Eerste liefde verlaten...

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Joannah »

jvdg schreef:
theoloog schreef:
jvdg schreef: Jouw antwoord is inderdaad een antwoord op mijn vraag, in die zin dat er bij God (alle) Hoop is.
Maar netzomin als Ezechiél daar antwoord op kon geven (Heere, ik weet het niet), gaf de Heere wél het antwoord: Zie, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden.

Dus het is Zijn werk.
Niet mijn werk, dan is het een verloren zaak.
Al mijn smeken, bidden, tranen en bevindingen leiden niet tot (waarachtige) bekering.
Maar al dit bidden etc. mocht eens leiden tot een leiding door de Heilige Geest, uitgezonden door God de Vader en God de Zoon.

Wat is de uitverkiezing toch een ontzaggelijk mooie zaak!
Door die verkiezing is het door Goddrieënig mogelijk gemaakt dat vervloekte zondaren nog gered kunnen worden.
Ik begrijp je antwoord niet zo goed. Wil je nog eens extra benadrukken dat het Gods werk is?
Prima!

Maar dan komt de omslag. Waarom zou God niet willen dat je gelooft? Omdat je verworpen bent? Nee dat zeg je dan weer niet.

Maar je zegt wel: mocht... Een soort wensende zin. Let op, vandaag is de dag dat God je roept, niet misschien ooit een keer...

Weet je waar ik achter kwam toen God mij in mijn nekvelletje greep, dat niet God had uitgesteld, maar ik!

Daarom aan jou de vraag: geloof je vandaag dat Jezus Christus, Gods Zoon, voor jouw zonden gestorven is en geloof je vandaag dat je door genade Zijn kind bent geworden?
M'n beste theoloog, zolang jij mij geen helder antwoord geeft op mijn vraag over Ez. 37, kan ik niet van harte/oprecht antwoord geven op jouw vragen, aangezien ze ten nauwste samenhangen met het werk van God de Heilige Geest.
Voor nu alvast: Je op één laatste opmerking kan ik van harte onderschrijven: De Heere God greep.......
Niet ik.
het antwoord van theoloog over Ez 37 is zo helder als het maar zijn kan, toch?
En ook het goede antwoord.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door theoloog »

jvdg schreef:
M'n beste theoloog, zolang jij mij geen helder antwoord geeft op mijn vraag over Ez. 37, kan ik niet van harte/oprecht antwoord geven op jouw vragen, aangezien ze ten nauwste samenhangen met het werk van God de Heilige Geest.
Voor nu alvast: Je op één laatste opmerking kan ik van harte onderschrijven: De Heere God greep.......
Niet ik.
Beste broer/zus ik ben blij om te horen dat je jezelf door genade een kind van de Vader mag noemen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door refo »

Oude-Waarheid schreef:
refo schreef:
PvS schreef:
Marnix schreef:Dat dat zo is? Uiteraard. Iedere bekeerde is daar het bewijs van. In het Bijbelgedeelte dat Jvdg aanhaalt is dat ook te zien. En ook is te zien dat dat het werk van de Geest is, die levend maakt. Het gebeurt niet zomaar, er moest eerst iets gebeuren.... en dat is nog steeds zo. Maar dan gebeurt het ook. Dan worden dode zondaren levend gemaakt!
Dit had refo behoren te zeggen! :super
Nee, hoor, dat zegt de Bijbel.
De ure komt, en is nu dat doden zullen horen.
Maar beste Refo jij blijft wel halve wegen steken want er staat toch meer :quoi
Gelukkig staat er meer, ja.
Het gekke is dat de doodstaat als een soort probleem wordt verkondigd, terwijl dat bijbels gesproken geen probleem is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Mara »

...en er is niemand die God zoekt. Niet een !
Ik lees ook hier steeds dat iedereen ACHTERAF zegt: ik zocht niet, de Heere greep mij !
Voor mij steeds weer een bewijs dat er niets uit onszelf komt.
Wij zijn haters van God en onze naaste, geen zoekers, geen gelovers, geen aannemer van het geloof.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Marnix »

Dat klopt, tenzij hij ons zoekt. We kunnen dan dus niet dit vers uit Psalm 53 citeren en stellen: dus er is niemand die God zoekt. Want hoe Jan die zelfde David in Psalm 63 dan zingen: O God, Gij zijt mijn God, ik zoek U in de dageraad? Of in Psalm 119: ik zoek U met mijn hele hart? Psalm 27: mijn hart zegt tot U: Gij zegt: Zoekt mijn aangezicht; ik zoek Uw aangezicht, o HEERE?

Niemand zoekt Hem uit zichzelf, maar het evangelie is dat God mensen zoekt en ze Hem dan ook gaan zoeken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door memento »

refo schreef:Het gekke is dat de doodstaat als een soort probleem wordt verkondigd, terwijl dat bijbels gesproken geen probleem is.
De doodstaat Bijbels gesproken geen probleem meer? Voor ieder die buiten Christus is (ook brave kerkgangers, die nog onbekeerd verder leven) leidt de doodstaat tot de eeuwige dood, de eeuwige ondergang.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door refo »

Zeker, maar het gaat over de functie die deze notie heeft gekregen.
Het is nu praktijk dat als een ds het niet steevast over de doodsstaat heeft het geen goeie is.
Als een soort bezweringsformule moet hij er wel melding van maken.


Voor God is de doodsstaat echter geen enkele belemmering, in die zin dus helemaal geen probleem. Dat bedoel ik.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door memento »

refo schreef:Zeker, maar het gaat over de functie die deze notie heeft gekregen.
Het is nu praktijk dat als een ds het niet steevast over de doodsstaat heeft het geen goeie is.
Als een soort bezweringsformule moet hij er wel melding van maken.


Voor God is de doodsstaat echter geen enkele belemmering, in die zin dus helemaal geen probleem. Dat bedoel ik.
Spreken over genade (en dus over Christus' werk) is ook spreken over zonde en verloren-liggen. Als je spreekt over een Zaligmaker, een Verlosser, dan kan je niet eromheen dat de toestand waarin je geboren wordt niet-zalig is, en kan je er niet omheen dat je zonden hebt waarvan je verlost moet worden.

Zonder te spreken over verlorenheid en zonde, heeft het spreken over Christus geen betekenis.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Marnix »

Helemaal mee eens. En uit onszelf blijven we in die zonde. Refo doelt echter volgens mij op de doodsstaat in de zin van: je kan er niet uitkomen en dus is het wachten of God je er uit trekt of in laat liggen. De verkeerde uitwerking van de doodsstaat die leidt tot passiviteit (ik wil geloven maar het moet me geschonken worden). Nou klopt dat laatste maar het mag niet leiden tot passiviteit. Sterker nog, er wordt van ons een acteve houding gevraagd. De doodsstaat moet leiden tot het Hem zoeken. God is een beloner voor wie Hem ernstig zoeken. Dat mis ik wel eens.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door PvS »

memento schreef:
refo schreef:Zeker, maar het gaat over de functie die deze notie heeft gekregen.
Het is nu praktijk dat als een ds het niet steevast over de doodsstaat heeft het geen goeie is.
Als een soort bezweringsformule moet hij er wel melding van maken.


Voor God is de doodsstaat echter geen enkele belemmering, in die zin dus helemaal geen probleem. Dat bedoel ik.
Spreken over genade (en dus over Christus' werk) is ook spreken over zonde en verloren-liggen. Als je spreekt over een Zaligmaker, een Verlosser, dan kan je niet eromheen dat de toestand waarin je geboren wordt niet-zalig is, en kan je er niet omheen dat je zonden hebt waarvan je verlost moet worden.

Zonder te spreken over verlorenheid en zonde, heeft het spreken over Christus geen betekenis.
Juist!
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
eenvoudige
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:13

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door eenvoudige »

PvS schreef:
memento schreef:
refo schreef:Zeker, maar het gaat over de functie die deze notie heeft gekregen.
Het is nu praktijk dat als een ds het niet steevast over de doodsstaat heeft het geen goeie is.
Als een soort bezweringsformule moet hij er wel melding van maken.


Voor God is de doodsstaat echter geen enkele belemmering, in die zin dus helemaal geen probleem. Dat bedoel ik.
Spreken over genade (en dus over Christus' werk) is ook spreken over zonde en verloren-liggen. Als je spreekt over een Zaligmaker, een Verlosser, dan kan je niet eromheen dat de toestand waarin je geboren wordt niet-zalig is, en kan je er niet omheen dat je zonden hebt waarvan je verlost moet worden.

Zonder te spreken over verlorenheid en zonde, heeft het spreken over Christus geen betekenis.
Juist!
God eist geloof in Hem, maar vanwege de doodsstaat, de val in Adam, is het onmogelijk om te geloven.
En Die (de Heilige Geest) gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel; Van zonde, omdat ze in Mij niet geloven. (Joh. 16:8-9)
Wanneer de dodelijke onmacht en onwil en vijandschap niet geleerd is, dan heeft de macht van Christus en Zijn gewilligheid geen waarde voor een ziel. Vijanden worden met God verzoend. Adam niet geleerd, is Christus niet begeerd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Zeker, maar het gaat over de functie die deze notie heeft gekregen.
Het is nu praktijk dat als een ds het niet steevast over de doodsstaat heeft het geen goeie is.
Als een soort bezweringsformule moet hij er wel melding van maken.


Voor God is de doodsstaat echter geen enkele belemmering, in die zin dus helemaal geen probleem. Dat bedoel ik.
Hier zit voor ons inderdaad een knoop, die voor ons denken niet is op te lossen: Wij liggen in onze doodsstaat (het probleem), en daarom wordt ons het Evangelie verkondigd (als oplossing voor het probleem). Maar juist door diezelfde doodsstaat nemen wij dat Evangelie niet aan (zien we het probleem niet eens)! Toch worden mensen zalig.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Zeker, maar het gaat over de functie die deze notie heeft gekregen.
Het is nu praktijk dat als een ds het niet steevast over de doodsstaat heeft het geen goeie is.
Als een soort bezweringsformule moet hij er wel melding van maken.


Voor God is de doodsstaat echter geen enkele belemmering, in die zin dus helemaal geen probleem. Dat bedoel ik.
Hier zit voor ons inderdaad een knoop, die voor ons denken niet is op te lossen: Wij liggen in onze doodsstaat (het probleem), en daarom wordt ons het Evangelie verkondigd (als oplossing voor het probleem). Maar juist door diezelfde doodsstaat nemen wij dat Evangelie niet aan (zien we het probleem niet eens)! Toch worden mensen zalig.
Door het Borgwerk van Christus, anders had niemand zalig kunnen worden, maar al kunnen wij het zelf nooit, bij de Heere is alles mogelijk,gelukkig dat we het zelf niet kunnen anders zouden we als mens in onszelf eindigen maar nu bij die grote Middellaar.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Zeker, maar het gaat over de functie die deze notie heeft gekregen.
Het is nu praktijk dat als een ds het niet steevast over de doodsstaat heeft het geen goeie is.
Als een soort bezweringsformule moet hij er wel melding van maken.


Voor God is de doodsstaat echter geen enkele belemmering, in die zin dus helemaal geen probleem. Dat bedoel ik.
Hier zit voor ons inderdaad een knoop, die voor ons denken niet is op te lossen: Wij liggen in onze doodsstaat (het probleem), en daarom wordt ons het Evangelie verkondigd (als oplossing voor het probleem). Maar juist door diezelfde doodsstaat nemen wij dat Evangelie niet aan (zien we het probleem niet eens)! Toch worden mensen zalig.
Tja. Die knoop wordt op verschillende manieren 'opgelost'. Sommigen menen dat de mens moet geloven en dan worden ze zalig. Anderen denken dat God het geloof schenkt en dat mensen gaan geloven en dan wordt die mens zalig. En anderen zeggen: God schenkt het geloof en tevens geeft Hij de mens te geloven. Eigenlijk mogen alleen diegenen die het laatste voorstaan op dit forum komen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Desiree »

Dat vind ik toch aardig van je. Maarrrrrrrrr..... Denk ook ff aan onchristelijke medemensen die per ongeluk op bijvoorbeeld deze site terecht komen. 't Schijnt te gebeuren...
Laatst gewijzigd door Desiree op 16 dec 2010, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie