Zijn de velden wit?

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Ditbenik »

Peregrina schreef:Even een oud topic naar boven gehaald. Er is al een onderwerp actief over evangeliseren (http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 74&start=0), maar mijn vraag past beter bij deze aangehaalde teksten:
freek schreef:De velden zijn wit om te oogsten. Het wordt nogal eens geciteerd in de kerk. Vaak in verband met het gebed om nieuwe voorgangers die 'uitgestoot' mogen worden in Gods wijngaard. Gisteren zat ik in de kerk en dacht ik bij mezelf: Geldt dit nog steeds? Zijn, hier in Nederland, de velden echt wit om te oogsten. Ofwel, is ons land rijp voor de hier bedoelde oogst? Volgens mij eerder voor de grote oogst... En in de kerk, zijn daar de velden wit? Weliswaar zijn er velen die dwalen als een kudde zonder herder. Maar is er een algehele oogst om voor het Evangelie gewonnen te worden?

Vaak worden deze teksten gecombineerd

Matheus 9:37-38
Toen zeide Hij tot Zijn discipelen: De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige. Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.

Johannes 4:35
Zegt gijlieden niet: Het zijn nog vier maanden, en dan komt de oogst? Ziet, Ik zeg u: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alrede wit om te oogsten.

De bede uit Matheus lijkt me veel 'tijdlozer' dan de uitspraak van de Heere Jezus in Johannes 4.

Ik zou van jullie willen weten hoe jullie hierover denken.


Marnix schreef:Als je het wel eens over evangelisatie enzo hebt hoor je wel eens als reactie: Mensen zitten daar helemaal niet op te wachten. Maar als ik hoor van het evangelisatieteam dat we hebben, en als ik kijk wat ik in jeugdkerkenwereld heb meegemaakt, is er juist veel honger. Mensen denken wel dat het allemaal steeds erger wordt, maar juist daardoor voelen mensen ook wel leegte, honger... is dit alles? Werken, stressen... en doodgaan.
Als ik het gedeelte uit Johannes 4 goed begrijp, betekent het dat er buiten de kerk mensen aan het denken gezet zijn en rijp zijn gemaakt om de boodschap van het Evangelie te ontvangen.

De Heere Jezus wijst de Samaritanen aan aan Zijn discipelen, anders hadden zij geen oog voor hen gehad als doelgroep voor de prediking van het Evangelie.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met omgang met buitenkerkelijken en dit herkennen (zoals Marnix schreef)? Zo ja, waar en hoe ontmoet je deze mensen? Hoe 'vind' je hen? Of hoeven we hen niet op te zoeken, omdat ze zelf Gods Woord en de prediking daarvan gaan (onder)zoeken?
Ja, ik heb ervaring in de omgang met buitenkerkelijken en herken wat Marnix schreef. Ik zou bijna zeggen: 'loop naar buiten en je komt ze tegen'. Jazeker moet je hen opzoeken. De Heere Jezus heeft niet gezegd: 'ga in je kerken zitten wachten, onderwijst alle volken' maar 'ga heen, onderwijst alle volken'. De kerkorde van de vroegere NHK schrijft heel mooi: 'De gemeente is, evenals elk harer leden, in leven en werken geroepen tot verbreiding van het Evangelie in eigen omgeving'. Dat lijkt me een bijbels gegeven dat ieder lid van de gemeente geroepen is tot verbreiding van het Evangelie in eigen omgeving.
Ik heb in mijn leven al een aantal keren gezien dat de Heere de verkondiging van Zijn evangelie zegent en kinderen en volwassenen die nooit eerder van Hem hebben gehoord brengt tot geloof en bekering.
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Peregrina »

Mooi, dat citaat uit de kerkorde!
Je gaat vooral in op de tussenzin: dat elk van de gemeenteleden geroepen is tot verbreiding van het Evangelie in eigen omgeving. Daaruit maak ik op dat je contacten hebt met onkerkelijke mensen uit je eigen netwerk. Heb je ook ervaring met gemeentelijke activiteiten? In die context vind ik de vraag 'hoe vind je hen?' namelijk veel moeilijker.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Ditbenik »

Peregrina schreef:Mooi, dat citaat uit de kerkorde!
Je gaat vooral in op de tussenzin: dat elk van de gemeenteleden geroepen is tot verbreiding van het Evangelie in eigen omgeving. Daaruit maak ik op dat je contacten hebt met onkerkelijke mensen uit je eigen netwerk. Heb je ook ervaring met gemeentelijke activiteiten? In die context vind ik de vraag 'hoe vind je hen?' namelijk veel moeilijker.
Ja, vanuit onze gemeente (stadsgemeente) wordt evangelisatiewerk gedaan in een stad elders in het land. Daar is geen reformatorische gemeente aanwezig. Hoe je dan onkerkelijke mensen vindt? Volgens mij is kinderevangelisatie de sleutel in het evangelisatiewerk. Zet in de zomer ergens een partytent voor een flat of tussen wat huizen, en begin een kinderbijbelclub. Bel daarom heen aan bij de huizen en je staat tegenover onkerkelijke mensen. Zo eenvoudig is het....
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Peregrina »

Herkenbaar!

Heb je ook een 'recept' voor deze situatie:
Een plattelandsdorp, waar wel een reformatorische gemeente is. De mensen hechten erg aan eigen leefruimte (dus liever niet zomaar aanbellen) en hebben (helaas!) niet zo'n positieve mening over de kerk. Mensen zijn over het algemeen behoorlijk 'geslaagd' in het leven. De drempel om eens naar de kerk te komen, is erg hoog. Is hier wel een oogst binnen te halen? Hoe kom je in contact met deze medemensen?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Peregrina schreef:Herkenbaar!

Heb je ook een 'recept' voor deze situatie:
Een plattelandsdorp, waar wel een reformatorische gemeente is. De mensen hechten erg aan eigen leefruimte (dus liever niet zomaar aanbellen) en hebben (helaas!) niet zo'n positieve mening over de kerk. Mensen zijn over het algemeen behoorlijk 'geslaagd' in het leven. De drempel om eens naar de kerk te komen, is erg hoog. Is hier wel een oogst binnen te halen? Hoe kom je in contact met deze medemensen?
Goede vraag! Het zou zomaar over mijn dorp kunnen gaan!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door ejvl »

Peregrina schreef:Herkenbaar!

Heb je ook een 'recept' voor deze situatie:
Een plattelandsdorp, waar wel een reformatorische gemeente is. De mensen hechten erg aan eigen leefruimte (dus liever niet zomaar aanbellen) en hebben (helaas!) niet zo'n positieve mening over de kerk. Mensen zijn over het algemeen behoorlijk 'geslaagd' in het leven. De drempel om eens naar de kerk te komen, is erg hoog. Is hier wel een oogst binnen te halen? Hoe kom je in contact met deze medemensen?
Waarom hebben de mensen niet zo'n positieve mening?
Misschien als kerk een project voor een goed doel, een inzameling met rommelmarkt of zoiets, gaan starten in het dorp?
Folderen kan ook altijd, al is dat minder persoonlijk.
Zorgen dat je als kerk een positief imago uitstraalt.
Proberen aan te spreken, willen ze niet, dat respecteren en niet blijven opdringen.

En veel gebed.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door JolandaOudshoorn »

ejvl schreef:
Peregrina schreef:Herkenbaar!

Heb je ook een 'recept' voor deze situatie:
Een plattelandsdorp, waar wel een reformatorische gemeente is. De mensen hechten erg aan eigen leefruimte (dus liever niet zomaar aanbellen) en hebben (helaas!) niet zo'n positieve mening over de kerk. Mensen zijn over het algemeen behoorlijk 'geslaagd' in het leven. De drempel om eens naar de kerk te komen, is erg hoog. Is hier wel een oogst binnen te halen? Hoe kom je in contact met deze medemensen?
Waarom hebben de mensen niet zo'n positieve mening?
Misschien als kerk een project voor een goed doel, een inzameling met rommelmarkt of zoiets, gaan starten in het dorp?
Folderen kan ook altijd, al is dat minder persoonlijk.
Zorgen dat je als kerk een positief imago uitstraalt.
Proberen aan te spreken, willen ze niet, dat respecteren en niet blijven opdringen.

En veel gebed.
Mmm, dat wordt al wel gedaan. Ik ben zelf een voorstander om je ook te mengen onder het niet-christelijke deel van de bevolking. Zelf merk ik dat de voetbalclub een prima plek daarvoor is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Peregrina »

ejvl schreef: Waarom hebben de mensen niet zo'n positieve mening?
Misschien als kerk een project voor een goed doel, een inzameling met rommelmarkt of zoiets, gaan starten in het dorp?
Folderen kan ook altijd, al is dat minder persoonlijk.
Zorgen dat je als kerk een positief imago uitstraalt.
Proberen aan te spreken, willen ze niet, dat respecteren en niet blijven opdringen.
En veel gebed.
Zorgen dat je als kerk een positief imago uitstraalt, vind ik erg moeilijk.
Dorpsbewoners zien regelmatig dat middelbare scholieren van die zware kerk zich misdragen onderweg tussen huis en school of in hun vrije tijd. Dat, onder andere, beïnvloedt hun mening natuurlijk niet positief...

Folderen en proberen aan te spreken gebeurt al regelmatig.
Een project voor een goed doel, waarbij samengewerkt wordt met niet-christenen, lijkt me heel zinvol.
Maar er komen meteen twee bezwaren boven: Bij een streekgemeente is er bij veel gemeenteleden niet zo veel binding met de plaats waar de kerk staat; en de gemeente is eerst, vooral en voorlopig nog druk met eigen goede doelen.

Gebed... daar schort het misschien wel het meeste aan.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Jongere »

Een lastige vraag. Ik denk wel dat je het dan over één van de meest voorkomende situaties hebt in Nederland, dus wat dat betreft goed om over na te denken.
Ik denk zelf dat de kerk zou moeten proberen deze mensen eerst eens op een andere manier even binnen te krijgen. Wat ik daarmee bedoel: juist dit soort Nederlanders zijn erg huiverig voor evangelisatieactiviteiten, maar staan vaak wel open er eens over te praten.

Je zou kunnen overwegen om een discussieavond op te zetten rond een stelling. Bijvoorbeeld: "Religie maakt meer kapot dan je lief is". Voor zulk soort activiteiten willen mensen nog wel eens komen. Je kunt op zo'n avond de evangelisatiedoelen even tussen haakjes zetten en eerst eens gewoon goed luisteren naar en spreken met elkaar. Wel kun je ervoor zorgen dat bijv. ieder gespreksgroepje een bekwame gespreksleider vanuit de gemeente heeft. Je kunt tijdens zo'n avond bijvoorbeeld naar voren brengen dat ook voor jullie als christenen religie niet het antwoord is en dat je ook zelf veel religie ziet wat dingen kapot maakt. Maar dat juist Jezus zo scherp optrad tegen religie, maar tegelijk zichzelf daar tegenover centraal stelde.

Op zo'n manier kan een dergelijke avond gaan over een aspect waarmee mensen moeite hebben, maar waarvan je dan ook duidelijk kunt maken dat het christendom anders is dan de vooroordelen waarmee mensen lopen.

Wat hier in Rotterdam altijd erg veel bezoekers trekt, zijn filmavonden (bijv. door de stadsgemeente georganiseerd). Over een goed gekozen film kan een heel zinvol gesprek ontstaan. Maar ik kan me goed voorstellen dat dit een vorm is die niet iedere gemeente graag gebruikt.

Ten slotte denk ik dat Tim Keller zich juist op de groep mensen richt uit het dorp waarover jij het hebt. Ik zou zijn werk dus ook niet links laten liggen in het zoeken naar goede onderwerpen om mensen te bereiken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Peregrina schreef:
ejvl schreef: Waarom hebben de mensen niet zo'n positieve mening?
Misschien als kerk een project voor een goed doel, een inzameling met rommelmarkt of zoiets, gaan starten in het dorp?
Folderen kan ook altijd, al is dat minder persoonlijk.
Zorgen dat je als kerk een positief imago uitstraalt.
Proberen aan te spreken, willen ze niet, dat respecteren en niet blijven opdringen.
En veel gebed.
Zorgen dat je als kerk een positief imago uitstraalt, vind ik erg moeilijk.
Dorpsbewoners zien regelmatig dat middelbare scholieren van die zware kerk zich misdragen onderweg tussen huis en school of in hun vrije tijd. Dat, onder andere, beïnvloedt hun mening natuurlijk niet positief...

Folderen en proberen aan te spreken gebeurt al regelmatig.
Een project voor een goed doel, waarbij samengewerkt wordt met niet-christenen, lijkt me heel zinvol.
Maar er komen meteen twee bezwaren boven: Bij een streekgemeente is er bij veel gemeenteleden niet zo veel binding met de plaats waar de kerk staat; en de gemeente is eerst, vooral en voorlopig nog druk met eigen goede doelen.

Gebed... daar schort het misschien wel het meeste aan.
Nee, dat is het niet het beeld van mijn dorp. Wij hebben een echte plaatselijke gemeente. Maar de kerk is zo zwaar en traditioneel, denkt men. (ik vind het best nog wel meevallen) En ja, kerkmensen laten ook wel eens steekjes vallen en dat wordt uitvergroot. Des te meer dat we onszelf en onze kinderen een godsvruchtige levenshandel moeten voorhouden!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Peregrina »

Daar heb ik al meer positieve geluiden over gehoord. Tijd om het eens aan te schaffen!
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Peregrina »

Jongere schreef: Je zou kunnen overwegen om een discussieavond op te zetten rond een stelling. Bijvoorbeeld: "Religie maakt meer kapot dan je lief is". Voor zulk soort activiteiten willen mensen nog wel eens komen. Je kunt op zo'n avond de evangelisatiedoelen even tussen haakjes zetten en eerst eens gewoon goed luisteren naar en spreken met elkaar. Wel kun je ervoor zorgen dat bijv. ieder gespreksgroepje een bekwame gespreksleider vanuit de gemeente heeft. Je kunt tijdens zo'n avond bijvoorbeeld naar voren brengen dat ook voor jullie als christenen religie niet het antwoord is en dat je ook zelf veel religie ziet wat dingen kapot maakt. Maar dat juist Jezus zo scherp optrad tegen religie, maar tegelijk zichzelf daar tegenover centraal stelde.

Ten slotte denk ik dat Tim Keller zich juist op de groep mensen richt uit het dorp waarover jij het hebt. Ik zou zijn werk dus ook niet links laten liggen in het zoeken naar goede onderwerpen om mensen te bereiken.
Zo'n discussieavond zou wel passen. Ik kan me er wel wat bij voorstellen!
Waar houd je een dergelijke avond? Wel of niet in het kerkgebouw? Hoe nodig je mensen uit? Hoe krijg je ze binnen?

Tim Keller ben ik tot nog toe met een boogje omheen gelopen. Ik denk wel dat hij waardevolle dingen zegt, maar daar moet ik echt even tijd voor nemen.
Heb je een concrete leestip?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zijn de velden wit?

Bericht door Jongere »

Peregrina schreef:Zo'n discussieavond zou wel passen. Ik kan me er wel wat bij voorstellen!
Waar houd je een dergelijke avond? Wel of niet in het kerkgebouw? Hoe nodig je mensen uit? Hoe krijg je ze binnen?

Tim Keller ben ik tot nog toe met een boogje omheen gelopen. Ik denk wel dat hij waardevolle dingen zegt, maar daar moet ik echt even tijd voor nemen.
Heb je een concrete leestip?
Waar je het houdt, ligt ook aan (de ligging van) jullie kerkgebouw. Ik weet niet of het daarvoor geschikt is. Maar het zou denk ik wel de voorkeur hebben, dan kijken mensen gelijk eens binnen. Voor werving zou je eens te rade moeten gaan bij wat meer ervaren evangelisatiecommissies. Ik denk toch aan een flyer, maar je mist dan wat persoonlijke 'binding' waarmee je mensen kunt overhalen om te komen.

Wat Tim Keller betreft; als je zijn werk leest met het doel op dit soort contact denk ik aan twee boeken van hem (eigenlijk gewoon de bekendste):
- In alle redelijkheid; een echt apologetisch werk waarbij hij bepaalde thema's behandelt die voor moderne mensen vaak lastig zijn in het christendom. Dit is vooral voor mensen die veel 'redelijke twijfel' hebben.
- De vrijgevige God; hier zou ik mee beginnen als ik jou was. Dit is een uitleg van de gelijkenis van de verloren zoon, waarbij Keller de focus legt op de oudste zoon. De houding van de oudste zoon ziet hij veel terug bij de moderne mens. Zo weet hij de oude boodschap van moralisme/wetticisme tegenover genade heel scherp en actueel te maken.
Plaats reactie