... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Fjodor »

Jongere schreef:En niet alleen de vijfde bede. Ik heb toch wat moeite met de psychologische redenatie die het gebod tot schuldvergeving zou ontkrachten. En als we de anologie naar de vergeving van God trekken, zie ik eerdereen onvoorwaardelijke vergeving dan een voorwaardelijke. Ik denk dat het beter is te erkennen dat het in deze gebroken wereld niet voor iedereen meer mogelijk is om tegemoet te komen aan de eis van vergeving. Maar dat die eis er wel blijft staan.
Wat houdt de schuldvergeving tussen mensen onderling dan in als het niet gepaard gaat met berouw van de kant van de schuldige? Dat lijkt me toch iets totaal anders dan het schuldvergeven wat God doet bij de mens die verzoend verklaard wordt. Ook Gods onvoorwaardelijke schuldvergeven gaat toch in de weg van geloof, berouw en bekering? Wat is het menselijke schuldvergeven dan? Als het gaat om twee christenen dan lijkt het me gemakkelijk, op basis van het bloed van Christus weten ze dat er tussen hen geen schuld hoeft te bestaan, die schuld is immers weggewassen, en daaruit mogen we met vallen en opstaan leren te leven.
Ik denk dat we het vergeven ten opzichte van onberouwelijke mensen moeten zien als het ons niet afstandelijk houden van die mensen, we staan met open armen voor ze klaar, we koesteren geen wrok. Maar tegelijkertijd kunnen, en moéten we ze er wel op wijzen dat vergeving niet gratis is! In wezen blijft de schuld bestaan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Mara »

In Johannes 20 las ik:

Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.

Wat betekent dit nu precies? moet je dit verstaan als:
iemand doe je iets aan en je vergeeft hem niet, blijft die zonde hem dan toegerekend, terwijl als je hem wel vergeeft, die zonde ook door God dan wordt vergeven?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Van Ewijk »

Fjodor schreef: In wezen blijft de schuld bestaan.
In wezen blijft de weg bestaan, die weg inslaan moet de zondaar zelf doen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door refo »

Mara schreef:In Johannes 20 las ik:

Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.

Wat betekent dit nu precies? moet je dit verstaan als:
iemand doe je iets aan en je vergeeft hem niet, blijft die zonde hem dan toegerekend, terwijl als je hem wel vergeeft, die zonde ook door God dan wordt vergeven?
Dat gaat over iets anders: de sleutelmacht van de apostelen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Mara schreef:In Johannes 20 las ik:

Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.

Wat betekent dit nu precies? moet je dit verstaan als:
iemand doe je iets aan en je vergeeft hem niet, blijft die zonde hem dan toegerekend, terwijl als je hem wel vergeeft, die zonde ook door God dan wordt vergeven?
Dat gaat over iets anders: de sleutelmacht van de apostelen.
Dat is het inderdaad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Mara »

Een hartverscheurende en zelden vertoonde verzoening tussen een nabestaande en een moordenaar in de rechtbank van Dallas. Tot verbazing van bezoekers en rechters omhelsde een 18-jarige man de politieagente die in 2018 zijn onschuldige broer had doodgeschoten en wenste haar alle goeds toe. ,,Ik hou van je net als iedereen en ik hoop niet dat je rot en sterft.”
https://www.pzc.nl/buitenland/ontroerin ... t~a4aea27a

Wat maakt dit fragment diepe indruk!
Zelfs de rechter werd emotioneel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Nasrani »

Mara schreef:Een hartverscheurende en zelden vertoonde verzoening tussen een nabestaande en een moordenaar in de rechtbank van Dallas. Tot verbazing van bezoekers en rechters omhelsde een 18-jarige man de politieagente die in 2018 zijn onschuldige broer had doodgeschoten en wenste haar alle goeds toe. ,,Ik hou van je net als iedereen en ik hoop niet dat je rot en sterft.”
https://www.pzc.nl/buitenland/ontroerin ... t~a4aea27a

Wat maakt dit fragment diepe indruk!
Zelfs de rechter werd emotioneel.
Inderdaad een heel indrukwekkend fragment!
Dank voor het delen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Zonnebloem »

Mooi voorbeeld.

Toch denk ik niet dat we te gauw moeten zeggen: ik vergeef je. Het moet wel met je hart zijn dat je vergeeft.

Soms zetten mensen een soort dwang op vergeven. Moeilijk is dat.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: ... gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Bericht door Delftenaar »

Dat punt herken ik.

En dan kan dit een dooddoener worden zonder dat er recht gedaan wordt in vaak heel complexe pastorale situaties.
Dat doet geen recht.
Plaats reactie