De vaderen leren..

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De vaderen leren..

Bericht door JolandaOudshoorn »

waarom staat er een smiley voor dit topic????
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De vaderen leren..

Bericht door parsifal »

Ik ben het met Marnix eens. Je bent een idioot als je de kennis van je voorgeslacht negeert. Het is echter gevaarlijk om blind te volgen.

Misschien een variant op een bekend citaat: De vaderen zijn als lantaarnpalen, ze helpen de weg te vinden, maar alleen dronkenmannen houden zich er aan vast.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De vaderen leren..

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:waarom staat er een smiley voor dit topic????
vraag ik me ook steeds af...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De vaderen leren..

Bericht door Gian »

MarthaMartha schreef:
JolandaOudshoorn schreef:waarom staat er een smiley voor dit topic????
vraag ik me ook steeds af...
:fi
Stond er iig niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De vaderen leren..

Bericht door Auto »

Zullen we weer on topic gaan? Naar die smiley wordt gekeken
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De vaderen leren..

Bericht door Gian »

Auto schreef:Zullen we weer on topic gaan? Naar die smiley wordt gekeken
On-topic? Ik zie 2 opmerkingen over een smiley.. :bobo

Gooi maar dicht hoor , ik heb mn punt wel gemaakt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De vaderen leren..

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
MarthaMartha schreef:
JolandaOudshoorn schreef:waarom staat er een smiley voor dit topic????
vraag ik me ook steeds af...
:fi
Stond er iig niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De vaderen leren..

Bericht door huisman »

Joannah schreef:
huisman schreef:
We bedoelen met de leer der vaderen bijvoorbeeld:
- de op de Schrift gebaseerde en beproefde leer zoals we die vinden in de belijdenisgeschriften
- het sola fide, sola gratia, sola scriptura, enzovoort van de Reformatie.

Het zou wel zeer dwaas zijn dit alles overboord te zetten.
Helemaal mee eens door ons te verdiepen in de leer van b.v de grote reformatoren, de puriteinen,en ook de kerkvaders uit
de vroegste kerk zullen wij zien dat hun leer ondanks hun verschillen Schriftuurlijk is.
Door ons in hun strijd tegen dwalingen te verdiepen zullen wij deze ook sneller herkennen in onze tijd.
Prof W van ,t Spijker heeft ooit gezegd dat in de eerste 3 eeuwen van de kerk alle dwalingen al voorkwamen
en dat die in onze tijd op zijn hoogst in een nieuw jasje zijn gestoken.
Denk aan b.v. alverzoening vrije wil etc.
Wij mogen dankbaar zijn dat wij mogen staan op de schouders van het voorgeslacht (kun je verder kijken)
Iemand als Calvijn studeerde 10 uur per dag in de Bijbel (Wij 10 minuten?)
EN wat studeerde origines niet?
Hier een beschrijving van wat de man dacht en leerde:(voor zover je het nog niet wist)

(bron Wikipedia)"Origenes leverde een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van het oosters christelijk denken. Ook ontwikkelde hij het principe van de allegorische interpretatie. Volgens hem moet de oppervlakkige, letterlijke betekenis van de Bijbel onderscheiden worden van de diepere, geestelijke betekenis. Deze uitleg van het Schrift leverde hem felle tegenstand op, o.a. van Melito van Sardes en Lactantius.
Hij onderscheidde de volledige Godheid van God de Vader en de Godheid van God de Zoon. Volgens hem was de Zoon minder goddelijk dan de Vader. Bovendien leerde hij dat elk schepsel, zowel mensen als de duivel, uiteindelijk gered zal worden.
Origenes deed de eerste poging om een systematische theologie samen te stellen, die hij de titel "Grondbeginselen" meegaf. Ook stelde hij de zogenoemde Hexapla samen. Dit is een tekstuitgave van het Oude Testament in zes kolommen, waarin naast de Hebreeuwse tekst de belangrijkste Griekse vertalingen werden opgenomen. Bovendien schreef hij verschillende commentaren op enkele bijbelboeken."
Zelfs de duivel zal uiteidelijk gered worden???????????????????????????
Sorry, maar ik toets alles aan de Schrift, of het nu een kerkvader is uit 100,1000 of 2000 na Christus!
Ja je hebt gelijk daarin was Origenes absoluut niet Schriftuurlijk. Bij de eerste kerkvaders zie je wel meer hele rare
gedachten. Dit kwam omdat men de grote Dogma,s nog moesten doordenken (denk b.v aan de Drieëenheid,de Godheid van Jezus, de twee naturen van Christus waarchtig God en waarachtig mens. Deze Dogma,s hebben rond 325 (Nicea) hun vaste
en na mijn overtuiging Bijbelse vorm gekregen.
Alles aan de Schrift toetsen doe ik ook maar ik heb niet de overtuiging dat ik dat onbevangen kan doen
Arglistig is ons hart ,dus ik gebruik voor dat onderzoek van ganse harte de schatten uit het verleden van de kerk
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De vaderen leren..

Bericht door Afgewezen »

Het is misschien wel aardig om te lezen wat Calvijn vindt van het beroep op de 'vaderen':
Calvijn schreef:Maar wij houden ons met hun geschriften [nl. van de vaderen] zo bezig, dat wij ons steeds herinneren, dat alles het onze is, om ons te dienen en niet om over ons te heersen, doch dat wij in Christus alleen zijn, aan Wie men in alles, zonder uitzondering, gehoorzamen moet (1 Cor. 3:21). Wie dit onderscheid niet vasthoudt, zal in de godsdienst geen vastheid hebben. Want veel is er, dat die heilige mannen niet geweten hebben; dikwijls zijn zij het onder elkander oneens, somtijds zijn zij ook met zichzelf in strijd. (Voorwoord in de Instititie, gericht aan Frans I)[/size]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De vaderen leren..

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Het is misschien wel aardig om te lezen wat Calvijn vindt van het beroep op de 'vaderen':
Calvijn schreef:Maar wij houden ons met hun geschriften [nl. van de vaderen] zo bezig, dat wij ons steeds herinneren, dat alles het onze is, om ons te dienen en niet om over ons te heersen, doch dat wij in Christus alleen zijn, aan Wie men in alles, zonder uitzondering, gehoorzamen moet (1 Cor. 3:21). Wie dit onderscheid niet vasthoudt, zal in de godsdienst geen vastheid hebben. Want veel is er, dat die heilige mannen niet geweten hebben; dikwijls zijn zij het onder elkander oneens, somtijds zijn zij ook met zichzelf in strijd. (Voorwoord in de Instititie, gericht aan Frans I)[/size]
De Reformatie heeft vanaf haar begin al een beroep gedaan op de vaderen. Ze wilden daarmee aantonen dat ze geen nieuwe ideeën hadden, maar dat ze in de lijn van de kerk der eeuwen stonden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De vaderen leren..

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Het is misschien wel aardig om te lezen wat Calvijn vindt van het beroep op de 'vaderen':
Calvijn schreef:Maar wij houden ons met hun geschriften [nl. van de vaderen] zo bezig, dat wij ons steeds herinneren, dat alles het onze is, om ons te dienen en niet om over ons te heersen, doch dat wij in Christus alleen zijn, aan Wie men in alles, zonder uitzondering, gehoorzamen moet (1 Cor. 3:21). Wie dit onderscheid niet vasthoudt, zal in de godsdienst geen vastheid hebben. Want veel is er, dat die heilige mannen niet geweten hebben; dikwijls zijn zij het onder elkander oneens, somtijds zijn zij ook met zichzelf in strijd. (Voorwoord in de Instititie, gericht aan Frans I)[/size]
De Reformatie heeft vanaf haar begin al een beroep gedaan op de vaderen. Ze wilden daarmee aantonen dat ze geen nieuwe ideeën hadden, maar dat ze in de lijn van de kerk der eeuwen stonden.
Heb je gelezen wat er staat??
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De vaderen leren..

Bericht door memento »

@Afgewezen: Ik heb wel gelezen wat er staat. Maar ondanks dat beroepen hij (en de andere reformatoren) zich zeer veel op de vaderen. Het feit dat er af en toe wat onenigheid was tussen die vaderen belet hen daarin niet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De vaderen leren..

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:@Afgewezen: Ik heb wel gelezen wat er staat. Maar ondanks dat beroepen hij (en de andere reformatoren) zich zeer veel op de vaderen. Het feit dat er af en toe wat onenigheid was tussen die vaderen belet hen daarin niet.
Het gaat mij erom dat Calvijn ook weer relativeert. Ik volg hem daarin graag.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De vaderen leren..

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
memento schreef:@Afgewezen: Ik heb wel gelezen wat er staat. Maar ondanks dat beroepen hij (en de andere reformatoren) zich zeer veel op de vaderen. Het feit dat er af en toe wat onenigheid was tussen die vaderen belet hen daarin niet.
Het gaat mij erom dat Calvijn ook weer relativeert. Ik volg hem daarin graag.
Ben het met dat relativeren eens, maar kunnen wij dat op de juiste manier?
Je hoort toch van veel predikanten de verzuchting dat de kennis van de Schrift zo matig is.
Tot onder ambtsdragers toe (Een ouderling die het heeft over Jozef in het biezen mandje)
Dan vind ik het persoonlijk fijn om met wat ootmoed te luisteren na wat b.v. Calvijn geleerd heeft
over een Schriftgedeelte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De vaderen leren..

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef:@Afgewezen: Ik heb wel gelezen wat er staat. Maar ondanks dat beroepen hij (en de andere reformatoren) zich zeer veel op de vaderen. Het feit dat er af en toe wat onenigheid was tussen die vaderen belet hen daarin niet.
Het gaat mij erom dat Calvijn ook weer relativeert. Ik volg hem daarin graag.
Ben het met dat relativeren eens, maar kunnen wij dat op de juiste manier?
Je hoort toch van veel predikanten de verzuchting dat de kennis van de Schrift zo matig is.
Tot onder ambtsdragers toe (Een ouderling die het heeft over Jozef in het biezen mandje)
Dan vind ik het persoonlijk fijn om met wat ootmoed te luisteren na wat b.v. Calvijn geleerd heeft over een Schriftgedeelte.
Ik ook, hoor. Al raadpleeg ik liever wat toegankelijker exegeten. ;)
Maar we moeten wat de vaderen hebben gezegd en geschreven, niet verabsoluteren. Dan krijg je alleen maar citatenoorlogen, en bovendien spreken ze zichzelf ook nog wel eens tegen.
Plaats reactie