef: Inderdaad mooi.
Waarom vindt je het opmerkelijk dat deze vraag door een oudere gesteld wordt? Ik kom deze vraag bij ouderen heelveel tegen...
Belijdenis gedaan >> betekent deelnemen aan H.A.
Maar zo was dat echt niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Dat zeg ik je niet na. Ik zie in mijn omgeving niet alleen de ouderen worstelen, maar ook de jongeren met deze vraag.Mara schreef:Daarom dus. Deze vraag leeft bij de jongere generatie veel minder.Nasrani schreef: Inderdaad mooi.
Waarom vindt je het opmerkelijk dat deze vraag door een oudere gesteld wordt? Ik kom deze vraag bij ouderen heelveel tegen...
Belijdenis gedaan >> betekent deelnemen aan H.A.
Maar zo was dat echt niet.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Elke situatie is weer anders natuurlijk. Maar inderdaad, ik zie eerder nog jongeren met deze vraag zitten, dan ouderen.Nasrani schreef:Dat zeg ik je niet na. Ik zie in mijn omgeving niet alleen de ouderen worstelen, maar ook de jongeren met deze vraag.Mara schreef:Daarom dus. Deze vraag leeft bij de jongere generatie veel minder.Nasrani schreef: Inderdaad mooi.
Waarom vindt je het opmerkelijk dat deze vraag door een oudere gesteld wordt? Ik kom deze vraag bij ouderen heelveel tegen...
Belijdenis gedaan >> betekent deelnemen aan H.A.
Maar zo was dat echt niet.
Wel een ontroerend antwoord overigens...
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Jawel, zo was het wel in het verleden (lees bijvoorbeeld Smytegeld) en zo is het ook zoals het bedoeld is.Mara schreef: Belijdenis gedaan >> betekent deelnemen aan H.A.
Maar zo was dat echt niet.
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Mara schreef:Daarom dus. Deze vraag leeft bij de jongere generatie veel minder.Nasrani schreef: Inderdaad mooi.
Waarom vindt je het opmerkelijk dat deze vraag door een oudere gesteld wordt? Ik kom deze vraag bij ouderen heelveel tegen...
Belijdenis gedaan >> betekent deelnemen aan H.A.
Maar zo was dat echt niet.
Prachtig antwoord!
En ik begrijp je wel, die vanzelfsprekendheid roept ook wel eens wat vragen op.
Maar toch. als die verbinding er niet is, gaat er vooral iets mis met het doen van openbare geloofsbelijdenis.
Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Ze zullen er zijn, oud en jong, toch wordt - in het algemeen gesproken - vreemder opgekeken als je zegt dat je niet aan kan gaan.Nasrani schreef: Dat zeg ik je niet na. Ik zie in mijn omgeving niet alleen de ouderen worstelen, maar ook de jongeren met deze vraag.
Ook op dit forum werd er niet altijd positief op gereageerd, herinner ik me.
Ik was in de PKN bij een belijdenisdienst en daar werden de jongelui (en 2 oudere mensen die belijdenis deden) meteen welkom geheten aan het H.A.
En veel gemeentes krimpen qua ledental, maar de tafels zijn langer geworden.
Ik bedoel het niet lelijk, maar dat is een antwoord wat iemand dan krijgt en die daar niets mee kan.ejvl schreef:Jawel, zo was het wel in het verleden (lees bijvoorbeeld Smytegeld) en zo is het ook zoals het bedoeld is.
Want het is een persoonlijke zaak, dus als Pietje zegt dat een oudvader dit zo schreef, maakt dat niets uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Zeker is het een persoonlijke zaak, echter zoals @Bezorgd zegt, maar toch. als die verbinding er niet is, gaat er vooral iets mis met het doen van openbare geloofsbelijdenis.Mara schreef:Ze zullen er zijn, oud en jong, toch wordt - in het algemeen gesproken - vreemder opgekeken als je zegt dat je niet aan kan gaan.Nasrani schreef: Dat zeg ik je niet na. Ik zie in mijn omgeving niet alleen de ouderen worstelen, maar ook de jongeren met deze vraag.
Ook op dit forum werd er niet altijd positief op gereageerd, herinner ik me.
Ik was in de PKN bij een belijdenisdienst en daar werden de jongelui (en 2 oudere mensen die belijdenis deden) meteen welkom geheten aan het H.A.
En veel gemeentes krimpen qua ledental, maar de tafels zijn langer geworden.Ik bedoel het niet lelijk, maar dat is een antwoord wat iemand dan krijgt en die daar niets mee kan.ejvl schreef:Jawel, zo was het wel in het verleden (lees bijvoorbeeld Smytegeld) en zo is het ook zoals het bedoeld is.
Want het is een persoonlijke zaak, dus als Pietje zegt dat een oudvader dit zo schreef, maakt dat niets uit.
Beide zaken behoren geen automatisme te zijn, voor beide zaken is geloof nodig en dat is absoluut persoonlijk, derhalve vind ik wel dat geloofsbelijdenis en avondmaal bij elkaar horen, deze behoren met elkaar in verbinding te staan.
Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Dat is waar, maar jongeren ervaren ook een zekere druk. Op huisbezoek, of op de gewone catechisatie.ejvl schreef: Beide zaken behoren geen automatisme te zijn, voor beide zaken is geloof nodig en dat is absoluut persoonlijk, derhalve vind ik wel dat geloofsbelijdenis en avondmaal bij elkaar horen, deze behoren met elkaar in verbinding te staan.
En zeker als er getrouwd is en een kindje op komst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Dat klopt, daar heb ik zelf ook ervaring mee.Mara schreef:Dat is waar, maar jongeren ervaren ook een zekere druk. Op huisbezoek, of op de gewone catechisatie.ejvl schreef: Beide zaken behoren geen automatisme te zijn, voor beide zaken is geloof nodig en dat is absoluut persoonlijk, derhalve vind ik wel dat geloofsbelijdenis en avondmaal bij elkaar horen, deze behoren met elkaar in verbinding te staan.
En zeker als er getrouwd is en een kindje op komst.
Na de gewone catechesatie volgt automatisch de belijdeniscatechesatie, zonder belijdenis mag je wel trouwen maar niet laten dopen. Indien het een "moetje" is, wordt er direct belijdenis gedaan.
Ik heb moeite met deze praktijk overigens.
Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Bij ons mocht je niet trouwen, tenzij je beloofde dat je alsnog belijdeniscatechisatie ging volgen. Ik weet eerlijk gezegd niet of het nog steeds zo "streng" is.ejvl schreef: Dat klopt, daar heb ik zelf ook ervaring mee.
Na de gewone catechesatie volgt automatisch de belijdeniscatechesatie, zonder belijdenis mag je wel trouwen maar niet laten dopen. Indien het een "moetje" is, wordt er direct belijdenis gedaan.
Ik heb moeite met deze praktijk overigens.
Dopen kan, als 1 van de ouders belijdend lid is. De ander mag er naast staan en moet beloven dat hij of zij toestaat dat de ouder hun kind een christelijke opvoeding geeft.
Helaas zie je in de praktijk dat dit niet altijd goed gaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: RE: Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Dan hoef je echt niet eerst belijdenis te doen!Mara schreef: En zeker als er getrouwd is en een kindje op komst.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Dr Op ‘t Hof waarschuwt ernstig voor deze praktijk. Hij stelt dat belijdenis van het geloof juist bedoeld moet zijn als belijdenis van het zaligmakende geloof waaraan het deelnemen aan het avondmaal verbonden moet zijn. Wie niet aan het avondmaal kan en mag gaan, kan en mag ook geen belijdenis doen. Wel kan men dan zijn/ haar kinderen laten dopen.ejvl schreef:Dat klopt, daar heb ik zelf ook ervaring mee.Mara schreef:Dat is waar, maar jongeren ervaren ook een zekere druk. Op huisbezoek, of op de gewone catechisatie.ejvl schreef: Beide zaken behoren geen automatisme te zijn, voor beide zaken is geloof nodig en dat is absoluut persoonlijk, derhalve vind ik wel dat geloofsbelijdenis en avondmaal bij elkaar horen, deze behoren met elkaar in verbinding te staan.
En zeker als er getrouwd is en een kindje op komst.
Na de gewone catechesatie volgt automatisch de belijdeniscatechesatie, zonder belijdenis mag je wel trouwen maar niet laten dopen. Indien het een "moetje" is, wordt er direct belijdenis gedaan.
Ik heb moeite met deze praktijk overigens.
Dat staat haaks op de belijdenispraktijk in GerGem en ook een flink deel van de HHK. Weet iemand of de praktijk die dr Op t Hof voorstaat in de HHK navolging heeft?