Precies!eilander schreef: We kunnen van onszelf ook helemaal de Heere niet erkennen.
Het lijkt heel principieel maar er gaat iets helemaal scheef in de redenering.
Precies!eilander schreef: We kunnen van onszelf ook helemaal de Heere niet erkennen.
Wat staat er dan op?Roeline schreef: Ik weet niet of het een trend is. Dat heb ik misschien verkeerd ingeschat. In ieder geval wordt in mijn kerkelijke omgeving het gebruiken van het woord 'dankbaar' op geboortekaartjes en in andere uitingsvormen niet erg gewaardeerd.
En dankdag houden?Roeline schreef:Ook in het gebed wordt dan niet gezegd: "we willen U danken voor..." maar "Mogen we Uw Naam erkennen dat...
Als dit de uitwerking is van het forum : Heel snel stoppen.Mara schreef:[q
Hoe langer ik op het forum zit, hoe meer verward ik ervan word.
Inderdaad. Dat is grotendeels de achtergrond.Tiberius schreef:Ik wil dat wel wat nuanceren.
Ergens in zijn catechismusverklaring stelt ds. G.H. Kersten, dat dankbaarheid 'geen vrucht is van eigen akker'. (Volgens mij bij de behandeling van zondag 32 of 33, maar dat zou ik even moeten nakijken). Bijbelse dankbaarheid is een vrucht van het zaligmakend geloof. Paulus zegt: 'Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere' (Rom. 7:25).
Ook in het laatste vers van de berijmde tien geboden wordt die verbinding duidelijk gelegd: '[Geef] door het geloof in Christus krachten om die te doen uit dankbaarheid'. Hieruit volgt dat men zonder waar geloof niet dankbaar kan zijn.
Die uitleg wordt in de kerkelijke omgeving van Roeline en Windorgel denk ik gebruikt om het woord dankbaar niet te gebruiken.
Ik ken een dominee aan het eind van zijn dankgebed na de preek altijd steevast zegt: Het past ons Uw Naam te erkennen voor de hulp die Gij schonk.TSD schreef:'mogen we Uw Naam erkennen voor' lijkt mij namelijk inhoudelijk hetzelfde als 'wij danken U voor'.eilander schreef:Als je het woord 'dankbaar' niet mag gebruiken, maar het wel mag hebben over 'mogen we Uw Naam erkennen voor...' dan is dat mijns inziens puur verbalisme: niet de inhoud is dan belangrijk, maar het juiste woordgebruik.
Bijbels spreken is in dit geval belangrijk. We mogen (of moeten) de Bijbelheiligen naspreken.
Het probleem dat we van onszelf helemaal niet dankbaar kunnen zijn, zou hier geen rol moeten spelen natuurlijk. We kunnen van onszelf ook helemaal de Heere niet erkennen.
Ik herken beide bewoordingen als in gebruik zijnde, maar ik zie daar totaal geen principieel verschil tussen en, inderdaad, zoals Eilander zegt: van jezelf kan je beide niet. Verder lijkt me beide bewoordingen gewoon Bijbels.
Is hij een robot?Jantje schreef: Ik ken een dominee aan het eind van zijn dankgebed na de preek altijd steevast zegt
Ik deel dit, maar dan vanuit het tegenovergestelde. Ik hoor nogal eens dat het gebed begonnen wordt met: Heere God, trouwe Vader in de hemel, wij danken U, dat... (...) En ik moet er helaas bij zeggen dat dit met enige regelmaat ook wel tijdens een leesdienst gebeurt. Voor mij is dus de ervaring dat het woord 'dankbaar' vaak een leeg omhulsel heeft en soms zelfs als stopwoord wordt gebruikt.Roeline schreef:Ik vind het persoonlijk weleens jammer te merken in onze kerkelijke omgeving dat 'dankbaar zijn' verdacht en besmet is geraakt. Want 'we kunnen niet danken'. Nee, dat is zeker. Maar als men wezenlijk consequent wil zijn moet men het ook niet meer hebben over bidden, smeken en kermen. Want dat kunnen we evenmin.
Nee. Maar pas viel me dat opeens op. Eerder nog nooit. En hij komt al jarenlang zeer regelmatig preken...Erskinees schreef:Is hij een robot?Jantje schreef: Ik ken een dominee aan het eind van zijn dankgebed na de preek altijd steevast zegt
Mijns inziens is er niets mis met deze formulering in de kerkelijke gebeden. Wij kunnen van onszelf evenmin fietsen als dankbaar zijn, maar het is daarom niet nodig om te zeggen dat we willen proberen te fietsen. Ik vind dat althans absurd.Jantje schreef:Ik deel dit, maar dan vanuit het tegenovergestelde. Ik hoor nogal eens dat het gebed begonnen wordt met: Heere God, trouwe Vader in de hemel, wij danken U, dat... (...) En ik moet er helaas bij zeggen dat dit met enige regelmaat ook wel tijdens een leesdienst gebeurt. Voor mij is dus de ervaring dat het woord 'dankbaar' vaak een leeg omhulsel heeft en soms zelfs als stopwoord wordt gebruikt.Roeline schreef:Ik vind het persoonlijk weleens jammer te merken in onze kerkelijke omgeving dat 'dankbaar zijn' verdacht en besmet is geraakt. Want 'we kunnen niet danken'. Nee, dat is zeker. Maar als men wezenlijk consequent wil zijn moet men het ook niet meer hebben over bidden, smeken en kermen. Want dat kunnen we evenmin.
Ik heb daar grote bezwaren tegen.
Bedankt voor de post. Interessant om te lezen. Overigens vraag ik me wel af of hij Ds. Moerkerken goed begrepen heeft, ondanks dat ik het heel mooi vind dat hij dat in elk geval probeert.Jongere schreef:De visie waarop Roeline doelt, vind je ook terug in een citaat van ds. Moerkerken achter deze link: http://ajpost1981.blogspot.com/2014/05/ ... rheid.html. Evenals een reactie tegen die visie, overigens.
Ik dacht dat we rond dit citaat weleens hadden gediscussieerd op RF, maar kan het niet terugvinden.
Inderdaad, dat vind ik ook wel. Dit heeft alles te maken met de Heere danken in mijn ogen. Ik zie echt geen principieel verschil met "Wij danken u voor de hulp die Gij schonk".Jantje schreef:Ik ken een dominee aan het eind van zijn dankgebed na de preek altijd steevast zegt: Het past ons Uw Naam te erkennen voor de hulp die Gij schonk.
Ik vind dat een mooie verwoording.
Waar heb je nu bezwaar tegen? tegen het gebruik van het woord danken, of dat het zo gebruikt wordt tijdens een leesdienst?Jantje schreef:Ik deel dit, maar dan vanuit het tegenovergestelde. Ik hoor nogal eens dat het gebed begonnen wordt met: Heere God, trouwe Vader in de hemel, wij danken U, dat... (...) En ik moet er helaas bij zeggen dat dit met enige regelmaat ook wel tijdens een leesdienst gebeurt. Voor mij is dus de ervaring dat het woord 'dankbaar' vaak een leeg omhulsel heeft en soms zelfs als stopwoord wordt gebruikt.Roeline schreef:Ik vind het persoonlijk weleens jammer te merken in onze kerkelijke omgeving dat 'dankbaar zijn' verdacht en besmet is geraakt. Want 'we kunnen niet danken'. Nee, dat is zeker. Maar als men wezenlijk consequent wil zijn moet men het ook niet meer hebben over bidden, smeken en kermen. Want dat kunnen we evenmin.
Ik heb daar grote bezwaren tegen.