Dankbaarheid

TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dankbaarheid

Bericht door TSD »

Mannetje schreef:Hoe zou jij het dan willen schrijven?
Het erkennen van God in Zijn goedheid is denk ik de kern. Dat kan op zoveel manieren, het heeft niet zoveel zin om nu op te gaan schrijven hoe ik het zou willen verwoorden, dan gaat het inderdaad een normgevende discussie worden.

Wat ik wel altijd een mooi zinnetje vind op een geboortekaartje is "De Heere, die leven gaf en leven spaarde" (enz.)

Het is duidelijk Wie het onderwerp is en ik denk dat je met zo'n zin naar anderen laat zien Wie de gever is van het leven.

En ook dan blijft natuurlijk net zo goed staan dat wij van onszelf God niet in waarheid erkennen. Dat is ook het hele punt niet wat mij betreft. Het is wel onze plicht en als het goed is ook ons verlangen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dankbaarheid

Bericht door liz boer »

TSD schreef:
liz boer schreef: Net als de discussie over het Vaderschap van God... bij voorbaat zeggen ik wil niet dat U Koning over mij bent, ook al is het waar... toch kun je vanuit de hoogte niet met mensen omgaan of tegen elkaar zeggen, je kunt niet dankbaar zijn of God is je Vader niet.

God Zelf zegt tegen Israël Mijn Volk, ook weleens niet bij Lo Ruchama en Lo Ammi, maar dan later toch weer Ik zal Mij ontfermen en Mijn volk, alleen van boven naar beneden.
Ik begrijp geloof ik niet helemaal wat je wil zeggen. Ik zit het een paar keer te lezen, maar wat is je punt?
Dat je volgens jou niet op een geboortekaartje kan zeggen, we zijn dankbaar, alleen als je er iets van kent, dan sluit je zelfs verstandelijk God buiten je leven, zo ook met de Vadernaam van God.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dankbaarheid

Bericht door TSD »

liz boer schreef: Dat je volgens jou niet op een geboortekaartje kan zeggen, we zijn dankbaar, alleen als je er iets van kent, dan sluit je zelfs verstandelijk God buiten je leven, zo ook met de Vadernaam van God.
Dat zeg ik dus helemaal niet, dus wel goed lezen ;)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dankbaarheid

Bericht door liz boer »

TSD schreef:
liz boer schreef: Dat je volgens jou niet op een geboortekaartje kan zeggen, we zijn dankbaar, alleen als je er iets van kent, dan sluit je zelfs verstandelijk God buiten je leven, zo ook met de Vadernaam van God.
Dat zeg ik dus helemaal niet, dus wel goed lezen ;)
Nee... maar het komt wel zo over, de Heere die leven gaf en spaarde... maar we zijn niet dankbaar voor wat Hij dat deed is echt wel heel erg apart.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dankbaarheid

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Mannetje schreef:Hoe zou jij het dan willen schrijven?
Het erkennen van God in Zijn goedheid is denk ik de kern. Dat kan op zoveel manieren, het heeft niet zoveel zin om nu op te gaan schrijven hoe ik het zou willen verwoorden, dan gaat het inderdaad een normgevende discussie worden.

Wat ik wel altijd een mooi zinnetje vind op een geboortekaartje is "De Heere, die leven gaf en leven spaarde" (enz.)

Het is duidelijk Wie het onderwerp is en ik denk dat je met zo'n zin naar anderen laat zien Wie de gever is van het leven.

En ook dan blijft natuurlijk net zo goed staan dat wij van onszelf God niet in waarheid erkennen. Dat is ook het hele punt niet wat mij betreft. Het is wel onze plicht en als het goed is ook ons verlangen.
Mag je dan wel dankbaar zijn dat de Heere leven gaf en spaarde?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Dankbaarheid

Bericht door Bezorgd »

TSD schreef:
Bezorgd schreef:Die discussie over het gebruik van het woord dankbaar op een geboorte kaartje heb ik echt nog nooit begrepen.
Vroomheid in optima forma.
Bedankt voor het etiket, Bezorgd.

Sorry, zo bedoelde ik het niet. Meer in het algemeen. In preken hoor je het ook nog wel eens.
TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dankbaarheid

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:
TSD schreef:
Mannetje schreef:Hoe zou jij het dan willen schrijven?
Het erkennen van God in Zijn goedheid is denk ik de kern. Dat kan op zoveel manieren, het heeft niet zoveel zin om nu op te gaan schrijven hoe ik het zou willen verwoorden, dan gaat het inderdaad een normgevende discussie worden.

Wat ik wel altijd een mooi zinnetje vind op een geboortekaartje is "De Heere, die leven gaf en leven spaarde" (enz.)

Het is duidelijk Wie het onderwerp is en ik denk dat je met zo'n zin naar anderen laat zien Wie de gever is van het leven.

En ook dan blijft natuurlijk net zo goed staan dat wij van onszelf God niet in waarheid erkennen. Dat is ook het hele punt niet wat mij betreft. Het is wel onze plicht en als het goed is ook ons verlangen.
Mag je dan wel dankbaar zijn dat de Heere leven gaf en spaarde?
Dat is toch helemaal het punt niet? Natuurlijk mag je dat, het moet zelfs lijkt me.

Het punt is dat, door dit op een kaartje te zetten, je dit juist laat zien. De Heere danken is toch in de eerste plaats Hem erkennen als de Gever van ook deze goede gaven? Dat is juist wat je op het kaartje zet.

Mijn punt gaat erover dat voor mijn gevoel dergelijke teksten bij ons steeds meer plaats maken voor iets waarin vooral staat dat ik/wij dankbaar zijn. Dan ligt de nadruk dus op 'wij' die dankbaar zijn in plaats van op 'God' die door Zijn grote daden ons stof tot danken heeft gegeven.

Misschien wordt hetzelfde bedoeld, maar zo komt het op mij over. Welke boodschap wil je geven aan de geadresseerde van het kaartje? Dat jij dankbaar bent? Of dat God goed is?

Ik denk dat je niemand hoeft te vertellen dat jij dankbaar bent. Dat zien mensen aan je, aan je daden en aan dat je mag vertellen hoe goed de Heere is.

Overigens, voor de goede orde, ik heb nergens een oordeel over uitgesproken, alleen aangeven hoe het op mij overkomt en dat ik dat jammer vindt. Sommigen lezen echt meer in mijn reacties dan dat er nu staat.
TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dankbaarheid

Bericht door TSD »

liz boer schreef: Nee... maar het komt wel zo over, de Heere die leven gaf en spaarde... maar we zijn niet dankbaar voor wat Hij dat deed is echt wel heel erg apart.
Sorry hoor, maar je trekt heel erg je eigen conclusies uit mijn reacties, dingen die er totaal niet staan en je gaat vervolgens op de door jezelf getrokken conclusies reageren, zonder ook maar in het minst te checken of je het wel goed hebt begrepen.

Ik voel me niet geroepen om daar tegenin te gaan. ::bye
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dankbaarheid

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Dat is toch helemaal het punt niet? Natuurlijk mag je dat, het moet zelfs lijkt me.

Misschien wordt hetzelfde bedoeld, maar zo komt het op mij over. Welke boodschap wil je geven aan de geadresseerde van het kaartje? Dat jij dankbaar bent? Of dat God goed is?

Ik denk dat je niemand hoeft te vertellen dat jij dankbaar bent. Dat zien mensen aan je, aan je daden en aan dat je mag vertellen hoe goed de Heere is.
Ik denk dat we het best eens zijn. Ik denk hierin wel dat woorden en daden samen mogen gaan. Verder wel genoeg woorden gewisseld nu toch? :D
TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dankbaarheid

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef: Ik denk dat we het best eens zijn. Ik denk hierin wel dat woorden en daden samen mogen gaan. Verder wel genoeg woorden gewisseld nu toch? :D
Ja hoor ;)
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Dankbaarheid

Bericht door Roeline »

DDD schreef:
Roeline schreef:Ik vind het persoonlijk weleens jammer te merken in onze kerkelijke omgeving dat 'dankbaar zijn' verdacht en besmet is geraakt. Want 'we kunnen niet danken'. Nee, dat is zeker. Maar als men wezenlijk consequent wil zijn moet men het ook niet meer hebben over bidden, smeken en kermen. Want dat kunnen we evenmin.
Dat heb ik nog helemaal gemist. Waar komt deze trend vandaan?
Ik weet niet of het een trend is. Dat heb ik misschien verkeerd ingeschat. In ieder geval wordt in mijn kerkelijke omgeving het gebruiken van het woord 'dankbaar' op geboortekaartjes en in andere uitingsvormen niet erg gewaardeerd. Ook in het gebed wordt dan niet gezegd: "we willen U danken voor..." maar "Mogen we Uw Naam erkennen dat..." Ik denk overigens dat hetzelfde bedoeld wordt. Maar het woord dankbaar (veel) gebruiken is hier zeker geen kenmerk 'van het ware', integendeel.

Ik ken daarnaast mensen die "O Heere, wij danken U van harte" principieel niet uitspreken.
Online
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Dankbaarheid

Bericht door windorgel »

Wat Roeline schrijft herken ik in mijn omgeving ook.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dankbaarheid

Bericht door Herman »

Droevig.

Hopelijk zijn er genoeg nuchtere mensen die Paulus' advies om God in alles dankbaar te zijn, wel ter harte nemen en zich ook zo durven uitdrukken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dankbaarheid

Bericht door eilander »

Als je het woord 'dankbaar' niet mag gebruiken, maar het wel mag hebben over 'mogen we Uw Naam erkennen voor...' dan is dat mijns inziens puur verbalisme: niet de inhoud is dan belangrijk, maar het juiste woordgebruik.

Bijbels spreken is in dit geval belangrijk. We mogen (of moeten) de Bijbelheiligen naspreken.
Het probleem dat we van onszelf helemaal niet dankbaar kunnen zijn, zou hier geen rol moeten spelen natuurlijk. We kunnen van onszelf ook helemaal de Heere niet erkennen.
TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dankbaarheid

Bericht door TSD »

eilander schreef:Als je het woord 'dankbaar' niet mag gebruiken, maar het wel mag hebben over 'mogen we Uw Naam erkennen voor...' dan is dat mijns inziens puur verbalisme: niet de inhoud is dan belangrijk, maar het juiste woordgebruik.

Bijbels spreken is in dit geval belangrijk. We mogen (of moeten) de Bijbelheiligen naspreken.
Het probleem dat we van onszelf helemaal niet dankbaar kunnen zijn, zou hier geen rol moeten spelen natuurlijk. We kunnen van onszelf ook helemaal de Heere niet erkennen.
'mogen we Uw Naam erkennen voor' lijkt mij namelijk inhoudelijk hetzelfde als 'wij danken U voor'.

Ik herken beide bewoordingen als in gebruik zijnde, maar ik zie daar totaal geen principieel verschil tussen en, inderdaad, zoals Eilander zegt: van jezelf kan je beide niet. Verder lijkt me beide bewoordingen gewoon Bijbels.
Plaats reactie