Meditatie

Lincoln
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2017, 17:48

Re: Meditatie

Bericht door Lincoln »

johangroen schreef: Wat Lincoln hier schrijft is een vreselijk dwaling die in de rechtse kerken gruwelijke vernielingen aanbrengt, het geestelijk leven begint in Christus [...]
Johan, ik bedoelde geen discussie te beginnen over het begin van het geestelijk leven, ook al is dat interessante gespreksstof. Je leest mijn bijdrage dus niet juist en ik herken me niet in de ferme bewoordingen die je gebruikt om mijn bijdrage te omschrijven.
coco schreef:Het gaat mij ook niet om de persoon van ds de Vries. Het gaat mij om zijn manier van schrijven. Wellicht is het een heel aardige man.
Ds du Marchie stond erom bekend hierin vrij ver te gaan. Op dat punt konden verschillende geestelijke vrienden hem ook niet altijd volgen naar het schijnt. Vaak zie je terug in een bepaalde vorm van prediking dat men sterke accenten legt als waarschuwing tegen een pepaalde wind van leer. Ook kan de persoonlijke ervaring sterk meespelen.
Ik las recent nog van ds Mallan hoe hij stelt dat het een zondaar nooit om het even is, of het de hemel wordt of de hel, maar dat hij wel moet getuigen dat God geen onrecht zou doen als Hij hem voor eeuwig van voor Zijn aangezicht zou wegdoen. Maar daar wordt ook de smeking geboren: is er nog een middel..? En dan het wonder, dat er een Middel is! Een Middel, waarin geen van Gods deugden gekrenkt wordt. Verzoening door voldoening. Dat lijkt me toch wel naar de Schrift?
Ik hoop dat we dan even door zijn manier van schrijven heen kunnen kijken om zo een inhoudelijke discussie te kunnen hebben. Dank voor het citeren van ds. Mallan in deze context; ik kan daar van harte mee instemmen. Waar ik op doel, gaat echter verder dan de overtuiging dat God geen onrecht zou doen als hij de zondaar zou verdoemen; het gaat erom dat sommigen leren dat de zondaar dit eeuwige oordeel daadwerkelijk aanvaardt; soms gaat dit nog verder door te zeggen dat hij Gods eisend recht zelfs liever krijgt dan de eigen zaligheid!
vandergroe
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:35
Locatie: purmerend

Re: Meditatie

Bericht door vandergroe »

Lincoln kun jij je nader verklaren? De reactie van Johan lijkt me terecht op wat je schrijft.

Ds Mallan citeren vind ik nogal gevaarlijk.
vandergroe
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:35
Locatie: purmerend

Re: Meditatie

Bericht door vandergroe »

Vanwaar die neerbuigende reactie, iemand mag toch een compliment krijgen en zijn gelijk wat is daar mis mee, dominees zijn jullie constant aan het vereren waarom de gewone mens niet.

Cvdw ik sluit volledig bij je aan.
Lincoln
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2017, 17:48

Re: Meditatie

Bericht door Lincoln »

vandergroe schreef:Lincoln kun jij je nader verklaren? De reactie van Johan lijkt me terecht op wat je schrijft.

Ds Mallan citeren vind ik nogal gevaarlijk.
Ik kan je hier toch echt niet volgen. Ik schrijf niets over het begin van het geestelijk leven, die discussie is hier al zo vaak gevoerd en wil ik niet overdoen. Het gaat hier om het al dan niet liever hebben van Gods eisend recht dan de eigen zaligheid. Naar aanleiding daarvan citeerde ik een gedeelte van een antwoord op Refoweb van ds. P. de Vries. Vervolgens wordt het topic min of meer gekaapt door Johan die een discussie wil beginnen over het begin van het geestelijk leven.
Ik vind het citeren van ds Mallan niet gevaarlijk, net zo min als het citeren van bijv. Bonnhoeffer, of Luther. Het zijn allen mannen die God heeft willen gebruiken, al hebben ze alle drie zo hun eigenaardigheden. Beproef alles, behoud het goede. (Ik heb het al eerder in het topic gezegd: blijf toch weg van persoonlijke aanvallen, daar is niemand mee gediend.)
vandergroe
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:35
Locatie: purmerend

Re: Meditatie

Bericht door vandergroe »

lincoln wat ik hoor uit wat je schrijft, dan zijn er dus voorwaarden om tot Christus te komen? men legt de maat? dat je dat moet kennen dat je Gods recht liever krijgt dan je eigen zaligheid? verklaar je eens nader vanuit de Bijbel en niet vanuit citaten van dominees.
Lincoln
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2017, 17:48

Re: Meditatie

Bericht door Lincoln »

vandergroe schreef:lincoln wat ik hoor uit wat je schrijft, dan zijn er dus voorwaarden om tot Christus te komen? men legt de maat? dat je dat moet kennen dat je Gods recht liever krijgt dan je eigen zaligheid? verklaar je eens nader vanuit de Bijbel en niet vanuit citaten van dominees.
Ben je nu aan het trollen of begrijp je het echt niet? Lees mijn bijdragen, dat zijn er niet zo veel, nu nog eens op je gemak door. Tel tot tien, en tel dan nog een keer tot tien. Reageer dan pas weer als je begrijpt wat ik heb geschreven. Jij en Johan leggen me woorden in de mond die ik nooit heb geschreven. Lees de wikipediapagina over drogredenen eens door ter versterking van je argumentatievaardigheden. Je verdraait eerst mijn woorden en gaat vervolgens die karikatuur bestrijden, wat natuurlijk nergens toe leidt, allerminst tot een inhoudelijke discussie.
Dus:
1. Ik schrijf NIET over het begin van het geestelijk leven in of buiten Christus.
2. Ik schrijf NIET over voorwaarden voor het komen tot Christus.
3. Ik schrijf WEL over de discussie omtrent het al dan niet liever hebben van Gods eisend recht dan de eigen zaligheid. Daarin heb ik mijn verbazing uitgesproken over het feit dat sommigen beweren dat een zondaar zijn eigen verdoemenis moet leren aanvaarden, of zelfs liever krijgen dan zijn zaligheid. Ik heb die verbazing ondersteund met enkele citaten van ds. P. de Vries (dat is de enige predikant die ik citeer).
vandergroe
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:35
Locatie: purmerend

Re: Meditatie

Bericht door vandergroe »

Wanneer God dus een verkoren zondaar komt te trekken tot de geloofsgemeenschap met Christus, dan doet God dit door de weg van Zijn heilige recht. De vloek der wet preekt hem Jezus Christus ten dode, maar de blijde boodschap van het Evangelie preekt hem Jezus Christus ten leve. Als u dit niet verstaat, leg het dan maar naast u neer. Want dit is een heilige verborgenheid, het heilgeheim wat God de Vader alleen Zijn verkoren kinderen wil openbaren. Wanneer God dan ten gerichte komt in het bestaan van die verkoren zondaar, dan gevoelt die zondaar dus niet alleen de toorn en gramschap Gods op zijn verloren ziel branden, maar hij gevoelt ook een verborgen trekkende liefde des Vaders die hem voor God op de knieën brengt. Deze verborgen liefde die hij niet kan verklaren, doet hem gevoerd worden met smeking en geween voor God. Deze Vaderlijke verborgen liefde doet hem middels een hartelijk berouw zijn vonnis mijnen. Deze liefde doet gewaar worden, niet alleen tegen de wet maar ook tegen het Evangelie gezondigd te hebben. En daarom verwaardigt deze liefde de zondaar door recht verloren te gaan. Gods heilige wet overtuigt hem, maar de trekkende liefde des Vaders doet hem overbuigen, lezer. Deze liefde wint hem in, om geestelijk met Jona overboord te gaan en rechtvaardig te vallen in de golven van Gods toorn. En nu komt het, waar nu deze verkoren zondaar zijn bestaan geestelijk verloren heeft voor God, daar beschikt God in die golven van Zijn toorn die zondaar en Vis tot zijn eeuwig behoud. Deze Vis slokt hem in, door het instrument van het zaligmakende geloof, waarop de zondaar een Lichaam met Hem wordt in Zijn kruisdood. Daar wordt de zondaar geestelijk gedoopt met de kruisdood van Zijn lieve Zaligmaker, Rom. 6:3-4. En daar in de buik van die Vis ligt die zondaar verslonden in Gods liefde het wonder te bewonderen dat God hem Zijn barmhartigheid heeft willen bewijzen door het sturen van die grote Vis. Mijn Liefste is mijn, en ik ben Zijn, Hooglied 2:16. Dat is de bevinding van die zondaar wanneer hij in de liefdesarmen van deze grote Vis mag liggen, lezer. Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, Rom. 8:3. De overtredingen van die verkoren zondaar worden daar veroordeeld in het vlees van die Vis, waarop het wonder van aanbidding alleen overblijft, (lees Jona 2 en maak zelf de geestelijk toepassing. Dan spuugt de Vis hem op het droge, en zwemt weg met de overtreding van die verkoren zondaar in Zijn buik, en zie daar eens een gehoorzame en (in Christus) gerechtvaardigde zondaar staan op de oever van Gods vrije genade om niet. Zie daar hoe deze zondaar een Lichaam met Christus wordt in en door de geestelijke kracht van Zijn heerlijke opstanding. Want waar de zonden teniet zijn gedaan in Zijn vlees, in Zijn graf en in Zijn kruisdood, daar kan het graf der zonden deze verkoren zondaar niet meer vasthouden. Soli Deo Gloria! Geliefde lezer, wie hier niets van verstaat, trap en mate zij Goddrie-enig alleen bekend, verstaat niets van het wonder van zalig worden in en door het (toegepaste) volbrachte werk van Jezus Christus. Smeek dan zonder ophouden of God u deze zaken zielsbevindelijk zou willen leren/openbaren, uit vrije genade om niet, om Jezus Christus wil alleen. Dat geve den Heere.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Meditatie

Bericht door JCRyle »

vandergroe schreef:Wanneer God dus een verkoren zondaar komt te trekken tot de geloofsgemeenschap met Christus, dan doet God dit door de weg van Zijn heilige recht. De vloek der wet preekt hem Jezus Christus ten dode, maar de blijde boodschap van het Evangelie preekt hem Jezus Christus ten leve. Als u dit niet verstaat, leg het dan maar naast u neer. Want dit is een heilige verborgenheid, het heilgeheim wat God de Vader alleen Zijn verkoren kinderen wil openbaren. Wanneer God dan ten gerichte komt in het bestaan van die verkoren zondaar, dan gevoelt die zondaar dus niet alleen de toorn en gramschap Gods op zijn verloren ziel branden, maar hij gevoelt ook een verborgen trekkende liefde des Vaders die hem voor God op de knieën brengt. Deze verborgen liefde die hij niet kan verklaren, doet hem gevoerd worden met smeking en geween voor God. Deze Vaderlijke verborgen liefde doet hem middels een hartelijk berouw zijn vonnis mijnen. Deze liefde doet gewaar worden, niet alleen tegen de wet maar ook tegen het Evangelie gezondigd te hebben. En daarom verwaardigt deze liefde de zondaar door recht verloren te gaan. Gods heilige wet overtuigt hem, maar de trekkende liefde des Vaders doet hem overbuigen, lezer. Deze liefde wint hem in, om geestelijk met Jona overboord te gaan en rechtvaardig te vallen in de golven van Gods toorn. En nu komt het, waar nu deze verkoren zondaar zijn bestaan geestelijk verloren heeft voor God, daar beschikt God in die golven van Zijn toorn die zondaar en Vis tot zijn eeuwig behoud. Deze Vis slokt hem in, door het instrument van het zaligmakende geloof, waarop de zondaar een Lichaam met Hem wordt in Zijn kruisdood. Daar wordt de zondaar geestelijk gedoopt met de kruisdood van Zijn lieve Zaligmaker, Rom. 6:3-4. En daar in de buik van die Vis ligt die zondaar verslonden in Gods liefde het wonder te bewonderen dat God hem Zijn barmhartigheid heeft willen bewijzen door het sturen van die grote Vis. Mijn Liefste is mijn, en ik ben Zijn, Hooglied 2:16. Dat is de bevinding van die zondaar wanneer hij in de liefdesarmen van deze grote Vis mag liggen, lezer. Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, Rom. 8:3. De overtredingen van die verkoren zondaar worden daar veroordeeld in het vlees van die Vis, waarop het wonder van aanbidding alleen overblijft, (lees Jona 2 en maak zelf de geestelijk toepassing. Dan spuugt de Vis hem op het droge, en zwemt weg met de overtreding van die verkoren zondaar in Zijn buik, en zie daar eens een gehoorzame en (in Christus) gerechtvaardigde zondaar staan op de oever van Gods vrije genade om niet. Zie daar hoe deze zondaar een Lichaam met Christus wordt in en door de geestelijke kracht van Zijn heerlijke opstanding. Want waar de zonden teniet zijn gedaan in Zijn vlees, in Zijn graf en in Zijn kruisdood, daar kan het graf der zonden deze verkoren zondaar niet meer vasthouden. Soli Deo Gloria! Geliefde lezer, wie hier niets van verstaat, trap en mate zij Goddrie-enig alleen bekend, verstaat niets van het wonder van zalig worden in en door het (toegepaste) volbrachte werk van Jezus Christus. Smeek dan zonder ophouden of God u deze zaken zielsbevindelijk zou willen leren/openbaren, uit vrije genade om niet, om Jezus Christus wil alleen. Dat geve den Heere.
Is dit van u zelf of een citaat?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Meditatie

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Is dit van u zelf of een citaat?
Het is een citaat van de heer D.J. Kleen.
vandergroe
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:35
Locatie: purmerend

Re: Meditatie

Bericht door vandergroe »

lees het nu maar Lincoln en doe er uw voordeel mee
vandergroe
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:35
Locatie: purmerend

Re: Meditatie

Bericht door vandergroe »

jammer eilander
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Meditatie

Bericht door helma »

Ik heb er moeite mee. Vind het oneerbiedig overkomen om Christus Vis te noemen en Hem als Vis voor te stellen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Meditatie

Bericht door JCRyle »

vandergroe schreef:jammer eilander
Maar het is wel zo :D
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Meditatie

Bericht door Johannes van Dijk »

Wim Anker schreef:Even voor mijn begrip, dit gedicht bevat dus een dwaallleer ?
Als onder ’t heilig recht
De ziele niet meer vecht,
Maar billijkt ’t zondeloon
Wat haar ook overkoom’
Rechtvaardigend haar God.
Wat eeuwig zij haar lot;
Als in haar laatste vreugde
(het eren van Gods deugden)
De deugd van ’t recht het wint,
Al eist zij: Doodt het kind.
O, stonde van ’t gericht;
O, dood’lijkst tijdgewricht.
Dan wordt verloren gaan
Door God niet toegestaan.
Hier wordt de Zoon gekust,
Eer z’op de weg vergaat.
Hier wordt zij welbewust,
Verzekerd van haar staat.
Hier drinkt zij’t Bloed des Lams,
’t welk haar in het leven laat.
Hier wordt de toorn geblust,
En is het: Vree met God,
Door ’t offer van Zijn Zoon.
O, allerzaligst lot.
Ach beste Wim,ik ben het met je eens.Ik heb verschillende predikers horen zeggen vanaf de kansel;De mens die ontdekt word aan eigen doemwaardigheid kan zelfs met zijn eigen bloed het doemvonnis van Gods recht ondertekenen! hij krijgt Gods deugden liever dan zijn eigen zaligheid. Ds.J.Catsburg zei: Het leven ligt achter de dood! De redding achter het verloren gaan! De behoudenis achter het omkomen! Dat word in onze dagen bijna niet meer verstaan hoor Wim. ik kan Ds.P.Blok op elk woord wat hij zegt volgen.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Meditatie

Bericht door Johannes van Dijk »

Lincoln schreef:
johangroen schreef: Wat Lincoln hier schrijft is een vreselijk dwaling die in de rechtse kerken gruwelijke vernielingen aanbrengt, het geestelijk leven begint in Christus [...]
Johan, ik bedoelde geen discussie te beginnen over het begin van het geestelijk leven, ook al is dat interessante gespreksstof. Je leest mijn bijdrage dus niet juist en ik herken me niet in de ferme bewoordingen die je gebruikt om mijn bijdrage te omschrijven.
coco schreef:Het gaat mij ook niet om de persoon van ds de Vries. Het gaat mij om zijn manier van schrijven. Wellicht is het een heel aardige man.
Ds du Marchie stond erom bekend hierin vrij ver te gaan. Op dat punt konden verschillende geestelijke vrienden hem ook niet altijd volgen naar het schijnt. Vaak zie je terug in een bepaalde vorm van prediking dat men sterke accenten legt als waarschuwing tegen een pepaalde wind van leer. Ook kan de persoonlijke ervaring sterk meespelen.
Ik las recent nog van ds Mallan hoe hij stelt dat het een zondaar nooit om het even is, of het de hemel wordt of de hel, maar dat hij wel moet getuigen dat God geen onrecht zou doen als Hij hem voor eeuwig van voor Zijn aangezicht zou wegdoen. Maar daar wordt ook de smeking geboren: is er nog een middel..? En dan het wonder, dat er een Middel is! Een Middel, waarin geen van Gods deugden gekrenkt wordt. Verzoening door voldoening. Dat lijkt me toch wel naar de Schrift?
Ik hoop dat we dan even door zijn manier van schrijven heen kunnen kijken om zo een inhoudelijke discussie te kunnen hebben. Dank voor het citeren van ds. Mallan in deze context; ik kan daar van harte mee instemmen. Waar ik op doel, gaat echter verder dan de overtuiging dat God geen onrecht zou doen als hij de zondaar zou verdoemen; het gaat erom dat sommigen leren dat de zondaar dit eeuwige oordeel daadwerkelijk aanvaardt; soms gaat dit nog verder door te zeggen dat hij Gods eisend recht zelfs liever krijgt dan de eigen zaligheid!
Klopt helemaal.Alles word afgesneden. Buiten hoop.McCheyne zegt; Daar ALLE hoop mijn gans ontviel,en niemand zorgde voor mijn ziel....
Waar het kijken en het zuchten ophoud,daar word het Gods tijd. Door de onmogelijkheid(de dood) heen!Gods Woord staat vol voorbeelden.
Plaats reactie