Eerste liefde verlaten...

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Erasmiaan »

Desiree schreef:Dat vind ik toch aardig van je.
Ik heb daar niets over te zeggen. De forumregels zijn helder.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:Zeker, maar het gaat over de functie die deze notie heeft gekregen.
Het is nu praktijk dat als een ds het niet steevast over de doodsstaat heeft het geen goeie is.
Als een soort bezweringsformule moet hij er wel melding van maken.


Voor God is de doodsstaat echter geen enkele belemmering, in die zin dus helemaal geen probleem. Dat bedoel ik.
Hier zit voor ons inderdaad een knoop, die voor ons denken niet is op te lossen: Wij liggen in onze doodsstaat (het probleem), en daarom wordt ons het Evangelie verkondigd (als oplossing voor het probleem). Maar juist door diezelfde doodsstaat nemen wij dat Evangelie niet aan (zien we het probleem niet eens)! Toch worden mensen zalig.
Tja. Sommigen menen dat de mens moet geloven en dan worden ze zalig. Anderen denken dat God het geloof schenkt en dat mensen gaan geloven en dan wordt die mens zalig. En anderen zeggen: God schenkt het geloof en tevens geeft Hij de mens te geloven. Eigenlijk mogen alleen diegenen die het laatste voorstaan op dit forum komen.
Het gaat dieper, het geloof is slechts een middel, het gaat om de inlijving in Christus en dat is een werk van de Heilige Geest. Als het geloof ons daar niet brengt is het geen waar geloof. Als het geloof ons wel doet delen in al Christus weldaden is het een gave Gods. En God betuigt overal in Zijn Woord dat Hij dat geloof in Christus wil schenken.
Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Neen zij , maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:Zeker, maar het gaat over de functie die deze notie heeft gekregen.
Het is nu praktijk dat als een ds het niet steevast over de doodsstaat heeft het geen goeie is.
Als een soort bezweringsformule moet hij er wel melding van maken.


Voor God is de doodsstaat echter geen enkele belemmering, in die zin dus helemaal geen probleem. Dat bedoel ik.
Hier zit voor ons inderdaad een knoop, die voor ons denken niet is op te lossen: Wij liggen in onze doodsstaat (het probleem), en daarom wordt ons het Evangelie verkondigd (als oplossing voor het probleem). Maar juist door diezelfde doodsstaat nemen wij dat Evangelie niet aan (zien we het probleem niet eens)! Toch worden mensen zalig.
Tja. Sommigen menen dat de mens moet geloven en dan worden ze zalig. Anderen denken dat God het geloof schenkt en dat mensen gaan geloven en dan wordt die mens zalig. En anderen zeggen: God schenkt het geloof en tevens geeft Hij de mens te geloven. Eigenlijk mogen alleen diegenen die het laatste voorstaan op dit forum komen.
Het gaat dieper, het geloof is slechts een middel, het gaat om de inlijving in Christus en dat is een werk van de Heilige Geest. Als het geloof ons daar niet brengt is het geen waar geloof. Als het geloof ons wel doet delen in al Christus weldaden is het een gave Gods. En God betuigt overal in Zijn Woord dat Hij dat geloof in Christus wil schenken.
Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Neen zij , maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
Het ging nu niet over dat dieper gaan, goed lezen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:Het ging nu niet over dat dieper gaan, goed lezen.
Het moet altijd gaan over de diepte van Christus .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Het ging nu niet over dat dieper gaan, goed lezen.
Het moet altijd gaan over de diepte van Christus .
Daar zal ik je aan houden.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door PvS »

eenvoudige schreef:
PvS schreef:
memento schreef:
refo schreef:Zeker, maar het gaat over de functie die deze notie heeft gekregen.
Het is nu praktijk dat als een ds het niet steevast over de doodsstaat heeft het geen goeie is.
Als een soort bezweringsformule moet hij er wel melding van maken.


Voor God is de doodsstaat echter geen enkele belemmering, in die zin dus helemaal geen probleem. Dat bedoel ik.
Spreken over genade (en dus over Christus' werk) is ook spreken over zonde en verloren-liggen. Als je spreekt over een Zaligmaker, een Verlosser, dan kan je niet eromheen dat de toestand waarin je geboren wordt niet-zalig is, en kan je er niet omheen dat je zonden hebt waarvan je verlost moet worden.

Zonder te spreken over verlorenheid en zonde, heeft het spreken over Christus geen betekenis.
Juist!
God eist geloof in Hem, maar vanwege de doodsstaat, de val in Adam, is het onmogelijk om te geloven.
En Die (de Heilige Geest) gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel; Van zonde, omdat ze in Mij niet geloven. (Joh. 16:8-9)
Wanneer de dodelijke onmacht en onwil en vijandschap niet geleerd is, dan heeft de macht van Christus en Zijn gewilligheid geen waarde voor een ziel. Vijanden worden met God verzoend. Adam niet geleerd, is Christus niet begeerd.
En vervolgens reageert hier niemand op...
Tekenend!
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Desiree »

Ik word ook nog geacht mijn plicht te doen... heb ff geen tijd..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:En vervolgens reageert hier niemand op...
Tekenend!
Ik heb indirect een reactie gegeven.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Willem »

PvS schreef:
eenvoudige schreef:God eist geloof in Hem, maar vanwege de doodsstaat, de val in Adam, is het onmogelijk om te geloven.
En Die (de Heilige Geest) gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel; Van zonde, omdat ze in Mij niet geloven. (Joh. 16:8-9)
Wanneer de dodelijke onmacht en onwil en vijandschap niet geleerd is, dan heeft de macht van Christus en Zijn gewilligheid geen waarde voor een ziel. Vijanden worden met God verzoend. Adam niet geleerd, is Christus niet begeerd.
En vervolgens reageert hier niemand op...
Tekenend!
Ik hoef toch hopenlijk niet op elke posting waar ik het van harte mee eens bent instemmend te reageren? Ik ben geen indiaan die op elke zinsnede met "ugh" reageert als er een opmerking wordt geplaatst waar ik mee kan instemmen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Desiree »

[En vervolgens reageert hier niemand op...
Tekenend![/quote]


Maar we mogen ook wel een beetje lief voor elkaar zijn.

Het is ook echt zo, je interesseert je heus niet in God. Totdat God je trekt. Daarna heb je vaak, (ik zeg vaak en niet altijd) dat je heel gelukkig ben en dichtbij God leeft. Maar zoals ik al citeerde, de drukte van het leven en vul maar in, ieder zo op zijn wijze, trekt je van God af. Dat belijd je ook voor God als je weer de dagelijkse bekering ervaart. Het gaat niet zonder schuld. Dat is de strijd om in te gaan.... Waarvan Paulus zegt: Strijd om in te gaan...

'Van zonde, omdat zij niet in Mij geloven', citeer je uit de Bijbel. Dat stukje alleen al. Als dat je tot nadenken zet, dan zink je weg. Hoe zegt de Heere Jezus dat met verdriet in Zijn Hart. Ze geloven niet in Hem. Hoe kun je dan hard discussiëren en zo stellig zijn. Het is zo verschrikkelijk dat mensen niet in Hem geloven. En ik weiger dat ooit te stimuleren.

Aan de andere kant, we kunnen elkaar niet bekeren, het idee alleen al, wij met onze vuile aard.
Maar het gebed van een rechtvaardige vermacht veel. En daarom is het denk ik goed, dat we uitzien naar bekering van degene die Hem vandaag nog niet kennen.

En Hij is Overwinnaar, Hij kan jou wel aan hoor!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eenvoudige
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:13

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door eenvoudige »

Wanneer de Heilige Geest overtuigt van zonde, dan ben je oneindig ver van God, want dan leer je God kwijt te zijn, het zgn. Godsgemis en dan worden de zonden tot zonden. De zonden van gedachten, woorden en werken; een hemelhoge schuld, waar ik niet een penning van betalen kan, alleen de schuld dagelijks groter maken. Ik doe niet alleen zonde, maar ik ben zonde.
En niet in Hem te kunnen geloven, nee niet in Hem te willen geloven. De onwil is de oorzaak van de onmacht. Dan wordt het onmogelijk om zalig te worden van 's mensenkant.
Wanneer een ziel dat beleeft, dan is het Gods tijd om Christus aan de arme, verloren ziel te openbaren en dan schenkt de Heilige Geest het geloof erbij. Het is een gave Gods.
En dan zal God ontvangen aanbidding, eer en dankbare lofgezangen, want dan getuigt de ziel: "Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik."
Laatst gewijzigd door eenvoudige op 17 dec 2010, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door jvdg »

eenvoudige schreef:Wanneer de Heilige Geest overtuigt van zonde, dan ben je oneindig ver van God, want dan leer je God kwijt te zijn, het zgn. Godsgemis en dan worden de zonden tot zonden. De zonden van gedachten, woorden en werken; een hemelhoge schuld, waar ik niet een penning van betalen kan, alleen de schuld dagelijks groter maken. Ik doe niet alleen zonde, maar ik ben zonde.
En niet in Hem te kunnen geloven, nee niet in Hem te willen geloven. De onwil is de oorzaak van de onmacht. Dan wordt het onmogelijk om zalig te worden van 's mensenkant.
Wanneer een ziel dat beleeft, dan is het Gods tijd om Christus aan de arme, verloren ziel te openbaren en dan schenkt de Heilige Geest het geloof erbij. Het is een gave Gods.
En dan zal God ontvangen aanbidding, eer en dankbare lofgezangen, want dan getuigt de ziel: "Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, hen Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik."
Ik wil geen Ja-knikker zijn, maar hier ben ik het volledig mee eens.
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door oesterschelpje »

jvdg schreef:
eenvoudige schreef:Wanneer de Heilige Geest overtuigt van zonde, dan ben je oneindig ver van God, want dan leer je God kwijt te zijn, het zgn. Godsgemis en dan worden de zonden tot zonden. De zonden van gedachten, woorden en werken; een hemelhoge schuld, waar ik niet een penning van betalen kan, alleen de schuld dagelijks groter maken. Ik doe niet alleen zonde, maar ik ben zonde.
En niet in Hem te kunnen geloven, nee niet in Hem te willen geloven. De onwil is de oorzaak van de onmacht. Dan wordt het onmogelijk om zalig te worden van 's mensenkant.
Wanneer een ziel dat beleeft, dan is het Gods tijd om Christus aan de arme, verloren ziel te openbaren en dan schenkt de Heilige Geest het geloof erbij. Het is een gave Gods.
En dan zal God ontvangen aanbidding, eer en dankbare lofgezangen, want dan getuigt de ziel: "Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, hen Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik."
Ik wil geen Ja-knikker zijn, maar hier ben ik het volledig mee eens.
Ik ook!
utrech
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 nov 2010, 13:09

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door utrech »

eenvoudige schreef:Wanneer de Heilige Geest overtuigt van zonde, dan ben je oneindig ver van God, want dan leer je God kwijt te zijn, het zgn. Godsgemis en dan worden de zonden tot zonden. De zonden van gedachten, woorden en werken; een hemelhoge schuld, waar ik niet een penning van betalen kan, alleen de schuld dagelijks groter maken. Ik doe niet alleen zonde, maar ik ben zonde.
En niet in Hem te kunnen geloven, nee niet in Hem te willen geloven. De onwil is de oorzaak van de onmacht. Dan wordt het onmogelijk om zalig te worden van 's mensenkant.
Wanneer een ziel dat beleeft, dan is het Gods tijd om Christus aan de arme, verloren ziel te openbaren en dan schenkt de Heilige Geest het geloof erbij. Het is een gave Gods.
En dan zal God ontvangen aanbidding, eer en dankbare lofgezangen, want dan getuigt de ziel: "Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik."
dat getuigd God, niet de ziel
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Afgewezen »

eenvoudige schreef:Wanneer de Heilige Geest overtuigt van zonde, dan ben je oneindig ver van God, want dan leer je God kwijt te zijn, het zgn. Godsgemis en dan worden de zonden tot zonden. De zonden van gedachten, woorden en werken; een hemelhoge schuld, waar ik niet een penning van betalen kan, alleen de schuld dagelijks groter maken. Ik doe niet alleen zonde, maar ik ben zonde.
En niet in Hem te kunnen geloven, nee niet in Hem te willen geloven. De onwil is de oorzaak van de onmacht. Dan wordt het onmogelijk om zalig te worden van 's mensenkant.
Wanneer een ziel dat beleeft, dan is het Gods tijd om Christus aan de arme, verloren ziel te openbaren en dan schenkt de Heilige Geest het geloof erbij. Het is een gave Gods.
En dan zal God ontvangen aanbidding, eer en dankbare lofgezangen, want dan getuigt de ziel: "Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik."
Ook geheel mee eens.
Plaats reactie