Bijbels dagboek

ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bijbels dagboek

Bericht door ejvl »

Wantrouwen is iets anders als zelf de schriften onderzoeken natuurlijk.
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Charles »

Mara schreef: Natuurlijk moeten we de Bijbel nauwgezet lezen, maar de Heere heeft Zelf dienstknechten uitgestoten in de wijngaard, toch?
Er zijn er een hoop met ds. voor hun naam die niet getrouw zijn. Paulus prees de Joden van Berea omdat ze onderzochten of de dingen alzo waren. Dus aan de reactie van SecorDabar kan ik niets negatiefs of hoogmoedigs ontdekken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Mara »

Charles schreef:
Mara schreef: Natuurlijk moeten we de Bijbel nauwgezet lezen, maar de Heere heeft Zelf dienstknechten uitgestoten in de wijngaard, toch?
Er zijn er een hoop met ds. voor hun naam die niet getrouw zijn. Paulus prees de Joden van Berea omdat ze onderzochten of de dingen alzo waren. Dus aan de reactie van SecorDabar kan ik niets negatiefs of hoogmoedigs ontdekken.
Het gaat er meer om of wij zelf getrouw zijn! Dan kom je aan de ander, of hij nu wel of niet dominee is, niet toe.
We zijn niet allemaal inwoners van Berea. We zullen er licht van Boven over moeten krijgen, anders zal het geen dageraad kennen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Bijbels dagboek

Bericht door Vagari »

Mara schreef:
SecorDabar schreef: Ik zou maar niet op namen af gaan. We worden juist opgeroepen om zelf de Schriften te onderzoeken.
En niet van: dominee heeft geschreven, en dus zal het wel betrouwbaar zijn.
En dan kom je helaas weleens zaken tegen dat ook "betrouwbare" predikanten, er goed naast zitten in hun Schriftuitleg.
Dat vind ik een negatieve, min of meer hoogmoedige insteek.
Je moet toch ergens op af kunnen gaan?
Als je bij voorbaat al gaat wantrouwen en denkt dat je het beter weet, kun je net zo goed niets meer lezen, ook geen oudvaders.

Natuurlijk moeten we de Bijbel nauwgezet lezen, maar de Heere heeft Zelf dienstknechten uitgestoten in de wijngaard, toch?
En een dagboek moet je altijd naast de Bijbel lezen, niet in plaats van.
Ik liep ook een tijdje met de vraag of ik niet te veel van predikanten verwachtte. Want het is: Vest op prinsen geen betrouwen, hè. Maar een dominee wordt niet voor niets herder en leraar genoemd.

Lees maar wat de Heere Jezus zegt:
36 En Hij, de scharen ziende, werd innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, gelijk schapen, die geen herder hebben.
37 Toen zeide Hij tot Zijn discipelen: De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige;
38 Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.

En kritisch luisteren is ook heel Bijbels:
4 En wanneer hij zijn schapen uitgedreven heeft, zo gaat hij voor hen heen; en de schapen volgen hem, overmits zij zijn stem kennen.
5 Maar een vreemde zullen zij geenszins volgen, maar zullen van hem vlieden; overmits zij de stem des vreemden niet kennen.
Laatst gewijzigd door Vagari op 13 jan 2015, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Charles »

Mara schreef:Het gaat er meer om of wij zelf getrouw zijn! Dan kom je aan de ander, of hij nu wel of niet dominee is, niet toe.
We zijn niet allemaal inwoners van Berea. We zullen er licht van Boven over moeten krijgen, anders zal het geen dageraad kennen.
Ja, zo stopt elke gesprek snel natuurlijk.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Het gaat er meer om of wij zelf getrouw zijn! Dan kom je aan de ander, of hij nu wel of niet dominee is, niet toe.
Wie moppert hier altijd het hardst over een bepaald kerkgenootschap? :modo
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Bijbels dagboek

Bericht door SecorDabar »

Charles schreef:
Mara schreef: Natuurlijk moeten we de Bijbel nauwgezet lezen, maar de Heere heeft Zelf dienstknechten uitgestoten in de wijngaard, toch?
Er zijn er een hoop met ds. voor hun naam die niet getrouw zijn. Paulus prees de Joden van Berea omdat ze onderzochten of de dingen alzo waren. Dus aan de reactie van SecorDabar kan ik niets negatiefs of hoogmoedigs ontdekken.
We moeten dan ook niet blindstaren op "betrouwbare" dominees.
Het komt zelfs voor dat men de meditaties van een landelijk kerkblad niet eens leest omdat ze onderaan zien dat Ds. X dit geschreven heeft.
Selectie bij de brievenbus, selectie bij de consistorie: van hetzelfde kerkverband: leespreken van Ds. X niet, want die past niet bij onze ligging.
Terwijl deze soms Schriftuurlijker zijn, dan de Ds. met de meeste voorkeuren binnen de kerkeraad.
En zo gaat het ook met dagboeken. Men bekijkt het lijstje namen in het dagboek vermeld, en jawel hoor: die nemen we, of die laten maar liggen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:Het gaat er meer om of wij zelf getrouw zijn! Dan kom je aan de ander, of hij nu wel of niet dominee is, niet toe.
Wie moppert hier altijd het hardst over een bepaald kerkgenootschap? :modo
Zie jij dit als mopperen? :fi Dan begrijp je er niet veel van.
SecorDabar schreef:We moeten dan ook niet blindstaren op "betrouwbare" dominees.
Het komt zelfs voor dat men de meditaties van een landelijk kerkblad niet eens leest omdat ze onderaan zien dat Ds. X dit geschreven heeft.
Selectie bij de brievenbus, selectie bij de consistorie: van hetzelfde kerkverband: leespreken van Ds. X niet, want die past niet bij onze ligging.
Terwijl deze soms Schriftuurlijker zijn, dan de Ds. met de meeste voorkeuren binnen de kerkeraad.
En zo gaat het ook met dagboeken. Men bekijkt het lijstje namen in het dagboek vermeld, en jawel hoor: die nemen we, of die laten maar liggen.
Zoals je het nu omschrijft, ben ik het met je eens. :)
Ik ben meerdere keren aangenaam verrast op onverwachte momenten.

Maar je bent toch wel met me eens dat je sommige uitgeverijen heel kritisch onder de loep moet houden w.b. hun uitgaven, daar er behoorlijk vrijzinnige boekwerken
uitkomen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Bijbels dagboek

Bericht door SecorDabar »

Mara schreef:
Posthoorn schreef:
Mara schreef:Het gaat er meer om of wij zelf getrouw zijn! Dan kom je aan de ander, of hij nu wel of niet dominee is, niet toe.
Wie moppert hier altijd het hardst over een bepaald kerkgenootschap? :modo
Zie jij dit als mopperen? :fi Dan begrijp je er niet veel van.
SecorDabar schreef:We moeten dan ook niet blindstaren op "betrouwbare" dominees.
Het komt zelfs voor dat men de meditaties van een landelijk kerkblad niet eens leest omdat ze onderaan zien dat Ds. X dit geschreven heeft.
Selectie bij de brievenbus, selectie bij de consistorie: van hetzelfde kerkverband: leespreken van Ds. X niet, want die past niet bij onze ligging.
Terwijl deze soms Schriftuurlijker zijn, dan de Ds. met de meeste voorkeuren binnen de kerkeraad.
En zo gaat het ook met dagboeken. Men bekijkt het lijstje namen in het dagboek vermeld, en jawel hoor: die nemen we, of die laten maar liggen.
Zoals je het nu omschrijft, ben ik het met je eens. :)
Ik ben meerdere keren aangenaam verrast op onverwachte momenten.

Maar je bent toch wel met me eens dat je sommige uitgeverijen heel kritisch onder de loep moet houden w.b. hun uitgaven, daar er behoorlijk vrijzinnige boekwerken
uitkomen.
Dank u. Het is zo verrijkend om eens een dagboek van een onbekende te lezen.
En natuurlijk kunt u met het dagboek stoppen, en een andere nemen :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Vagari »

Maar als je niet zoveel te besteden hebt is het jezelf van te voren informeren over de schrijver(s), geen overbodige luxe. ;)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Mara »

Vagari schreef:Maar als je niet zoveel te besteden hebt is het jezelf van te voren informeren over de schrijver(s), geen overbodige luxe. ;)
Ik vind sowieso dat je dat moet doen Vagari.
Lukraak een dagboek aanschaffen om het daarna in de kast te laten staan, wil je ook niet. ;)
En eigenlijk koop ik vrijwel nooit een dagboek, we krijgen er meestal eentje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bijbels dagboek

Bericht door refo »

Op 11 april is er in Gouda een rommelmarkt t.b.v. de zending. Daar zijn meestal veel dagboeken te koop in de tweedehandsboekenkraam. Voor haast niets.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Orchidee »

refo schreef:Op 11 april is er in Gouda een rommelmarkt t.b.v. de zending. Daar zijn meestal veel dagboeken te koop in de tweedehandsboekenkraam. Voor haast niets.
Waar is dat?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Vagari »

refo schreef:Op 11 april is er in Gouda een rommelmarkt t.b.v. de zending. Daar zijn meestal veel dagboeken te koop in de tweedehandsboekenkraam. Voor haast niets.
Das te ver uit the hood
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Charles »

Tijdje geleden het dagboek 'Geef Mij uw hart' van McCheyne gekocht bij een kringloop, 50 cent. Gaat op de stapel dagboeken.
Plaats reactie