Dankbaarheid

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Dankbaarheid

Bericht door jvdg »

Heel veel dingen in ons leven, hetzij positief hetzij negatief, zijn er die aanleiding moeten geven om de Heere te danken voor al Zijn weldaden.
Vaak zien we het wel maar doorgronden het niet.
Dan is er vaak de erkenning dat we God moeten loven, maar we kunnen het niet.
Het hart schreeuwt van verlangen, maar het komt niet verder dan...

In dit topic wil ik jullie vragen hoe met de goedertierenheden van de Heere om te gaan.
Ook, juist, al gaat Hij wegen die tegen ons vlees en onze geest ingaan.

Hoe tegenstrijdig ook, geen teksten, maar ervaring.
Vanuit de diepte, zoals Psalm 130 het verwoordt.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Dankbaarheid

Bericht door henriët »

jvdg schreef:Heel veel dingen in ons leven, hetzij positief hetzij negatief, zijn er die aanleiding moeten geven om de Heere te danken voor al Zijn weldaden.
Vaak zien we het wel maar doorgronden het niet.
Dan is er vaak de erkenning dat we God moeten loven, maar we kunnen het niet.
Het hart schreeuwt van verlangen, maar het komt niet verder dan...

In dit topic wil ik jullie vragen hoe met de goedertierenheden van de Heere om te gaan.

Ook, juist, al gaat Hij wegen die tegen ons vlees en onze geest ingaan.

Hoe tegenstrijdig ook, geen teksten, maar ervaring.
Vanuit de diepte, zoals Psalm 130 het verwoordt.
Ik denk dat het van persoon tot persoon verschilt.
Ik denk niet dat ik het uiten kan, hoe ik omga met de goedertierenheden van de Heere,
ik denk.. ten alle tijde met schuld..
dat ik nog leef, dat alleen is al goedheid van Hem
en soms kun je door druk en kruiswegen zo intens dankbaar zijn en van vreugde 'huppelen'
ik weet eigenlijk niet helemaal precies hoe je je vraag bedoelt..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Dankbaarheid

Bericht door jvdg »

henriët schreef: ik weet eigenlijk niet helemaal precies hoe je je vraag bedoelt..
Ik wel, en ik hoop je DV volgende week daarover te informeren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dankbaarheid

Bericht door Luther »

jvdg schreef:Heel veel dingen in ons leven, hetzij positief hetzij negatief, zijn er die aanleiding moeten geven om de Heere te danken voor al Zijn weldaden.
Vaak zien we het wel maar doorgronden het niet.
Dan is er vaak de erkenning dat we God moeten loven, maar we kunnen het niet.
Het hart schreeuwt van verlangen, maar het komt niet verder dan...

In dit topic wil ik jullie vragen hoe met de goedertierenheden van de Heere om te gaan.
Ook, juist, al gaat Hij wegen die tegen ons vlees en onze geest ingaan.

Hoe tegenstrijdig ook, geen teksten, maar ervaring.
Vanuit de diepte, zoals Psalm 130 het verwoordt.
Als de Heere verbreekt door Zijn trouw, dan leidt dat bij mij vooral tot stilte.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dankbaarheid

Bericht door huisman »

Luther schreef:
jvdg schreef:Heel veel dingen in ons leven, hetzij positief hetzij negatief, zijn er die aanleiding moeten geven om de Heere te danken voor al Zijn weldaden.
Vaak zien we het wel maar doorgronden het niet.
Dan is er vaak de erkenning dat we God moeten loven, maar we kunnen het niet.
Het hart schreeuwt van verlangen, maar het komt niet verder dan...

In dit topic wil ik jullie vragen hoe met de goedertierenheden van de Heere om te gaan.
Ook, juist, al gaat Hij wegen die tegen ons vlees en onze geest ingaan.

Hoe tegenstrijdig ook, geen teksten, maar ervaring.
Vanuit de diepte, zoals Psalm 130 het verwoordt.
Als de Heere verbreekt door Zijn trouw, dan leidt dat bij mij vooral tot stilte.
Dat is waar maar toch..... laten wij maar eens wat laten horen van Gods goedertierenheid.
Alle forumleden een echt gezegende zondag gewenst . en maandag vertellen van Gods goedertierenheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Dankbaarheid

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
jvdg schreef:Heel veel dingen in ons leven, hetzij positief hetzij negatief, zijn er die aanleiding moeten geven om de Heere te danken voor al Zijn weldaden.
Vaak zien we het wel maar doorgronden het niet.
Dan is er vaak de erkenning dat we God moeten loven, maar we kunnen het niet.
Het hart schreeuwt van verlangen, maar het komt niet verder dan...

In dit topic wil ik jullie vragen hoe met de goedertierenheden van de Heere om te gaan.
Ook, juist, al gaat Hij wegen die tegen ons vlees en onze geest ingaan.

Hoe tegenstrijdig ook, geen teksten, maar ervaring.
Vanuit de diepte, zoals Psalm 130 het verwoordt.
Als de Heere verbreekt door Zijn trouw, dan leidt dat bij mij vooral tot stilte.
Ja, je hebt me begrepen.
Mijn ziel is immers stil tot God....
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Dankbaarheid

Bericht door henriët »

Intens blij en dankbaar ben ik voor hartsvrienden/innen die ik van de Heere ontvangen mocht, samen met Jean.

En Gods goedertierenheid.. van dag tot dag!
Dat kan de ene keer leiden tot verwondering, de andere keer tot aanbidding, weer een andere keer tot verootmoediging,
ik weet niet zo goed raad met deze gevoelens om te uiten.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Dankbaarheid

Bericht door vogeltje »

Ik denk dat 'God danken' net zo goed een plekje in ons gebed moet hebben als 'je zonden belijden.'
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dankbaarheid

Bericht door Marnix »

vogeltje schreef:Ik denk dat 'God danken' net zo goed een plekje in ons gebed moet hebben als 'je zonden belijden.'
Sterker nog, ik denk dat we vaak zouden moeten beginnen met danken en lofprijzen. Zoals ook in het gebed dat de Here Jezus ons leert. God prijzen krijgt daarin veel meer aandacht dan zonde belijden. Hij moet alle eer krijgen. Hij moet in het middelpunt staan. Niet wij. Dan is er plaats voor schuldbelijdenis maar nog veel meer voor lofprijzing.

Dat God in het middelpunt zetten is belangrijk... en soms ook moeilijk. Als we in grote nood zijn is het heel menselijk om daarmee naar God toe te gaan. En het is ook goed. Maar we moeten daarin niet ons en onze ellende centraal zetten, maar Hem en zijn liefde en genade.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Dankbaarheid

Bericht door henriët »

huisman schreef:
Dat is waar maar toch..... laten wij maar eens wat laten horen van Gods goedertierenheid.
Alle forumleden een echt gezegende zondag gewenst . en maandag vertellen van Gods goedertierenheid.
De Heere sprak gisteren door middel van de prediking.
s Ochtends naar aanleiding van hosea 11. Hoe de mens zich ondanks de trouw afkeert van de Heere, nochtans Hij zoekt het verlorene op. Als je dan ziet dat de Heere roept, beschermt, draagt en geneest, dan past er niet anders dan ootmoed/ stille verwondering en ook dankbaarheid!
De hemelse Vader zo goed!!! Het geeft weer moed!

s Avonds nav HC zondag 31
De sleutelen van het hemelrijk
Wat een indringende boodschap.. buitengesloten te moeten worden, en toch God werkt nog en roept tot allen: Komt herwaarts tot Mij....
En als de Heere in je leven gewerkt heeft, dan mag je op grond van Gods werk jezelf er bij insluiten..
verwondering..

Looft de Heer'want Hij heeft grote dingen gedaan!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Dankbaarheid

Bericht door Lourens »

Bij het lezen van deze topic kwam mij een tekst naar boven:
Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God. Fil.4:6
Dagelijks probeer ik juist in de kleine dingen de goedertierenheid van God te zien. Als is het maar de kanarie in mijn voliere die nu gaat beginnen een nestje te bouwen. De Heere is het die het leven in stand houdt en voort laat gaan.
Maar ook zoals Henriet zegt: de goede vriendschappen, de goede gesprekken, maar ook dat ene lied wat je aanspreekt enzovoort.
De Heere laat niet na om dagelijks in kleine wonderen (want zo zie ik het, wonderen omdat ik het niet verdien) te laten merken dat Hij er is.
Maar ook in dagelijkse zorgen die er kunnen zijn kan je (vaak achteraf) zien dat Hij zorgt.

En wat Marnix zei komt ook in de tekst naar voren: 'met dankzegging'.
En dat maakt mij klein. Ik verdien het niet, het is alleen maar genade.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dankbaarheid

Bericht door Desiree »

Verschillend.

Ik denk ook verschillend voor iedereen. Ik ben behoorlijk extravert, dus uiten gaat vrij snel.

Als de liefde van de Heere mij raakt in de predikatie... probeer ik nooit te snuiten, vind ik zo dom staan... maar dan schieten nogals eens de tranen in mijn ogen.. Ik vebaas me soms zo dat God zo wil antwoorden op vragen... of bemoedigen.. Ik weet dan gewoon niet hoe ik dat moet uiten. Ik zing dan heel graag in de kerk, lofliederen... ik zing soms zachtjes, maar dan zing ik echt goed mee.. Dan zakt het een beetje, want ik ben dan zo vrolijk.. Ik kan alles aan. Niets is belangrijker dan dat Gods Koninkrijk echt gaat komen.. En dat God je Vader, je Vriend en je Alles wil zijn.

Aan de andere kant uit ik het helaas ook. Ik ben vroeger wat opstandig geweest.. Maar juist waar ik opstandig over was, dat heeft geleid tot zoveel echt mooi's dat ik later zo beschaamd was, wie ik was voor God.

Ik hoop nu dat ik in verdrietige tijden toch niet hoeft uit te komen als iemand die sprak, maar die op dat moment negatief is. Ik hoop dat God mij vasthoudt, ook in die tijden.

Gelukkig is alles buiten ons, dat is mijn troost, dat Gods werk God mag loven ten allen tijde.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dankbaarheid

Bericht door Marnix »

amen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dankbaarheid

Bericht door Mara »

Matthew Henry:

Toen hij belaagd werd door dieven en beroofd werd van zijn portemonnee, schreef hij in zijn dagboek:
“Ik wil ten eerste dankbaar zijn omdat ik nooit eerder beroofd ben; ten tweede omdat ze, hoewel ze mijn portemonnee gestolen hebben, niet mijn leven genomen hebben; ten derde, hoewel ze alles van mij afgepakt hebben, was het niet veel; en ten vierde, omdat ik het was die beroofd werd en niet ik die stal.”

KORTSLUITING
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dankbaarheid

Bericht door liz boer »

Ik hoorde pas in een preek over een predikant die altijd dankte voor het weer, als het regende, dat de plantjes lekker konden groeien, als het sneeuwde, dat de kinderen konden spelen, als de zon scheen... op een keer was het erg ruw weer... sneeuwstorm harde windstoten... koud de gemeente was benieuwd wat de dominee er nu van zou maken, hij dankte dat het niet altijd zulk weer was...

Dankt God in alles.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie