Meditatie

Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Meditatie

Bericht door Roos2017 »

heusden-op schreef:Anderen spreken over en roemen in Christus, zonder ooit aan hun slangenbeet ontdekt te zijn geworden.
Toch vind ik dat een vreemde uitdrukking.
Iedereen die door een (vurige) slang gebeten is voelt dat meteen.
Ik zou voor andere woorden gekozen hebben.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Meditatie

Bericht door refo »

heusden-op schreef:Weet u hoe het bij de Israëlieten was? Ze voelden het slangengif door hun aderen gaan: brandende pijn, daarom worden de slangen vurige slangen genoemd. Ze hadden de dood voor ogen. Er was geen middel van hun kant. Gelukkig de ongelukkige die dat gaat inleven. Dat hoeft niet lang te duren. Het duurt vaak lang omdat er van onze kant zoveel verzet is om op dat plaatsje gebracht te worden (de soevereiniteit Gods niet te na gesproken).
Het gaat in die geschiedenis helemaal niet om de gebeten mensen, maar om de slang. Wie daar een blik op sloeg was genezen, hoe hij zijn kwaal nu wel of niet inleefde.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Meditatie

Bericht door huisman »

refo schreef:
heusden-op schreef:Weet u hoe het bij de Israëlieten was? Ze voelden het slangengif door hun aderen gaan: brandende pijn, daarom worden de slangen vurige slangen genoemd. Ze hadden de dood voor ogen. Er was geen middel van hun kant. Gelukkig de ongelukkige die dat gaat inleven. Dat hoeft niet lang te duren. Het duurt vaak lang omdat er van onze kant zoveel verzet is om op dat plaatsje gebracht te worden (de soevereiniteit Gods niet te na gesproken).
Het gaat in die geschiedenis helemaal niet om de gebeten mensen, maar om de slang. Wie daar een blik op sloeg was genezen, hoe hij zijn kwaal nu wel of niet inleefde.
Jammer dat je vs 6 en 7 van Numeri 21 overslaat. Helaas wordt dat meer en meer typerend voor onze gezindte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Meditatie

Bericht door refo »

Dat slaat mijn opponent over. Ik niet. Hij beweert dat de Israëlieten aan hun slangebeten ontdekt moesten worden. Daar geeft de geschiedenis van de koperen slang geen aanleiding toe. Het was: kijk en je bent beter.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Meditatie

Bericht door huisman »

refo schreef:Dat slaat mijn opponent over. Ik niet. Hij beweert dat de Israëlieten aan hun slangebeten ontdekt moesten worden. Daar geeft de geschiedenis van de koperen slang geen aanleiding toe. Het was: kijk en je bent beter.
1.Ik lees dat God de vurige slangen zond omdat het volk tegen de HEERE opstond. Vanwege de zonde van het volk. ( vs 6)
2. Ik lees dat het volk kwam tot Mozes met een belijdenis van schuld: Wij hebben gezondigd, omdat wij tegen de HEERE en tegen u gesproken hebben.( vs 7)
3 Ik lees van de voorbidding van Mozes voor het volk (vs 7b)
4.Ik lees daarna van Gods genade in de gift van een redmiddel en de opdracht om te zien.

Al deze punten zijn even belangrijk in het verstaan van deze geschiedenis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Meditatie

Bericht door ejvl »

refo schreef:Dat slaat mijn opponent over. Ik niet. Hij beweert dat de Israëlieten aan hun slangebeten ontdekt moesten worden. Daar geeft de geschiedenis van de koperen slang geen aanleiding toe. Het was: kijk en je bent beter.
Juist. Niet eerst in de tent afwachten totdat ze genoeg pijn hadden, maar kijk en leef. Nu.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: RE: Re: Meditatie

Bericht door Roos2017 »

ejvl schreef:Juist. Niet eerst in de tent afwachten totdat ze genoeg pijn hadden, maar kijk en leef. Nu.
Giftige slangen zijn er in overvloed in de Sinai en omstreken, ook heden ten dage. Wanneer je gebeten wordt is het behoorlijk haast maken met tegengif of anders loopt het niet goed af. Dat wisten de Israelies in die tijd even goed als nu.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Meditatie

Bericht door BJD »

huisman schreef:
refo schreef:Dat slaat mijn opponent over. Ik niet. Hij beweert dat de Israëlieten aan hun slangebeten ontdekt moesten worden. Daar geeft de geschiedenis van de koperen slang geen aanleiding toe. Het was: kijk en je bent beter.
1.Ik lees dat God de vurige slangen zond omdat het volk tegen de HEERE opstond. Vanwege de zonde van het volk. ( vs 6)
2. Ik lees dat het volk kwam tot Mozes met een belijdenis van schuld: Wij hebben gezondigd, omdat wij tegen de HEERE en tegen u gesproken hebben.( vs 7)
3 Ik lees van de voorbidding van Mozes voor het volk (vs 7b)
4.Ik lees daarna van Gods genade in de gift van een redmiddel en de opdracht om te zien.

Al deze punten zijn even belangrijk in het verstaan van deze geschiedenis.
Mooie preek van ds van Campen over de koperen slang. http://www.maranathakerk.nu/273-archief ... 04-06-1930
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Meditatie

Bericht door Roos2017 »

BJD schreef: Mooie preek van ds van Campen over de koperen slang. http://www.maranathakerk.nu/273-archief ... 04-06-1930
Mooi maar ook teer in z´n eenvoud. Dank voor het delen, BJD.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Meditatie

Bericht door heusden-op »

Is dat die dominee die op de kansel een keer de Dordtse Leerregels in twijfel getrokken heeft? Daar zou ik mijn kostelijke ziel maar niet aan wagen!
dam-leer
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Meditatie

Bericht door Terri »

heusden-op schreef:Is dat die dominee die op de kansel een keer de Dordtse Leerregels in twijfel getrokken heeft? Daar zou ik mijn kostelijke ziel maar niet aan wagen!
Kan je aub ophouden? Iedereen krijgt er van langs.....
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Meditatie

Bericht door heusden-op »

ik plaats een meditatie en daar wordt op allerlei manieren op geschoten. Ten onrechte, volgens mij. En dan stel ik vragen bij een predikant, die openlijk afstand neemt van de Dordtse Leerregels. Dat mag toch wel?
dam-leer
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Meditatie

Bericht door Roos2017 »

heusden-op schreef:ik plaats een meditatie en daar wordt op allerlei manieren op geschoten. Ten onrechte, volgens mij. En dan stel ik vragen bij een predikant, die openlijk afstand neemt van de Dordtse Leerregels. Dat mag toch wel?
Een klein beetje zelfreflexie zou je niet misstaan wellicht.
Ten onrechte, volgens jou, maar bekijk ook eens de posts die zijn gedaan n.a.v. jouw bericht / meditatie van ds Roos.
Het zou je sieren daar eens inhoudelijk op in te gaan.
Maar dat heb je tot op heden nog niet gedaan.
Goede zondag.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Meditatie

Bericht door heusden-op »

Ik denk dat er sprake is van een vergissing. Ik heb een meditatie geplaatst die ik heel mooi vond. Men oefent kritiek op bepaalde zinnen uit die meditatie. Ik vind niet dat ik dan alles tot in de punt en komma moet verdedigen.
Het rare is, dat mensen over de meditatie van ds. Roos gaan schrijven: 'mijn opponent schrijft...' enz. Ik ga daar even niet op reageren, als je het niet erg vindt.
Wat mij wel verbaast, is dat er zo kritisch wordt geschreven over de meditatie van ds. J. Roos, maar dat mijn kritiek op het feit dat een dominee die één van de 3FvE ter discussie stelt, wordt neergesabeld. Ik heb nu eenmaal meer vertrouwen in een meditatie van ds. J. Roos dan in een preek van ds. Van Campen. Daar wil ik het maar bij laten. Ook een goedenavond.
dam-leer
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Meditatie

Bericht door Bijdrager »

Ik vertrouw geen mens, geen Roos en geen van Campenhout. Ik vertrouw alleen maar op de God van de mens daar kun je van op aan.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie