Zijn de velden wit?

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Zijn de velden wit?

Bericht door freek »

De velden zijn wit om te oogsten. Het wordt nogal eens geciteerd in de kerk. Vaak in verband met het gebed om nieuwe voorgangers die 'uitgestoot' mogen worden in Gods wijngaard. Gisteren zat ik in de kerk en dacht ik bij mezelf: Geldt dit nog steeds? Zijn, hier in Nederland, de velden echt wit om te oogsten. Ofwel, is ons land rijp voor de hier bedoelde oogst? Volgens mij eerder voor de grote oogst... En in de kerk, zijn daar de velden wit? Weliswaar zijn er velen die dwalen als een kudde zonder herder. Maar is er een algehele oogst om voor het Evangelie gewonnen te worden?

Vaak worden deze teksten gecombineerd

Matheus 9:37-38
Toen zeide Hij tot Zijn discipelen: De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige. Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.

Johannes 4:35
Zegt gijlieden niet: Het zijn nog vier maanden, en dan komt de oogst? Ziet, Ik zeg u: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alrede wit om te oogsten.

De bede uit Matheus lijkt me veel 'tijdlozer' dan de uitspraak van de Heere Jezus in Johannes 4.

Ik zou van jullie willen weten hoe jullie hierover denken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Marnix »

Als je het wel eens over evangelisatie enzo hebt hoor je wel eens als reactie: Mensen zitten daar helemaal niet op te wachten. Maar als ik hoor van het evangelisatieteam dat we hebben, en als ik kijk wat ik in jeugdkerkenwereld heb meegemaakt, is er juist veel honger. Mensen denken wel dat het allemaal steeds erger wordt, maar juist daardoor voelen mensen ook wel leegte, honger... is dit alles? Werken, stressen... en doodgaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33288
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Ik zou van jullie willen weten hoe jullie hierover denken.
Het heeft niet zozeer met ergens over denken te maken, maar met name bij jongeren zie je toch wel een (laat ik het voorzichtig formuleren) honger naar geestelijke zaken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door helma »

Reinier van de Berg, http://www.bijbelseplaatsen.nl schreef:Joh. 4:35 Kijk om je heen dan zie je dat de velden rijp zijn voor de oogst
Deze vertaling is heel goed Nederlands maar onjuist.Er staat niet dat de velden rijp zijn voor de oogst, wat je verwachten zou, maar wit om te oogsten.Als Jezus dit zegt is het nog winter in Samaria.De veldgewassen zijn pas over vier maanden rijp, in het voorjaar.Maar Jezus vestigt de aandacht op de winterse akkers rondom Sichar.Over de velden schuiven witte schoven.Daar komen de in het wit geklede Samaritanen aan. Midden in

de winter kan door Jezus en zijn helpers de vroegrijpe oogst van het Samaritaanse land worden binnengebracht.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
freek schreef:Ik zou van jullie willen weten hoe jullie hierover denken.
Het heeft niet zozeer met ergens over denken te maken, maar met name bij jongeren zie je toch wel een (laat ik het voorzichtig formuleren) honger naar geestelijke zaken.
De vraag is: Wat doen we ermee. Gaan we bidden om arbeiders? En gaan we zelf ook arbeiden? Als we constateren dat er honger is, wat doen we daar dan mee?

Interessant is overigens dat Jezus dit niet zegt in Israel, maar in Samaria. Is dit dan een verwijzing naar het werk dat de discipelen ook onder de heidenen gaan verrichten?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door albion »

freek schreef:
Matheus 9:37-38
Toen zeide Hij tot Zijn discipelen: De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige. Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.
Is deze tekst nog wel van toepassing in onze tijd? (de arbeiders zijn weinige - de oogst is groot?)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door memento »

albion schreef:
freek schreef:
Matheus 9:37-38
Toen zeide Hij tot Zijn discipelen: De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige. Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.
Is deze tekst nog wel van toepassing in onze tijd? (de arbeiders zijn weinige - de oogst is groot?)
Als we kijken naar búiten de kerk, daar is een grote oogst te behalen, en zijn de arbeiders inderdaad weinigen. Als we kijken ín de kerk, dan zijn er genoeg arbeiders, maar is (relatief) weinig te oogsten, zeker onder de generaties van 30 en ouder...
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Da Capo »

albion schreef:
freek schreef:
Matheus 9:37-38
Toen zeide Hij tot Zijn discipelen: De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige. Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.
Is deze tekst nog wel van toepassing in onze tijd? (de arbeiders zijn weinige - de oogst is groot?)
Waarom niet? Jezus zegt dat de oogst groot is. Wij bezien de wereld (dikwijls) niet zoals God die ziet. Wij draaien het dikwijls om. Het is een 'aflopende' zaak in Nederland, dus zal het wel niet van toepassing zijn. De vraag is echter, hoe komt dat? Staat de oogst misschien niet te 'verpieteren' op het land, om maar eens in de beeldspraak te blijven, omdat er zo weinig arbeiders zijn? Ik vrees wel eens dat we gewend zijn geraakt aan de toenemende mate van geesteloosheid, geestelijke luiheid en een toenemende liefde voor de dingen van de tijd.

Het is tevens goed om het verband van Matth. 9:37-38 te lezen. Lees vers 36 eens:
En Hij, de scharen ziende, werd innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, gelijk schapen, die geen herder hebben.
Is dat zeker niet vandaag de dag van toepassing?
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Bert Mulder »

Die oogst is er ter ingadering, totdat de laatste uitverkorene ook binnengehaald is.

En dan zal het einde komen, en zal Christus wederkeren op de wolken des hemels.

O kom, Heere Jezus!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
seuter
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 nov 2008, 23:42

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door seuter »

freek schreef:De velden zijn wit om te oogsten. Het wordt nogal eens geciteerd in de kerk. Vaak in verband met het gebed om nieuwe voorgangers die 'uitgestoot' mogen worden in Gods wijngaard. Gisteren zat ik in de kerk en dacht ik bij mezelf: Geldt dit nog steeds? Zijn, hier in Nederland, de velden echt wit om te oogsten. Ofwel, is ons land rijp voor de hier bedoelde oogst? Volgens mij eerder voor de grote oogst... En in de kerk, zijn daar de velden wit? Weliswaar zijn er velen die dwalen als een kudde zonder herder. Maar is er een algehele oogst om voor het Evangelie gewonnen te worden?

Vaak worden deze teksten gecombineerd

Matheus 9:37-38
Toen zeide Hij tot Zijn discipelen: De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige. Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.

Johannes 4:35
Zegt gijlieden niet: Het zijn nog vier maanden, en dan komt de oogst? Ziet, Ik zeg u: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alrede wit om te oogsten.

De bede uit Matheus lijkt me veel 'tijdlozer' dan de uitspraak van de Heere Jezus in Johannes 4.

Ik zou van jullie willen weten hoe jullie hierover denken.
Ja, zijn er echter geen arbeiders die leven (planten en natmaken en houden en geestelijk voeden, laven, drenken) aan de korenschoven kunnen en willen geven, dan worden ze TOCH verzameld in de hemelse schuur. Dus GEEN leven hier op aarde, dan toch eeuwig leven ontvangen in de hemel hiernamaals.

Dus er kunnen en zullen 7 en laatste magere jaren komen. Maar dan maranatha !!!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Bert Mulder »

seuter schreef:
Ja, zijn er echter geen arbeiders die leven (planten en natmaken en houden en geestelijk voeden, laven, drenken) aan de korenschoven kunnen en willen geven, dan worden ze TOCH verzameld in de hemelse schuur. Dus GEEN leven hier op aarde, dan toch eeuwig leven ontvangen in de hemel hiernamaals.

Dus er kunnen en zullen 7 en laatste magere jaren komen. Maar dan maranatha !!!
???

Wat bedoel je daar mee?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
seuter
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 nov 2008, 23:42

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door seuter »

Beste Bert,

Antwoord is : In het laatste der dagen zullen schoven in de hemelse schuur komen die niet of weinig door aardse arbeiders gelaafd / gevoed worden. Dat zullen de laatste schoven zijn. Want daarna zal er geen zaligmakend geloof meer gevonden worden. Dan wordt de totale oogst ingezameld worden. Begrijp je het nu Bert ?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Bert Mulder »

seuter schreef:Beste Bert,

Antwoord is : In het laatste der dagen zullen schoven in de hemelse schuur komen die niet of weinig door aardse arbeiders gelaafd / gevoed worden. Dat zullen de laatste schoven zijn. Want daarna zal er geen zaligmakend geloof meer gevonden worden. Dan wordt de totale oogst ingezameld worden. Begrijp je het nu Bert ?
En waar heb je dit in de Heilige Schrift gevonden?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
seuter
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 nov 2008, 23:42

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door seuter »

Het antwoord begint bij 2 Timotheus 3, vers 1 en ook verder :
EN weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.

Is dit voldoende ?
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Peregrina »

Even een oud topic naar boven gehaald. Er is al een onderwerp actief over evangeliseren (http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 74&start=0), maar mijn vraag past beter bij deze aangehaalde teksten:
freek schreef:De velden zijn wit om te oogsten. Het wordt nogal eens geciteerd in de kerk. Vaak in verband met het gebed om nieuwe voorgangers die 'uitgestoot' mogen worden in Gods wijngaard. Gisteren zat ik in de kerk en dacht ik bij mezelf: Geldt dit nog steeds? Zijn, hier in Nederland, de velden echt wit om te oogsten. Ofwel, is ons land rijp voor de hier bedoelde oogst? Volgens mij eerder voor de grote oogst... En in de kerk, zijn daar de velden wit? Weliswaar zijn er velen die dwalen als een kudde zonder herder. Maar is er een algehele oogst om voor het Evangelie gewonnen te worden?

Vaak worden deze teksten gecombineerd

Matheus 9:37-38
Toen zeide Hij tot Zijn discipelen: De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige. Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.

Johannes 4:35
Zegt gijlieden niet: Het zijn nog vier maanden, en dan komt de oogst? Ziet, Ik zeg u: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alrede wit om te oogsten.

De bede uit Matheus lijkt me veel 'tijdlozer' dan de uitspraak van de Heere Jezus in Johannes 4.

Ik zou van jullie willen weten hoe jullie hierover denken.


Marnix schreef:Als je het wel eens over evangelisatie enzo hebt hoor je wel eens als reactie: Mensen zitten daar helemaal niet op te wachten. Maar als ik hoor van het evangelisatieteam dat we hebben, en als ik kijk wat ik in jeugdkerkenwereld heb meegemaakt, is er juist veel honger. Mensen denken wel dat het allemaal steeds erger wordt, maar juist daardoor voelen mensen ook wel leegte, honger... is dit alles? Werken, stressen... en doodgaan.
Als ik het gedeelte uit Johannes 4 goed begrijp, betekent het dat er buiten de kerk mensen aan het denken gezet zijn en rijp zijn gemaakt om de boodschap van het Evangelie te ontvangen.

De Heere Jezus wijst de Samaritanen aan aan Zijn discipelen, anders hadden zij geen oog voor hen gehad als doelgroep voor de prediking van het Evangelie.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met omgang met buitenkerkelijken en dit herkennen (zoals Marnix schreef)? Zo ja, waar en hoe ontmoet je deze mensen? Hoe 'vind' je hen? Of hoeven we hen niet op te zoeken, omdat ze zelf Gods Woord en de prediking daarvan gaan (onder)zoeken?
Plaats reactie